23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

М’язова система людини. Будова і функції м’язів. Основні групи м’язів

Про матеріал
Мета: розкрити особливості будови і функцій м’язів, їх зв’язок із нервовою системою та скелетом; ознайомити учнів із основними групами м’язів людського тіла; сформувати поняття про фізіологічний механізм скорочення м’язового волокна ; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя;
Перегляд файлу

Тема:    М’язова система людини.

           Будова і функції  м’язів. Основні групи  м’язів

Мета:   розкрити особливості будови і функцій м’язів, їх зв’язок  із нервовою системою та скелетом;                                                                                                   ознайомити учнів із основними групами   м’язів  людського тіла; сформувати поняття про фізіологічний механізм скорочення  м’язового волокна ; виховувати  в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє  здоров’я  та вести здоровий спосіб життя;

Основні поняття і терміни:

- посмуговані  м’язи – скелетні  м’язи,  темні смуги чергуються із  світлими ;

- гладенькі м’язи – поздовжні   міофібрили та оболонки;

- серцевий м’яз – посмуговані  м’язові  волокна;

- фасція – тонка сполучнотканинна оболонка , що вкриває зверху м’яз;

- міофібрила – скоротливе  волокно;

- актин – тонкі нитки  скоротливого білка;

- міозин – товсті нитки скоротливого білка ;

- сфінктер – колові  м’язи навколо отворів ;

- жувальні м’язи – рухають нижню щелепу,  здійснюючи акт жування;

- збудливість  м’язів – здійснюється нервовими імпульсами, нитки актину втягуються в середину ниток міозину;

- скоротливість – скорочення м’яза під впливом нервових імпульсів і забезпечують виконання механічної роботи.

 

Тип уроку :  урок  розбору нового матеріалу, 

                      форма проведення семінарське   заняття.

Методи і методичні прийоми:  проблемно–пошуковий  метод, дослідницький, розповідь, бесіда,     розширення і закріплення знань.

Обладнання  уроку:    таблиці   “М’язи  тіла людини”, “Тканини”, модель торса людини.

 

 Методична  література:

  • М.Н.Шабатура, Н.Ю.Матяш, В.О.Мотузний.”Біологія людини”(Підручник для учнів               8-9 кл.), К.; Генеза,1997.
  • 3. И.Д.Зверев. Книга для чтения по анатомии , физиологии и гигиене человека : Пособие для учащихся 9 кл. М.;  Просвещение, 1989. –   240  с.
  • Руне Хедман, Спортивная физиология:, М.: Физкультуура и  спорт, 1980.-149 с.
  • М.М.Курепина,  Г.Г. Воккен, Анатомия человека, М.;1979
  • А.Г.Хрипкова,   “Возрастная физиология”,   М.;   ”Просвещение”,  1978.   287с.
  • Д.И.Трайтак, Н.И.Клинковская,  В.А.Карьенов,  С.И.Балуев; “Биология. Справочные материалы”,  М.; Просвещение,1983. 208с.

 

Структура уроку  і  основний зміст уроку:

І.Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці, ознайомлення з метою     і завданням уроку.

ІІ. Активізація  розумової діяльності  учнів  ( фронтальна бесіда)

ІІІ.  Проблемне запитання ,  що виноситься для обговорення на семінарському занятті “М’язи – активна частина рухового апарату  та теплотворні органи”.

    ( Повідомлення групи учнів )

А)  М’язи  - активна частина рухового апарата та теплотворні органи.

     Назва  “м’язи”  походить від слова “мускулюс” , що означає “миша”. Пов’язано це з тим ,  що анатоми спостерігаючи за м’язами  замітили, що вони рухаються  під шкірою як миші.  М’язи – це орган руху. В організмі людини є три види м’язової тканини:                                      

  • скелетна,   (налічується 600 – м’язів, з посмугованих м’язових волокон ).                                                                                                               
  • серцевий,        (з посмугованих м’язових волокон).                                                                                                               
  • і стінки внутрішніх органів.

          М’язи  у дорослої  людини становлять 44% загальної маси тіла. Кожен м’яз складається з великої кількості скоротливих клітин і сполучної тканини . Сполучна тканина утворює сухожилки, за допомогою яких м’язи прикріплюються до кісток.

 

Б) Будова  м’язів  ( побудувати схему )

                                             М’яз

    Активна частина                       Пасивна частина

  М’язове черевце                              Сухожилля

               (тіло)                                        (сполучна тканина )

               м’язові                                    м’язові

               волокна                                  пучки

                                   міофібрила

                       міозин                    актин

            (товсті нитки )               ( тонкі нитки )

 

В)     Види   м’язів             Довгі, розташовані на

                                                          кінцівках, мають

                                                         веретеноподібну форму                                               

                                         Короткі, розташовані

                                                         між хребцями і

                                                       ребрами

                            Широкі, розташовані

                                           на тулубі  людини

            Колові, розташовані

                  навколо отворів.

       М’язи виконують велику роботу і  характеризуються високим обміном речовин. Отже, м’язи багаті кровоносними судинами, по яких  кров приносить поживні речовини, кисень, та виносить продукти  обміну. Різні м’язи неоднаково пронизані кровоносними судинами. Наприклад : діафрагма, м’язи якої працюють  постійно, має багату кровоносну сітку.

     М’язи живота, плеча які  функціонують лише певний час, мають слабу  кровоносну сітку. В м’язах є і лімфатичні  судини, по яких іде відтік лімфи.

 

Г)   Основні  групи м’язів людського тіла.

М’язи голови :   жувальні,                              мімічні

            ( жувальний, скроневий,    ( колові м’язи, рота, очей)

           зовнішній і  внутрішній   

                 крилоподібний  )                   

М’язи шиї :        підшкірний, грудинно–ключично –

                          соскоподібний,      драбинчастий.

М’язи спини:     трапецієподібний, широкий, ромбовидний.

М’язи грудей:    великий і малий грудний, передній,  

                             зубчастий,    міжреберний.

М’язи живота:   косі, поперечні, прямі.

М’язи кінцівок:  -  верхньої – двоголовий, триголовий,  

                             дельтоподібний, підлопатковий.                                                                                 

  • нижньої – великий сідничний, двоголовий,

                       чотириголовий.

  -  м’язи стегна – литковий, кравецький.

  -  м’язи стопи .

Д)      Скорочення м’язів.

      Скорочення м’язів забезпечується двома видами скоротливих білків – актину і  міозину. М’язи скорочуються під  впливом нервових імпульсів. Серцевий м’яз скорочується  увесь одночасно.

 

ІV.        Осмислення і узагальнення  вивченого на уроці:

     ( Бесіда  за запитаннями)

  1. Яка будова м’яза і м’язового волокна?
  2. За допомогою яких м’язів виявляються  емоції людини?
  3. Назвіть основні групи м’язів ?
  4.  Які види м’язів розташовані на кінцівках, тулубі людини?

(Користуючись підручником заповніть таблицю)

                       “ Особливості м’язів людини”.

М’язи, що розвинулись у зв’язку з прямоходінням.

М’язи, що розвинулись у зв’язку з фізичною працею.

 

М’язи спини, живота, кінцівок.

М’язи живота, спини.

 

М’язи пояса нижніх кінцівок випрямляють зігнутий  наперед тулуб.

М’язи пояса верхніх та нижніх кінцівок.

 

 “Доброго Вам здоров’я”

Щоб не боліла голова.

  • Не поспішайте ковтати таблетки, спробуйте один із засобів:
  • покладіть на  голову рушник і через нього руками масажуйте поверхню голови.
  • пластмасовою   масажною щіткою масажуйте голову плавними рухами від    лоба до потилиці.
  • цією ж щіткою робіть натискування в різних місцях голови, прикладіть до голови холод.
    1. Домашнє завдання .

   Підготуйте  відповідь на  запитання:

  • Чому під час тренування м’язові  волокна  потовщуються?
  • Які вправи  -  статичні  чи динамічні  -  найпотрібніші для повноцінного розвитку м’язів?

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого
Переглядів
86
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку