Тема: Загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот, та іменники, що означають назви неістот.
Мета: розширювати і поглиблювати знання учнів про іменник, розвивати
аналітико-синтетичні вміння, виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: ілюстрації, таблиця «Іменники – назви істот, іменники – назви
неістот», репродукція картини М.Глущенка «Зимовий ліс», проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Розвиток каліграфічних умінь і навичок.
- Запишіть у зошитах з’єднання букв ілс. Подумайте, яке слово зашифровано ( Слово «ліс»). Виконайте звуко-буквений аналіз слова.
2. Запис речення з коментуванням.
Сповитий снігом ліс старенький
Солодким сном спокійно спить.
- Назвати в реченні іменники.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми з вами побуваємо в зимовому лісі. Але для того, щоб розпочати подорож, потрібно розгадати кросворд.
|
Б |
І |
Л |
К |
А |
|
В |
Е |
Д |
М |
І |
Д |
Ь |
Д |
Я |
Т |
Е |
Л |
|
|
|
С |
Н |
І |
Г |
||
Я |
Л |
И |
Н |
К |
И |
|
|
З |
И |
М |
А |
||
В |
О |
В |
К |
|
||
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто оченята.
Хто це? Спробуй відгадати! ( Білка )
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. ( Дятел )
На дворі – горою,
А в хаті – водою. ( Сніг)
І маленькі, і старенькі
Влітку, взимку, навесні
Завжди вдягнуті гарненько
У зелені сукні всі. ( Ялинки )
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила –
Пухнастим снігом вкрила.
Вгадайте – хто вона,
Бабуся чепурна? ( Зима )
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами.
Весь, як є, - жорстока лють.
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей звісно… ( Вовк )
- Прочитайте слово, виділене у кросворді. ( Іменник )
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Бесіда з учнями.
- Яку частину мови називаємо іменником?
- Поділимо слова – відгадки на дві групи.
Хто? Білка, ведмідь, дятел.
Що? Сніг, ялинка, зима.
- Серед іменників розрізняють назви істот і назви неістот. Спробуйте самостійно сформулювати граматичне визначення.
2. Перевірка формулювання за підручником (с.117).
3. Робота з таблицею, наведення прикладів.
НАЗВИ ІСТОТ ХТО? |
НАЗВИ НЕІСТОТ ЩО? |
синичка |
сніг |
ведмідь |
ялинка |
хлопчик |
зима |
V. Осмислення матеріалу, розвиток умінь і навичок.
1. Виконання вправи 277 (с.117)
- Навчитися розрізняти серед іменників назви істот і неістот нам і допоможе подорож до зимового лісу.
- Із виконаної вправи назвіть іменники, які можуть зустрітися нам під час подорожі. ( Ведмідь, дятел, снігур, береза )
- Тиша оповила землю. Повітря застигло від холоду. Заколисаний хуртовинами, вдягнений у теплу снігову шубу, спить ліс. Ніщо не порушує його спокою. ( Перегляд відео фрагменту зимового лісу.)
2. Вибірковий диктант (виписати назви дерев).
Сняться деревам білі сни. Дрімають ялини й сосни, чітко виділяючись своїм темно-зеленим вбранням на білизні снігу. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби й дуби.
( Ялини, сосни, берези, осики, клени, липи, граби, дуби)
- Що є спільним у цих словах? (Вони належать до назв неістот.)
- На які дві групи ми б поділили ці дерева на уроці природознавства?
( Хвойні й листяні )
3. Творча робота ( виконання вправи 282, с.119 )
- Чи відповідає подана ілюстрація змісту тексту? ( Ні, тому що на ілюстрації калина, а не горобина.)
- Чим відрізняється горобина від калини? ( Горобина – дерево, калина – кущ.)
- Прочитаємо текст вправи з відповідними змінами, замінивши заголовок на інший – «Зайчик і калина».
- Які ще кущі ми можемо побачити в зимовому лісі?
- Отже, не тільки дерева вдягнулися в пухнасті сукні й свитки, а й кущі пишаються своїм білосніжним вбранням.
- Яку групу рослин ми ще не згадали? ( Трав’янисті рослини.)
- Що ж відбувається з ними взимку? ( Відповіді учнів.)
Учитель узагальнює й доповнює:
- Сніг, наче м’яка тепла ковдра, зігріває землю й рослини. У більшості трав’янистих рослин восени стебла відмирають, але є рослина, яка зберігає свою зелень усю зиму – під снігом і під кригою. Чи знаєте ви, яка це рослина? ( Барвінок)
- Так, барвінок. З давніх - давен шанують в Україні цю рослину. А її назва прийшла до нас із Стародавнього Риму. Слово «барвінок» означає «обв’язувати», «обвивати». Вивчимо віршовані рядки про барвінок, а потім запишемо їх.
Цвіте синьо барвінок,
лист зелений має.
Хоч мороз усе побив
його не займає.
Фізкультхвилинка.
- Узимку ліс вражає тишею, та життя в ньому не завмирає. Пожвавлюють його щебетухи – пташки, хоча їхні голоси не такі щедрі, як навесні.
4. Гра «Впізнай птаха».
- За допомогою невеликих уривків з тексту ви маєте здогадатися, про
якого птаха йде мова. (Правильні відповіді підтверджуються ілюстраціями.)
а) З’являються вони у нас пізньої осені. Без них неможливо уявити зимовий ліс. Яскраво – червоні грудки відтіняють синювато – сірі спинки й гарненькі шапочки на голівках. ( Снігурі )
б) Вони зовсім не бояться морозу. Споруджують гнізда й виводять пташенят у найхолоднішому місяці – січні, саме тоді, коли для них багато їжі – насіння ялинкових і соснових шишок. Їх легко впізнати по великих дзьобах, у яких верхня частина загнута вниз, а нижня – вгору. ( Шишкарі )
в) Зрідка чути його неголосний стук. Це лісовий лікар уважно обстежує дерева, видобуває з них шкідників: жучків, черв’ячків, личинок гусені. Узимку він харчується й шишками. Знайде розколину в старому пні, вставить туди шишку й довбає дзьобом. Тільки лусочки летять в усі боки. ( Дятел )
г) У цих птахів чорні голова, крила й хвіст, а тулуб сірий. Узимку вони збираються зграями навіть у центрі великих міст. Летять з голосним криком, а сідають безшумно. ( Ворони )
- Яке питання поставимо до назв відгаданих птахів? ( Хто?)
- Зробимо висновок щодо належності цих слів до назв істот чи назв неістот.
І група (сильніші учні) – записати назви зимових гостей наших країв і з одним словом (на вибір) скласти речення.
ІІ група ( слабші учні) – записати назви всіх відгаданих птахів.
- Звісно, зима для тварин найважча пора року. Готуючись до зими, звірі міняють своє літнє хутро на зимове, деякі з них впадають у сплячку. Можливо, нам пощастить зустріти декого з лісових мешканців. Правда, пернаті й чотириногі жителі лісу на очі людям потрапляють нечасто. Навіть, якщо людина йде обережно, тварини відчувають її присутність значно раніше, ніж вона їх побачить або почує.
5. Робота з деформованими реченнями.
Дикої, стрибнув, до, зайчик, грушки.
Визирнула, із, білочка, дупла, теплого.
- Підкреслити підмети в записаних реченнях. У яку колонку таблиці ми б записали ці іменники – до назв істот чи неістот?
- І чому це білочка визирає із теплого дупла? Михайло Пришвін дає відповідь на це запитання в оповіданні «Спасибі лісникові». « Були у білочки такі – сякі припаси, та вийшли. А до весни ще далеченько « Добре їжакові, - думає білочка, - добре борсукові й ведмедеві: позасинали у своїх схованках під снігом. І горенька не знають!» Дострибала білочка до узлісся. Аж чує, хтось: шурх – шурх, рип – рип! Глянула, а то лісник на лижах пробирається. За плечима в нього тугий мішок, при боці – верболіз та осика в пучечки пов’язані. Підійшов лісник до крислатого дуба. Розклав на снігу свої вінички. Це для зайців. Потім відступив трохи й в простору дуплянку, що висіла на сучку, поклав жолудів, соняшникового насіння, житніх сухарів. Це вже для білочки.»
- А як ми можемо допомогти вижити тваринам узимку? ( Відповіді учнів.)
Учитель доповнює й узагальнює:
- Отож, кожному з нас треба допомагати пташкам узимку: розвішувати годівниці в лісі й поблизу житла, класти туди зерно, насіння, крихти білого хліба. Підгодуємо своїх крилатих друзів узимку, і вони віддячать нам навесні веселим щебетанням!
6. Запис речення під диктовку.
Не забуваймо взимку підгодовувати пташок!
- Визначте вид речення за метою висловлювання та інтонацією.
VІ. Підведення підсумку уроку.
- Швидко надходить вечір у лісі. Темні тіні лягають попід деревами. Чорніють розлогі ялини. За деревами сховалося надвечірнє сонце. Нам час повертатися додому. Закінчується й наш урок. Іще раз звернемося до таблиці й продовжимо перелік назв істот і неістот, згадуючи нашу подорож.
Коментування домашнього завдання (с.120, вправа 283).