Захід "КВК - Людина з погляду фізики"

Про матеріал

Сценарій КВК “Людина з погляду фізики”.

Вступне слово вчителя.

Сьогодні в нас відбудеться змагання між командами в вигляді КВК, але в дещо незвичній формі, тому що ми будемо говорити про людину з погляду фізики. Здається про людину (фактично про себе) ми знаємо все. Але є багато фактів і явищ, які не всім відомі. І на сьогоднішньому вечорі ми перевіримо як учні знають фізику, чи навчились оперувати знаннями добутими на уроках при поясненні явищ природи. Встановимо, хто швидше і краще орієнтується в потоці величезної інформації, вмінні знаходити правильні відповіді. Взяти участь в конкурсі виявили бажання учні десятих класів.

Перегляд файлу

 

Сценарій КВК “Людина з погляду фізики”.

 

Вступне слово вчителя.

 

Сьогодні в нас відбудеться змагання між командами в вигляді КВК, але в дещо незвичній формі, тому що ми будемо говорити про людину з погляду фізики. Здається про людину (фактично про себе) ми знаємо все. Але є багато фактів і явищ, які не всім відомі. І на сьогоднішньому вечорі ми перевіримо як учні знають фізику, чи навчились оперувати знаннями добутими на уроках при поясненні явищ природи. Встановимо, хто швидше і краще орієнтується в потоці величезної інформації, вмінні знаходити правильні відповіді. Взяти участь в конкурсі виявили бажання учні десятих класів. 

Для оцінювання відповідей, підбиття балів, виявлення переможців створено жюрі в складі: вчителів фізики, хімії, учнів. Консультантом під час змагання буде вчитель фізики, який буде вирішувати питання правильності відповідей, їх повноти. (Повідомляє який конкурс скількома балами буде оцінюватись. Або це робить ведучий перед кожним конкурсом). Повідомляє, що команда може взяти один раз допомогу болільників і має право на дзвінок “другу” (комусь із глядачів).

А зараз запрошую на сцену команди. (під звуки музики на сцену виходять команди, або якщо сцена мала то по черзі).

 

ВЕДУЧИЙ.   Скажіть чому вирішили взяти участь в сьогоднішньому турнірі? Як ви назвали свої команди і чому саме так?//Учням було завдання підготувати назви і емблеми//.

 

Командир команди “СІГМА”. Сігма – це сума знань, об’єднання зусиль, що приносить перемогу. Зусилля всіх, хто знаходиться під знаком сігма, повинні бути об’єднані для одного: зробити невідоме Відомим, перетворити незнання в Знання. Наш перший закон – закон збереження успіху. Узагальнивши великий спадок минулого, ми вносимо свій внесок у скарбницю КВКенської думки. Успіх чекає нас!

 

Командир команди  “МОНОЛІТ”. Знання з фізики членів нашої команди як моноліт. Вони настільки міцні, що їх не здолає жоден супротивник. Нехай жюрі буде весь час електронейтральним. Коефіцієнт питомого опору нашого моноліту обернено пропорційний до балів які виставить жюрі. Зусилля нашої команди ми об’єднали для розв’язання одного завдання – більше фізики найкращої якості з найменшими затратами. Ми переможемо!

 

ВЕДУЧИЙ. А тепер перевіримо, які ж знання в цих надміцних команд. Послухаємо як вони виконали домашнє завдання, які відомості про людський організм підготували. (Члени команди по черзі роблять повідомлення, вчитель при потребі коментує і доповнює їх).

/Виступи можна взяти з тексту сторінка 5 – 34. “Сильніше самого себе”, ”Кесонна хвороба”, ”Сліпа пляма нашого ока”, “Курйози слуху”, “Око і

телебачення” і ін./

 

ВЕДУЧИЙ. Немає напевно письменників, поетів які б у своїх творах не згадували б про людину. Наведіть ці вислови.

Горький  - “Людина звучить гордо”.

Д.Дідро “Люди перестають мислити, коли перестають читати”

 

ВЕДУЧИЙ. Дайте відповіді на такі запитання.

Яку силу розвиває серце? / 70 – 90 Н /.

Який об’єм крові переганяє серце за добу / 6000 л /.

Наведіть приклади важелів в людини. / пальці рук і ніг, челюсті /. Якої речовини в людському тілі найбільше і який її вміст? / вода, (57 – 66)% /.

Якого хімічного елемента в тілі людини найбільше? / кисню, 65% /.

Маса якого органу людини найбільша? /мускулатура, 43% /. Питання команди команді. ( Яке заготовили дома).

 

// Команди відповідають по черзі кожна на кожне запитання. Ведучий називає правильну відповідь. Жюрі виставляє бали, тій команді, яка точно, або найбільш близько дала відповідь. //

 

ВЕДУЧИЙ. За три хвилини напишіть на картках імена видатних вчених – фізиків. / Паскаль, Ньютон, Кеплер, Архімед, Капіца, Басов, Прохоров і ін./.

// Після написання капітани читають записані імена. Жюрі виставляє бали//.

 

ВЕДУЧИЙ. Жюрі повідомить бали в команд.

 

ВЕДУЧИЙ. А як обійтись в фізиці без приладів, дослідів, вимірювань. Фізика наука експериментальна. Тут потрібні неабиякі знання і вміння. Тому зараз до вас такі запитання.

Назвіть вимірювальні прилади, які використовуються для вимірювання характеристик людини. Поясніть, що ними вимірюють. /терези – масу; лінійка – розміри; термометр – температуру тіла; динамометр – силу мускулів; секундомір – час руху, пульс; тепловізор – хворобливі ділянки; цукрометр – вміст цукру в крові. /.

Назвіть фізичні величини, якими характеризується людина. / маса, об’єм, робота, площа, сила, швидкість, температура, висота /.

Як пояснити, чому ми червоніємо в спеку і бліднемо в холод. / Спека і холод. Сторінка 20. /.

//команди відповідають по черзі. Зачитують відповіді. Більше балів хто більше назве визначень.//

ВЕДУЧИЙ. Поки жюрі рахує бали художній номер представляє команда “сігма”. // Це може бути пісня, вірш, танець, гімнастичні вправи, фокуси, захист моделей  “фізичного” одягу //.

 

ВЕДУЧИЙ. Багато з вас в вільний час захоплюється розгадуванням кросвордів. Вони вміщені в багатьох газетах, журналах. Не забули про це захоплення й ми. Вам пропонується за дві хвилини розгадати кросворд.

 

1                                            Л

2                                            Ю

3                                            Д

4                                            И

5                                            Н

6                                            А

 

1.  Чоло (лоб.)

2.  Складова крові ( глюкоза).

3.  Речовина яка входить до складу тіла людини ( вода ).

4.  Фізична величина якою характеризують можливості людини (сила).

5.  Орган нюху (ніс).

6.  Вид відчуття (смак).

//Великий кросворд креслиться на дошці. Команди на картках дають відповіді і передають жюрі. Ведучий записує правильні відповіді. Жюрі їх оцінює. //.

 

ВЕДУЧИЙ. Запитання командам: Як би вам потрібно було б всього одним словом охарактеризувати людину, те чим вона відрізняється від всього іншого живого, яке б слово ви вибрали.  / Розумна /.(Команди записують відповіді на картках і передають жюрі).

ВЕДУЧИЙ. Поки жюрі рахує бали конкурс для болільників.

Завдання 1. На сцену запрошуються два учні. Дуючи в манометр через трубку створити найбільший тиск. / Якщо немає манометра, то можна кожному учню дати гумову кульку, одночасно по команді вони починають її надувати. Виграє той, чия кулька при надуванні швидше лопне. /.

Завдання 2. На сцену запрошуються по болільнику від команди. На двох столах лежать шашки. Хто з учнів за певний час побудує вищу піраміду, ставлячи шашки одна на одну.

 

Жюрі повідомляє бали.

ВЕДУЧИЙ. А зараз знову завдання командам. Всі ви знаєте український алфавіт, який починається з букви “а” і закінчується буквою “я”. За п’ять хвилин на картках запишіть назви частин тіла людини, органів, складників на кожну букву алфавіту. Виграє команда, яка назве слів на більшу кількість букв.

А – апендикс, аорта, артерія. Б – бедро, бронхи, брова.

В – вухо, волосся, висок, вія.

Г – горло, голова.

Д – долоня, донор, дифтерія (захворювання).

Е – еритроцити (тіла крові), емаль (на зубах), епідермус (поверхня шкіри), ендолімфа (рідина яка заповнює вухо), Є – Євстахієва труба (в внутрішньому вусі.

Ж – живіт, жовч, жир.

З – зуб, залоза, зап’ястя.

І – ікла (зуби), ікри (м’язи ноги).

Ї – їжа.

Й – йод.

К – кістка, кров, кишка.

Л – лоб, легені, лопатка, лікоть.

М – мозок, м’язи.

Н – нога, ніс, нирки, нігті.

О – око, окістя (сполучна тканинна оболонка якою зверху вкрита кістка). П – палець, печінка, протоплазма, потилиця.

Р – рука, ребро.

С – серце, селезінка, слина, суглоб, стегно.

Т – таз, трахея, тім’я.

У – увага, удар, уретрит (хвороба).

Ф – фаланги (пальців), ферменти (білкові молекули).

Х – хребет, хрящ.

Ц – цироз, цитоплазма, цинга.

Ч – чуб, черево, череп.

Ш – шлунок, шкіра, шия.

Щ – щелепа, щетина.

Ю – юність (стан організму). Я – язик, ядро.

 

ВЕДУЧИЙ. А зараз згадаємо прислів’я і приказки про людину (Команди по черзі називають прислів’я.)

 

1.       Дерево міцне корінням, а людина - трудовим горінням.

2.       Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

3.       Нехай – поганий чоловік.

4.       Без господаря двір плаче, а без господині хата.

5.       Не молот кує, а коваль.

6.       Ледачий два рази робить, а скупий два рази платить.

7.       Бракороб і нероба – одна хвороба.

8.       Свій розум май і в людей питай.

9.       Борода не робить чоловіка мудрим.

10.   Старого чоловіка для поради тримай.

11.   Батька покинеш, то сам загинеш.

12.   Людям - як болото, а матері – як золото.

13.   Які мама й татко, таке і дитятко.

14.   Світ не без добрих людей.

15.   Два хитрих мудрого не переважать.

// Можна ускладнити завдання, називати такі прислів’я, в яких зустрічається конкретно слово “людина”//.

ВЕДУЧИЙ. А зараз давайте порозгадуємо загадки.//Ведучий читає загадку, команди по черзі відгадують. Потім команда команді по п’ять загадок//.

§   Вранці на чотирьох, вдень на двох, а ввечері на трьох (дитина, доросла людина, старий).

§   Тридцять два молотять. Один перевертає. /зуби і язик/.

§   Не сіють, не садять – самі виростають /волосся/.

§   Носити легко рахувати важко /волосся/.

§   Завжди в роті, а не проковтнеш /язик/.

§   Брат з братом через дорогу живуть, а один одного не бачать

/очі/.

§   Не годинник а стукає /серце/.

§   В темному хліві білі ягнята /рот і зуби/

ВЕДУЧИЙ. Поки жюрі рахує бали з художнім номером виступить команда “МОНОЛІТ”.

 

Жюрі повідомляє кількість балів в команд.

 

ВЕДУЧИЙ. Настав вже час провести конкурс капітанів. Прошу капітанів відповісти на такі запитання. /Капітану дозволяється один раз взяти допомогу команди. Записують відповіді а потім повідомляють щоб не використати відповіді іншого/.

1.                      Яка вологість повітря для людини вважається оптимальною /40% - 60%/.

2.                      Який струм вважається безпечним для людини /1 мА/.

3.                      Визначте на око розміри і масу бруска який лежить на столі (виграє той хто більш точно назве розміри і масу наперед виміряного бруска – після відповідей капітанів ведучий повідомляє справжні значення).

4.                      Назвіть слова якими характеризують людину. Виграє той хто назве останнім епітет. Відповідають по черзі /сильна, хороша, вміла, весела, красива, струнка/.

5.                      Для чого людині два ока ? /дивлячись двома очима можна оцінити відстань до предмета, сторінка 33/.

6.                      Запитання капітана капітану на їх вибір.

ВЕДУЧИЙ. Велич людини оспівується в думах, піснях, переказах.

Назвіть куплети, рядки пісень в яких згадується людина і назви цих пісень.

1.  Мов до шлюбу вбралася дівчина. Черемшина.

2.  Добрий вечір дівчино, куди йдеш.

3.  Дощик, дощик капає дрібненько     Я думала, я думала

Запорожець ненько. 4. Заспіваймо пісню веселеньку     Про сусідку молоденьку.

5.                       Стоїть явір над водою     В воду похилився,

    На козака пригодонька     Козак зажурився.

6.                       Вечір на дворі, ніч наступає     Вийди, дівчино, серце бажає. 7. Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці      Бо на вечорницях дівки чарівниці.

8. Копав, копав криниченьку неділеньки дві.      Любив козак дівчиноньку, людям не собі.

 

ВЕДУЧИЙ. А зараз командам буде роздано по конверту. В конвертах на окремих картках по одній букві. Ваше завдання з цих букв скласти слово. //Через визначений час члени команди стають в ряд і тримаючи в руках букви утворюють слово //. (лейкоцити, апендикс).

 

ВЕДУЧИЙ. Поки жюрі рахує бали, конкурс для болільників.

Завдання 1. Хто швидше вип’є стакан води через соломинку. // По одному болільнику від обох команд //.

Завдання 2. Хто довше буде крутити гімнастичний обруч.

ВЕДУЧИЙ. Серед членів команди є не тільки фізики а й поети. Завдання командам скласти вірш в якому були б використані слова: людина, ноги, голова, фізика, атом, любов, серце. Людині дані ноги й голова, І серце щоб усіх любити.

В житті лиш фізика одна На атоми нас хоче поділити.

// Через  визначений час команди зачитують свої вірші.//

 

ВЕДУЧИЙ. А зараз на дошці будуть показані портрети вчених – фізиків. Ваше завдання назвати ім’я вченого, який його вклад в фізику. // Помічник з допомогою магнітів на дошці закріплює портрети фізиків//. (Ньютон – закони механіки, Паскаль – основні закони рідин, Ейнштейн – основи теорії відносності, Гюйгенс – хвильова теорія світла).

//Команди по черзі дають відповіді. Якщо одна команда не знає відповідає інша//.

ВЕДУЧИЙ. Вчені – фізики це перш за все люди і в вільний час вони займались           справами    не      фізичними. Пригадайте          історії         пов’язані    з “нефізичним” життям вчених.

Ейнштейн грав на скрипці.

Менделєєв виготовляв чемодани.

Нерст розводив рибу коропа. Коли його запитали чому саме рибу. Він відповів: “Я розводжу таких тварин, які перебувають в термодинамічній рівновазі з навколишнім середовищем. І мені не потрібно витрачати кошти на нагрівання навколишнього середовища, що б я робив розводячи теплокровних тварин”.

Видатному винахіднику Едісону зробили зауваження що в нього при вході дуже важко відкривається хвіртка, невже ви не можете щось придумати. Вчений відповів: “А я й придумав. Кожен хто входить відкриваючи хвіртку накачує в бак три літри води з колодязя.”.

Якось на лекції відомого полентолога Ковалевського один студент із пустощів закукурікав. Професор дістав із своєї кишені годинника і сказав: “Він відстає, бо показує сім годин вечора, а має бути три години ночі”. Помітивши здивовані погляди студентів професор пояснив: “Так, саме так. Інстинкт нижчих тварин, як це переконливо доведено наукою, безпомилковий”.

Знаменитий німецький фізик Вільгельм Рентген одержав лист з проханням надіслати ... декілька рентгенівських променів. Виявилось що в автора листа в грудях застряла револьверна куля, а для поїздки до Рентгена в нього немає часу. Рентген був людиною з гумором і відповів: “На жаль зараз у мене немає ікс променів, до того ж пересилання їх – справа дуже складна. Вважаю що можемо зробити простіше: надішліть мені Вашу грудну клітку”.

 

ВЕДУЧИЙ. А зараз проведемо конкурс артистів. Завдання однієї команди показати мімікою, жестами якийсь дослід, явище. Інша команда повинна вгадати що показує противник. (Це завдання можна повідомити командам заздалегідь).

// Два учні стають спинами один до одного і тиснуть один одного. – Третій закон Ньютона, дія рівна протидії.//

// Учень балансує на одній нозі – умови рівноваги тіла//.

// Три учні тягнуть стілець в різні сторони, залишаючи його на місці – якщо рівнодійна сил рівна нулю, то тіло перебуває в рівновазі//.

// Учень стоїть витягнувши руки в сторони, до рук подають предмети, учень нахиляється то в одну, то в другу сторони – терези//.

 

ВЕДУЧИЙ. Поки жюрі підіб’є бали проведемо конкурс для болільників.

Завдання 2. На магнітній дошці (металевій) намальоване обличчя людини без носа. Гравцю, який знаходиться за два кроки від малюнка, зав’язують очі, дають в руки магніт в вигляді носа і пропонують підійти до малюнка і приставити ніс. //бали зараховують тій команді яка краще виконає завдання //. ВЕДУЧИЙ. Жюрі оголосить кількість балів в команд.

 

ВЕДУЧИЙ. На телебаченні, на вулицях, всюди зараз бачимо рекламу. Завдання командам: закликаючи на допомогу фізику прорекламувати якийсь товар. //Завдання дається заздалегідь, в процесі підготовки до вогника//.

Купуйте наші яблука! Б’ючи ними себе по голові ви зможете приймати правильні рішення.

Купіть калькулятор. Полічивши з його допомогою число електронів і протонів в своєму тілі зможете перевірити стан свого здоров’я.

Купляйте тільки наші ванни! З них вода не виливається. І вам не прийдеться бігати голим по Павлівці і кричати “Еврика”, як це сталось з Архімедом.

Купіть наш електростимулятор! Користуючись ним ви будете міцно спати. І вам не будуть лізти в голову ніякі думки, і не буде мучити безсоння як Д. І. Менделєєва.

 

ВЕДУЧИЙ. Фізичні явища описували не лише фізики а й лірики. Наведіть приклади опису фізичних явищ в художній літературі. (Можливий варіант коли одна команда зачитує опис, а інша відгадує яке явище описано).

// Гоголь. Вечори на хуторі біля Диканьки. ( Описує затемнення Місяця, як крадіжку Місяця чортом в мішок, і якого потім з мішка випустив коваль Вакула) //.

// О. Блок. Вогненна куля золота

                   У простір шле снопи проміння.

                   І друга куля конус тіні

                   Від себе в простір відкида ( Опис прямолінійного поширення світла).//

// О. Толстой. Гіперболоїд інженера Гаріна. ( Опис дії лазера, поширення променя лазера, перенесення променем енергії.//

// Слово о полку Ігоревім. ( Опис затемнення Сонця під час походу Ігоря на половців//.

 

ВЕДУЧИЙ. А зараз пограємо в гру “ланцюжок”. Одна команда називає прізвище вченого – фізика, а інша називає ім’я вченого, чиє прізвище починається на букву якою закінчується прізвище фізика названого першою командою. Виграє команда яка назве прізвище останньою.

// Планк – Копернік – Капіца – Архімед – Доплер – Рентген – Ньютон –

Нернст – Торрічеллі ... //

 

Жюрі оголошує очки в команд.

 

ВЕДУЧИЙ. І на закінчення завдання, для відповіді, на які потрібне не лише знання фізики, а й почуття гумору.

Запитання 1. В школі, на вулиці, в розмові між собою ви інколи називаєте один одного не по імені, а по прізвиськах. Вчені – фізики, як і вчителі мали прізвиська. Резерфорда називали “крокодилом”. Це прізвисько пов’язане із однією із рис його характеру. Як ви думаєте чому йому дали таке прізвисько. (Команди пишуть відповіді а потім їх зачитують по черзі, щоб не використати відповіді противника).

// Резерфорд був послідовним в своїх діях, ніколи не відступав перед труднощами. А крокодил єдина тварина яка не задкує.//.

Запитання 2. Зараз я зачитаю вам куплет вірша, а ви визначіть про кого вони написані.

Скажи, хто був той славний чоловік,

Який прославив свій прадавній вік Тим, що закони рідини відкрив, Що фізику навіки полюбив.

//Паскаль//

Хто у властивість “Легкість тіл” не вірив,

А сам вагу повітря змірив.

//Торрічеллі//.

Запитання 3. Звичайно команди вже притомились, але наберіться сил перед останнім і найскладнішим завданням. Воно може вплинути на результат всього змагання. Отож зберіть всю свою волю і знання в кулак. І доведіть що ви гідні назв, які вибрали СІГМА” і “МОНОЛІТ”. Дайте відповіді на такі запитання.

 

1.    Чому людина оглядається назад? // Бо очей ззаду не має//.

2.    Скільки яєць може людина з’їсти натщесерце? //Одне. Інші вже будуть не натщесерце.//

3.    Хто найбільшу шапку носить? // Той в кого голова найбільша//.

4.    Чому люди носять шапки? //Тому що шапки самі не ходять//.

5.    Коли в людини буває стільки очей скільки днів в році? //Другого січня//.

6.    Що тепліше від одного кожуха? // Два кожухи //.

7.    Що можна бачити з заплющеними очима? // Сон //.

8.    Коли хлопця називають жіночим іменем? //Коли він багато спить – соня//.

 

ВЕДУЧИЙ. А зараз поки жюрі підіб’є бали і визначить переможця слово вчителю.

 

ВЧИТЕЛЬ. Ось і настав час підвести підсумки нашого конкурсу. Із виступів ви дізнались багато цікавого, незвичного, а інколи й настільки всім відомого, що й не звертали на це уваги. І якщо ви задумались над природою оточуючих явищ, загорілись бажанням зрозуміти і пояснити їх, значить наш захід досяг мети. Я впевнений, що готуючись до КВК, аналізуючи почуте, ви отримали приємне задоволення, відчули себе “першовідкривачами”, винахідниками. Немає границь людському розуму, нема границь його можливостям; і те що ми тепер так багато знаємо, відкриває перед вами, перед тими хто навчається, ще більші необмежені можливості. Вмійте тільки бачити і дивуватись. 

 

Жюрі зачитує кількість балів за конкурси, остаточну кількість і називає команду яка перемогла. Відбувається вітання команди і нагородження.

 

 

ДОДАТОК.

 

v  Список завдань, які потребують попередньої підготовки і даються учням в період підготовки до КВК.

v  Підібрати назву команди і виготовити емблеми.

v  Підготувати повідомлення про людський організм, з погляду фізики.

v  Підготувати художній номер.

v  Підібрати прислів’я і приказки про людину.

v  Підібрати одне запитання команді – противнику.

v  Підібрати запитання капітан – капітану.

v  Пригадати пісні про людину.

v  Підібрати цікаві історії з життя вчених.

v  Підготуватись до конкурсу реклами.

v  Відшукати опис фізичних явищ в художній літературі.

v  Підготувати “живу” демонстрацію якогось закону, положення, дії приладу.

 

 

Додатки які можна додати до сценарію.

Музика, звук

Екологічні проблеми поширення звуку були помічені людьми дуже давно. Підтвердження цього ви зустрічали ще в давньому дитинстві, читаючи казки. Наприклад, у казці «Про Іллю Муромця та Солов’я-Розбійника» читаємо такі рядки: «Як тільки хто іде – він одразу засвистить по-солов’їному, аж листя з дерев падає. А як зареве по –звіриному, так і дерево ламається, а хто іде живий – падає на землю і вмирає».

Голос і фізіологічний стан людини.

Давно відомо, що голос людини залежить від психофізичного стану. Позитивні емоції, добрий фізичний стан роблять голос дзвінким, негативні емоції, втома, нездужання – глухим, хриплуватим. З часом стало відомо, що на роботу гортані, крім зовнішніх факторів, впливає дія майже всіх органів та м’язів організму.

Було виявлено і обернений зв’язок: коли людина співає чи говорить, то всі її органи резонують, причому кожен по-своєму. Очевидно, хворий орган резонує не так, як здоровий; разом з тим характер резонансу викликає зміну і роботи організму.

Цікаво, що американський отоларинголог Ю.Бату, обстежуючи рок-співаків, виявив, що всі вони страждають захворюваннями не лише голосових зв’язок через неправильне їх експлуатування, а й шлунка, нирок, печінки. Більш того, шкодять організму не лише неправильно відтворені звуки, а й почуті, оскільки м’язи гортані мимоволі рухаються, налаштовуючись на них. Тобто, погані голоси співаків – «затиснуті», хриплі, непоставлені – шкодять і виконавцям, і слухачам.

Усі ці факти лягли в основу нового методу тренування організму, названого фізвокалізмом: розроблені спеціальні вправи, які за допомогою співів та мови включають у роботу цілий комплекс м’язів тіла, при цьому правильні музикальні звуки за рахунок резонансу сприяють нормалізації дії органів. До речі, лікування фізвокалізмом рекомендовано вчителям, 70% яких потерпають від підвищеного «голосового» навантаження.

Французький письменник – мораліст Фр. Ларошфуко сказав: «У звуці голосу, в очах та всьому вигляді людини, яка говорить, міститься не менше красномовності, ніж у виборі слів». А тому перш ніж щось сказати, стежте за своїм голосом і ніколи не робіть боляче ні собі, ні людям. Хай звуки вашого голосу несуть доброзичливість, ласку, повагу, любов до ближнього.

Шум вкорочує життя (глушники звуку).

Шум викликає агресію, втому, неможливість сконцентруватися на виконанні роботи. Він є причиною передчасного старіння. Люди які працюють в умовах постійного шуму, страждають серцево-судинними захворюваннями, виразковою хворобою, розладом кишечника – це окрім прогресуючої глухоти і неврозу

Ізраїльський вчений Адам Алумі створив апарат, який нейтралізує шуми. Цей винахід, названий «третім» вухом, за розміром як горошина. Він відфільтровує звуки, які ми хочемо слухати. Завдяки цьому апарату можна розмовляти на дискотеці або в цеху. Створений також кишеньковий «глушник», який може нейтралізувати звуки від телевізора і радіоприймачів.

КВК «Фізика і лірика».

Для багатьох, я думаю, відома фраза: «Все просте - геніальне». Простаками в житті були й великі вчені. Пропоную вам ар слухати епізод про одного відомого вченого та спромогтися вгадати, про кого йдеться.

«Він, крім хімії, займався питанням повітроплавання, багато часу присвятив палітурній справі і виготовленню чемоданів. Розповідають такий випадок. Одного разу вчений купував у магазині матеріали.

-         Хто це? – спитали продавця.

-         Невже ви не знаєте? – здивувався той. – Відомий чемоданнх справ майстер».

Про кого йдеться? (Д.І.Менделеєв)

 

А ось і друга історія.

«Одного разу репортер запитав ученого, чи записує він свої видатні думки, і якщо записує, то в блокнот, записну книжку чи в спеціальну картотеку. Вчений подивився пухкий блокнот репортера і сказав: 

Милий мій… Справжні думки приходять так рідко в голову, що їх неважко і запам’ятати».

Про кого ця історія? (Альберт Ейнштейн).

 

Наш мир, может, несколько страшен, И жизнь наша – без толку труд. Всё же буду работать, отважен – Пускай меня глупым зовут.

(Максвелл)

Назвіть фізичні явища, про які йдеться у віршах.

Никто его не видывал,

А слышать – всякий слыхивал,

Без тела, а живёт оно, Без языка – кричит.

(Некрасов. Луна)

Українська лірика не менш милозвучна. Фізичні явища вміють описувати і українські поети. Почнемо із загадок і приказок. 1.  Усі ми рівні перед ним – І світлі, й темні, й русі.

Коли й на місці на однім,  То все одно ми в русі.

А він спішить, а він летить.

Якщо прогавити хоч мить, 

То вже не надолужить.         (Час).

2.           Згаяного часу і конем не наздоженеш. (Час іде лише в одному напрямку).

3.           Мороз не великий, а стояти не дозволяє. (Коли рухаємося то робота перетворюється в внутрішню енергію, тепло).

4.           До завірюхи – треба кожуха. (Кожух має малу теплопровідність і тіло не охолоджується).

5.           У воді родиться і води боїться. У воді росте, кохається,

Кинь у воду, то злякається.          (Сіль. Дифузія).

6.           У піч положиш – мокне,

На воду пустиш – сохне.         (Поверхневий натяг воску). Д.Білоус.

Ви везете добро на возі На території чужій. Ось віз підскочив на дорозі – Упав до долу ваш сувій.

(Сувій підскочив, внаслідок інерції)

7.           В.Близнюк.

Краплинами теплого воску Спадає на крони літо.        (Плавлення)

8.           М.Рильський.

Пливли ми радісно гуртом;

Ті парус прямо нагинали,

Ті одностайно ударяли

Об воду веслами.       (Відносність руху).

9.           О.Олесь.

В день ясний горіло сонце,

Нерухомо вітер спав, Нерухомо в мертвій тиші Степ незайманий стояв.

В бурю він шумить як море,

І ховався в синій млі,

Полохливо буйні трави

Припадали до землі,

А на півдні за лісами

Колихалось море трав,

То над степом буйний вітер

На шовкових струнах грав.           (Відносність руху).

10.О.Матійко.

Теплим ранком,

При безвітряній погоді,

Я копаю нивку – грядочку в городі.

Тут до мене диво-птаха прилітає, Заходилась і для себе щось копає.

Щось копає та до мене так говорить:

«Постараємось, посіємо, то й вродить».

Ми копали, розмовляли любо-мило.

Постаралися. Посіяли. Вродило.           (Механічна робота).

11.С.Пушик.

І хлібом пахне, вишнями, соломою І піснею, яку співав козак.

Та грудочка землі стає солоною,

Як сіль чумацька на важких возах.            (Дифузія) М.Познанська.

Це жито липневе у полі Дало соломи на бриля.

Прив’яло листя на тополі,

Від спеки аж пашить земля.            (Випаровування).

12.Д,Білоус.

Від снігу очі мружимо, Весь світ у сизій млі.

В повітрі біле круживо

Від неба до землі.      (Відбивання світла).

13.М,Вороний.

Білесенькі сніжиночки, Вродились ми з води. Легенькі, як пушиночки, Спустилися сюди.

Ми хмаркою носилися

Від подиху зими,

І весело крутилися Метелицею ми.

Тепер ми хочем спатоньки,

Як діточки малі,

І линемо до матінки – до любої землі…

Матуся наша рідна,

Холодна і суха, Бо дуже змерзла, бідна, Вона без кожуха.

(Теплопровідність.     Вкрита          снігом           земля            повільніше охолоджується).

14.Л.Українка.

Стояла я і слухала весну.

Вона мені багато говорила, Співала пісню дзвінку, голосну, То знов таємно-тихо шепотіла.

Вона мені співала про любов,

Про молодощі, радощі, надії, 

Вона мені переспівала знов

Те, що давно мені співали мрії…            (Звук).

15.В.Малишев.

Розбіглась темна ніч у всі кінці,

За кущиком в ярочку заховалась.

Від поїзда лише луна зосталась,

Та чути в полі срібні бубонці.     (Відбивання зауку) Вислови про людину.

Людина лише тоді чогось досягає, коли вона сама вірить у свої сили. /Людвіг Фейербах/.

Дивлячись на чужі вади, розумна людина позбавляється своїх.    /Публіцій

Сір/.

Без ядра горіх ніщо, так само як і людина без серця.                      /Григорій Сковорода/.

Не можна нічого навчити людину – можна лише допомогти їй зробити відкриття. /Галілео Галілей/.

Справжній скарб для людей – уміння працювати.

/Езоп/.

Людина створена для щастя, як птах для польоту.

/Володимир Короленко/.

Людина…     поки вона   складає        частину         природи,     повинна підпорядковуватися її законам.

/Б.Спіноза/.

Прообрази сучасної техніки.

Літератори, читають і складають казки. А фізики, хіміки, біологи все життя намагаються казку зробити дійсністю. Ціле покоління виросло з гаслом: «Ми народжені, щоб казку зробити дійсністю». І справді, багато з того, що читали в казках, стало реальністю. Пропоную вам пригадати казки в яких є прообрази сучасних машин і пристроїв.

1.     Авіація.   (килим-літак, летючий корабель).

2.     Кафе-автомат (скатертина-самобранка).

3.     Радіоелектричні оркестри (дудочка-самодудочка).

4.     Телевізор   (чарівне дзеркало).

5.     Обчислювальна машина   (білка, яка рахує горіхи).

6.     Радіолокація   (золотий півник).

7.     Люмінесценсія   (срібне копитце).

8.     Транспортні засоби (чоботи-скороходи).

Запитання на КВК.

1.     Які «посудини» можна знайти в скелеті людини (Таз, чашечка).

2.     Як звали дружину Бойля-Маріотта, /це два різних вчених і дружини в них різні/.(Можна і Джоуля-Ленца).

3.     Назвіть саме коротке прізвище вченого-фізика (Ом).

4.     Одиниця сили Ампера це …  (Ньютон).

5.     Посудина, якою користувався Архімед в лабораторних цілях – це… (Ванна).

Запрошення до виходу команд.

Цікава фізика наука,

З іі законами всі ми В житті стрічаємось повсюди У повсякденному бутті.

Чи завжди лід бува холодним?

Смола – тверда, а чи м’яка? Тече вода, а газ ніколи

Побачить змоги в нас нема.

Чому бувають ранком роси?

Чом по стерні не ходять босі?

Для чого дідусю кожух?

Чому життя все наше – рух? Як хочеш все про диво знати, То треба фізику вивчати. На всі «чому», «коли», «відколи» Отримуй відповіді в школі.

Команди смілих і кмітливих

Запрошуємо помірить сили. Всім доведіть, що ви уважні, Розумні, мудрі і відважні.

Вірш про фізику.

Все, що навколо, при чому живем. 

Словом «природа» ми звично зовем.

Знати природу і вміти в ній жити,  Фізика вчить нас. Її нам хвалити.

«Чорний» ящик.

1.     Тут знаходиться агрегат для миттєвої зйомки; Невдалих знімків у нас не буває.

Всі можуть: дорослі, і учні, й бабуня, І знайте, у нас ваш портрет дуже точний, І кожен з вас красень, і кожен – красуня.

(Дзеркало)

2.     А в цьому ящику міститься комплекс чудес в одній упаковці. Дивлюсь. І що в моїх очах?

В фігурах різних і зірках

Сапфіри, яхонти, топази,

Бува кришталь, а то й алмази,

І аметисти, мов корали,

А зроблене людьми, щоб знали.

Рукою лиш поворохну – За мить картину цю зміню.

(Калейдоскоп).

Про кого вірш.

Народився в Греції,

В місті Сіракузи, За розум і кмітливість Став відомим дуже.

Добре в математиці

Геній розбирався, 

Як діаметр Сонця

Знайти здогадався. Число «пі» обчислив Досить-таки точно.

І сферу небесну

Зобразив наочно.

Ще чудові праці

Мав про рівновагу,

А тому здобув собі Шану і повагу.

«Про тіла, що плавають» Написав він книгу. Для військових цілей Він збирав машини.

Від проміння Сонця

Кораблі горіли, Бо сферичні дзеркала Їх страшенно гріли.

Розв’язав задачу

Про царську корону.

В кориті купався І дійшов закону.

(Архімед)

 

Фізика людини.

Електростатика. Людина частина природи і, значить, на неї поширюються дії законів фізики.

При розгляді електростатичних явищ корисно відмітити що людина «побудована» із тих же заряджених частинок – електронів і протонів, - які вивчаються в електродинаміці і які взаємодіють між собою через електричне і магнітне поля.

Людина – це невід’ємна частина природи. При поданні всіх цих даних учні повинні отримати такі уявлення: природа формує все живе по своїх законах, а воно, в свою чергу, розвиває в собі ті властивості і функції, які в найбільшому степені допомагають оптимальному пристосуванню організму до оточуючого середовища.

Серце.

Наше серце – невтомний насос. За добу воно скорочується до 115 тис. разів перекачуючи до 8500 л крові. За рік може перекачати до 3 млн. крові, що складає 60 залізнодорожних цистерн.

Мускулатури потужність.

Людина, яка покладається тільки на свою мускулатуру – істота потужністю 40 Вт. Працюючи по 8 годин на добу щоденно (крім суботи і неділі) вона за рік виробить енергії приблизно на 70 кВт·год. (Це в 50 разів менше ніж вона споживає лише одної електроенергії).

Енергоспоживання людини.

Енергоспоживання людини за одиницю часу відповідає приблизно повній потужності 100-ватної лампи. Близько 15% цієї енергії випромінюється в вигляді теплового випромінювання, що при площі людського тіла приблизно 2 м2 відповідає інтенсивності випромінювання 10 – 15 Вт/м2. найбільша кількість випромінювання таким чином енергії припадає на діапазон інфрачервоних хвиль (максимум в спектрі теплового випромінювання відповідає довжині хвилі – 10 мкм).

Випромінювання шкіри.

В середньому з 1 см2 шкіри за 1 с випромінюється в тілесний кут 1 стер від 1 до 10 квантів, головним чином в синьо-зеленій області (найбільш «сильно» випромінюють кінчики пальців). Існує також електромагнітне випромінювання тіла.     Воно          зумовлене   електрофізіологічними процесами:             серцебиттям (частотою 1 Гц), електричною активністю кишечника і, звичайно, поширенням нервового імпульсу по волокні (частотою 1кГц).

Метали в організмі людини.

Na, K, Ca – у всіх тканинах організму,

Fe – у крові, кістковому мозку та м’язах,

Нікол – у підшлунковій залозі,

Кадмій – у нирках,

Цинк – в зубах,

Купрум – в печінці,

Арґентум, Хром та молібден – у мозку,

Манган – в довгих кістках,

Аурум (золото) – в жіночому волоссі,

Стронцій – в хребцях,

Аргентум та Барій – у пігментній оболонці ока.

Пам’ять мозку.

Мозок звичайної людини може запам’ятати до 1 мілліона одиниць інформації.

Відомості про органи людини.

Нігті ростуть з швидкістю 0,5 мм на тиждень.

Людина складається з 5·1013 клітин.

1/4 мозку відповідає за зір (задня частина мозку).

Мозок забирає 1/5 всіх отриманих калорій.

В людини нараховується 656 різних м’язів, з них 17 рухається коли ми посміхаємося.

Протягом доби людина споживає 13 тисяч літрів повітря. За сімдесят років життя вона з’їдає 100 т різних харчів.

Час реакції людини:

Звуковий сигнал    – 0,12 - 0,18 с,

                            Світловий сигнал – 0,15 – 0,22 с,                             Больовий сигнал   - 0,4  -  1 с.

На голові людини (дорослої) росте близько 120000 волосин.

Волосся росте зі швидкістю 1,25 см за місяць (з незначним відхиленням в різних людей).

В середньому людина втрачає за добу від 40 до 100 волосин, але замість них виростають нові.

Чому червоніють вуха.

В народі кажуть, що коли несподівано червоніють вуха, значить про цю людину хтось недобре говорить або вона говорить неправду. Вчені встановили що підвищення температури вух свідчить про зростання інтенсивності діяльності мозку. Якщо частина головного мозку активізується, їй потрібно більше крові, котра проходить крізь сонну артерію. Ця кров розподіляється між мозком і внутрішнім вухом. Тому вуха й червоніють.

Типи клітин.

Упродовж всього життя в людини зберігається однаковий набір типів клітин (м’язові, жирові, нервові, клітини кісткової тканини) проте не самих клітин. Клітини більшості типів мають обмежений термін життя. Біла клітина крові (лейкоцит), борючись з інфекцією, проживе менше кількох годин, а клітина шкіряного покрову – місяць. Еритроцит в середньому живе до 4 місяців, відтак старіє змінює форму і гине, а його рештки переробляють печінка і селезінка. На зміну йому приходить новий еритроцит – щосекунди їх виробляється до 2 мільйонів. А ось вік нервових клітин відповідає віку людини – вони, як відомо, не відновлюються.

Захоплення фізиків 2.

Видатний російський фізик і електротехнік Е.Х.Ленц відомий за законом Джоуля-Ленца крім фізики захоплювався літературою, живописом, театром.

Ейнштейн разом із Планком і Бором давали у консерваторії публічні професійні концерти. Ейнштейн мав другу професійну освіту – музичну. Це, як він вважав, була його душа.

Томас Юнг був професійним циркачем, інкогніто виступав в цирку Едінбурга.

Іоффе – грав на сцені театру.

Больцман писав гумористичні вірші.

Головне в науковій роботі

Видатний російський фізик і електротехнік, академік Петербурзької АН Е.Х.Ленц (1804—1865), відомий нам за законом Джоуля—Ленца, був різнобічне освіченою людиною і, крім фізики, захоплювався літературою, живописом, театром.

Хто голосніше?

Найголосніший вигук вирвався у Ніла Стефенсона (Ньюкасл-на-Тайні) 18.05.1985р.—123,2 дБ.

Шум понад 192 дБ швидко вбиває людину, понад 150 дБ — назавжди робить її глухою. У більшості країн світу на виробництві заборонений шум понад 90 дБ.

Колібрі (найменша серед них має назву «бджолина» і масу 1,6 г) створюють чутні звуки помахами крил з частотою у кілька десятків коливань за

1 с.

Найбільша частота помахів крил — 90 Гц, найменша — у грифа —1Гц.

Найсильніший виміряний шум — 210 дБ — створила на відстані 18 м від сопла американська ракета «Сатурн-5» у 1965 р. Його було добре чути на відстані 161 км.

Найвища частота (60·109 Гц) була створена у кристалі сапфіру за допомогою лазера (США, 1964 р.).

Стіни «мертвої» кімнати у лабораторії телефонних систем компанії «Белла» у Мюррей Хілл (Нью-Джерсі, США) поглинають не менш як 99,98 % енергії усіх чутних звуків.

Чому коропів розводити вигідніше, ніж курей?

Відомий німецький фізик Вальтер Нернст — автор третього закону термодинаміки —у вільний час розводив коропів. Одного разу один його знайомий зауважив: «Дивний вибір. Курей розводити набагато цікавіше».

На це Нернст упевнено заперечив: «Я розводжу таких тварин, які перебувають у термодинамічній рівновазі з навколишнім середовищем. Розводити теплокровних — означає зігрівати на свої гроші світовий простір».

З вас нічого путнього не буде

Від матері Ейнштейн успадкував любов до музики і німецької класичної літератури. В дитинстві він був тихим, задумливим, замкнутим і зовсім не відзначався успіхами в школі. Учитель німецької мови говорив: «З вас, Ейнштейне, нічого путнього не буде».

У музиці його приваблюють не бравурні звуки військових маршів, а музика Моцарта і Баха. З шести років він почав грати на скрипці. А пізніше він скаже: «Від'їжджаючи з дому, я завжди сумував за клавішами». Захопившись у юні роки серйозною музикою, він не розлучався з нею до кінця життя. У 1908 р. в Берні дуже часто виступав квінтет любителів музики у складі: юрист, палітурник, математик, тюремний наглядач і фізик; цим фізиком був Ейнштейн. А в 1934 р. він дав у Принстоні скрипковий концерт перед трьома сотнями слухачів; збір 6500 доларів пішов на користь учених, які емігрували з фашистської Германії.

Захоплення великих фізиків

У біографії великих діячів науки немало цікавих фактів. Виявляється, наприклад, що найщедріший на майбутніх фізиків перший весняний місяць — березень. У ньому народилися чимало видатних учених: А.І.Аліханов,

Д.Ф.Араго, У.Л.Брегг, С.І.Вавилов, Р.В.Бунзен,В.І.Векслер. О.Ган, П.І.В.Дебай, Р.Декарт, Ф.Жоліо-Кюрі, Г.Ф.Кірхгоф, П.С.Лаплас, П.Н.Лєбєдєв, Р.Е.Міллікен,

Г.С.Ом, В.К.Рентген, А.Енштейн та ін.

Цікаві й захоплення вчених:

Уатт любив працювати в своєму саду, Вуд — у вільний час займався фотографією. Тамм був альпіністом, Рентген високо цінував фізичну працю як активну форму відпочинку. Жоліо-Кюрі був пристрасним рибалкою, про якого казали, що його знання про риб можна порівняти зі знаннями в ядерній фізиці.

Інший французький фізик — Поль Ланжевен — досяг професійного рівня в дегустації вин.

Багато вчених були прекрасними спортсменами: Декарт, Міхельсон і Карно любили фехтування, Дірак і Лангмуа вважалися досвідченими альпіністами, а Планк і в 80 років ходив у гори.

Але найбільших успіхів у спорті досяг Нільс Бор. Він був настільки талановитим футболістом, що неодноразово виступав за збірну Данії. У 1922 р. одна датська газета повідомляла: «Улюбленцю публіки, відомому футболісту Нільсу Бору, присуджено Нобелівську премію».

Поет

Наукові праці англійського фізика Джеймса Клерка Максвелла, творця класичної електродинаміки, одного із засновників статистичної фізики. досі захоплюють нас вишуканістю і суворістю викладу. Однак, мало кому відомо, що він був (ще у свій час) досить відомим поетом. Максвелл почав писати вірші ще в юності і проніс любов до поетичної творчості через усе своє коротке життя. Дивний псевдонім (dp/dt) супроводжував його поезію навіть тоді, коли він досяг вершин наукової слави. І навіть тоді він залишався вірним собі і зберіг своє інкогніто як поет.

Геркулес серед фізиків

Відомий американський фізик Артур Комптон був дуже енергійною, чудово фізично розвиненою людиною, відмінним тенісистом. Одного разу обставини склалися так, що про нього пішли плітки, як про Геркулеса. Комптон займався дослідженням космічних променів. Йому знадобилося виміряти інтенсивність космічного випромінювання на різних широтах, і він переїздив зі своєю апаратурою з одного американського міста в інше, все ближче і ближче до екватора, доки не дістався Мехіко — мексиканської столиці. Ящики з апаратурою вивантажили на пероні; на вигляд усі вони були однакові, хоча в двох ящиках були порожні сферичні корпуси електродвигунів, а в усіх інших — свинцева цегла. Носильники зажадали велику суму за перенесення цих важких ящиків. Тоді Комптон, підхопивши два ящики з корпусами, бадьоро пішов пероном; присоромлені носильники, через силу підіймаючи вдвох один ящик з цеглою, попленталися слідом за ним.

 

Перемога фізики над музикою.

Після закінчення школи Планк деякий час вагався, чому віддати перевагу в майбутньому: вивченню природознавства чи музиці. Хоча перемогла фізика, він протягом усього свого життя захоплювався музикою: був хормейстером, керував оркестром, у свята грав на органі в університетській церкві, майже щоденно грав на фортепіано. Його улюблені композитори — Шуберт, Шуман, Брамс. У той час, коли в Берліні жив Ейнштейн, який часто відвідував Планка, за клавіатуру не раз сідали обидва великих фізики і виконували улюблені твори в чотири руки. А інколи Планк сідав за рояль, а Ейнштейн брав у руки скрипку. А.Ф.Йоффе, якому доводилося слухати їх виконання, казав, що гра Планка захоплювала віртуозною технікою й академічною суворістю, гра ж Ейнштейна відрізнялася надзвичайною виразністю та сміливістю імпровізації. «Якими різними були, - пише він, — рівномірний потік звуків у Планка і задумлива скрипка Ейнштейна». І якщо вже мова зайшла про «нефізичні» захоплення Планка, скажімо й про те, що, крім фізики та музики, Планк дуже любив гори і підкорив багато важкодоступних вершин Альп. Йому ішов уже дев'ятий десяток років, коли він піднявся на один із «тритисячників» на східному Тріолі.

Відмінний токар

Герц виявляв у дитинстві дуже великі здібності. За що б він не брався, все у нього виходило добре. Говорять, що доки Герц не став знаменитістю, його наставник з токарної справи зі співчуттям казав: «Дарма. З нього міг би вийти відмінний токар».

Цікаві повідомлення.

1.     Коли помер Ейнштейн. Його останні слова померли разом з ним: сиділка не розуміла по німецьки.

2.     Олександр Грехем Белл, винахідник телефону, жодного разу не подзвонив своїй мамі і своїй дружині: вони обоє були глухі.

3.     Ніс росте на протязі всього життя людини.

4.     Якщо видалити простір із всіх атомів людського тіла, то те що залишиться зможе пролізти в вушко голки.

5.     В людському тілі вистачить жиру на 7 кусків мила.

6.     80% тепла людського тіла виходить з голови.

7.     Більшість людей втрачають 50% смакових відчуттів до 60 років.

8.     Зуб    –        єдина          частина       людини,      яка    не      має    здатності самовідновлюватися.

9.     Мозок на 80% складається з води. 

10. На тілі однієї людини живе більше живих організмів, ніж людей на Землі.

11. Один волосок може витримати вагу в 3 кг.

12. За все своє життя людина виробляє стільки слини, що її вистачило б на два великих басейни.

pdf
Пов’язані теми
Фізика, Сценарії
Додано
17 березня 2018
Переглядів
1827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку