Загальні відомості про Антарктиду. Географічне положення. Дослідження материка. Практична робота №8 «Позначення на контурній карті назв

Про матеріал

Мета: Ознайомитися з поняттями “Антарктида” і “Антарктика”.

Розкрити особливості ФГП материка.

Характеризувати основні етапи відкриття та дослідження Антарктиди.

Показувати на карті основні географічні об'єкти Антарктиди.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Тема   Загальні відомості про Антарктиду.

            Географічне положення.   

            Дослідження материка.

            Практична робота №8 «Позначення на контурній карті назв

            географічних об 'єктів материка»

Мета: Ознайомитися з поняттями “Антарктида” і “Антарктика”.

            Розкрити особливості ФГП материка.

            Характеризувати основні етапи відкриття  та дослідження Антарктиди.

            Показувати на карті основні географічні об'єкти Антарктиди.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-подорож.

Обладнання: фізична карта світу, атласи. контурні карти, картосхеми «Берегова лінія», «Наукові станції Антарктиди».

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

1.Привітання.

2.Налаштування на урок

Всі готові до уроку?

Гаразд, за виразом обличчя бачу , що  у вас чудовий настрій. Я дуже хотіла б,

щоб гарний настрій не залишав вас упродовж  усього уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Вправа «Географічна розминка».

1.Сьогодні на уроці продовжуємо вивчати материки.  Назвіть та покажіть на

карті всі материки .

2.Які материки з них уже детально вивчили? Покажіть на карті.

3.Кожен материк неповторний, має свої особливості. Дайте характеристику

вивчених материків одним словом, з префіксом «най».

4.А що вивчені материки об'єднує між собою?

5.А якого материка в складі Гондвани не вистачає?

6.Де розташована Антарктида? Покажіть ще раз на карті.

 

  • Вправа «Викликаємо асоціацію»

Знаючи, де знаходиться Антарктида, які асоціації вона  у вас викликає?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. 

  • Прийом «Дивуй»

Отже, Африка – найжаркіший, Південна Америка – найвологіший,

Австралія – найсухіший. А яка ж вона?

Що за диво материк

На Землі моїй існує?

На відміну від усіх,

Там життя так не вирує.

                       Має купол льодяний,

                       Полюс холоду земний.

                       Вітри сильні, стокові.

                       Й заметілі снігові.

Таємницю зберігає

Материк цей у собі,

Бо природа там ховає

Прісні води для Землі.

                       Дико й пусто навкруги.

                       Де не глянь – сніги й льоди.

                       Лиш частково оживають

                       На весні тут береги.

На Землі єдиний він,

Де річок не чути дзвін.

Річки жодної немає!

Та хіба ж таке буває?!

                      Є оази антарктичні,

                      Для людей вони не звичні.

                      Тай людей немає тут,

                      Лиш пінгвіни все живуть.

 

Імператорські й аделі –

Найпоширеніші з них,

Походжають там поважно

По просторах  льодяних.

                        Він найвищий і найдальший,

                        Небезпечний для очей,

                        Красота його холодна

                        Все ж приваблює людей.

Станцій є на ній багато.

Порахуй, не полінись,

Якщо хочеш це дізнатись,

Швидко карту роздивись.

                       Отака собі незвична «Королева льоду» - я,

                       Ну, звичайно ж, «Антарктида» -

                       Всім відоме це імя.

  • І саме цей материк ми починаємо вивчати сьогодні.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Запишіть будь-ласка тему нашого уроку: «Загальні відомості про Антарктиду. Географічне положення.   Дослідження материка. Практична робота №8 «Позначення на контурній карті назв географічних об 'єктів Антарктиди»    (слайд 1 )                                                                                                              

Мета уроку  (слайд 2  )

Сьогодні, діти, я хочу запропонувати вам не зовсім звичне вивчення нового материка. Я пропоную відправитися в уявну подорож до Антарктиди на кораблях, екіпажами  яких будете ви самі (об'єднуємося у 3 команди).   Оберіть для себе назву корабля, на якому ви відправитеся в плавання, бо під час плавання ми будемо робити зупинки біля берегів Антарктиди для детального вивчення материка. Також  із собою беремо  підручники, зошити, контурні карти, атласи, картосхеми. Під час подорожі будьте дуже уважні. Шлях перед нами довгий і важкий, бо від найближчого материка Південна Америка до Антарктиди більше 1000 кілометрів. Наш шлях до Антарктиди розпочнеться набагато північніше, з материка Євразія, від нашого  села Дмитрівки.

  • Впрва «Валіза в дорогу»

Капітан кожної групи-корабля сідає обличчям до своєї команди. Діти по черзі говорять, що вони пропонують взяти з собою в дорогу до Антарктиди. Капітан вирішує, знадобиться чи ні. Кожну свою дію пояснює.

 

 

По Інгульцю– за течією вниз,

Ми водний шлях до Антарктиди прокладаєм.

Впливаємо в Дніпро,

З Дніпра у море Чорне потрапляєм

Через протоки Дарданелли та Босфор-

У море Середземне випливаєм.

Попереду – протока Гібралтар,

Її ми з вами легко подолаєм,

Вона нас виведе в могутній океан,

Який  ми Атлантичним називаєм.

«Дніпро», «Титанік», «Атлантида»,

Долайте океан без перешкод.

Чекає вас красуня Антарктида,

Вперед! До відкриттів й нових пригод.

  • Перша зупинка «Географічна» - це визначення географічного  положення Антарктиди. (слайд4)

1-ша група: Як розташована Антарктида відносно південного полярного кола?

2-гагрупа: Як розташована Антарктида відносно південного полюсу?

3 група: Якими океанами і морями омивається Антарктида?

Групи працюють за матеріалом підручника та картами атласу.

Отже, дослідивши географічне положення Антарктиди ми з'ясували, що Антарктида лежить на самому півдні  планети, у її центрі знаходиться  південний полюс, тому всі береги Антарктиди звернені на північ і тому назва материка походить  від  грецького  слова «анти» - проти,  та «арктикос» - північ, тобто земля, що розташована  проти  півночі . Запишіть площу материка – 14,1 млн.км. кв.?

Продовжуєм вивчати Антарктиду. Заходимо на кораблі, рушаєм в путь,

Нові дослідження нас ждуть. 

 Дослідивщи берегову лінію Антарктиди, ми виявили велику кількість островів біля її берегів (Учні називають), моря, що врізаються в сушу материка та півострів Антарктичний. Ці географічні об'єкти, разом із самим материком утворюють південну приполярну область  - «Антарктику» . Запам'ятайте! Антарктида –єдиний материк, що має свою власну область.

       Щоб не забути назв географічних -

       Морів, півострова та островів,

       Причал наступний – на «Картографічній»,

       Тут завдання однакове усім.

  • Друга зупинка «Картографічна» (Виконання практичної роботи 8): команди всіх кораблів , використовуючи карти атласу, позначають на контурних картах елементи берегової лінії Антарктиди: море Ведделла, море Росса, море Беллінсгаузена, море Амундсена, Антарктичний півострів  (Слайд 5)

Учитель. Ми так захопилися плаванням, що не помітили на своєму шляху небезпеки – айсбергів, велетенських за розмірами  глиб  льоду (Слайд 6). Айсберги, айсберги – казкова краса! А як же вони утворюються? Айсберги, відколовшись від материка, по 6-12 років плавають в океані, подрібнюються й  поступово зменшуються. Вони набувають різноманітних форм. Середня довжина айсбергів може досягати  500м, висота – 50 м, швидкість руху – 5-30км за добу.

Саме айсберги колись налякали одного відомого англійського мореплавця, який не раз перетинав південне полярне коло, але «південну землю» він так і не знайшов. Він писав : «Я сміливо можу сказати, що жодна людина не наважиться  проникнути на південь далі, аніж це вдалося мені. Землі , що розташовані південніше, ніколи не будуть досліджені…»  Яка команда  швидше назве ім’я цього мореплавця? (слайди 7-8)

Дійсно, через  суворий  клімат і віддаленість Антарктиди вона була відткрита одним із  останніх материків. Ще в давній Греції вчені були впевнені в існуванні на півдні великого материка. Вчені здогадувалися ще задовго  до першої  навколосвітньої подорожі Ф.Магеллана, що Земля куля. Вони вважали, що якщо в північній півкулі дуже багато материків, то і на півдні повинна бути велика земля, для рівноваги, щоб наша земля не перевернулася. Хто ж відкрив та досліджував Антарктиду? Відповідь на це питання ми отримаємо на наступній зупинці «Дослідницькій».

  • Третя зупинка «Дослідницька»:  командам кораблів, використовуючи матеріал   підручника (сторінка 175) назвати (Слайд 9)

 -команда І корабля – назвіть дату відкриття Антарктиди;  (Слайд 10)

 -команда ІІ корабля  - назвіть прізвища дослідників материка; (Слайди 11-12)

 -команда ІІІ корабля – назвіть назву суден, на яких була здійснена подорож          

 

Учитель. Коли і ким  відбулось підкорення Південного Полюсу? Про це ми дізнаємося на зупинці «Поштовій». (Слайд 13)

  •  Четверта  зупинка « Поштова»:  (випереджальне завдання: 2 учні розповідають про експедиції Руаля Амундсена та Роберта Скотта та показують маршрути на карті, а один учень робить висновки, чому експедиція Руаля Амундсена була вдалою та успішною.)

       Антарктида все більше манила до себе мандрівників, адже ще ніхто не побував на Південному полюсі. І, в жовтні 1911 року морозною антарктичною зимою до південного полюсу майже одночасно направляються дві  експедиції – норвезька та англійська. Норвезькою  командував   Руаль  Амудсен , англійською  Роберт Скотт. В  експедиції Роберта Скотта був наш земляк  полтавчанин Антон Омельченко.  У  грудні 1911 р. Південний полюс був відкритий норвежцем Руалем Амундсеном. Уявіть собі, що відчув Скотт, дізнавшись, що його випередили. Передбачливішій норвежець пересувався Антарктидою за допомогою кількох собачих упряжок. Мандрівники взяли із собою 70 собак та чотиримісячний запас їжі. Він з чотирма супутниками щодня долав 30 км відстані. Шлях до полюсу вони вибирали залежно від рівності льоду, що дозволило підняти над Південним полюсом норвезький прапор. На відміну від Амудсена  Скотт узяв із собою лише одну собачу упряжку, розраховуючи ще на коней та моторні сани, які не допомогли йому та його супутникам — вони йшли до полюсу пішки. Сам Скотт та чотири його супутники загинули на зворотньому шляху від голоду та холоду, не дійшовши до однієї зі своїх баз лише 19 км. Наш земляк, Антон Омельченко, залишився живим, бо з кількома членами експедиції повернувся з півдороги назад до стоянки. Тіла першовідкривачів Південного полюсу покояться в льодах Антарктиди.

(Слайди 14 – 16)

Учитель. (Слайд 17) Дослідження Антарктиди здійснюється і на сьогоднішній день, але на території материка дозволена тільки наукова діяльність: видобуток корисних копалин, полювання на тварин, випробування ядерної зброї на материку заборонено. Антарктида не належить жодній державі. Дослідження Антарктиди проводять тільки в мирних цілях. В 1980-і  роки Антарктиду оголосили  без'ядерною  зоною. Цю білосніжну красуню звуть  материком миру і співпраці.

- Які країни вивчають материк сьогодні? Чи є українська наукова станція в Антарктиді? Це ми дослідимо на зупинці «Науковій».

Сьогодні в Антарктиді працює 39 станцій із 18 країн світу. (Слайд 18)

  • Пята  зупинка «Наукова»   (Сдайди19-20)

За картами атласу  командам кораблів встановити:

           - команда І корабля: встановити держави, що проводять наукові дослідження в Антарктиді;

          - команда ІІ корабля: в яких частинах материка  та з яких причин знаходиться більшість полярних станцій ;

         - команда ІІІ корабля: як називається українська наукова станція та в якій частині материка вона розташована;        

V. Закріплення вивченого матеріалу.

- От і настав  час нам  відпливати  від берегів красуні – Антарктиди. Завершенням нашої подорожі є

  •  Шоста  зупинка  «Закріплення» (Слайди 21-22): давайте зараз перевіримо, наскільки  ви  були уважними під час подорожі. Виконаємо завдання «Географічний крос».
  1. Знаходиться у самому центрі Антарктиди (Південний полюс)
  2. Південна приполярна область, до якої  входять південні частини Атлантичного, Тихого та  Індійського океанів з островами і материком Антарктида (Антарктика)

3.     Площа Антарктиди (14,1 млн. км. кв.)

4.     Півострів материка (Антарктичний)

5.     Рік відкриття Антарктиди (1820 рік)

6.     Прізвища дослідників материка (Ф. Белінсгаузен та М.Лазарєв)

7.     Назви суден, на яких було здійснено подорож («Мирний» та «Восток»)

8.     Руаль Амундсен.. (Першим дістався піденного полюса)

9.     Земляк-полтавчанин  у складі експедиції Роберта Скотта (Антон Омельченко)

10.   Українська наукова станція в Антарктиді («Академік Вернадський»)

11.   Відкриття  південного полюса (1911 рік)

12.   Територія, де розташовано більшість антарктичних станцій ( На узбережжях)

Завдання. (Слайд 23)

Хто?

Коли?

Що зробив?

Ф.Ф. Беллінзгаузен

1820р.

 

М.П. Лазарєв

 

Відкрив Антарктиду

 

1911р.

Досягнув південного полюса

Р. Скотт

 

1912р.

 

VIІ.Домашнє завдання (Слайд 24)

1. Опрацювати §32 с.

2. Уміти показувати на фізичній карті географічні об'єкти материка Антарктида.

3. Підготувати додатковий матеріал до теми «Рослинний і тваринний світ Антарктиди»

4.*Створити малюнок-асоціацію “ На що схожа Антарктида ”.  

VІІІ. Зворотній зв'язок

Антпрктида чекає на зустріч з вами!

  • На початку уроку у вас був чудовий настрій, який  настрій у вас зараз?

Дякую за співпрацю.

 

 

                                                                                                                               

 

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
2772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку