Закріплення знань з теми "Прикметник" ( 4 клас) у ігровій формі. Дітям обов'язково сподобається цей урок. Нестандартний, цікавий... Урок допоможе закріпити вивчені знанння по темі "Прикметник", толерантно працювати з однокласниками,зацікавити дітей до вивчення мови.
Міністерство освіти і науки
Карасинська ЗОШ І-ІІ ст.
Відкритий урок
з української мови
для учнів 4 класу
на тему
«Підсумковий урок з теми «Прикметник». Вживання прикметників
для всебічної характеристики предметів»
Підготувала
вчитель початкових класів
Карасинської ЗОШ І-ІІ ст.
Балинська Анастасія Василівна
Карасин 2015
Тема: Підсумковий урок з теми «Прикметник».
Вживання прикметників для всебічної характеристики предметів.
Мета: узагальнити знання учнів, здобуті при вивченні теми «Прикметник», учити застосовувати теоретичні знання на практиці;
розвивати мовлення учнів та інтерес до вивчення української мови;
виховувати вміння толерантно співпрацювати з однокласниками.
Обладнання: надрукований девіз уроку, квітка-шестиквітка, словничок прикметника, «види прикметників», різні предмети кожному учню (цукерка, ручка, книжка і т.д.), презентація до теми «Прикметник», відео закріплення теми, листки для самостійної роботи
Тип уроку: урок узагальнення знань, вмінь, навичок
Девіз уроку:
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Хід уроку:
І. Організація класу
Ось дзвінок вже пролунав,
Працювати час настав.
На уроці не лініться
І знаннями поділіться.
П. Повідомлення теми, завдань уроку
Діти, ви всі знаєте, що людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший предмет, об’єкт. Тому кожен предмет супроводжує питання який він є? А це означає, що вічним супутником нашого життя є прикметник.
Сьогодні у нас останній урок з теми «Прикметник», ми пригадаємо все те, що вивчили про цю частину мови.Урок буде непростий, а у вигляді гри. Ви готові?
Ш. Узагальнення знань, умінь, навичок
1.Гра « Розминка» або «Мозковий штурм».
Перед вами квітка-шестицвітка.Вам по черзі потрібно вибрати колір пелюстки квітки,який вам подається, на кожному пелюстку є запитання, вам потрібно дати на нього відповідь.
1. На що вказує прикметник?
2. На які питання відповідає?
3. З якою частиною мови найчастіше зв’язаний у реченні?
4. За чим змінюється прикметник у однині?
5. В якому числі можуть вживаються прикметники?
6. Як можна визначити рід, число і відмінок прикметника?
(По черзі на слайді №1 з’являються хмаринки з відповідями)
2. Наступна гра «Хто більше?».
Прикметники займають четверте місце за використанням у мовленні. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним. Прикметники є найрізноманітніші, вони можуть служити для опису форм, смаку, для вияву почуттів, за призначенням, за матеріалом і т.д.Ось на дошці висить табличка різновидів прикметників.( за смаком (солоний, кислий, гіркий, пекучий, терпкий, …);за матеріалом (дерев’яний, металевий, залізний, шкіряний, резиновий, пластмасовий, …);за формою (круглий, квадратний, трикутний і т.д.),за кольором (червоний, зелений, жовтогарячий …)за призначенням (письмовий, обідній, дитячий, канцелярський, слюсарний, столярний, …);за виявом почуттів (сердитий, похмурий, радісний, веселий, смутний, лагідний). І т.д.
Зараз вам потрібно навести приклади цієї частини мови. В кожного на парті є предмет, вам потрібно написати до вашого предмету якнайбільше різноманітних прикметників.На дошці у вас є невеличка підказка.
3. Гра «Хто швидше?»
Діти, а ви знаєте, що у багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна основній мові Ефіопії(Африка). А в китайській та в’єтнамських мовах прикметник неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують, що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє», ніж «зелене листя».А в нашій мові
Прикметник - це частина мови,
Без неї нам не обійтись,
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя – прекрасне і ясне.
То ж, зараз, завдання. Дібрати якомога більше за 5 хвилини прикметників до іменника «мова» і показати, що прикметник необхідна частина мови для нашого мовлення.
4.Фізкультхвилинка «Дощик»
5. Гра «Допоможіть Котику розібратися з народною мудрістю»
Подивіться на дошку. Кого ви бачите? От наш Котик грався, грався і запутав ниточку з прислів’ям, вам потрібно допомогти Котику і скласти їх,а потім переписати прислів’я,що вийшли у зошит і підкреслити в них іменник та пов’язаний з ним прикметник. У підкресленому словосполученні визначити відмінок, число і рід.Але для початку давайте пригадаєм, як ми підкреслюємо іменник та прикметник. Іменник – це… головний член речення,а ще який є головний член речення? І прикметник найчастіше виступає … другорядним членом речення.
Рання пташка росу п’є, а пізня – слізки ллє.
Не зривай незрілі плоди, дозріють – самі впадуть.
Чому у другому реченні ми не можемо визначити рід. (Тому що у множині прикметник немає роду)
6. Гра «Перетвори за зразком».(Слайд №2)
На слайді у вас є словосполучення. Їх потрібно перетворити за зразком. З одним із перетворених словосполучень скласти і записати речення.
Отож, перевіримо як ви склали словосполучення.
ІУ. Підсумок уроку
1.Бесіда учителя.
Молодці, гарно попрацювали! Для закріплення того, що ми повторяли пропоную вашому перегляду невеличке відео.(Діти переглядають відео)
Отже, ми з вами вже все повторили, тож готові написати невеличку самостійну роботу.
2. Оцінювання.
У. Домашнє завдання
с.103, вправа 203, завдання 3.
1
Підкресли іменники та залежні від них прикметники. Визнач рід, число, відмінок.
Зима. Лісова галявина вкрита білим пухнастим снігом. Біля куща з-під снігу стирчить старий пень. У ньому багато затишних квартир для лісових мешканців. Під корою сховались від холоду дрібні комашки. Поряд влаштувався зимувати стомлений жук-дровосік. А в норі між корінням умостилась прудка ящірка.
Підкресли іменники та залежні від них прикметники. Визнач рід, число, відмінок.
Настав тихий зимовий ранок. Нечутно у шапці-невидимці ходить дід Мороз. Ось торкнувся він пухнастих гілок і ніжним серпанком оповив зелені крони. І зараз усі сосни мов купаються в білому мареві. Від цього кожний стовбур відливає червоним золотом, а верховіття тане в безмежному просторі срібного неба. Глибока тиша залягла навколо…
Підкресли іменники та залежні від них прикметники. Визнач рід, число, відмінок.
Настав тихий зимовий ранок. Нечутно у шапці-невидимці ходить дід Мороз. Ось торкнувся він пухнастих гілок і ніжним серпанком оповив зелені крони. І зараз усі сосни мов купаються в білому мареві. Від цього кожний стовбур відливає червоним золотом, а верховіття тане в безмежному просторі срібного неба. Глибока тиша залягла навколо…
Підкресли іменники та залежні від них прикметники. Визнач рід, число, відмінок.
Зима. Лісова галявина вкрита білим пухнастим снігом. Біля куща з-під снігу стирчить старий пень. У ньому багато затишних квартир для лісових мешканців. Під корою сховались від холоду дрібні комашки. Поряд влаштувався зимувати стомлений жук-дровосік. А в норі між корінням умостилась прудка ящірка.
Підкресли іменники та залежні від них прикметники. Визнач рід, число, відмінок.
Настав тихий зимовий ранок. Нечутно у шапці-невидимці ходить дід Мороз. Ось торкнувся він пухнастих гілок і ніжним серпанком оповив зелені крони. І зараз усі сосни мов купаються в білому мареві. Від цього кожний стовбур відливає червоним золотом, а верховіття тане в безмежному просторі срібного неба. Глибока тиша залягла навколо…
Підкресли іменники та залежні від них прикметники. Визнач рід, число, відмінок.
Зима. Лісова галявина вкрита білим пухнастим снігом. Біля куща з-під снігу стирчить старий пень. У ньому багато затишних квартир для лісових мешканців. Під корою сховались від холоду дрібні комашки. Поряд влаштувався зимувати стомлений жук-дровосік. А в норі між корінням умостилась прудка ящірка.
Самостійна робота
І варіант
1. Запиши прикметник зимній у давальному відмінку.
________________________________________________________
2. Підкресли та визнач відмінок, число і рід прикметника в даному реченні.
Чистою прохолодою дихає зима.
3. Підбери і познач правильний суфікс (-зьк, -ськ, - цьк) та запиши слова за зразком: село – сільський.
Запоріжжя -_____________________________________________
Полтава - _______________________________________________
Донецьк- ________________________________________________
4. Добери прикметники до іменника кошеня
________________________________________________________
________________________________________________________
5.Провідміняй словосполучення прохолодний ранок
Н.в.______________________________________________________
Р.в.______________________________________________________
Д.в.______________________________________________________
Зн.в.______________________________________________________
Ор.в.______________________________________________________
М.в._______________________________________________________
Кл.в.______________________________________________________
6.Запиши словосполучення, в яких прикметник вжито у переносному значенні.
___________________________________________________________________________________________________________________
Самостійна робота
ІІ варіант
1. Запиши прикметник вечірній у давальному відмінку.
________________________________________________________
2. Підкресли та визнач відмінок, число і рід прикметника в даному реченні.
Чарівний грудень подарував свята.
3. Підбери і познач правильний суфікс (-зьк, -ськ, - цьк) та запиши слова за зразком: село – сільський.
Запоріжжя -_____________________________________________
Полтава - _______________________________________________
Донецьк- ________________________________________________
4. Добери прикметники до іменника цуценя
________________________________________________________
________________________________________________________
5.Провідміняй словосполучення казковий вечір
Н.в.______________________________________________________
Р.в.______________________________________________________
Д.в.______________________________________________________
Зн.в.______________________________________________________
Ор.в.______________________________________________________
М.в._______________________________________________________
Кл.в.______________________________________________________
6.Запиши словосполучення, в яких прикметник вжито у переносному значенні.
___________________________________________________________________________________________________________________
14.45 - 15.25
№ |
Етапи |
Час |
1 |
|
1хв |
2 |
Девіз. Невеличкі правило, якого ми постараємся дотримуватися. |
1хв |
3 |
|
5хв |
14.52 |
||
4 |
|
3 хв |
5 |
|
5хв |
15.00 |
||
6 |
|
5хв |
15.05 |
||
7 |
Фізкультхвилинка «Дощик» |
1хв |
8 |
Слайд №2 . Гра «Перетвори іменникові словосполучення». Давайте перевіримо. |
5хв |
15.11 |
||
9 |
Відео для узагальнення. |
1хв |
10 |
|
1хв 7хв |
15.20 |
||
11 |
|
1хв |
Прикметник – це частина мови, яка вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який?, яка?, яке? і т. д.
За смаком
Солодкий,гіркий,солоний,
кислі, смачні …
За кольором
Білий, темна, жовтогарячий, янтарний, прозорий …
За формою
Квадратний, шестикутна, круглий, овальні …
За матеріалом
Ртутний, дерев’яні, паперові, пластмасова, залізна …
За виявом почуттів
Сумний, весела, терплячий, радісні, похмурий …
За призначенням
Письмовий, шкільна, дитячі, обідня, канцелярні …
І ще багато інших
Гострий, м’яка, чарівні, старі, казкова, неповторна, мильні, бридкий, настовбурчений, серйозний, сміливі, відважні, кмітливі, неук, неслухняні, крайні, важливий, старанна…
Рання пташка росу п’є, а пізня – слізки ллє!
Не зривай незрілі плоди, дозріють – самі впадуть!
Девіз уроку:
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.