Тема. Закріплення таблиць додавання і віднімання у межах 10
Мета. Закріпити вміння учнів додавати і віднімати в межах 10; розв'язувати задачі на збільшення і зменшення числа на кілька одиниць. Розвивати навички логічного мислення, пам'ять, обчислювальні навички. Прищеплювати уважність, охайність і старанність у роботі, інтерес до української казки.
Обладнання: таблиці для усного рахунку, мультимедійна презентаціяa, дидактичний матеріал: паперові колобки.
Хід уроку
І. Організація класу
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось — не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці - не дрімати,
Дружно й плідно працювати.
І сьогодні у нас незвичайний урок.
У казку ми зробимо, ще один крок.
У казку, де живе чарівний, добрий,
Та рум’яний ... Колобок
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Ми сьогодні будемо працювати разом з героями казки «Колобок» і, можливо нам вдасться врятувати Колобка від звірів, які зустрічатимуться на шляху нашого сміливого героя. Але Колобок візьме із собою у казку тільки тих діток, які люблять і знають математику. Тому він пропонує вам виконати завдання.
ІІІ. Робота над темою уроку
Завдання 1 Порівняти числа
-У кожного з вас на парті лежить паперовий «колобок», на якому записана пара чисел. Вам необхідно ці числа порівняти.
(Учні виконують завдання «ланцюжком» парами)
- Усі гарно впоралися із завданням. Отож, вирушаємо у подорож.
Були собі дід та баба. Сиділи вони якось увечері, сумували, та й каже Дід до Баби:
— А спечи-но, стара, Колобка!
Спекла баба Колобка, поклала на віконечко, щоб схолонув. А Колобок вдався на диво чудовий! Він був не тільки гарний, а дуже допитливий, усе йому було цікаво. А розумний який!
От лежить він на віконечку, дивиться на небо і зірки рахує.
- Давайте допоможемо йому.
IV. Усний рахунок
Завдання.
1. Порахувати, скільки зірочок (6)
2. Назвати числа від найменшого до найбільшого. (1 2 3 5 6 7)
3. Назвати зірочки, яких на Колобок не бачить і їх сусідів.
(4 – 3 і 5, 8 – 7 і 9, 9 – 8 і 10)
4. - А ось на цій великій зірочці — кругові приклади.
Розв'яжіть їх.
V. Закріплення таблиць додавання і віднімання у межах 10
- Слухаємо казку далі.
Мріяв, мріяв колобок і не помітив, що прийшов ранок. Скочив із віконечка і покотився стежкою.
Котиться, котиться, а назустріч йому Зайчик. Побачив він Колобка та й каже:
- Колобок, Колобок, я тебе з’їм.
А Колобок розумним був. Подумав, та й каже Зайчику:
З’їсти встигнеш, не спіши,
Знаю добре, спритний ти.
А ще чув я від Сороки -
В школі гарно вчиш уроки.
а я в школу не ходжу,
приклади не розв'яжу.
поможи мені, сіренький,
А тоді вже й їж, рідненький.
Погодився Зайчик допомогти Колобкові приклади розв'язати, мусив же похвалитися, який він розумний.
- А ми давайте допоможемо Зайчику. Може, він тоді й пожаліє Колобка, відпустить його.
1. Розв’язання прикладів
(Діти працюють в зошитах, кожному ряду свій стовпчик прикладів. Під час перевірки діти записують розв’язки інших прикладів.)
- Поки Зайчик приклади розв'язував, Колобок утік від нього і покотився далі.
Котиться, котиться, а назустріч йому Вовк. Голодний, сердитий. На сніданок він нікого не спіймав, не з'їв, а тут уже й до школи треба йти.
А Вовчик ще й задачі не розв'язав. Побачив він Колобка та й каже йому:
- Колобок, Колобок, я тебе з'їм.
І вже хотів накинутися на Колобка, аж тут у нього з папки задачі повилітали нерозв'язані. (У вчителя в руках папка, з якої випадають аркуші, на яких написані задачі). Колобок миттю здогадався, у чому справа, і каже Вовчику:
Їж, Вовчисько, раз такий.
Я на тебе не сердитий.
Я ж тобі не хліб пшеничний,
Я - Колобок математичний.
Так задачі добре знаю,
Ти собі й не уявляєш.
Навіть вчителька твоя
На весь ліс про це співає.
Вовк подумав, та й каже:
Що ж, мені допоможи,
Ці задачі розв'яжи.
Може, я й не з'їм тебе,
Раз розумне ти таке.
- А ми давайте Колобкові допоможемо, щоб Вовк його не з'їв.
2. Робота над задачами
(Усно)
Задача 1
На одній галявині росло 8 підсніжників, а на другій — на 2 підсніжники більше. Скільки підсніжників росло на другій галявині?
Задача 2
Білочка знайшла 9 грибочків, а горіхів - на З менше. Скільки горіхів знайшла білочка?
Задача 3(Письмово – у зошиті)
Першокласник Петрик одержав гарні оцінки і за це попросив купити 10 цукерок. Але мама купила йому на 7 цукерок менше. Скільки цукерок купила мама Петрикові?
- Розв'язав Колобок задачі. Вовк із радості за задачі - і побіг. Забув про Колобка.
Котиться Колобок далі, а назустріч йому Ведмедик. Стурбований такий. Мудра Сова дала йому завдання вивчити назви чисел при додаванні й приклади обчислити. Ведмедик ледь упорався із завданням. А тут Мишка, як на зло, поки він спав, дії погризла. І біда Ведмедикові: до школи спізнюється, а прикладів немає. Побачив він Колобка та й каже:
Щастя котиться до мене,
Вовчик правду говорив.
В нього ж тільки голова,
А розумна ж - ой яка!
Колобочку, поможи,
Приклади ці розв'яжи.
Їсти я тебе не стану,
Може, ще й в пригоді стану.
- Друзі, допоможемо Колобкові Ведмедикові приклади відновити?
3. Фізкультхвилинка
4. Творча робота з числами
(Приклади записані на дошці, знаки закриті мишенятами. Учні за допомогою карток показують, який знак закривають мишенята, вчитель прибирає мишенят і відкриває знак)
6 2 =8 9 5=4 41 = 5
10 4 = 6 2 1 = 1 5 3 = 2
7 1 = 8 3 3 = 0 0 8 = 8
- Дотримався Ведмедик свого слова, відпустив Колобка, а сам поспішив до школи.
Котиться Колобок далі, а назустріч йому Лисичка. Побачила Колобка та й каже:
Колобок математичний,
Ой, ой, ой, і не пшеничний,
Приклади у голові!
Ой, розказуйте мені!
Зараз приклади оці
Похрумтять у животі.
Але перш ніж тебе з'їсти,
Покажи свої знання -
Так смачніше буде їсти.
Ти фігури пригадай!
- Друзі, допоможемо Колобкові виконати завдання Лисички?
5. Робота з геометричним матеріалом
а) Визначення фігур
- З яких фігур складається цей казковий чоловічок. Полічіть, скільки трикутників (6), чотирикутників(4), кружечків (3)?
- Бачить Лисичка, що Колобок упорався із завданням, і каже йому:
Щось не вірю я тобі.
Колобки такі розумні
Не стрічались ще мені.
Дам тобі іще завдання:
Як розв'яжеш і його —
Відпущу тебе, кохання,
І всім в лісі розкажу,
Що у тебе в голові
Тільки приклади одні,
А вони зовсім не смачні.
- Лисичка запропонувала Колобкові виміряти довжину відрізків. Допоможемо йому, діти?
б) Вимірювання довжини відрізків
(Діти вимірюють довжини відрізків у зошитах і записують результати)
- Відпустила Лисичка Колобка. Повірила, що він і справді математичний. А все завдяки вам, вашим знанням із математики. Адже якби не ви, якби не допомогли Колобкові виконати всі завдання, з'їла б його Лисичка.
Котився, котився Колобок і опинився у нашому класі. І не тільки він один, а ще і його друзі - математичні колобки. І всі вони хочуть вам щось сказати. А що саме, ви дізнаєтеся, коли попрацюєте парами.
VІ Підсумок уроку
- У вас на партах лежать 4 частини паперового колобка. На одній частині — приклад, а на іншій - відповідь. Доберіть до однієї частини іншу, що є розв'язком даного прикладу;
- Переверніть утворені колобки на іншу сторону. Що вони вам кажуть?
(На другій стороні складеного колобка буде напис «Молодці» або «Дякуємо», якщо приклад обчислений правильно).
- Друзі, що допомогло Колобкові подолати всі перешкоди? (Наполегливість, математичні навички, знання таблиць додавання і віднімання у межах 10, уміння працювати дружно, згуртовано, велике бажання допомогти Колобкові).
- Так, молодці. Допомагайте завжди один одному так, як ви це робили на уроці. І тоді у вас буде багато друзів, які завжди прийдуть на допомогу.