ЗАГАЛЬНІ ПРИНЦИПИ ЗДІЙСНЕННЯ АДАПТАЦІЙ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ДО НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
Н. В. Колтунова
практичний психолог
(Державний навчальний заклад
«Мелітопольський багатопрофільний
центр професійно-технічної освіти»)
Професійно-технічна освіта є складовою системи освіти України, яка забезпечує здобуття громадянами професії відповідно до їх покликань, інтересів, здібностей, а також професійну перепідготовку, підвищення їх кваліфікації.
Більшість учнів з інвалідністю та учнів з особливими потребами у навчанні можуть успішно навчатися в ПТНЗ в умовах інклюзивної моделі освіти. При цьому пріоритетними напрямами є не лише надання можливості оволодіти певною професією, що забезпечить гідне і самостійне життя, а й сприяння соціальному, емоційному та когнітивному розвитку кожного учня з тим, щоб він відчував себе неповторним, повноцінним учасником суспільного життя.
Навчання корисне усім учасникам навчального процесу, але для учнів з особливими потребами необхідна додаткова підтримка у навчанні, яка допоможе їм брати повноцінну участь у заняттях і реалізовувати свій потенціал.
Щоб досягти успіху та задовольнити різноманітні потреби учнів, зумовлені їхніми здібностями, рівнем розвитку, інтересами та іншими відмінностями, педагогам необхідно планувати методи навчання, навчальне середовище, матеріали, тощо, відповідно до потреб та особливостей своїх підопічних. Ці зміни або пристосування до потреб учнів відбуваються через адаптації та додаткові заняття [5: 79].
Адаптація змінює характер подачі матеріалу, не змінюючи зміст або концептуальну складність навчального завдання [1].
Адаптація також покликана допомогти окремим учням компенсувати їхні фізичні, інтелектуальні або поведінкові відмінності й труднощі. Педагогічні працівники здійснюють адаптацію, щоб надати учням рівні можливості для участі у процесі навчання.
Підкріплення / доповнення навчання – додаткові заняття / завдання можуть бути необхідними, щоб дати учням змогу засвоїти / вивчити навчальний матеріал.
Педагоги здійснюють адаптації з урахуванням конкретних потреб та особливостей учнів. Адаптації дають змогу розширити обсяг методів навчання, враховуючи індивідуальні потреби учнів та їх психофізіологічні особливості. Цей процес спрямований на розв’язання проблем, пов’язаних із мотивацією і виконанням встановлених правил та вимог до поведінки учнів.
Педагогічним працівникам необхідно докласти зусиль, аби залучити батьків / членів родини учня до процесу пошуку ідей стосовно адаптації. Сім’ї учнів з особливостями розвитку часто мають значний досвід здійснення адаптації у себе вдома. Крім участі у створенні індивідуального навчального плану, члени родини можуть пропонувати свої ідеї упродовж усього навчального року.
Крім того, коли ви створюєте учневі адаптацію, рекомендується обговорити з батьками, як вони могли б здійснити її вдома.
Вибір виду адаптації має відбуватися на основі аналізу тих попередніх умов (тобто наявності в учнів певних навичок і вмінь), які необхідні для успішного застосування цього методу навчання [4: 67].
Адаптації в класі можуть стосуватися таких аспектів навчального процесу:
Фізичне середовище – адаптації змінюють середовище (побудова пандуса, пристосування туалетних приміщень, розширення дверей, зміна освітлення, розташування меблів у класній / груповій кімнаті тощо).
Процес навчання – адаптації вносять зміни у процес навчання (спосіб представлення нового матеріалу, форми організації занять учнів), що має на меті залучення дітей до виконання завдань і сприяння їхньому навчанню.
Навчальна програма – внесення змін у цілі та навчальні завдання, що відповідають індивідуальним особливостям конкретного учня: видозміна завдань; визначення змісту, що його необхідно засвоїти, тощо [5: 81].
Вказівки — адаптація змінює процедури, методи та щоденні заняття, що їх використовує педагогічний працівник.
Навчальні матеріали – адаптація тут полягає у пристосуванні навчальних інструментів і матеріалів до індивідуальних потреб учнів.
Визначення рівня адаптації, сформованості знань, умінь і навичок учнів ПТНЗ з особливими потребами здійснюється з метою забезпечення позитивної мотивації навчання, інформування учнів про їх індивідуальні досягнення, визначення ефективності педагогічної діяльності викладачів.
Таким чином правильно спланована та систематично проведена робота з адаптації учнів ПТНЗ з особливими потребами дасть змогу їм брати участь у житті суспільства й робити свій внесок в його розвиток.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. Колупаєва А. та ін. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання: наук.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Л. О. Савчук; МОН України, НАПН України, Ін-т спец. педагогіки. – К.: АТОПОЛ. – 2011. – 274 с.
2. Колупаєва А. та ін. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка: [навч.-метод. посіб] / А. Колупаєва, О. Таранченко; МОН України, НАПН України, Ін-т спец. педагогіки. – К.: [АТОПОЛ], 2010. – 96 с.
3.Носова Т. Особливості соціалізації дітей з особливими потребами. – К.: Житомир, 2007. – с. 150 – 154.
4. О. В. Пащенко, І. А. Гриценок, Н. З. Софій. Інклюзивна освіта в умовах професійно-технічного навчального закладу: Навчально-методичний посібник. – К.: Арт Економі, 2012. – 184 с.
5. Л. М. Сергеєва, Н. З. Софій. Якісна професійно-технічна освіта – соціально вразливій молоді: Навчально-методичний посібник / За ред. Л. М. Сергеєвої. – К.: Арт Економі, 2012. – 168 с.