Закономірності соціологічного компонента навчання

Про матеріал
Соціологічний компонент структури на¬вчання охоплює всі напрямки, пов'язані з кому¬нікативними зв'язками у навчанні, їх спрямовані¬стю, зумовленістю, причинністю, соціальною значущістю тощо. Закономірності цього компо¬нента визначають оптимальні умови функціону¬вання учнівського колективу, вказують шляхи по¬долання бар'єрів у взаєминах між учителями і уч¬нями, міжособистісних стосунках, розкривають умови створення мікроклімату тощо.
Перегляд файлу

Закономірності соціологічного компонента навчання

          Соціологічний компонент структури на­вчання охоплює всі напрямки, пов'язані з кому­нікативними зв'язками у навчанні, їх спрямовані­стю, зумовленістю, причинністю, соціальною значущістю тощо. Закономірності цього компо­нента визначають оптимальні умови функціону­вання учнівського колективу, вказують шляхи по­долання бар'єрів у взаєминах між учителями і уч­нями, міжособистісних стосунках, розкривають умови створення мікроклімату тощо.

Найвищу ефективність навчання забезпечує по­єднання колективної та індивідуальної праці учнів (А.С.Макаренко, В.О.Сухомлинський та ін.).

Членство в групі зумовлює позицію, яку займає індивід уній, а також комплекс його прав і обов'язків.

Позиція індивіда в групі визначає форму та норму його поведінки, на які та чи інша група чекає від цьо­го індивіда (Я Л.Коломийський, Г.В.Осипова).

Престиж індивіда в групі визначається як його індивідуальними якостями (індивідуальний пре­стиж), так і роллю, яку виконує (рольовий пре­стиж) (Г.В.Осипова, Я.Л.Коломийський та ін.).

Серед прийомів, що суттєво підвищують якість навчання фізиці, особливе місце займає органі­зація групової навчальної діяльності учнів.

У дидактиці [1, С. 35] під груповою формою навчання розуміють таку організацію навчальних занять, при якій група школярів отримує єдине пізнавальне завдання, а для розв'язання необхід­но об'єднати зусилля всіх її членів, її особливість у тому, що слабовстигаючі учні одержують необ­хідну їм допомогу від своїх товаришів (без зни­ження спільних вимог), тобто «навчаючу» роботу проводить не тільки учитель, але і учні.

Найкращі умови для групової роботи — дру­желюбні, доброзичливі чи нейтральні стосунки; розв'язання поставленого навчального завдання повинне здійснюватися не шляхом складання «ха­отичних» зусиль окремих членів групи, а в резуль­таті створення діалогових ситуацій, які включа­ють постановку запитання і відповіді, вислухову­вання думок — погодження чи заперечення.

При груповій роботі педагог залишається цент­ральною фігурою, яка організовує навчальний процес. Головна функція — створення атмосфе­ри співпраці учнів. Він формулює мету уроку, роз­поділяє завдання між групами, допомагає нала­годити роботу в них, регулює хід виконання зав­дань, підбиває підсумки.

Навчання в групах реалізує діяльнісний підхід до викладання і цим підвищує інтерес до занять, сприяє розвитку творчих здібностей і пізнаваль­ної активності школярів, інтенсифікує процес на­вчання фізиці.

Дуже важливо в роботі учителя фізики забез­печити однаковий початковий мінімум знань у всіх школярів і одночасно виявити групи учнів різної ступені навченості. З цією метою необхід­но проводити суворий облік засвоєння кожним учнем окремих елементів: визначень, формул, одиниць вимірювання тощо, а також умінь: роз­в'язувати типову задачу, дати зв'язну усну відповідь і т.д. Таким чином, створюється модель знань класу. На цьому етапі окремим учням за відповіді виставляються високі оцінки, а всім іншим вка­зуються прогалини в знаннях, і вони можуть відпо­вісти іншим разом (такий підхід до оцінювання знань дозволяє і слабким учням повірити у мож­ливість добре встигати з фізики і прагнути не відставати від інших).

Багатолітня робота показала, що, спираючись на закони і закономірності на­вчання фізиці, вчителі отримують можливість пе­редбачити хід навчально-виховного процесу, його результати. Учитель, озброєний знанням науко­вих положень, може скерувати розвиток подій у потрібне русло, він застрахований від непередба­ченого перебігу навчального процесу. Такий учи­тель стає майстром педагогічної справи. Якість знань учнів підвищується, створюються умови для всебічного розвитку особистості дитини

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку