27 жовтня о 19:00Вебінар: Модель змішаного навчання «ротація за станціями»: досвід упровадження в початковій школі

М’язова система людини. Будова і функції м’язів. Основні групи м’язів

Про матеріал
Мета: розкрити особливості будови і функцій м’язів, їх зв’язок із нервовою системою та скелетом; ознайомити учнів із основними групами м’язів людського тіла; сформувати поняття про фізіологічний механізм скорочення м’язового волокна ; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя;
Перегляд файлу

Тема:    М’язова система людини.

           Будова і функції  м’язів. Основні групи  м’язів

Мета:   розкрити особливості будови і функцій м’язів, їх зв’язок  із нервовою системою та скелетом;                                                                                                   ознайомити учнів із основними групами   м’язів  людського тіла; сформувати поняття про фізіологічний механізм скорочення  м’язового волокна ; виховувати  в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє  здоров’я  та вести здоровий спосіб життя;

Основні поняття і терміни:

- посмуговані  м’язи – скелетні  м’язи,  темні смуги чергуються із  світлими ;

- гладенькі м’язи – поздовжні   міофібрили та оболонки;

- серцевий м’яз – посмуговані  м’язові  волокна;

- фасція – тонка сполучнотканинна оболонка , що вкриває зверху м’яз;

- міофібрила – скоротливе  волокно;

- актин – тонкі нитки  скоротливого білка;

- міозин – товсті нитки скоротливого білка ;

- сфінктер – колові  м’язи навколо отворів ;

- жувальні м’язи – рухають нижню щелепу,  здійснюючи акт жування;

- збудливість  м’язів – здійснюється нервовими імпульсами, нитки актину втягуються в середину ниток міозину;

- скоротливість – скорочення м’яза під впливом нервових імпульсів і забезпечують виконання механічної роботи.

 

Тип уроку :  урок  розбору нового матеріалу, 

                      форма проведення семінарське   заняття.

Методи і методичні прийоми:  проблемно–пошуковий  метод, дослідницький, розповідь, бесіда,     розширення і закріплення знань.

Обладнання  уроку:    таблиці   “М’язи  тіла людини”, “Тканини”, модель торса людини.

 

 Методична  література:

  • М.Н.Шабатура, Н.Ю.Матяш, В.О.Мотузний.”Біологія людини”(Підручник для учнів               8-9 кл.), К.; Генеза,1997.
  • 3. И.Д.Зверев. Книга для чтения по анатомии , физиологии и гигиене человека : Пособие для учащихся 9 кл. М.;  Просвещение, 1989. –   240  с.
  • Руне Хедман, Спортивная физиология:, М.: Физкультуура и  спорт, 1980.-149 с.
  • М.М.Курепина,  Г.Г. Воккен, Анатомия человека, М.;1979
  • А.Г.Хрипкова,   “Возрастная физиология”,   М.;   ”Просвещение”,  1978.   287с.
  • Д.И.Трайтак, Н.И.Клинковская,  В.А.Карьенов,  С.И.Балуев; “Биология. Справочные материалы”,  М.; Просвещение,1983. 208с.

 

Структура уроку  і  основний зміст уроку:

І.Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці, ознайомлення з метою     і завданням уроку.

ІІ. Активізація  розумової діяльності  учнів  ( фронтальна бесіда)

ІІІ.  Проблемне запитання ,  що виноситься для обговорення на семінарському занятті “М’язи – активна частина рухового апарату  та теплотворні органи”.

    ( Повідомлення групи учнів )

А)  М’язи  - активна частина рухового апарата та теплотворні органи.

     Назва  “м’язи”  походить від слова “мускулюс” , що означає “миша”. Пов’язано це з тим ,  що анатоми спостерігаючи за м’язами  замітили, що вони рухаються  під шкірою як миші.  М’язи – це орган руху. В організмі людини є три види м’язової тканини:                                      

  • скелетна,   (налічується 600 – м’язів, з посмугованих м’язових волокон ).                                                                                                               
  • серцевий,        (з посмугованих м’язових волокон).                                                                                                               
  • і стінки внутрішніх органів.

          М’язи  у дорослої  людини становлять 44% загальної маси тіла. Кожен м’яз складається з великої кількості скоротливих клітин і сполучної тканини . Сполучна тканина утворює сухожилки, за допомогою яких м’язи прикріплюються до кісток.

 

Б) Будова  м’язів  ( побудувати схему )

                                             М’яз

    Активна частина                       Пасивна частина

  М’язове черевце                              Сухожилля

               (тіло)                                        (сполучна тканина )

               м’язові                                    м’язові

               волокна                                  пучки

                                   міофібрила

                       міозин                    актин

            (товсті нитки )               ( тонкі нитки )

 

В)     Види   м’язів             Довгі, розташовані на

                                                          кінцівках, мають

                                                         веретеноподібну форму                                               

                                         Короткі, розташовані

                                                         між хребцями і

                                                       ребрами

                            Широкі, розташовані

                                           на тулубі  людини

            Колові, розташовані

                  навколо отворів.

       М’язи виконують велику роботу і  характеризуються високим обміном речовин. Отже, м’язи багаті кровоносними судинами, по яких  кров приносить поживні речовини, кисень, та виносить продукти  обміну. Різні м’язи неоднаково пронизані кровоносними судинами. Наприклад : діафрагма, м’язи якої працюють  постійно, має багату кровоносну сітку.

     М’язи живота, плеча які  функціонують лише певний час, мають слабу  кровоносну сітку. В м’язах є і лімфатичні  судини, по яких іде відтік лімфи.

 

Г)   Основні  групи м’язів людського тіла.

М’язи голови :   жувальні,                              мімічні

            ( жувальний, скроневий,    ( колові м’язи, рота, очей)

           зовнішній і  внутрішній   

                 крилоподібний  )                   

М’язи шиї :        підшкірний, грудинно–ключично –

                          соскоподібний,      драбинчастий.

М’язи спини:     трапецієподібний, широкий, ромбовидний.

М’язи грудей:    великий і малий грудний, передній,  

                             зубчастий,    міжреберний.

М’язи живота:   косі, поперечні, прямі.

М’язи кінцівок:  -  верхньої – двоголовий, триголовий,  

                             дельтоподібний, підлопатковий.                                                                                 

  • нижньої – великий сідничний, двоголовий,

                       чотириголовий.

  -  м’язи стегна – литковий, кравецький.

  -  м’язи стопи .

Д)      Скорочення м’язів.

      Скорочення м’язів забезпечується двома видами скоротливих білків – актину і  міозину. М’язи скорочуються під  впливом нервових імпульсів. Серцевий м’яз скорочується  увесь одночасно.

 

ІV.        Осмислення і узагальнення  вивченого на уроці:

     ( Бесіда  за запитаннями)

  1. Яка будова м’яза і м’язового волокна?
  2. За допомогою яких м’язів виявляються  емоції людини?
  3. Назвіть основні групи м’язів ?
  4.  Які види м’язів розташовані на кінцівках, тулубі людини?

(Користуючись підручником заповніть таблицю)

                       “ Особливості м’язів людини”.

М’язи, що розвинулись у зв’язку з прямоходінням.

М’язи, що розвинулись у зв’язку з фізичною працею.

 

М’язи спини, живота, кінцівок.

М’язи живота, спини.

 

М’язи пояса нижніх кінцівок випрямляють зігнутий  наперед тулуб.

М’язи пояса верхніх та нижніх кінцівок.

 

 “Доброго Вам здоров’я”

Щоб не боліла голова.

  • Не поспішайте ковтати таблетки, спробуйте один із засобів:
  • покладіть на  голову рушник і через нього руками масажуйте поверхню голови.
  • пластмасовою   масажною щіткою масажуйте голову плавними рухами від    лоба до потилиці.
  • цією ж щіткою робіть натискування в різних місцях голови, прикладіть до голови холод.
    1. Домашнє завдання .

   Підготуйте  відповідь на  запитання:

  • Чому під час тренування м’язові  волокна  потовщуються?
  • Які вправи  -  статичні  чи динамічні  -  найпотрібніші для повноцінного розвитку м’язів?

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого 2019
Переглядів
2429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку