Урок
Тема : Загальний огляд будови, значення та функції
опорно–рухової системи
Мета: ознайомити учнів з основними функціями
опорно-рухової системи;
вивчити основні відділи скелета людини, його
особливості ;
формувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати
своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя;
з’ясувати вплив рухової активності на розвиток
опорно-рухової системи;
виховувати вміння берегти своє здоров’я,запобігати
нещасним випадкам.
Основні поняття і терміни:
- Череп - скелет голови людини;
- Хребет - осьовий скелет тулуба;
- Хребці - елементи осьового скелета;
- Тулуб - частина тіла людини без голови, шиї,
кінцівок;
- Атлант - перший шийний хребець;
- Епістрофей - другий шийний хребець.
Тип уроку: урок-лекція, засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми : розповідь, бесіда, демонстрування, ілюстрування.
Обладнання уроку: таблиці «М’язи людини”, “Скелет людини”, муляжі скелета та торса людини, мікроскопи кістки, рентгенівські знімки.
Методична література.
• М.Н. Шабатура , Н.Ю. Матяш,В.О. Мотузний, “Біологія людини” Підручник для учнів 8-9 класів), К.; Генеза, 1997.-432 с.
• Біологічний словник , УРЕ 1986р.
• М.М. Курепина, Г.Г.Воккен Анатомия человека, М; 1979.
• И.Д. Зверев. Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене человека : Пособие для учащихся 9 классов, М.: Просвещение, 1989.-240с.
• Руне Хедман . Спортивная физиология:, М.: Физкультура и спорт, 1980.—149с.
Структура уроку і основний зміст уроку:
А) Опорно-рухова система, її топографія в організмі
Постановка проблемного запитання: Чим можна пояснити велику міцність кісток?
До системи органів опори і руху відносять скелет, зв’язки, суглоби, м’язи, все працює, як єдине ціле. Скелет є опорою і захистом усього організму й окремих його органів. Кістки скелету мають велику міцність при стисканні й розтягу. Наприклад: стегнова кістка людини витримує при стисканні 1,5 тонни (вага легкового автомобіля) навантаження в 30 разів більшу, ніж завжди. Зокрема, вага тіла людини яка веде не активний спосіб життя, має вагу – 380-400 кг.
Наш руховий апарат - скелет, суглоби, м’язи. Більше 200 кісток скелету сполучені між собою і утворюють рухомі з’єднання.
Б) Роль руху для людини
Вплив рухової активності на розвиток опорно-рухової системи. В процесі росту і розвитку людини відбуваються значні зміни. У дитячому та підлітковому віці ці зміни пов’язані насамперед із ростом кісток, їхнім окостенінням, формуванням постави, зміною пропорцій тіла, правильним режимом харчування, здоровим способом життя. Зокрема, значною мірою розвиток опорно-рухової системи залежить від рухової активності та діяльності залоз внутрішньої секреції. Кістка може рости як в довжину, так і в товщину. Характерними змінами шкільного віку є збільшення довжини тіла, що залежить від харчування, яке має бути багатим на кальцій, фосфор, вітаміни D і A, щоб кісткова тканина нормально розвивалась в період росту. Необхідні елементи містяться у молочних продуктах (молоко,масло, сир), яйцях, рибі – вітамін D, печінка – вітамін А. Ріст кістки в довжину відбувається за рахунок хрящових частин. В дорослої людини м’які частини кістки стають твердими.
Ріст кісток у довжину припиняється в 22-24 роки, тому бажаючим змінити радикально свій ріст, потрібно активно займатися такими видами спорту, що дають можливість витягуватись ( баскетбол, легка атлетика, підтягування на перекладині). Внаслідок того, що кістки у шкільному віці закостеніли не повністю, потрібно уникати одностороннього навантаження, що в першу чергу впливають на хребет і ноги. Маса м’язів до 13-14 років збільшується повільно, а інтенсивне збільшення відбувається від 14 до 16 років Це найкращий період для початку заняття силовими видами спорту.
Послухаємо роздуми академіка Миколи Михайловича Амосова - про здоров’я людини. (Учні зачитують цитати з роздумами про здоров’я академіка М.М.Амосова).
1. У більшості хвороб винні не природа, не суспільство, а сама людина.
2. Природа милосердна : вистачить 20-30 хвилин фізкультури щодня, але такої, щоб виснажитися, спітніти і щоб пульс удвічі зріс. Якщо цей час подвоїти, то взагалі буде чудово.
3. Для здоров’я однаково потрібні чотири умови:
- фізичне навантаження;
- обмеження в харчуванні;
- загартовування;
- час і уміння відпочивати;
- і п’ята умова - щасливе життя. На жаль, без перших чотирьох умов воно не забезпечить здоров’я. Але якщо немає щастя в житті, то де знайти стимули для зусиль, щоб напружитись і голодувати?
4. Треба обмежити себе в харчуванні. Підтримуйте вагу як мінімум – зріст у сантиметрах мінус 100.
5. Про щасливе життя кажуть , що здоров’я – щастя вже саме по собі. Це неправильно: до здоров’я дуже легко звикнути і вже не помічати його. Однак воно допомагає здобути щастя і в сім’ї , і на роботі. Допомагає але не визначає. Щоправда, хвороба – то вже точно нещастя. Так чи варто боротися за здоров’я? Замисліться!
Отже, ви помітили , що для здоров’я потрібний активний рух, посильне навантаження, продуманий відпочинок, їжа в помірних кількостях, багата на вітаміни.
3) Бути здоровим – довго жити.
Недарма народна мудрість стверджує, що здоров’я прибуває краплинами , а зникає пудами.
А зараз послухайте “арифметику “ довголіття.
( Учні зачитують фактори ризику, що вкорочують наше життя ).
Отже, не вживайте алкоголю, не паліть, ходіть пішки, займайтесь фізкультурою і спортом - і довше проживете.
В) Функції опорно-рухової системи :
(Розповідь учителя з використанням таблиці та скелета людини. Мал.. у підручнику 23 на с. 59 )
Г) Хімічний склад кісток
(Розповідь учителя з побудовою схеми)
Склад кісток
Органічні речовини (30%) Неорганічні речовини(70%)
Забезпечують Забезпечують
- гнучкість; - твердість
- пружність ; ( 60%- вода; 10%-
мінеральні солі).
(Демонстрація декальцинованої та випаленої кістки)
Д) Зміна складу кісток з віком.
У кістковій тканині дітей переважають органічні речовини. Тому скелет у них гнучкий, еластичний при тривалих фізичних навантаженнях, неправильному положенні тіла за партою, носіння навантаження в одній руці ( портфеля ), кістки скелета, особливо хребта, викривляються.(Учитель звертає увагу учнів на ПРАВИЛЬНЕ положення тіла за партою )
З віком у кістках кількість органіних речовин зменшується, що призводить до крихкості кісток, тому люди похилого віку часто мають травми , переломи.
Кістки міцно з’єднані швами, крім нижньої щелепи
МОЗКОВИЙ ЛИЦЕВИЙ
відділ: відділ:
лобова - 1 верхньощелепні - 2
потилична - 1 нижньощелепна - 1
тім’яні - 2 виличні - 2
скроневі - 2 носові - 2
решітчаста - 1 піднебінні - 2
нижня щелепа - 1 слізні - 2
леміш - 1 нижні носові - 2
під’язикова - 1
Скелет тулуба
Хребет Грудна клітка
(33-34 хребці)
Відділи хребта Грудина Ребра
Шийний - 7 (плоска непарна (12 пар )
Грудний - 12 кістка )
Поперековий - 5
Крижовий - 5 } зрослі
Куприковий - 4-5 } зрослі
Скелет верхньої кінцівки Скелет нижньої кінцівки
Кістки пояса:
Плечовий пояс: Тазовий пояс:
- лопатка; - тазові кістки;
Кістки вільної кінцівки:
Плече - плечова кістка Стегно - стегнова кістка
Передпліччя - ліктьова Гомілка - велико-
променева, і малогомілкова
Кисть - зап’ясток, п’ясток, Стопа - передплесно,
фаланги пальців. плесно, фаланги пальців
II. Осмислення і узагальнення вивченого на уроці :
( Робота з підручником, заповнити таблицю )
Органи організму людини |
Які частини скелета захищають |
Печінку |
грудна клітка, ребра |
Головний мозок |
череп |
Серце |
грудна клітка, ребра |
Легені |
грудна клітка ,ребра |
Нирки |
кістки таза, м’язи |
Спинний мозок |
хребет |
Сечовий міхур |
кістки таза |
1. Чому в людей похилого віку переломи кісток бувають частіше, ніж у дітей ? Обґрунтуйте свою відповідь.
2. У якому віці при неправильному навантаженні на кістку вона легко згинається ? Відповідь мотивуйте.
“Доброго Вам здоров’я” - корисні поради.
Це варто знати кожному: Що слід знати кожному , щоб уникнути незворотному загостренню хвороби? Насамперед треба брати до уваги будь – яке тривале відхилення свого стану від звичайного, яке не можна пов’язати з якоюсь видимою причиною. Серед таких відхилень, зокрема , слід назвати схуднення, кволість, блідість, швидку втому, загальний дискомфорт, нудоту, повторні “запалення” легенів, тривалий бронхіт з сухим, безперервним кашлем. Зміна в аналізах крові, коли вони стійкі необхідно з’ясувати їх причину, обстежитися у фахівця ( лікаря спеціаліста).
ІІІ. Домашнє завдання .
Подумайте, які види спорту та фізичні вправи впливають на розтягнення кісток: нижньої кінцівки, хребта та збільшення росту організму.
Вивчити параграф 15 с. 58 М.Н.Шабатура, Н.Ю.Матяш, підручник для 8-9 клас.