3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Загальний огляд будови, значення та функції опорно–рухової системи опорно–рухової системи

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з основними функціями опорно-рухової системи; вивчити основні відділи скелета людини, його особливості ; формувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя; з’ясувати вплив рухової активності на розвиток опорно-рухової системи; виховувати вміння берегти своє здоров’я,запобігати нещасним випадкам.
Перегляд файлу

Урок

Тема :  Загальний огляд будови,  значення  та функції      

опорно–рухової системи

Мета:  ознайомити учнів з основними функціями    

            опорно-рухової  системи;

            вивчити основні відділи скелета людини, його

            особливості ;

            формувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати

            своє  здоров’я та  вести здоровий спосіб життя;

            з’ясувати вплив  рухової активності  на розвиток

            опорно-рухової  системи;

            виховувати вміння берегти своє здоров’я,запобігати

            нещасним випадкам.

Основні поняття і терміни:

 -    Череп      -     скелет голови людини;

- Хребет    -    осьовий скелет тулуба;

- Хребці    -    елементи осьового скелета;

- Тулуб     -     частина тіла людини без голови, шиї,

                             кінцівок;

- Атлант   -     перший шийний хребець;

-     Епістрофей   -   другий шийний хребець.

 

Тип уроку:   урок-лекція,  засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми : розповідь, бесіда, демонстрування, ілюстрування.

Обладнання уроку:  таблиці  «М’язи людини”,  “Скелет  людини”, муляжі  скелета та торса людини, мікроскопи кістки, рентгенівські знімки.

 

Методична  література.

• М.Н. Шабатура , Н.Ю. Матяш,В.О. Мотузний, “Біологія людини”  Підручник для учнів 8-9 класів),  К.; Генеза, 1997.-432 с.

• Біологічний словник ,  УРЕ 1986р.

• М.М. Курепина, Г.Г.Воккен  Анатомия человека, М; 1979.

• И.Д. Зверев. Книга для чтения по анатомии, физиологии  и гигиене человека  : Пособие для учащихся 9 классов,  М.: Просвещение, 1989.-240с.

• Руне Хедман . Спортивная физиология:, М.: Физкультура  и спорт, 1980.—149с.

 

Структура уроку  і   основний  зміст уроку:

  1. Вивчення нового матеріалу
  2.  

А) Опорно-рухова система,  її топографія в організмі

Постановка проблемного запитання: Чим можна пояснити  велику  міцність кісток?

       До системи органів опори і руху  відносять скелет, зв’язки, суглоби, м’язи, все працює, як  єдине ціле. Скелет є опорою і захистом усього організму й окремих його органів. Кістки скелету мають  велику міцність при стисканні й розтягу. Наприклад:  стегнова кістка людини витримує при стисканні 1,5 тонни  (вага  легкового автомобіля)  навантаження  в 30 разів більшу, ніж завжди. Зокрема, вага тіла людини яка веде не активний спосіб життя, має  вагу – 380-400 кг.

    Наш руховий апарат  - скелет, суглоби, м’язи. Більше 200  кісток скелету сполучені між собою і утворюють рухомі з’єднання.

 

   Б)   Роль руху для людини

     Вплив рухової активності на розвиток опорно-рухової системи. В процесі росту і розвитку людини відбуваються значні зміни. У дитячому та підлітковому віці ці зміни пов’язані насамперед  із ростом кісток, їхнім окостенінням, формуванням постави, зміною пропорцій тіла, правильним режимом харчування, здоровим способом життя.      Зокрема, значною мірою розвиток опорно-рухової системи залежить від рухової активності та діяльності залоз внутрішньої  секреції. Кістка може рости як в довжину, так і в товщину. Характерними змінами шкільного віку є збільшення довжини тіла, що залежить від харчування, яке має бути багатим на кальцій, фосфор, вітаміни D і A, щоб кісткова  тканина нормально розвивалась в період росту. Необхідні елементи містяться у молочних продуктах (молоко,масло, сир), яйцях, рибі – вітамін D, печінка – вітамін А. Ріст кістки в довжину відбувається за рахунок хрящових частин. В дорослої людини м’які частини  кістки стають твердими.

       Ріст  кісток  у довжину припиняється в 22-24 роки, тому бажаючим змінити  радикально свій ріст, потрібно активно займатися такими видами спорту, що дають можливість витягуватись  ( баскетбол, легка атлетика,  підтягування на перекладині). Внаслідок того, що кістки у шкільному віці закостеніли не повністю, потрібно уникати одностороннього навантаження, що в першу чергу впливають на хребет і ноги. Маса м’язів до 13-14 років збільшується  повільно, а інтенсивне збільшення відбувається від 14  до 16 років Це найкращий період для початку заняття силовими   видами спорту.

    Послухаємо роздуми   академіка  Миколи Михайловича Амосова  -  про здоров’я людини. (Учні  зачитують цитати з  роздумами  про здоров’я  академіка М.М.Амосова).

1. У більшості хвороб винні не природа, не  суспільство, а  сама людина.

2. Природа милосердна : вистачить 20-30 хвилин фізкультури щодня, але такої, щоб виснажитися, спітніти і щоб  пульс удвічі зріс. Якщо цей час подвоїти, то  взагалі буде чудово.

3. Для здоров’я однаково потрібні чотири умови:

-    фізичне навантаження;

-    обмеження в харчуванні;

-    загартовування;

-    час і уміння  відпочивати;

-  і п’ята  умова - щасливе життя.  На жаль, без перших чотирьох умов воно не забезпечить здоров’я. Але якщо немає щастя в житті, то де знайти стимули для зусиль, щоб напружитись і голодувати?

4. Треба обмежити себе в харчуванні. Підтримуйте вагу як  мінімум – зріст у сантиметрах мінус  100.

5. Про щасливе життя кажуть ,  що здоров’я – щастя вже саме по собі. Це неправильно: до здоров’я дуже легко звикнути і вже не помічати його. Однак воно допомагає здобути щастя і в сім’ї ,  і на роботі.    Допомагає але не визначає.  Щоправда, хвороба – то вже точно нещастя. Так чи варто боротися за  здоров’я?  Замисліться!

    Отже, ви помітили , що для здоров’я  потрібний  активний рух, посильне  навантаження, продуманий відпочинок, їжа  в помірних кількостях, багата на вітаміни.

 

3)  Бути здоровим – довго жити.

  •  Звичайно, бути здоровим – це  означає жити довго, а жити довго – бути красивим і  щасливим, активно трудитися на  більш довшому відрізку свого життя.
  •  Найбільш відомим  і документально засвідченим  в  світі довгожителем є  англієць  Томас Парр,  який прожив 152 роки  9 місяців 14 днів.
  •  Селянин – азербайджанець Мислімов Шіралі Фізалі огли народився в 1805 році і помер 1973р., прожив 167 років.    Лише за 5 років до смерті, в 162 роки пішов на пенсію, а до останніх  днів  вів  активний спосіб життя, працював в садку, колов дрова.
  •  Сторічний петроградець Захарій Григорович Френкель  - лікар, вчений – геронтолог, не одне десятиріччя життя  присвятив вивченню санітарно–гігієнічних аспектів старіння.                                                                                                  Зробив висновки:                                                 
  •  людина може прожити від 180  до 300 років,                                   
  •  а  мінімальні  дані  -  від  100 до 120 років,                                             
  •  якщо буде турбуватися про здоров’я,  фізично працювати.

    Недарма   народна мудрість стверджує, що здоров’я  прибуває  краплинами ,  а зникає пудами.

 

   А зараз послухайте   “арифметику “ довголіття.

   ( Учні зачитують фактори ризику, що вкорочують  наше життя ).

  •  куріння після 35 років – забирає 7 років  життя;
  •  активність до алкоголю – 15 років;
  •  лікеру ковток – 7 днів;
  •  столова ложка вершкового масла – 1 день
  •  регулярне вживання хлорованої води – 12 днів;
  •  подорож на літаку – 6 днів;
  •  комариний укус – 30 хвилин.

 

 Отже,  не вживайте алкоголю, не паліть, ходіть пішки, займайтесь фізкультурою і спортом -  і довше проживете.

 

В)  Функції опорно-рухової системи :

  •                     - опорна -  (скелет);
  •                     - рухова -  (м’язи); 
  •                     - захисна  -  (захист внутрішніх органів);
  •                     - кровотворна -  (червоний кістковий мозок);
  •                     - участь у мінеральному обміні речовин -  (скелет); 
  •                     - в обміні вуглеводів, жирів, білків  -  (м’язи);  
  •                     - терморегуляції; 

  (Розповідь учителя з використанням таблиці та скелета людини.   Мал.. у підручнику    23  на с. 59 )

Г) Хімічний склад кісток

(Розповідь учителя з побудовою схеми)   

                                           Склад кісток 

 

 Органічні речовини (30%)       Неорганічні речовини(70%)

       Забезпечують                                    Забезпечують

         - гнучкість;                                    - твердість

         - пружність ;                            ( 60%- вода; 10%- 

                                                              мінеральні солі).

(Демонстрація декальцинованої та випаленої кістки)

 

Д)  Зміна складу кісток з віком.

     У кістковій тканині дітей переважають органічні речовини. Тому скелет у них гнучкий,  еластичний при тривалих  фізичних навантаженнях,  неправильному положенні тіла за партою, носіння навантаження  в одній руці ( портфеля ), кістки скелета, особливо хребта, викривляються.(Учитель звертає увагу  учнів на  ПРАВИЛЬНЕ положення тіла  за  партою )

      З віком у кістках кількість органіних  речовин  зменшується, що призводить до крихкості кісток, тому  люди похилого віку часто мають травми , переломи.

  •               ЧЕРЕП                                             

    Кістки міцно з’єднані швами, крім нижньої щелепи

МОЗКОВИЙ                                         ЛИЦЕВИЙ

    відділ:                                                       відділ:

     лобова              -   1                              верхньощелепні    - 2  

     потилична        -   1                              нижньощелепна   -  1

     тім’яні               -   2                              виличні                 -  2

     скроневі            -   2                             носові                    -  2

     решітчаста        -   1                             піднебінні             -  2

     нижня  щелепа -   1                             слізні                     -  2

     леміш                 -   1                            нижні носові         -  2                   

     під’язикова        -  1

  • СКЕЛЕТ ТУЛУБА

                Скелет тулуба

                                                 

              Хребет                 Грудна клітка

          (33-34 хребці)            

Відділи хребта           Грудина                Ребра

Шийний         -    7     (плоска непарна      (12 пар )

Грудний         -  12              кістка )

Поперековий  -   5

Крижовий       -   5        } зрослі

Куприковий    -   4-5    }   зрослі

 

  • СКЕЛЕТ КІНЦІВОК

Скелет верхньої  кінцівки                Скелет нижньої кінцівки

                                     Кістки пояса:

Плечовий пояс:                                     Тазовий  пояс:

        -     лопатка;                               -   тазові  кістки;

  • ключиця;

                        Кістки вільної кінцівки:

 Плече  -  плечова кістка     Стегно   -  стегнова кістка                                                                                                                                                     

Передпліччя - ліктьова                     Гомілка - велико-

             променева,                         і  малогомілкова

Кисть   -      зап’ясток,  п’ясток,     Стопа  -    передплесно,

              фаланги пальців.                  плесно, фаланги пальців

 

II.  Осмислення і узагальнення вивченого на  уроці :

 ( Робота з підручником,  заповнити таблицю )

Органи організму   людини

Які  частини скелета

захищають

Печінку 

грудна клітка, ребра

Головний мозок                             

череп

Серце

  грудна клітка, ребра

Легені   

грудна клітка ,ребра

Нирки

кістки таза, м’язи

Спинний мозок

хребет

Сечовий міхур

кістки таза

 

       1.    Чому в людей похилого віку переломи кісток бувають частіше,  ніж  у дітей ? Обґрунтуйте  свою відповідь.

      2.   У якому віці при неправильному навантаженні  на кістку вона легко згинається ?    Відповідь мотивуйте.

  1. Чим можна пояснити велику міцність кісток?

 

 “Доброго Вам здоров’я”  - корисні поради.

Це варто знати кожному:    Що слід знати кожному , щоб уникнути незворотному загостренню хвороби? Насамперед треба брати до уваги будь – яке  тривале  відхилення свого стану від звичайного, яке не можна пов’язати з якоюсь видимою причиною. Серед таких відхилень, зокрема , слід назвати схуднення, кволість, блідість, швидку втому, загальний дискомфорт, нудоту,  повторні “запалення”  легенів, тривалий  бронхіт  з  сухим, безперервним кашлем. Зміна в аналізах  крові,  коли вони стійкі необхідно з’ясувати їх причину, обстежитися у фахівця ( лікаря спеціаліста).

 

ІІІ. Домашнє завдання .

    Подумайте,  які види спорту  та  фізичні  вправи впливають на розтягнення    кісток:  нижньої кінцівки, хребта та   збільшення росту  організму.

Вивчити   параграф  15  с. 58  М.Н.Шабатура, Н.Ю.Матяш,  підручник для 8-9 клас.

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого
Переглядів
45
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку