22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Будова і ріст кісток. Вплив м’язової діяльності на будову кістки.

Про матеріал
Мета: сформувати поняття про особливості будови кісток, що забезпечують виконання опорної, захисної, депонуючої та інших функцій скелета; ознайомити з властивостями кістки як живого органу, що здатний рости і змінюватися; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

Урок

Тема:      Будова і ріст кісток. Вплив м’язової діяльності

                 на будову кістки.

Мета:  сформувати поняття про особливості будови кісток, що  забезпечують виконання опорної, захисної,  депонуючої        та  інших функцій скелета; ознайомити  з властивостями кістки як живого органу,   що здатний рости і змінюватися;   виховувати  в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє             здоров’я    та вести здоровий спосіб життя.

Основні поняття і терміни:

Остеон – основна структурна одиниця кістки,що забезпечує  її міцність;

Остеоцити – високодиференційовані кісткові клітини;

Колаген – основний  волокнистий білок кістки;

Компактна речовина    поверхнева зона всіх кісток;

Губчаста речовина – має  структуру коміркову,  міститься                                                               на  кінцях трубчастих кісток;

Червоний кістковий мозок – міститься  у губчастій

кістковій речовині, утворює клітини крові;

Жовтий кістковий мозок    сполучна тканина міститься у

порожнині трубчастих кісток, складається  з жирової тканини;

Кістковий мозок – тканина, що заповнює порожнини ;

Трубчасті  кістки  -  всередині порожнисті, така будова

забезпечує   міцність і легкість;

Короткі кістки – забезпечують   міцність і рух скелета;

Плоскі кістки – утворюють   стінки порожнин,  захищають

внутрішні органи;

Органічні речовини – надають  кісткам  гнучкості і

пружності;

Неорганічні речовини – надають кісткам твердості

й  міцності;

Кровотворна функція – червоний  кістковий мозок.

 

Тип   уроку::       урок   засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:  проблемний виклад матеріалу,   бесіда, групові завдання.

Обладнання уроку:  таблиця “ Будова кістки”,   розпили  кісток, набір кісток, моделі скелета і торса людини.

Методична  література:

  • М.М. Курепина, Г.Г.Воккен  Анатомия человека, М; 1979.
  • И.Д. Зверев. Книга для чтения по анатомии, физиологии  и гигиене человека  : Пособие для учащихся 9 классов, М.: Просвещение, 1989.-240с.
  • Руне Хедман . Спортивная физиология: М.: Физкультура  и спорт, 1980.—149с.
  • М.Н. Шабатура, Н.Ю. Матяш, В.О.Мотузний –Біологія людини: підручник для 8-9 кл.-К.: Генеза,1997.-432с.

  Структура   уроку і основний  зміст уроку:

 

  1. Вивчення нового матеріалу                           

Бесіда, у ході якої учитель підводить учнів  до проблемної ситуації. “Поясніть,  чому невелика за розміром  кістка може  витримувати  вагу  легкового автомобіля ?   Чим зумовлені такі надзвичайні властивості кісток ?“

  • Будова кістки:
  • тіло (  діафіз);
  • два потовщені кінці ( епіфізи);
  • до складу кістки входять кісткова тканина,  хрящова тканина, кістковий мозок, кровоносні судини, лімфатичні судини та нерви.
  • За формою кістки розрізняють:

             - довгі трубчасті ( плечова , стегнова);

        - довгі дуговидні (ребра);

        - короткі ( хребці, кістки зап’ястка);

 - плескаті або широкі ( кістки черепа, лопатка, кістки тазу ).

  • Властивості кістки:

       -  легкість  (порожнини кісток);

       -  міцність (короткі кістки, будова кістки);

             -  пружність.

 

  1. Самостійна робота учнів з розпилом кісток

( Учні виконують завдання групою).

Завдання:

А) Поділити кістки на групи:

       Групи                                        Кістки

Трубчасті       --------     плечова, стегнова.

Короткі           --------     хребці, кістки зап’ястка.

Плоскі          --------      кістки черепа, лопатки, кістки тазу.

 Б)   Знайдіть на  поверхні кістки окістя.

В)   Визначте, чим відрізняється зовнішній шар кістки від внутрішнього .

Г)   Встановіть взаємозв’язок будови кістки і їх функцій.

Ріст і зміна будови кістки.

Ріст кісток в  товщину, у довжину.

 3 .     Вплив м’язової діяльності на будову кісток

        Ріст кісток регулюється гормоном росту,  який виділяється в організмі гіпофізом. Для розвитку і формування скелета  та м’язової системи,  особливо м’язів тулуба, має велике значення  виконання фізичних вправ. Робота м’язів сприяє зміцненню кісток. Добре розвинені м’язи запобігають деформації кісток при навантаженні на них .

    У довжину кістки ростуть за рахунок поділу клітин хрящової тканини,  розташованої на кінцях кісток.

    Зверху кістки вкриті тонкою сполучнотканинною  оболонкою – окістям. До нього прикріплюються зв’язки м’язів.  Внутрішній шар  окістя складається з клітин,  що розмножуються і ростуть, забезпечуючи ріст кісток у товщину.

     За допомогою фізичних вправ  розтягуються м’язи, прилив крові і поживних речовин збільшується, впливаючи на окістя і здійснюється  ріст кістки у  товщину. Такі фізичні вправи,  як стрибки,  підтягування тулуба  дає можливість росту хрящової тканини.

  1. Осмислення і узагальнення   знань учнів про будову і ріст кісток.

( відповіді учнів на поставлену проблему: “Поясніть,  чому невелика за розміром  кістка може  витримувати  вагу  легкового автомобіля ?   Чим зумовлені такі надзвичайні властивості кісток ?“ )

  • Чи  залежить будова кістки від  виконуваних функцій ?                                
  • У якому віці  при  неправильному навантаженні  на кістку   вона легко згинається?
  • Чому  в людей похилого віку переломи кісток бувають частіше, ніж у дітей ?
  • Чим можна пояснити велику міцність кісток ?

 

Біологічний диктант.  ( Закінчити речення)

1. Основні кістки, що входять до мозкового відділу черепа, такі...

2. Назвіть кістки, що входять до плечового поясу скелета людини : ...

3. Тулуб складається  ...

4. Шийний хребець відрізняється від грудного ...

5. До особливостей будови хребта належать ...

6. Верхні кінцівки скелета людини утворені кістками ...

7. Грудний хребець відрізняється від поперекового хребця ...

8. Особливості будови скелета нижньої кінцівки, що пов’язані з прямоходінням,  є ...

 

5.    Цікаво знати !!!

      Щодня організм людини втрачає близько 300 мг. кальцію. Цю втрату необхідно щодня поповнювати з їжею, але в кількості, що втричі перевищує втрати.  Але не весь кальцій, що міститься в харчових продуктах засвоюється організмом.  99% кальцію використовується організмом людини  як будівельний матеріал для кісток і зубів.

Молочні  продукти  і яйця  містять -  кальцій, фосфор, вітаміни   D  і  А, що необхідні організму в період росту.

 

“Доброго Вам здоров’я “

Що масажувати, якщо у Вас застуда – стопи ( верхню частину ), задню поверхню  шиї, кисті , підщелепні ділянки, вуха, крила носа;

Хронічний бронхіт, пневмонія – грудну клітку, ділянку між лопатками;

Кашель – ділянку між ключицями, великий палець руки, постукувати ділянку нижче крил  носа;

Трахеобронхіт – масаж спини   шляхом  прогладжування,  розтирання, глибокого розминання  м’язів;   грудної клітки (обережні рухи пальцями між ребрами, неінтенсивне постукування по нижніх відділах грудної клітки), поплескування при нахилі тулуба.

 

6.   Домашнє  завдання:

  • Підготуватись до уроку –семінару  “Активна частина рухового    апарату”

(Завдання учні отримують завчасно,   робота з додатковою літературою).

Творче завдання.

  • Підберіть  комплекс  фізичних вправ,   що розвивають плечовий пояс,   грудну клітку.

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого
Переглядів
46
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку