Тема. Текст-опис за фотоілюстрацією. Науковий опис голуба
Мета: закріпити знання учнів про текст-опис, удосконалити вміння складати план тексту, навчити писати науковий опис голуба, добирати слова на задану тему; збагатити активний та пасивний словник учнів, увагу, зв'язне мовлення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до птахів.
Методично - дидактичне забезпечення: мультимедійне устаткування
Урок розвитку зв’язного мовлення
4 клас
Тема. Текст-опис за фотоілюстрацією. Науковий опис голуба
Мета: закріпити знання учнів про текст-опис, удосконалити вміння складати план тексту, навчити писати науковий опис голуба, добирати слова на задану тему; збагатити активний та пасивний словник учнів, увагу, зв’язне мовлення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до птахів.
Методично - дидактичне забезпечення: мультимедійне устаткування
Хід уроку
Слайд 1
І. Організація класу. Створення позитивного настрою
- Продзвенів уже дзвінок - починається урок!
Слайд 2
1. Слухання вірша
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову
Слайд 3
2. Знайомство з гаслом уроку.
- Хором прочитайте гасло нашого уроку:
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будем:
Швидко! Дружно! Вміло!
Слайд 4
3. Вправа «Очікування»
- Подумайте і скажіть, що ви очікуєте від нашого уроку?
(Урок наш повинен бути цікавим, навчальним, казковим, веселим, світлим, проблемним…).
-А ви на уроці якими повинні бути?
(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими…).
-Отже, якщо ви будете такими, то ми разом з вами створимо творчий та цікавий урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слайд 5
1. Відгадування загадки
- Прочитайте і відгадайте загадку. Обґрунтуй свою відповідь.
Слайд 6
Запишіть слово- відгадку у зошити с. 16.
Слайд 7
2. Хвилинка – цікавинка
- На минулому уроці я запропонувала вам підготувати інформацію про голуба. Надаю вам слово.
в пошуково-рятувальних операціях.
Слайд 8
Прочитайте уривок із вірша Надії Красоткіної. Розкажіть, що символізує голуб-птах.
Голубко біла, ти лети у світ,
Хай буде мир у небі голубому.
Бо голуб миру, кажуть з давніх літ,
Приносить радість родові людському.
Надія Красоткіна
Слайд 9
Доповніть і запишіть речення.
Голуб — символ ______ .
Слайд 10
Біблійна легенда про голуба миру
Після всесвітнього потопу Ной випустив голуба, аби довідатися, чи спала вода на землі. Голуб повернувшись, приніс оливкову гілочку як свідчення благодатних умов для проживання . З того часу почали вважати зображення голуба з оливковою гілочкою символом миру, добра та благополуччя.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Слайд 11
Тема нашого уроку розвитку зв’язного мовлення «Текст-опис за фотоілюстрацією. Науковий опис голуба.» Ми закріпимо знання про текст-опис, удосконалюватимо вміння складати план тексту, навчимося писати науковий опис голуба, добирати слова на задану тему; збагатимо ваш словник; розвиватимемо ваше зв’язне мовлення.
IV. Актуалізація опорних знань.
1. Підготовча робота
Слайд 12
Технологія «Мозковий штурм»
(У тексті описі описується предмет або явище.)
Слайд 13
У тексті-описі зазначаються характерні ознаки якогось предмета, особи, природи, явища тощо. До описового тексту можна поставити питання який?
– Які бувають тексти –описи?
– Чим відрізняються науковий опис від художнього?
( У науковому описі чітко перелічуються конкретні ознаки предмета або особи.
У художньому описі використовуються порівняння, образні вирази, передається власне ставлення до предмета чи особи.)
IV. Основна частина уроку.
1. Мовленнєва підготовка до написання твору
Слайд 14
- Прочитай характерні ознаки голуба, які треба використати в науковому тексті-описі.
Голуб належить до роду птахів із родини голубових.
Розмах крил досягає не більше 45 сантиметрів.
Хвіст заокруглений.
Довжина лап близько 5 сантиметрів.
Слайд 15
Попрацюйте в групах!
Ці ознаки птаха стосуються наукового опису, тому що _________ .
(Ці ознаки птаха стосуються наукового опису, тому що вони точно перелічують його суттєві ознаки.)
2. Складання плану майбутнього твору
Слайд 16
Попрацюйте в парах!
1.Зачин. 2.Основна частина. 3. Кінцівка
Слайд 17
Попрацюйте в групах!
Яким може бути зачин цього тексту?
Про що необхідно сказати в основній частині тексту?
Про що можна сказати в кінцівці цього тексту?
Слайд 18
Попрацюйте разом! Складіть план тексту- опису. Запишіть його в зошити на с. 17.
3. Усне складання тексту
Слайд 19
Розглянь фотоілюстрацію.
Поміркуй, які частини тіла і їхні ознаки необхідно назвати, щоб описати зовнішній вигляд голуба. Будова тіла
Тіло голуба має голову, шию, тулуб і хвіст. Передні кінцівки — крила, задні — лапи. На голові є дзьоб. Потрібно описати розмір, форму, забарвлення,яке оперення.
Слайд 20
Фізхвилинка
Слайд 21
Попрацюйте в парах! Розгляньте таблицю. Допишіть інші ознаки, які допоможуть описати голуба.
Зачин |
Загальне враження |
Голуб — птах із родини голубових. |
Основна частина |
Опис окремих ознак: Забарвлення оперення голова крила хвіст |
сірого, сизого, кольору жорстке, тверде, малого розміру, широкі, загострені, заокруглений, |
Кінцівка |
Висновок |
|
Слайд 22
Запиши слова, які можна використати в тексті, щоб уникнути повторення іменника голуб.
(Птах, він, сизокрилий. )
Слайд 23
Усний опис голуба (2 учнів )
4. Написання твору
(Голуб - птах із родини голубових.
Він невеликого розміру. Забарвлення у голуба сірого кольору. Воно темне на голові та грудях, а світліше на крилах. Оперення у птаха жорстке, тверде, щільно прилягає до тіла. Голова малого розміру з вигнутим дзьобом. Крила широкі, загострені з двома темними смугами. Хвіст заокруглений з темним закінченням. Розмах крил птаха досягає не більше 45см. Довжина лап близько 5см.
Голуби поширені по всій території України. )
5. Актуалізація орфографічної пильності
Слайд 24
Невеликого, оперення, жорстке, забарвлення, щільно, заокруглений.
6. Актуалізація культури оформлення тексту
Слайд 25
ПАМ’ЯТКА
4) Стежити за мовою.
5) Уникати повторів слів.
Запиши твір у зошит с. 18.
7. Перевірка творів
Самоперевірка
Заслуховування твору, внесення порад, коректив
V. Домашнє завдання.
Слайд 26
За зразком скласти науковий опис улюбленого птаха.
(1 група – письмово; 2 група – усно)
VI. Підсумок уроку
- Ось і закінчився урок. Чи справилися ваші очікування?
- Що нового дізнались на уроці?
Слайд 27
Попрацюйте в групах!
Складання Сенкану
1. Іменник.
2. 2 прикметники.
3. 3 дієслова.
4. Речення.
5. Асоціація ( 1 слово).