Тема: Фізичні якості м’язів. Робота м’язів
Мета: ознайомити учнів з умовами, необхідними для діяльності м’язів; встановити значення ритму і навантаження для роботи м’язів; поглибити поняття фізіології м’язового скорочення; з’ясувати сутність статичної і динамічної роботи м’язів; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Основні поняття та терміни:
- статистична робота – м’язи напружуються, але не скорочуються, при утриманні вантажу та певній поставі тіла ( дуже стомлива, особливо для дітей та підлітків);
- динамічна робота – м’язи почергово скорочуються і розслаблюються (під час розслаблення м’язи встигають відпочити);
Тип уроку: інтегрований
Міжпредметні зв’язки: фізична культура ( комплекс вправ для розвитку гнучкості хребта, зміцнення сили м’язів), фізика ( сила, робота, пружність).
Методи і методичні прийоми: бесіда, розповідь, ілюстрування, дослідницька робота.
Обладнання уроку: таблиця “ Скелетні м’язи”, гантелі 1 кг, 3 кг, 5 кг., метроном.
Методична література :
Структура уроку і основний зміст уроку:
І. Активізація опорних знань учнів про будову м’язів людського організму та основні групи м’язів.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Фізичні якості м’язів.
Сила м’язів – величина максимального напруження.
Швидкість скорочення – визначається часом, за який м’яз скорочується і розслаблюється.
Витривалість – це здатність тривалий час підтримувати заданий ритм роботи.
Тонус м’язів – це стан постійного напруження.
Робота м’язів: - динамічна ;
- статична;
Динамічна – здійснюється при переміщенні
Статична – здійснюється при напруженні м’язів без зміни положення у просторі.
Величина виконуваної роботи залежить від :
Дослід . “Ілюстрація статичної та динамічної роботи м’язів”( один із учнів утримує гантелі при певній поставі тіла, інший виконує фізичну вправу з гантелями в середньому темпі , учитель фіксує час, через який наступає втома в обох учнів ).
Учні роблять висновок, який вид роботи швидше призводить до втомлення м’язів.
Втома м’язів – зниження працездатності.
Виконання досліду переконує, що стомлення при безперервному статичному напруженні м’язів розвивається швидко. Значно пізніше стомлюються м’язи, коли виконується (ритмічна) динамічна робота. Вона дає змогу м’язам частково відновлювати свою працездатність у проміжках між скороченнями.
Після закінчення роботи, яка зумовила втому, в період відпочинку відбувається не тільки відновлення працездатності м’язів, а навіть її збільшення - це явище понад відновлення. Завдяки цьому м’язи можуть виконувати ще більшу роботу. Така закономірність важлива всім органам, тканинам, нервовій системі. Але надзвичайно тривала або ж інтенсивна робота може призвести до перевтоми – при цьому вичерпуються енергетичні ресурси клітин. Щоб запобігти перевтомі, необхідно уникати без достатньої фізичної підготовленості надмірних навантажень.
Чергування фізичних навантажень і відпочинку є одним із способів підтримання високої працездатності й запобігання перевтоми.
ІІІ. Фізкультхвилинка.
(Виконання фізичних вправ ранкової гімнастики з метою зменшення напруження м’язів організму в положенні сидячи за партою).
Фізичні вправи добре знімають м’язову втому. А тому настав час і нам активізуватися та виконати спеціальні вправи , що попереджують і лікують сколіоз.
Перевірка постави.
Вправа запобігає шийному остехондрозу.
Вправи запобігають розвитку остеохондрозу у грудному відділі хребта.
Лікувальні вправи для сколіозу.
Лікувальні вправи для сколіозу.
( Під час виконання вправи напружуються м’язи грудей)
( Ця вправа запобігає викривленню хребта в грудному відділі) Причини втоми :
Рівень фізичного навантаження визначається з урахуванням таких критеріїв :
- вікові особливості учня;
Фізичні навантаження повинні бути систематичними і поступово посилюватись, необхідне поєднання різних видів вправ. Шкідливо надмірно захоплюватися спортом, переоцінюючи свої можливості. Значне прискорення пульсу, болі в ділянці серця – сигнали, які свідчать про надмірні фізичні навантаження.
Умови працездатності при фізичній роботі .
ІV. Осмислення і узагальнення вивченого на уроці
Біологічний диктант ( закінчити речення ).
“Доброго Вам здоров’я “
Що масажувати, якщо у Вас: