Урок навчання грамоти в 1-А класі
Тема. Закріплення звуків [д], [д`], літера Д д. Розповіді дітей про свої спостереження та участь у саджанні дерев.
Мета. Закріпити та узагальнити знання про звуки [д], [д’] та букву Д, д; удосконалювати читацькі навички; формувати комунікативну компетентність; розвивати аналітико-синтетичні здібності, спостережливість, увагу, мислення, зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи, допитливість, працелюбність
Обладнання: мультимедійна презентація, предметні малюнки, таблиця «Буква Д д».
Хід уроку
І. Організація класу.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Нумо,всі часу не гаєм, -
І роботу починаєм.
Працюватимем старанно,
щоб почути у кінці,
що у нашім першім класі,
діти – просто молодці!
1.Девіз уроку
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
2. Психологічний настрій. Налаштування дітей на урок.
Сьогодні на уроці читання нам потрібні:
Уважні,
Розумні,
Організовані
Кмітливі,
А ще дружні й веселі діти.
3.Зустріч з Лісовиком.
– Дітки, сьогодні у нас буде незвичайний урок – до нас завітав гість-Лісовик. А хто такий Лісовик? (Це охоронець лісу, який оберігає ліс та його мешканців.) Лісовик допоможе вам посадити і виростити незвичайне дерево знань, яке ростиме і даватиме плоди тільки завдяки вашим знанням.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1.Гра «Розсипанка»
-Лісовик, збираючись у гості, готував для вас подарунок – він склав звукові схеми слів, але вітер все змішав. (Діти виходять до дошки й виконують звуковий аналіз слів: диня, дятел, дерево )
2.Фронтальне опитування.
-А ще Лісовичок просив пригадати вивчений раніше матеріал, бо завдяки цьому він разом з вами посадить дерево Знань.
Вправа «Мозковий штурм»
-З чого складається мова? З чого складається речення? З чого складаються слова? Склади? Які є звуки? Які букви, що позначають приголосні звуки ми вивчили? Які букви, що позначають голосні звуки ми вивчили?
-Яку букву вивчали на минулому уроці? Які звуки вона позначає на письмі? Який це звук? Який парний йому глухий? Про що читали на минулому уроці?
3.Індивідуальне опитування.
-Давайте прочитаємо Лісовичкові цей текст. (Учні читають текст «Молода сливка»)
-Діти, хто з учнів краще прочитав? Чому? Давайте перевіримо, чи правильно склали звукові моделі учні?
Підсумок. Молодці діти, добре працювали і допомогли Лісовичку посадити дерево Знань.
4. Мовленнєва розминка.
- Лісовичок сказав, що дерево прийметься і на ньому з`являться гілочки і листочки, якщо ви навчитеся правильно вимовляти скоромовки та чистомовки та читати склади в складовій таблиці.
Дружно, швидко вимовляй чистомовки, скоромовки промовляй
Чистомовка
Де-де-де-Денис іде.
Да-да-да-весела хода.
Ді-ді-ді-човен на воді.
Ду-ду-ду-на річку піду
Ди-ди-ди-треба випити води.
Ду-ду-ду-граю на дуду.
Ді-ді-ді-пташка у гнізді.
Скоромовка
Дятлик на дубі шкідників збирає,
Дмитрик під дубом дрова рубає
5.Читання складової таблиці (учні читають диференційовано, самостійно, напівголосно).
|
А |
У |
О |
И |
І |
Д |
ДА |
|
ДО |
|
ДІ |
ДВ |
|
ДВУ |
|
ДВИ |
ДВІ |
ДР |
ДРА
|
ДРУ
|
ДРО
|
ДРИ
|
ДРІ
|
-Діти, ви добре попрацювали і Лісовик дякує вам за допомогу. Дерево прийнялося і на ньому з`явилися гілочки і листочки.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1.Повідомлення теми.
-Щоб наше дерево знань зацвіло, нам потрібно навчитися читати текст. У ньому йтиметься про дерева. Які дерева ви знаєте? Навіщо людині потрібні дерева? Діти, дерева – невід`ємна частина живої природи, без якої людині неможливо жити. А тому людина насаджує дерева де це необхідно і можливо.
-Чи доводилося вам бачити, як саджають дерева? А чи самі їх садили? Ось сьогодні ми дізнаємось, як саджали дерева на пустирі
2.Робота над текстом «Парк на пустирі» (с.70 )
1. Бесіда за сюжетним малюнком.
-Відкрийте сторінку 70 букваря та прочитайте назву тексту. Що означає слово «пустир». Поясніть назву. Як ви гадаєте, про що йтиметься у цьому тексті?
-Кого ви бачите на малюнку?
-Що роблять діти?
Фізкультхвилинка
2. Читання слів у стовпчиках «луною» за вчителем, потім «ланцюжком»
Сад
Садили
Посадимо
Садівник (Яка спільна частинка у цих словах?)
Даринка
Дмитрик
Вадим
Денис
- Чому ці слова пишуться з великої букви?
3.Співвідношення малюнків дерев і їх назв.
Липи, тополі, клени
4.Опрацювання тексту «Парк на пустирі»
1)Виразне читання тексту вчителем.
-Що надумали зробити діти?
2) Самостійне напівголосне читання тексту учнями.
-Хто керував садінням дерев?
-Які дерева вирішили посадити діти?
-Як звали дітей, які садили дерева?
Гімнастика для очей
3). Вибіркове читання.
-Де знаходиться пустир?
-Що надумали зробити діти на пустирі?
-Хто садив парк?
-Що робили Дмитрик, Вадим і Дениско?
4). Гра «Знайди речення»
-Знайдіть речення, в якому 6 слів. Знайдіть речення, в якому 4 слова.
5).Розвиток мовлення
-Як ви гадаєте, навіщо дорослі і діти вирішили розмістити парк на пустирі?
-Діти, а зараз ми проведем хвилинку «Подорож у майбутнє». Закрийте очі і уявіть, що ви прийшли до цього парку на пустирі через кілька років. Щоб ви там побачили? Відкрийте очі і розкажіть, що ви побачите на пустирі через кілька років?
Підсумок роботи над текстом «Парк на пустирі»
-Молодці, діти! Добре працювали і дякуючи вашим знанням дерево знань зацвіло!
5. Закріплення вивченого.
-А щоб дерево знань дало плоди, треба ще попрацювати.
1) Читання рукописних речень.
-Прочитайте речення подані рукописним шрифтом. Отже , клен, сосну, липу можна назвати одним словом - дерева.
-А що таке крокуси, іриси, канни? Чи можна їх зараз побачити? Чому?
2) Робота над скоромовкою
-Як ви гадаєте, навіщо ми вчимо скоромовки?
Ми носили воду в ситі,
Та дерева не политі.
Воду в ситі не носити,
Саду ситом не полити.
Словникова робота: сито — знаряддя за допомогою якого відсіюють дрібні частки, використовується для пересівання борошна, різноманітного насіння.
-То чому сад не можна полити ситом?
-А чим можна полити дерева?(Відро, лійка…)
1) хором повільно;
2) хлопчики та дівчатка;
3) читаємо швидко ще раз.
- Хто готовий прочитати? Позмагаємося! (по 2 учні спиною один до одного)
- Влаштовуємо змагання, хто швидше і безпомилково промовить їх?
Підсумок. Можете вдома позмагатися з мамою, татом, хто швидше.
-Дякуючи вашим знанням, гарним відповідям дерево знань дало рясні плоди.
V. Підсумок уроку
- Лісовичок дякує вам за допомогу і просить нагадати, а яку ж букву ми сьогодні повторювали на уроці? Який звук вона позначає?
- А чому він вважає, що це його буква?
- Які ви ще знаєте слова з буквою «де»? Який текст ми розглянули на уроці? Будьте чуйними, добрими, милосердними, бережіть природу, посадіть весною хоча б одне деревце у дворі, чи на дачі, чи у бабусі з дідусем, чи у шкільному дворі. І тоді наша Україна буде мати чисте повітря, гарний, зелений вигляд .
- Наш гість каже вам: «До побачення! Ви мені дуже сподобались і я обіцяю повернутися ще!»
-Якими враженнями від уроку ви поділитесь вдома?
-Що для вас було найцікавішим на уроці?
1