Загальна біологія за оновленою програмою, що вивчається в 9 класі є важкою для сприйняття учнів. Розділи потребують уміння глибоко аналізувати матеріал. Вони є базою для вивчення біології в 10 - 11 класах
Дана тематична робота відповідає підручнику (автор Р, Шаламов), рівню знань учнів та меті її використання.
Складається з двох варіантів, кожен з яких містить:
-шість тестів з одним варіантом відповіді із чотирьох;
-три завдання типу " закінч речення"
- оде на встановлення відповідності;
-одне на множинний вибір;
-дві задачі - моно- та дигібридне схрещування.
Закономірності успадкування ознак
Варіант № 1
І рівень (0, 5 б = 3 б).
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді
А) мутації;
Б) модифікації;
В) вікові зміни;
Г) віріаційний ряд.
2. Властивість живих організмів передавати свої ознаки і властивості нащадкам:
А) розмноження;
Б) мінливість;
В) спадковість;
Г) гібридизація.
3. Зчеплено успадковуються гени, які:
А) кодують одну ознаку;
Б) розміщені в одній хромосомі;
В) утворюють пару алельних генів;
Г) доповнюють один одного
4. Укажіть, як називаються ділянки, які вирізаються під час дозрівання іРНК:
А) екзони;
Б) інтрони;
В) кластери.
5. У морських свинок колір шерсті буває коричневий, білий та кавовий. Укажіть , за якм типом успадкування він передається:
А) повне домінування;
Б) неповне домінування;
В) кодомінування;
Г) наддомінування.
6. Укажіть, який з генетичних методів не можливо використовувати при вивченні генетики людини:
А) гібридологічний;
Б) цитогенетичний;
В) складання родоводу.
ІІ рівень
Закінчити фрази (3бали)
7. Ділянка молекули нуклеїнової кислоти, яка визначає спадкові ознаки організмів…
8. Каріотип жінки…
9. Коли жодна з алелей не домінує над іншою, спостерігається явище…
ІІІ рівень (1,5 б = 3 б).
Установіть відповідність
10. Установіть відповідність між синдромом і типом хромосомної чи геномної мутації:
1. Синдром котячого крику А. Транс локація 21-ої хромосоми
2. Синдром Дауна Б. Поламка 5-ї хромосоми
3. Синдром Шерешевського – Тернера В. Поламка Y-хромосоми
4. Синдром Клайнфельтера Г. X0
Д. XXY
11. Виберіть три характеристики закономірностей успадкування, що зображені на малюнку
Закон Менделя |
Розщеплення за фенотипом |
Розщеплення за генотипом |
|
|
|
IV рівень
Задача ( 1,5 б = 3 б)
12. Унаслідок схрещення високорослого помідора з карликовим всі рослини першого покоління мали високе стебло. Але в другому – серед 35800 одержаних кущів 8950 були карликовими. Скільки гомозиготних рослин є серед гібридів 2го покоління?
13. У дурману пурпурне забарвлення квіток домінує над білим, а колючі насінинні коробочки – над гладенькими. Пурпурногладенька рослина схрещена з білоколючою. В результаті отримали 320 пурпурноколючих і 312 пурпурногладеньких рослин. Якими будуть фенотипи і генотипи гібридів, отриманних від схрещування цих 2х типів між собою?
Варіант № 2
І рівень (0, 5 б = 3 б).
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.
А) генеалогічний;
Б) цитогенетичний;
В) гібридологічний;
Г) близнюковий
2. Укажіть, як називають мутації, які виникають на рівні первинної структури ДНК:
А) точковими;
Б) геномними;
В) хромосомними.
3. Укажіть алель гена, який в присутності іншого завжди проявляється у формі кодованого ним стану ознаки:
А) домінантний;
Б) рецесивний;
В) летальний;
Г) напівлетальний
4. Дигібридним називають схрещування особин:
А) з різними алелями усіх генів;
Б) що відрізняються різними станами двох пар алельних генів;
В) що відрізняються різними станами однієї пари алельних генів;
Г) з однаковим алелями більшості генів.
5. Використовуючи комбінований корм для курей, можна покращити їх несучість. Це приклад дії:
А комбінативної мінливості;
Б) мутаційної мінливості;
В) модифікаційної мінливості;
Г) співвідносної мінливості.
6. Прочитайте генотип особини з гаметами ААВв:
А) дигомозигота;
Б) гетерозигота за першою ознакою і гомозигота за другою домінантною ознакою;
В) гомозигота за першою домінантною ознакою і гетерозигота за другою ознакою.
ІІ рівень
Закінчити фрази (3 бали )
7. Нестатеві хромосоми…
8. Зміни ознак організму, спричинені факторами умов існування і не пов’язані зі змінам генотипу, - …
9. Мутації, які виникають у некодувальних ділянках ДНК ( наприклад, в інтронах або міжгенних ділянках)….
ІІІ рівень (1,5 б = 3 б).
Установіть відповідність
10. Установіть відповідність між видом мутації і її проявом:
1. Точкова мутація А.Зміна розміщення генів на хромосомі
2. Хромосомна перебудова Б. Заміщення амінокислоти у білку
3. Анеуплоїдія В. Кратне збільшення числа хромосомних наборів
4. Поліплоїдія Г. Амітотичний поділ клітин
Д.Зменшення хромосомного набору на одну хромосому
11. Виберіть три характеристики мінливості, що зображена на малюнку:
Форма мінливості |
Властивості мінливості |
Виникає під вплвом: |
|
|
|
IV рівень
Задача ( 1,5 б = 3 б)
12. У живий куточок діти принесли 2х чорних морських свинок, вважаючи їх чистопородними. Проте в наступному поколінні серед їх потомства з’явилися коричневі свинки. Встановіть генотипи цих свинок, якщо відомо, що чорне забарвлення домінує над коричневим?
13. Нехай дрібні плоди, короткий вегетаційний період – домінантні ознаки, великі плоди, тривалий період – рецесивні. Схрещують рослини з коротким періодом і дрібними плодами з рослиною, що має тривалий період і великі плоди. У F1 успадковується проміжний вегетаційний період і проміжний розмір плодів. Які гібридні константні рослини можна одержати у F2?