3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Фізичні якості м’язів. Робота м’язів

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з умовами, необхідними для діяльності м’язів; встановити значення ритму і навантаження для роботи м’язів; поглибити поняття фізіології м’язового скорочення; з’ясувати сутність статичної і динамічної роботи м’язів; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

Тема:     Фізичні якості  м’язів.   Робота м’язів

Мета:   ознайомити учнів з умовами,  необхідними для діяльності   м’язів; встановити значення ритму і навантаження для роботи  м’язів; поглибити поняття фізіології м’язового  скорочення; з’ясувати  сутність статичної і динамічної роботи  м’язів;   виховувати в учнів свідоме прагнення  зміцнювати своє здоров’я та   вести здоровий спосіб життя.

Основні поняття та терміни:

  - статистична робота – м’язи напружуються, але не     скорочуються, при утриманні вантажу та певній поставі  тіла  ( дуже стомлива, особливо для дітей та підлітків);

-  динамічна робота – м’язи почергово скорочуються і    розслаблюються (під час розслаблення м’язи  встигають відпочити);

  •                          тонус  м’язів – це стан їхнього  постійного незначного напруження;
  •                          витривалість м’язів – їхня здатність тривалий час підтримувати    заданий ритм роботи;
  •                          стомлення м’язів – припинення виконуваної роботи,  залежить   від характеру праці;
  •                          швидкість скорочення м’язів – визначається часом, за який м’яз скорочується і розслаблюється;

Тип уроку:  інтегрований

Міжпредметні  зв’язки: фізична культура  ( комплекс вправ для розвитку гнучкості    хребта,  зміцнення сили м’язів),      фізика ( сила, робота, пружність).

 Методи і методичні прийоми:  бесіда, розповідь, ілюстрування,    дослідницька робота.

Обладнання  уроку:  таблиця “ Скелетні м’язи”,  гантелі 1 кг, 3 кг, 5 кг.,     метроном.

 

Методична    література :

  • М.Н.Шабатура, Н.Ю. Матяш, В.О. Мотузний, “Біологія людини”, К.;Генеза,1997.
  • М.М.Курепина,  Г.Г. Воккен, Анатомия человека, М.;1979
  • А.Г.Хрипкова,   “Возрастная физиология”,  - М.;   ”Просвещение”,  1978.   287с.
  • Д.И.Трайтак, Н.И.Клинковская,  В.А.Карьенов,  С.И.Балуев; “Биология. Справочные материалы», М.; Просвещение,1983. 208с.
  • И.Д.Зверев “Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене человека”, М.;
  • Руне Хедман, Спортивная физиология: ,  М.: Физкультуура и  спорт, 1980.-149 с.    Просвещение, 1989.-240с.

Структура уроку  і  основний зміст уроку:

І.  Активізація опорних  знань  учнів про будову м’язів людського          організму та основні групи м’язів.

  • Які основні групи м’язів  працюють ( збуджуються і скорочуються) при виконанні      ранкової гімнастики ?
  • Які м’язи розвиваються під час  виконання фізичної праці?

 

    ІІ.  Вивчення нового  матеріалу.

Фізичні якості м’язів.

Сила м’язів – величина максимального напруження.

Швидкість скорочення – визначається часом, за який м’яз скорочується і розслаблюється.

Витривалість – це здатність тривалий час  підтримувати  заданий ритм роботи.

Тонус м’язів – це стан постійного напруження.

Робота  м’язів:   - динамічна ;

                        - статична;

Динамічна – здійснюється при переміщенні

 Статична – здійснюється при напруженні м’язів без зміни  положення  у просторі.

 Величина виконуваної роботи  залежить від :

  • загальної довжини м’яза;
  • сили м’яза, яка пропорційна кількості м’язових волокон та тренованості.

Дослід . “Ілюстрація статичної  та динамічної роботи м’язів”(  один із учнів утримує  гантелі  при певній поставі тіла,  інший виконує фізичну вправу з гантелями  в середньому темпі , учитель фіксує час,  через  який  наступає втома в обох учнів ).

         Учні роблять висновок, який вид роботи  швидше  призводить до втомлення м’язів.

Втома  м’язів – зниження  працездатності. 

    Виконання досліду переконує, що стомлення при безперервному статичному  напруженні м’язів  розвивається швидко. Значно пізніше стомлюються м’язи, коли виконується  (ритмічна) динамічна робота. Вона  дає змогу м’язам частково відновлювати  свою працездатність у проміжках між  скороченнями.

       Після закінчення роботи, яка  зумовила втому, в період відпочинку  відбувається не тільки відновлення працездатності м’язів, а навіть  її збільшення  - це  явище   понад відновлення. Завдяки цьому м’язи можуть виконувати ще більшу роботу. Така закономірність  важлива всім органам,  тканинам, нервовій системі. Але надзвичайно тривала або ж інтенсивна робота може призвести  до перевтоми – при цьому вичерпуються енергетичні ресурси клітин. Щоб запобігти перевтомі, необхідно уникати без  достатньої фізичної  підготовленості надмірних навантажень.

   Чергування фізичних навантажень і відпочинку є одним із способів підтримання високої працездатності й запобігання перевтоми.

ІІІ.  Фізкультхвилинка.

(Виконання  фізичних вправ ранкової гімнастики  з метою зменшення  напруження м’язів  організму в положенні сидячи за партою).

     Фізичні вправи  добре знімають м’язову втому.  А тому  настав час і нам активізуватися  та  виконати спеціальні вправи , що   попереджують і       лікують  сколіоз.

Перевірка постави.

  • Тримайте спину прямо,  відведіть плечі назад, лопатки при цьому дещо   зближуються,   підніміть підборіддя.
  • Рівномірно  вдихніть і   рівномірно  видихніть,    не затримуючи дихання.
  • Повільно поверніть голову вліво,  вправо, а потім  нахиліть  повільно вперед ,  вліво ,  назад,   вправо .

 Вправа запобігає шийному остехондрозу.

  • Виконайте обертання кисті рук у різних напрямках.
  • Зігніть руки в ліктях і зробимо обертові рухи в плечовому  суглобі.
  • Нахиліться дуже повільно вперед ,  щоб відчути , як почергово рухаються хребці. Притисніть корпус   тулуба  до колін .

 Вправи запобігають розвитку остеохондрозу у грудному  відділі  хребта.

Лікувальні вправи для  сколіозу.

  • Сидячи за  партою,  витягніть вперед ноги, ступні разом.
  • Корпус тримайте прямо.

Лікувальні вправи для  сколіозу.

  • Сидячи за  партою,  витягніть вперед ноги, ступні разом.
  • Корпус тримайте прямо.
  • Повільно підніміть руки над головою і відведіть корпус  тулуба  назад на  10 – 20 см. 

( Під час виконання вправи напружуються  м’язи грудей)

  • Ліву руку відведіть за спину і поставте між лопаток долонею від себе,    а  праву руку - через плече і візьміть  обидві   руки  у  “ замок”.
  • Легенько потягніть руку, щоб відчути напруження м’язів  плеча. Почергово  змініть руки і так повторіть кілька разів. 

 ( Ця вправа запобігає викривленню хребта  в грудному  відділі) Причини     втоми : 

  • недостатнє постачання м’язів киснем,
  • зменшення утворення енергії,
  • накопичення  продуктів розпаду.

  Рівень фізичного навантаження  визначається з  урахуванням таких критеріїв :

-    вікові особливості учня;

  • рівень фізичного розвитку школяра;
  • вплив навантаження на частоту серцевих скорочень ;
  • стать учнів ( дівчаткам корисні вправи, що розвивають гнучкість);

   Фізичні навантаження  повинні бути  систематичними і   поступово посилюватись,  необхідне  поєднання різних видів вправ. Шкідливо надмірно захоплюватися спортом, переоцінюючи свої можливості. Значне прискорення  пульсу, болі в  ділянці серця – сигнали,  які свідчать про надмірні фізичні навантаження.

Умови  працездатності  при фізичній роботі .

  • вибір правильної робочої  пози,
  • чергування виконуваних рухів.
  • виробнича гімнастика з метою зняття  втоми  м’язів.

 

ІV. Осмислення і узагальнення вивченого на уроці

Біологічний диктант ( закінчити речення ).

  1.  Людина, яка  стоїть стомлюється ...  ( швидше).
  2.        Після тривалого переходу з вантажем за плечима туристи відчувають різкий біль у .... ( шиї, плечовому поясі).
  3.         Коли людина стоїть за командою “ струнко”,  статичну роботу    виконують м’язи ....   (спини, грудей, ніг).
  4.         Під час швидкого писання ми відчуваємо біль у м’язах руки, тому,  що вони виконують...    ( статичну роботу ).

 

“Доброго Вам здоров’я “

Що масажувати, якщо у Вас:

  •  застуда – стопи ( верхню частину ), задню поверхню  шиї, кисті , підщелепні ділянки, вуха, крила носа;
  • хронічний бронхіт, пневмонія – грудну клітку, ділянку між лопатками;
  • кашель – ділянку між ключицями, великий палець руки, постукувати ділянку нижче крил  носа;
  • трахеобронхіт – масаж спини  ( погладжують, розтирають, глибше розминають), грудної клітки(обережні рухи пальцями між ребрами, неінтенсивне постукування по нижніх відділах грудної клітки), поплескування при нахилі тулуба.

 

  1. Домашнє завдання .
  • Виконуючи ранкову гімнастику,  порахуйте  після кількох   разів повторення  фізичної   вправи, ви  відчуєте   втому м’язів.           
  • Підготуйте  відповідь на  запитання:
  • Чому під час тренування м’язові  волокна  потовщуються?
  • Які вправи  -  статичні  чи динамічні  -  найпотрібніші для повноцінного розвитку м’язів ?

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку