Продовжувати ознайомлювати учнів із поняттями «вогонь – друг», «вогонь – ворог»; поглиблювати і систематизувати знання учнів про причини виникнення пожеж та елементарні правила протипожежної безпеки; формувати навички правильного користування сірниками, електроприладами; розвивати логічне мислення, уміння робити висновки; виховувати розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки.
Тема: Вогонь – друг, вогонь – ворог
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттями «вогонь – друг», «вогонь – ворог»; поглиблювати і систематизувати знання учнів про причини виникнення пожеж та елементарні правила протипожежної безпеки; формувати навички правильного користування сірниками, електроприладами; розвивати логічне мислення, уміння робити висновки; виховувати розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: ілюстрації, малюнки учнів, намальоване багаття, різні види пожежної техніки (плакати).
ХІД ЗАХОДУ:
Завжди в житті
І день за днем
Будь обережний ти з вогнем!
I. Організаційний момент
1. Енергізатор «Блискавка» (Діти розташовані колом)
Щоб плідно працювати на занятті, нам потрібно зарядитися доброю енергією. Блискавка – легкий дружній потиск рук, який передає добру енергію.
II. Повідомлення теми заняття
1. Гра «Шифрувальник»
-Яка тема уроку дізнаєтесь, коли розкодуєте речення.
5
6
1 7
3 4 2 2
8
2. Вправа «Очікування».
Учні озвучують свої очікування від заняття.
III. Повторення вивченого матеріалу.
1.Вправа «Асоціативний кущ»
– Які у вас виникають асоціації до слова «Вогонь».
Асоціації до слова «Вогонь».
Газплита
Запальничка Небезпека
Сльози Страх Тепло Піч
Рятувальники Сірники
Руїни
Горе
Біда Полум’я
2.Розповідь вчителя з елементами бесіди.
– Як ви гадаєте, діти, без вогню людина могла б жити?
– Обґрунтуйте свою думку.
– Чи може вогонь бути нашим другом?
Всі. – Може.
– Чи може вогонь бути нашім грізним ворогом?
Всі. – Ще як може.
Учень.
Знають всі - без вогню людині
Не прожить ні єдиної днини!
При вогні все довкола нам видко,
Гріє нас він і взимку, і влітку.
Подивіться-но, друзі, навкруг:
Нам вогонь - найнадійніший друг.
Вчитель.
– Мої помічники підготували нам інформацію про те, як вогонь може бути нам другом.
Учень 1
Вогонь - друг! Колись у давнину люди не вміли користуватись вогнем. Холодною зимою вони не могли зігрітись, а їжу споживали сирою. Та коли люди навчились приборкувати цю природну силу, то вони отримали зразу і світло вночі, і тепло взимку, і смачну їжу.
Учениця 2
Без вогню неможливе життя на землі. Він потрібен всюди: вдома, в школі, на заводах і фабриках. Навіть польоти реактивних лайнерів і космічних кораблів стали можливими лише тоді, коли людина освоїла і уміло стала використовувати могутню силу вогню.
Учениця 3
Вогонь плавить руду, допомагаючи людям отримати метал. А ще вогонь може бути символом. 3 гордістю і шаною дивляться люди на Вічний вогонь біля пам'ятників героям, які віддали своє життя за Батьківщину, вогонь, запалений від променів сонця в далекій Олімпії, несуть у факельній естафеті бігуни, велосипедисти, гребці, віддаючи шану мирним тра¬диціям.
Учень 4
Маленькі свічечки, запалені від пасхальної свічки, символізують світло воскреслого Христа і надію на вічне життя.
Учні:
Якщо холоди настали –
Допоможе нам вогонь.
Він розтопить піч у хаті,
Але ти стій осторонь.
- На вогні готують їжу,
Пиріжки мама пече.
Якщо раптом світло гасне,
Свічку ми запалимо.
В цьому випадку вогню
Ми подякуємо.
- Як смеркне тільки надворі,
Вмикаєм лампочки в кімнаті.
А в печі велетенській – у домні –
Плавлять сталь сталевари невтомні.
- Летить ракета в небесах,
Вогонь із сопла рветься - ах!
Такий він сильний, мудрий, дужий.
Вогонь потрібний людям, друже.
– Вогонь завжди потрібний людині, бо він дає тепло і світло. Без вогню людині жилося б важко. Жодного дня ми не можемо обійтися без нього. Тому людина приручає його.
– Чому люди його бояться? (Відповіді учнів)
– Ось яку користь приносить вогонь. Давайте подумаємо, чому вогонь може стати ворогом?
Учень.
Та коли обережність забудем,
він стає тоді ворогом людям!
Хоч вогонь нам друг - дивись,
краще ти побережись!
Коли будеш пустувати,
недалеко до біди,
від вогню добра не жди!
2 учень.
Він такий лихий буває,
що нічого не минає.
Спопелити може школу,
поле виспіле і дім,
і усе в дворі твоїм.
Дим підніме, як завісу
і метнеться аж до лісу.
3 учень.
Буйне полум'я пожежі
і людей не пощадить.
Пам'ятайте це завжди!
– Дійсно, вогонь – найстрашніша у світі стихія, тому що вона практично нічого живим не залишає на своєму шляху. Створюється надзвичайно висока температура, від якої все спалахує, вода миттєво випаровується, а вогонь усе спопеляє. Поширюється їдкий дим, що наповнює всі приміщення і не дає дихнути, бо наповнює легені чадним димом. Це дуже страшна стихія, з якою важко впоратися. Вогонь – це ворог людини.
Іноді він виходить з- під контролю. Як тоді бути? Як з вогнем боротися, коли вже щось горить?
Для боротьби з вогнем дуже давно були створені пожежні команди. Перші пожежі команди з'явились у 1804 році. Звичайно вони були недосконалі. Виїжджали вони на підводах, воду возили в бочках і вогонь тушили з допомогою ручних насосів.
– А що ви знаєте про сучасних пожежників?
Хвилинка-цікавинка
Учні.
– А для того, щоб викликати пожежників у разі біди необхідно кожному знати номер телефону.
Учень:
Служба ця вам допоможе
Злу пожежу загасить
Забувать цього негоже,
Це вас може захистить!
Вони знають, що і як робити,
Щоб пожежу загасити.
Цей номер добре пам’ятай
Він «101»! Запам’ятай!
3. Вправа «Причини пожеж»
– А від чого ж бувають пожежі? Назвіть різні причини пожеж. У цьому вам допоможуть ці плакати (бесіда по плакатах ).
Отже для того, щоб не сталося лиха потрібно бути завжди уважним і пам’ятати про небезпеку . А чи можна попередити пожежу?
а) Об’єднання у групи: «Причина виникнення пожежі у побуті» (5 груп)
Завдання:
За поданим віршом встановити причину виникнення пожежі.
Група №1
а) На роботі мама й тато.
Сірники знайшли малята.
І не знає дітвора,
Чим скінчитись може гра.
(Недбале поводження з сірниками).
Група №2
б) Електропраска – кожен знає –
У побуті допомагає.
Та пам’ятати має кожний:
Лишать без нагляду її не можна.
(Залишені без нагляду працюючі електроприлади).
Група №3
в) Наказали мама й тато
Всі електроприлади разом не вмикати,
Бо нагріється розетка,
Спалахне вогнем умить,
І від того дім згорить.
(Несправна електропроводка або перевантаження електророзетки).
Група №4
г) Калорифер не вмикати
При фіранці, - каже мати.
Мама вийшла і не знає,
Що вікно уже палає.
(Електрокамін, що стоїть близько до тюлю чи скатертини).
Група №5
r) Новий рік! Зійшлись малята,
Щоб ялинку прикрашати.
Та свічкам – прикрасам – зась!
Глиця щоб не зайнялась.
(Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські вогні, хлопавки, петарди).
б) Робота у групах.
в) Презентація роботи.
Вчитель
– Щоб зберегти своє життя, потрібно добре знати правила протипожежної безпеки.
Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
|
а не в лісі, а ні в хаті. |
|
умикати нам не слід. |
|
то вимкни всі електроприлади. |
|
це небезпечно. |
|
користуйся ліхтариком. |
|
жар в собі вогонь таїть. |
|
сірників ти не бери. |
Учні.
Пам’ятайте правила ви,
Щоб у житті не зазнали біди.
Вогонь чарівний ворогом буде –
Хто про безпеку забуде!
Вогонь – наш друг, тепло дарує,
Та з ним не грайтесь ні на мить,
Бо коли злість у нім лютує,
Він знищить все, усе згорить!
Хто правила безпеки виконує постійно,
У тих життя і спокій збереженні надійно.
– У житті трапляється різні ситуації. Але запам’ятай! Ніколи не панікуй. Перший вогонь можна залити склянкою води. Другий – відром води, а до третього вогню треба викликати пожежників, бо сам не впораєшся. Якщо трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу водою, доки вона ще маленька. Якщо пожежа почалася на підлозі, то можна кинути мокрого рушника, щоб накрити полум’я і не дати йому поширитися. Однак трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?
IV. Підсумок заняття
– Молодці. Ви сьогодні дуже гарно попрацювали, і я надіюсь, що ви взяли з цього заняття багато корисного. А тепер можна і відпочити. А відпочивати можна також з користю.
Гра №1
Я починаю вірш, а ви закінчуєте.
Жар з-під заслінки упав, в хаті вогонь запалав.
Не дивися, не чекай, а водою ... /заливай/.
Як побачиш – малюки узялись за сірники.
Як ти маєш їх спиняти? Сірники у них … / забрати/.
Розігрілась праска дуже, що робити маєш, друже?
За гаряче не хапай , із розетки … /вимикай/.
Як побачиш – десь горить, мусиш ти в ту саму мить
До пожежників дзвонити, про пожежу ... /сповістити/.
Вивчіть правила пожежні,
Будьте завжди обережні.
Знає хай дитина кожна:
Жартувать з вогнем ... /не можна/.
Гра «Так чи ні!»
- Можна гратися із сірниками?(НІ)
- Вимкни телевізор і вкладайся спати.(ТАК)
- Рятувальну службу викликай за номером 02!(НІ)
- Не можна сушити білизну над газом.(ТАК)
- Увімкни електроприлади і йди до школи.(НІ)
- Сірники дітям – не іграшка.(ТАК)
- Ялинку прикрасимо бенгальськими вогнями?(НІ)
- Під час пожежі заховаюсь під ліжко.(НІ)
Учень:
Щоб в кожний дім прийшло благополуччя,
І не сталося біди,
Ми скажемо разом наше дружне «Ні»
Усім пожежам на Землі.
– Діти, пам’ятайте! Вогонь – друг людини, але вогонь стає ворогом якщо з ним поводитись необережно! Всі разом прочитаємо девіз нашого уроку.
«ХАЙ ДИТИНА ЗНАЄ КОЖНА –ЖАРТУВАТЬ З ВОГНЕМ НЕ МОЖНА».