Закономірності соціологічного компонента навчання
Соціологічний компонент структури навчання охоплює всі напрямки, пов'язані з комунікативними зв'язками у навчанні, їх спрямованістю, зумовленістю, причинністю, соціальною значущістю тощо. Закономірності цього компонента визначають оптимальні умови функціонування учнівського колективу, вказують шляхи подолання бар'єрів у взаєминах між учителями і учнями, міжособистісних стосунках, розкривають умови створення мікроклімату тощо.
Найвищу ефективність навчання забезпечує поєднання колективної та індивідуальної праці учнів (А.С.Макаренко, В.О.Сухомлинський та ін.).
Членство в групі зумовлює позицію, яку займає індивід уній, а також комплекс його прав і обов'язків.
Позиція індивіда в групі визначає форму та норму його поведінки, на які та чи інша група чекає від цього індивіда (Я Л.Коломийський, Г.В.Осипова).
Престиж індивіда в групі визначається як його індивідуальними якостями (індивідуальний престиж), так і роллю, яку виконує (рольовий престиж) (Г.В.Осипова, Я.Л.Коломийський та ін.).
Серед прийомів, що суттєво підвищують якість навчання фізиці, особливе місце займає організація групової навчальної діяльності учнів.
У дидактиці [1, С. 35] під груповою формою навчання розуміють таку організацію навчальних занять, при якій група школярів отримує єдине пізнавальне завдання, а для розв'язання необхідно об'єднати зусилля всіх її членів, її особливість у тому, що слабовстигаючі учні одержують необхідну їм допомогу від своїх товаришів (без зниження спільних вимог), тобто «навчаючу» роботу проводить не тільки учитель, але і учні.
Найкращі умови для групової роботи — дружелюбні, доброзичливі чи нейтральні стосунки; розв'язання поставленого навчального завдання повинне здійснюватися не шляхом складання «хаотичних» зусиль окремих членів групи, а в результаті створення діалогових ситуацій, які включають постановку запитання і відповіді, вислуховування думок — погодження чи заперечення.
При груповій роботі педагог залишається центральною фігурою, яка організовує навчальний процес. Головна функція — створення атмосфери співпраці учнів. Він формулює мету уроку, розподіляє завдання між групами, допомагає налагодити роботу в них, регулює хід виконання завдань, підбиває підсумки.
Навчання в групах реалізує діяльнісний підхід до викладання і цим підвищує інтерес до занять, сприяє розвитку творчих здібностей і пізнавальної активності школярів, інтенсифікує процес навчання фізиці.
Дуже важливо в роботі учителя фізики забезпечити однаковий початковий мінімум знань у всіх школярів і одночасно виявити групи учнів різної ступені навченості. З цією метою необхідно проводити суворий облік засвоєння кожним учнем окремих елементів: визначень, формул, одиниць вимірювання тощо, а також умінь: розв'язувати типову задачу, дати зв'язну усну відповідь і т.д. Таким чином, створюється модель знань класу. На цьому етапі окремим учням за відповіді виставляються високі оцінки, а всім іншим вказуються прогалини в знаннях, і вони можуть відповісти іншим разом (такий підхід до оцінювання знань дозволяє і слабким учням повірити у можливість добре встигати з фізики і прагнути не відставати від інших).
Багатолітня робота показала, що, спираючись на закони і закономірності навчання фізиці, вчителі отримують можливість передбачити хід навчально-виховного процесу, його результати. Учитель, озброєний знанням наукових положень, може скерувати розвиток подій у потрібне русло, він застрахований від непередбаченого перебігу навчального процесу. Такий учитель стає майстром педагогічної справи. Якість знань учнів підвищується, створюються умови для всебічного розвитку особистості дитини