захід проводиться для того, щоб пробудити цікавість, інтерес до вивчення фізики; показати, як можна використати набуті знання в нестандартній ситуації, допомогти учням повірити в свої сили, приймати нестандартні рішення, розвивати креатив, логічне мислення, пережити ситуацію успіху.
Тема: Знавці фізики
Мета: Пробудити цікавість, інтерес до вивчення фізики; показати, як можна використати набуті знання в нестандартній ситуації, допомогти учням повірити в свої сили, приймати нестандартні рішення, розвивати креатив, логічне мислення, пережити ситуацію успіху.
Форма проведення: конкурс.
Програма заходу
І. Вступне слово вчителя
ІІ. Представлення команд
ІІІ. Конкурси:
IV. Підбиття підсумків
Хід заходу
І. Вступне слово вчителя
З давніх часів людина спостерігала світ, що її оточував, намагалася зрозуміти зміни, які відбувалися в природі. Сонце давало людям тепло, а іноді приносило висушуючи спеку, дощі давали живлячу вологу, а час від часу викликали жахливі повені. Незліченні біди несли урагани та землетруси. Не вміючи передбачити перебіг подій, люди списували все це на надприродні сили, добрі та злі. Так «з’явилися» боги та богині вогню, вітру, моря та родючості. Безпорадність завжди породжує жах і забобони. Однак поступово люди ставали помічати, що події в природі підкоряються певним закономірностям. А з часом люди навчилися розуміти дійсні причини природних явищ і певною мірою їх систематизувати. Так зародилися природничі науки. До природничих наук відносяться такі науки: фізика, географія, біологія, екологія, природознавство, астрономія. Засновником фізики вважають давньогрецького філософа Аристотеля, який вперше в ІV ст.. до н.е. систематизував природничі знання того часу в книзі «фізика»
Фізика — наука про природу, вона вчить нас, як треба ставитися до природи — божого дару людині. Якщо ми знаємо закони природи — ми її бережемо, володіємо її дарами, а вона нас винагороджує за це, а якщо не знаємо — вона нас карає. Це будь-які аварії на дорогах, у побуті, на виробництві, космосі.
Тож сьогодні ми здійснимо подорож у фізичне царство і пригадаємо все, що ми знаємо про одну з найголовніших наук світу – фізику.
ІІ. Представлення команд
Ділимо всіх учасників на дві команди і починаємо гру
ІІІ. Конкурси
І. Розминка
(Для того, щоб учні включилися в роботу)
Необхідно поставити в певній послідовності букви. За дане завдання команди отримують 2 заохочувальні бали В А О Д Н И Ж (Довжина) Н Г Я З Р О А Н (Згорання)
ІІ. Дешифрувальник
(Для визначення порядку стартування команд у ІІІ турі, учасникам пропонується розшифрувати слово, за допомогою Дешифрувальника. Яка команда впорається першою - перша i стартує.)
Дешифрувальник:
1
|
2 А Б В Г |
3 Д Е Є Ж |
4 З И І Ї |
5 Й К Л М |
6 Н О П Р |
7 С Т У Ф |
8 Х Ц Ч Ш |
9 Щ Ю Я Ь |
Завдання:
Наука про природу, що вивчається в школі
7 |
4 |
4 |
4 |
5 |
2 |
Відповідь:
Ф |
І |
З |
И |
К |
А |
Завдання:
Зашифровано явище й місяць року водночас.
5 |
4 |
7 |
7 |
6 |
6 |
2 |
3 |
Ведучий. Дізнаємося тепер правильну відповідь, зашифровану під цифрами.
Відповідь:
Л |
И |
С |
Т |
О |
П |
А |
Д |
Ведучий. Ми визначили черговість учасників у ІІІ турі. Тепер вам доведеться обрати одну категорію із запропонованих. Кожна категорія має по 5 питань. Ви маєте дати правильну відповідь на якомога більше запитань. Одне питання – 1 бал. Тож подивіться на екран та ознайомтеся з категоріями. Розпочнімо.
(Перша команда має вибір з шести категорій, друга – уже з 5)
ІІІ. Категорії
Мій дім |
Вимірювальні прилади |
Явища |
Секрет |
Космос |
Науковці та відомі люди |
Категорія «Мій дім»
1. Шафа, у якій тривалий час може зберігатися морозиво. (Холодильник.)
2. Рухома кабінка в багатоповерхівці. (Ліфт.)
3. Чим Карлсон викрадав ватрушки в Домоправительки? (Пилососом.)
4. Його назва перекладається як «далекий звук». (Телефон)
5. Miсцe, де Архімед сказав «Еврика!». (Ванна)
Категорія «Вимірювальні прилади»
1. Який вимірювальний прилад носить при co6i більшість людей? (Годинник.)
2. Чим вимірюється сила струму в колі? (Амперметром.)
3. Перший годинник людства. (Сонячний.)
4. Що вимірюють альтиметром? (Висоту.)
5. Прилад для визначення ступеня нагрітості тіл. (Термометр.)
Категорія «Явища»
3. До яких явищ належить затемнення Сонця? (До світлових.)
4. Звучання пісні — це механічне явище? (Hi, звукове.)
5. Чому м'яч, кинутий вертикально вгору, падає на землю? (Явище тяжіння.)
Категорія «Секрет» (пісні та числівники)
1. Про скільки кущів калини співає Софія Ротару? (Про один.)
2. Кількість причин у пісні Iгора Ніколаєва. (5.)
3. У якому віці ще можна вийти заміж за принца в пісні Вєрки Сердючки? (30.)
4. Скільки троянд видно з вікна в пісні А. Пугачової? (Мільйон.)
5. Кількість берегів однієї річки. (Два.)
Категорія «Космос»
1. Гігантські зоряні системи. (Галактики.)
2. Природний супутник Землі. (Місяць.)
3. Хвостате небесне тіло. (Комета.)
4. Спеціальний науково-дослідний центр для проведення астрономічних спостережень. (обсерватрія.)
5. У якому році здійснено перший політ у космос? (У 1961 р.)
Категорія «Науковці та відомі люди»
1. Якому вченому за легендою впало на голову яблуко? (І. Ньютону.)
2. Давньогрецький учений, який увів термін «фізика». (Аристотель.)
3. На його честь названо міст у Києві (Є. Патон.)
4. Перший космонавт незалежної України. (Ю. Каденюк.)
5. Перша жінка-космонавт. (М. Терешкова.)
ІV. Загадка (відгадування загадок)
(За кожну відгадану загадку команди отримають по 1-му балу)
1. Живе—лежить, Помре — біжить. (Сніг)
2. Іде років двісті, А стоїть на місці. Лічить людський вік, Та не чоловік. (Годинник)
3. Куди ступиш — всюди маєш, Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
4. Прозорий мов скло, а не вставиш у вікно. (Лід)
5. Все по колу і по черзі Дві подружки ходять вперто, Не штовхаючись ніколи, Кожна знає своє коло. (Стрілки годинника)
6. На вогні — мокне, У воді — сохне. (Віск)
7. Із землі підніме й мала дитина, А через хату не перекине й доросла людина. (Пір'їна)
8. То як кавуни великі, То як яблука малі. Хоч не можуть говорити,
Вагу визначить змогли. (Гирі)
9. Дві сестри гойдалися, Правди домагалися, Ледве не побилися, Раз — і зупинилися. (Терези)
10. Що за диво-велетень Торкає хмарин верхівки? Без нього не збудуємо Багатоповерхівки. (Піднімальний кран)
11 . Що самостійно легко рухається, а з землі рукою не піднімеш? (Тінь)
12. Без ніг біжить, без вогню горить? (Електрика)
13. Хто співає, свище й плаче, а ніхто його не бачить? (Вітер)
V. «Збирачі формул»
(На столі хаотично розкладені букви й символи, з яких необхідно скласти формули)
Формула густини, швидкості, потужності, роботи, закон Ома
VІ. «Гонка за лідером»
(Ведучі по черзі швидко зачитують запитання, а команди дають на них відповідь).
Вчитель. Кожне запитання оцінюється 1 балом.
10. Найменша неподільна частинка? (Атом)
VІІ. «Експериментальна задача»
Вчитель. Кожній команді надається однаковий набір інструментів і за допомогою їх треба розв’язати експериментальну задачу. Оцінка – 5 балів.
Експериментальна задача №1. У вас є моток тонкого дроту, олівець і зошит у клітинку. Як можна визначити орієнтовну площу поперечного перерізу дроту?
Експериментальна задача №2. У вас є скляна посудина, магніт, залізна кулька, хімічна ложечка.
Завдання. Всередині посудини знаходиться залізна кулька. Дістаньте її звідти. Можна використовувати прилади тільки ті, які є на столі. Пересувати і піднімати скляну посудину не можна.
Коментар. Магніт має властивість притягувати до себе залізні тіла. Про це людям було відомо дуже давно. Щоб виконати це завдання потрібно магнітом через скло припідняти кульку і підставити ложечку.
VІІІ. Вчені
Ви маєте назвати прізвище вченого, про якого йдеться в запитанні. Кожна правильна відповідь на запитання оцінюється в п'ять балів. Можна скористатися підказкою. При використанні першої підказки знімається один бал, а другої — ще один бал.
1. 1) Він створив небачені в ті часи військові машини.
2) Створив могутню зброю для маленької держави Сіракузи.
3) Біг по вулиці голим і кричав: «Еврика!» (Архімед)
2. 1) Він був професором математики, виготовив телескоп і рефрактор.
2) Першим дійшов висновку, що біле світло складається з різних кольорів.
3) Відкрив три основних закони руху тіл і закон всесвітнього тяжіння. (І. Ньютон)
3. 1) Почавши описувати рух точними кількісними законами, він зробив перший крок до створення сучасної фізики на основі об'єднання фізики Арістотеля і філософії.
2) Він є основоположником теорії вільного падіння, відкрив явище інерції, супутники Юпітера, сонячні плями і фази Венери.
3) Його іменем називають класичний закон додавання швидкостей. (Г. Галілей)
4. 1) Він приділяв особливу увагу вивченню нафти, створив хімічну теорію, її походження.
2) Його іменем названо один з елементів Періодичної системи елементів.
3) Вважається, що найголовніше наукове відкриття він зробив уві сні. (Д. Менделєєв)
5. 1) Наукова революція, зумовлена його відкриттями, призвела до винайдення найсмертоноснішої зброї в історії людства. Цей факт змушував страждати його все життя.
2) В основі його теорії лежить найзнаменитіша фізична формула.
3) Його кумедне фото, на якому він показує язика, зазвичай супроводжує будь-яку загальну згадку про фізику. (Альберт Ейнштейн)
ІХ. «Чорна скринька»
Вчитель. Увага! Чорна скринька! (команди повинні розгадати, що знаходиться в чорному ящику). За кожний вгаданий предмет ― по 1-му балу.
Дивлюсь, і що в моїх очах?
В фігурах різних і
Сапфіри, яхонти, топази,
Бува кришталь, а то й алмази,
І аметисти, мов корали.
А зроблене людьми, щоб знали.
Рукою лиш поворухну,
За мить картину цю зміню. (Калейдоскоп)
Х. Пазл
Учні підраховують кількість балів, та команда яка отримала більшу кількість балів отримує катинку-пазл «смайлик», друга команда отримує картинку- пазл «цукерки»
ІV. Підбиття підсумків
Привітання переможців. Усі учасники отримують солодкі подарунки