.Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів

Про матеріал
Урок дає можливість учням зрозуміти досить складну тему, в якій пояснюються процеси сприйняття оточуючого середовища організмом, робиться аналіз механізму обробки та аналізу отриманої інформації.
Перегляд файлу

Тема: «Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів».


 

Мета: дати загальні уявлення учням про аналізатори та їхнє біологічне значення  для організму, загальний план їх будови;

 розвивати творчу та пізнавальну  активність, вміння систематизувати матеріал;

 виховувати  розуміння високої організованості будови власного організму,дбайливе ставлення учнів до свого здоров’я.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Прилади і матеріали: м/м дошка, відеоролики роботи зору, музичного твору

 

                                                        Хід уроку

Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів:

Сьогодні ми розпочинаємо роботу над новим та цікавим розділом «Зв’язок організму людини з навколишнім середовищем». Ми знаємо, що людина та середовище це дві невіддільні частини.

Епіграфом нашого уроку є слова французького письменника О.Бальзака, який сказав: «…Відчуття – це сама яскрава частина нашого життя…».

Питання до учнів: Чому він так сказав? А які є відчуття? Яким чином ми одержуємо інформацію про навколишній світ?

( Перегляд ролику) Які відчуття викликав у вас перегляд?

( Відповіді учнів)

Оголошення теми і мети уроку

Визначення мети:

Рефлексія

 Покажіть мені орган, яким ви відчуваєте холод, жорсткість, форму.

 Доторкніться руками до органа, яким ви відчуваєте запах парфумів.

 Помасажуйте руками орган, за допомогою якого ви бачите мене.

 Візьміться руками за орган, який дозволяє вам чути всі мої вказівки

      Отже, ми з’ясуємо особливості сприйняття відчуттів з середовища. Але чи достатньо цієї  інформації для організму? (Ні, треба її аналіз. А хто його виконує? Мозок). Тому, ми з’ясуємо зв’язок мозку як складової нервової системи, яку ми закінчили вивчати  та органів чуття, що дають нам інформацію про навколишній світ та познайомимося з такими поняттями як «сенсорна система» та «аналізатор». Ми дізнаємося : як вони працюють; настільки це важливо в повсякденному житті; чи  порушує  щось їх діяльність. І саме головне: як запобігти порушенням їх роботи.

Відбувається це завдяки особливим структурам, які в 1909 році  вчений

Іван Павлов назвав аналізаторами, або сенсорними системами.

Система чутливих нервових утворень, які сприймають і аналізують певний вид

подразнень, що діють на людину, називається сенсорною системою.

Організація виконання плану діяльності:

Поетична хвилинка:(слухайте та включаєте свою уяву)

Заходжу в ліс,безмежний і зелений

Такий прекрасний,незбагнений

І бачу світ птахів барвистий

І чую спів їх голосистий.

Я йду барвистими лугами.

Неначе дорогими килимами

Який же світ наш кольоровий,

Який він гарний і чудовий

І всю цю радість від життя

Дарують ….органи чуття.

Вчитель: які у вірші є основні органи відчуття?(зір та слух). Часто виникають комбінації відчуттів. Цікаво вам дивитися фільм без звуку?(обговорення).

А якою ще є інформація з середовища? Які органи чуття їх сприймають?

 

Отже, головне, що інформація, що надійшла ззовні, аналізується в корі головного мозку. За Павловим, весь навколишній світ сприймається особливими фізіологічними системами – сенсорними за допомогою аналізаторів( робота з підручником, складання схеми)

Будова аналізатора:

 Аналізатор

 

Периферична ч-на           Провідна ч-на        Центральна ч-на

 

 

(рецептори)        (чутливі нервові волокна)          (центри мозку)

Властивості аналізаторів

 Адаптація – здатність пристосовуватись до сили подразника.(Цокання

годинника, звикання до одягу)

 Явище післядії – здатність зберігати сліди збудження після того, як подразник

припиняє свою дію

 Взаємодія – одночасна дія кількох аналізаторів при підвищені інтенсивності

лише одного ( яскраве освітлення загострює слух, тому на концертах не гасять

світло, уява їжі, яку відчули на смак)

 Компенсаторність – властивість розширювати можливості аналізаторів, якщо

порушений один з них. (Сліпі люди мають сильне відчуття дотику, в них

краще розвинений слух)

- Чи відомі вам люди з такими можливостями?

 

Класифікація рецепторів:

1) за місцем розміщення – а) внутрішні-сигналізують про процеси у внутрішніх органах-їх близько 1 мільярда; б) зовнішні-розміщені на поверхні шкіри та органів чуття(в 1см2 шкіри-200-400 шт., а загалом на поверхні шкіри-до 8 млн.)

2) за природою подразнення розгляньте мал. 93, де є класифікація рецепторів. Розгляньте підписи до малюнка.

Дослід. Закрийте очі та проведіть долонею по поверхні парти. Яку інформацію ви отримали дотиковими рецепторами?

Властивості сенсорних систем ( робота з підручником з коментарями вчителя)

 

1.спеціалізація-певний вид подразнень-певна сенсорна система. Наприклад світло подразнює рецептори ока.

2.тренування(вправляння) – тривала дія = розвиток сенсорних систем = наприклад унікальний слух у музикантів.

3.взаємодія( наприклад зір та смак – коли яскравий посуд чи стіни кухні підсилюють апетит)

Вчитель. Та виявляється у людини є ще один вид аналізаторів, мало вивчений і зовсім не зрозумілий для свідомості.

 Що ви знаєте про інтуїцію?

( відповіді учнів, приклади)

 

Інтуїція її ще називають шостим відчуттям або третім оком людини.

Інтуїція працює без свідомого плану і контролю за процесом, самопливом,

саморегулюється мірками гармонії - підсвідомо.

Інтуїція - механізм і продукт сенсорного відображення гармонії в предметах і

явищах.

Контрольно-оцінюючий етап:

Підсумком уроку є перегляд невеликого відеосюжету. Будьте уважні, щоб дати відповіді на мої питання,після перегляду.

  • Що називають сенсорними системами?
  • Назвіть основні сенсорні системи.
  • Чи є зв’язок сенсорної системи та органів чуття?
  • Як пояснити вислів  « Сприйняття – суб'єктивне» (обговорення)

Виконання вправи «сенкан» на поняття «Аналізатор». Обмін результатами. Виставлення оцінок.

Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф підручника, скласти шкалу еволюції сенсорної системи( на вибір), створити три питання для взаємоперевірки.

Додаткове: повідомлення про людей з обмеженими властивостями, які досягли успіху чи стали відомими.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
25 січня 2021
Переглядів
1166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку