"Занурення у свыт людяносты"

Про матеріал
Мета проекту: допомогти педагогам, батькам створити в освітньому закладі доброзичливе і безпечне освітнє середовище на засадах співчуття, співпраці та уваги до кожної дитини, сприяти розвитку у дітей найкращих людських якостей: доброзичливісті, толерантністі,емпатійності, бажання допомогти , навчити розпізнавати власні почуття і почуттів інших , навчити самовиражатися та долати розбіжності в поглядах мирним шляхом, виявляючи повагу та толерантне ставлення до співрозмовника. Проект «Занурення у світ людяності» являє собою результат плідної співпраці адміністрації освітнього закладу, практичного психолога,педагогів та батьків, які роблять все можливе для того, щоб надихати учнів на позитивні зміни в міжособистісних відносинах, розвиток позитивного досвіду , розширення кола взаємної турботи для створення небайдужої, людяної спільноти.
Перегляд файлу

Освітній проект: «Занурення у світ людяності»

 

Актуальність

Актуальність проведення освітнього проекту «Занурення у світ людяності» щодо попередження проявів порушення прав людини та дискримінації в українському суспільстві обґрунтовано процесами, якими охоплена наша держава. Україна, обравши демократичний шлях розвитку, стала складовою глобальних суспільно-історичних, політичних і економічних процесів. Разом з позитивними зрушеннями, ці зміни принесли і низку проблем для українського суспільства.

Історія свідчить, що проблема дискримінації та порушення прав людини має глибоке коріння. На різних етапах свого розвитку ставлення суспільства
до цієї проблеми було різним. Утім лише на нещодавно
розпочавсь робота на міждержавному рівні, в рамках якої світове співтовариство розглядає тепер дискримінацію як проблему.

Завуальовані прояви ксенофобії і сегрегації, мова ворожнечі все частіше проявляється серед підлітків, в навчальних закладах, в соціальних мережах; через відмінності в поглядах, упередженості серед дітей виникають конфлікти, які призводять до серйозних правопорушень чи злочинів та формування захисної агресивної реакції у дітей, які піддаються цькуванню. Таким чином виникає ефект «замкненого кола», коли агресія і ненависть породжують відповідну агресію. Переслідування однолітків становить одну з найбільших проблем сучасної системи освіти. Оскільки дискримінація являє собою прямий напад на почуття власної гідності, то, триваючи в часі, вона може змінити життя дитини. Приниження пробуджує у його жертви сильні негативні емоції – сором, неспокій, страх. Більшість дітей відчувають гнів як реакцію на таке ставлення, однак вони безсилі припинити це. Дехто робить висновки, що він чи вона є неповноцінною особою, яка заслуговує на нехтування та обмеження. Замість того, щоб визнати, що з ними зле поводяться, діти почуваються поганими і осоромленими. Коли тривала дискримінація поглинає здатність дитини сподіватися на краще і дати собі раду з ситуацією, настає криза. Особа може впасти в депресію, чи перетворитися на само руйнівника. Коли учні не відчувають себе соціально і фізично захищеними, шкільний психологічний клімат наповнено зверхністю і глузуванням. У таких умовах навіть нормальні діти здатні до надзвичайної підлості. Формуються групи, де членство визначається за расою, стилем одягу, спортивними досягненнями, інтелектуальними здібностями, матеріальним достатком батьків, або іншими зовнішніми ознаками. Приєднання до таких груп дає учням почуття вищості і приналежності до більшості відносно тих, кого залишено поза їхніми межами.

Для молоді як вікової та соціальної групи життя без насильства та дискримінації особливо важливе у контексті соціалізаційних процесів, оскільки це період вибудовування і утвердження індивідуальної та групової ідентичності, схвалюваних/не схвалюваних соціальним середовищем; час пошуку, спроб та помилок щодо себе, друзів, своїх уподобань, зовнішності, поведінки, свого майбутнього; це час утворення міжособистісних стосунків, в основі яких має бути розуміння, повага, партнерські цінності; це період професійного самовизначення, творчої самореалізації .

Для того, щоб зробити перший крок до запровадження правил етики поведінки задля поваги, миру і безпеки необхідно висловити бажання зробити це. Одним із дієвих шляхів подолання дискримінації є її запобігання, попередження.

Мета проекту: допомогти педагогам, батькам створити в освітньому закладі  доброзичливе і безпечне освітнє середовище на засадах співчуття, співпраці та уваги до кожної дитини, сприяти розвитку у  дітей найкращих людських якостей: доброзичливісті, толерантністі,емпатійності, бажання допомогти , навчити  розпізнавати власні почуття і почуттів інших , навчити самовиражатися та долати розбіжності в поглядах мирним шляхом,  виявляючи повагу та толерантне ставлення до співрозмовника.

Проект «Занурення у світ людяності» являє собою результат плідної співпраці адміністрації освітнього закладу, практичного психолога,педагогів та батьків, які  роблять все можливе для того, щоб надихати учнів  на позитивні зміни в міжособистісних відносинах, розвиток позитивного досвіду , розширення кола взаємної турботи для створення небайдужої, людяної спільноти. Толерантна спільнота може існувати лише за умови, коли допомога стає модною, а будь – який прояв кривди – неприйнятним для більшості учнів. Наші власні спостереження доводять те, що дбайливе середовище здатне перетворити кривдників та агресорів на турботливих, емпатійних людей. Заходи, запропоновані для реалізації цього освітнього проекту сприятимуть утворенню містка, що поєднує  суспільне, емоційне, етичне виховання  та співпрацю з зацікавленими громадськими структурами міста.

Завдання проекту:

  1. ознайомити учасників із сучасними підходами до профілактики проявів дискримінації в українському суспільстві в контексті підтримки та покращення якості життя;
  2. розглянути шляхи виходу з ситуацій насильства, дискримінації, та  проінформувати учнів, батьків, педагогів  про державні установи , які надають підтримку та допомогу жертвам дискримінації;
  3. сприяти діалогу, співпраці, спільному пошуку шляхів уникнення дискримінації  використовуючи інноваційні форми роботи  ;
  4. спонукати хлопців та дівчат до вироблення навичок активної життєвої позиції та спонукати  їх до відстоювання своїх прав;
  1. сформувати свідоме відповідальне ставлення педагогів, батьків, учнів та громадськості до проблем порушення прав людини, як негативного явища, що наносить шкоду фізичному та психологічному здоров’ю людини, перешкоджає гармонійному розвитку особистості, повноцінній самореалізації тощо.
  1. сприяти залученню внутрішніх ресурсів дітей, ресурсу сім’ї, вчительського та учнівського колективів щодо формування в суспільстві поваги до загальнолюдських цінностей.
  2. створити доброзичливу, емоційно сприятливу дружню атмосфери в закладі для дітей, переселених із зони АТО;
  3. відпрацювати навички проведення просвітницьких занять з попередження та уникнення дискримінації в освітньому закладі між дітьми.
  4. сприяти поширенню серед учнів, батьків, педагогів позитивного досвіду благодійної , доброчинної діяльності.

Розширення  меж проекту

Оскільки дискримінація, насильство, булінг та інші вияви неповаги часто мають місце за межами освітнього закладу – у різних громадських установах, кафе, транспорті, лікарні, магазині, спортивному майданчику, соціальних мережах, важливо, щоб учні освітнього закладу та їх батьки, педагоги застосовували на практиці отриманні знання, прийоми протидії. Це відчуття суспільної ефективності допомагає набувати впевненості в успішному виконанні проекту та розширювати коло взаємної турботи.

Автор і координатор проекту: практичний психолог Вдова Н.П.

Учасники проекту: учні 1-11 класів, педагоги гімназії, адміністрація закладу, батьки  учнів, Служба у справах дітей Лозівської міської ради, ТРК «Вектор» .

 

Термін реалізації – 1,5 року

 

Етапи(короткий опис проекту)

 

Попередній (інформаційно - діагностичний) етап( травень - червень 2019 року)

Цей етап передбачає проведення діагностики з учнями, батьками, педагогами для визначення рівня обізнаності з проблеми порушення прав людини та проявів дискримінації в суспільстві, а також визначається рівень соціальної активності учнів, а саме внутрішньої готовності і практичної здатності дітей приймати участь у творені безпечного, комфортного освітнього середовища.

На цьому етапі  також проводиться робота з батьками, педагогами, які мають можливість отримати інформацію про наслідки замовчування проблеми насильства та дискримінації в учнівському середовищі та держави взагалі. Завданням даного етапу є укладання психологічного контракту з батьками, зорієнтованого на корекцію проблем розвитку дитини та на  спільну роботу з педагогами, громадськими організаціями у вирішенні цих проблем.

Головний (організаційно-виконавчий етап) — практична реалізація заходів проекту .( червень2019-  листопад 2020 року)

На цьому етапі передбачається проведення  соціальних, просвітницько- профілактичних , навчальних заходів , спрямованих на усунення причин і умов, які сприяють проявам дискримінації, булінгу,припинення проявів обмеження своїх прав , навчити бачити ,  захищати себе та своїх близьких та протидіяти такому ганебному явищу у своєму освітньому закладі та рідному місті. Психологічна підтримка жертв дискримінації. Навчання дітей і підлітків життєвих навичок, які сприяють соціальній злагодженості, відновленню психологічної рівноваги, розбудові здорових стосунків на засадах формування демократичних цінностей.

На нашу думку, у молодіжному середовищі протидіяти дискримінації, булінгу  можна передусім через використання інноваційних форм роботи, які є одним з пріоритетних напрямків державної політики. Виходячи з цього, метою інноваційних форм роботи, на нашу думку, є сучасно, цікаво і доступно донести до молоді сутність дискримінації  як явища, ознайомити з причинами та наслідками для запобігання його виникнення і поширення у молодіжному середовищі.

Інноваційні форми роботи

До інноваційних форм роботи з молоддю щодо протидії дискримінації віднесемо, передусім, форми роботи, перевірені досвідом, та  які є насправді актуальними для молодих людей та ефективними у плані просвіти і профілактики негативних явищ. Розглянемо та проаналізуємо кожну форму роботи, визначимо особливості, окреслимо можливості їх використання.

Орієнтовний план проведення запланованих заходів в рамках освітнього проекту «Занурення у світ людяності»

№з

\п

Зміст роботи

Цільова група

Термін проведення

Відповідальні

1

Літнього мовний табір «Навколо світу за 15 днів»

Учні 5-10 класів

 

Червень 2019

 

Вчителі іноземної мови,практичний психолог, класні керівники

2

Психологічний дивертисмент «Створення  території поваги та підтримки, розробка статуту небайдужого ставлення»

Учні, педагоги

Вересень 2019

Практичний психолог, класні керівники

 

3

Тренінг «Навички миро будування і  безконфліктного спілкування учнів»

Учні 8-11 класів

 

 

 

 

Вересень-2019- лютий 2020 року

Практичний психолог, класні керівники

 

4

Урок ґендерної грамотності

Учні7-10 класів

Вересень 2019

Адміністрація, практичний психолог, класні керівники

5

Навчальна гра «Фотофішка»,

 

 

 

Учні 9,10,11 класів

 

 

Жовтень- грудень 2019

практичний психолог

 

6

Тематичний відеолекторій

Учні, батьки, педагоги

Впродовж  навчального року

практичний психолог, класні керівники

7

Жива бібліотека

Учні, батьки, педагоги

Січень 20120

Бібліотекар, адміністрація закладу, практичний психолог

8

Гімназійна акція «Я за світ без насильства» в рамках щорічної Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»

Учні, батьки, педагоги

25.11.20-10.12.20

адміністрація закладу, практичний психолог

9

Гімназійний конкурс «Янгол добра та людяності»

Учні, батьки, педагоги, місцеві органи влади

Грудень 2020

Адміністрація закладу

10

Всесвітній День Гідності

Учні, батьки, педагоги

Грудень 2020

Практичний психолог

11

Благодійні акції, акції милосердя, добро творчі заходи

Учні, батьки, педагоги

Впродовж навчального року

Заступник директора з ВР

12

Години спілкування: «Яка вона – толерантна людина?»,

«Вчимося дружити і поважати один одного»,

«Як жити сьогодні, щоб побачити завтра»,

 «Захищаємо права казкових героїв»;

«Як не стати жертвою булінгу?»

учні

Впродовж  навчального року

практичний психолог, класні керівники

13

Круглий стіл :«Гендерна рівність/нерівність,системи пригнічення в українському суспільстві»

практичні психологи ЗНЗ міста, ССД , ЦСССДМ

Лютий 2020

практичний психолог гімназії, завідувач ЦППіСР

14

Семінари - практикуми: «Виховання толерантності», «Стигма, стигматизація, дискримінація: причини виникнення, шляхи подолання», «Психологічний комфорт – необхідна умова гармонійного розвитку дитини»,

«Любов- найкращий засіб виховання»

Батьки, педагоги

Впродовж навчального року

практичний психолог, адміністрація закладу

 

Психологічний дивертисмент «Створення  території поваги та підтримки,  розробка статуту небайдужого ставлення» для перетворення кожного класу  гімназії на територію людяності, толерантності та неупередженого ставлення. Для цього в кожному класі на початку вересня було проведено класну годину на якій за допомогою обговорення та групових домовленостей створено

« Статут небайдужого ставлення» в який увійшли такі обов’язкові для виконання правила:

  • Кожен має право на  приватність : якщо ти хочеш висловити свою думку, то ти говориш про себе і свої почуття стосовно якоїсь події, чи проблеми, при цьому не ображаючи  інших у своїх висловлюваннях, або якщо ти не хочеш брати участь в обговоренні, ти маєш на це право;
  • Кожен має право на конфіденційність: усе , що сказано, не вийде за межі кімнати;
  • Кожен має право на повагу і неупереджене ставлення: приниження та інші вияви неповаги (знущання, цькування,бойкот, навішування ярликів,образливі слова, глузування) неприйнятні.

Після того як було укладено домовленість  « Статут небайдужого ставлення» вивішується в  класному куточку і щотижня перевіряється виконання його за допомогою учнів, які ввійшли до «Центру захисту прав і гідності» учнівського самоврядування. Крім того на дверях кожної класної кімнати намальований великий знак « Територія поваги та підтримки».

Запровадження правил не означає, що висміювання, цькування, глузування, булінг вмить зникнуть, але коли хтось з учнів поведе себе негарно, альтернативою виступлять нові правила, які допоможуть вирішити проблему конструктивно, без упередженого ставлення  з побудовою здорових щирих стосунків.

Тренінг — метод отримання знань, а також комплекс дій і вправ, направлених на придбання нових навиків та вдосконалення і закріплення вже набутих, який відрізняється від своїх аналогів тим, що всі його учасники навчаються на власному досвіді в теперішній момент. Слово «тренінг» походить від англійського «to train», що означає «навчати, виховувати, тренувати».

Це спеціально створене середовище, де кожна людина може з легкістю і задоволенням побачити свої плюси і мінуси, досягнення і поразки. Допомога і увага інших учасників допомагають швидше зрозуміти, які особисті якості необхідні і які навички слід розвивати.

Так, під час тренінгів можна навчитись спілкуванню, сприйняттю позиції інших, бути гнучкими, що є дуже корисним у навчанні, сімейному житті, роботі. Важливе завдання тренера на тренінгу створити неформальне, невимушене спілкування, яке відкриває перед групою безліч варіантів розвитку та розв'язання проблеми, заради якої вона зібралася.

Усі учасники тренінгового процесу взаємодіють одні з одними, обмінюються інформацією, аналізують моделюють ситуації, спільно шукають шляхи розв’язання проблем. Інтерактивні методики дають можливість задіяти не тільки розум людини, а також її почуття, емоції, вольові якості, творчість – таким чином у процес включається потенціал цілісної особистості. Як правило, учасники в захваті від тренінгових методів, тому що ці методи роблять процес навчання цікавим та необтяжливим.

Під час підготовки та проведення тренінгу важливо:

  •     врахувати організаційні моменти: місце проведення, кількість учасників (бажано до 20 осіб), тривалість тренінгу (6-8 акад. год.), специфіку, вік і потреби конкретної цільової аудиторії при підготовці інформаційних блоків, прикладів та практичних вправ;
  •     дотримуватись принципів ґендерної освіти, зокрема таких, як орієнтація на співробітництво, використання діалогу у навчальному процесі, принципу єдності теорії і практики, принципу активності і розвитку особистісного потенціалу, принципу «навчаючого досвіду» та ін.;
  •     використовувати різні форми роботи в групі (міні-лекції, дискусії, мозкові штурми, аналіз ситуацій, кейсів, творчі завдання, рольові ігри, перегляд та обговорення відеосюжетів, розв’язання проблемних питань у групах та вироблення практичних рекомендацій тощо), які допоможуть логічно та ефективно поєднати лекційний і практичний матеріал. Окрім того, після виконання кожного завдання важливо створити умови для рефлексії учасників, що допоможе їм краще усвідомити інформаційне та практичне наповнення тренінгу, розвинути потрібні уміння та навички, виробити ціннісне ставлення до розглянутих питань, спільними зусиллями знайти шляхи виходу з проблемних ситуацій, враховуючи досвід кожної людини.

На тренінгу «Навички миро будування і  безконфліктного спілкування учнів» ми  приділяли увагу наступним питанням:

1. Надання інформації про конфлікти, їх види та причини виникнення.

2. ознайомлення учасників із сучасними підходами до профілактики в контексті підтримки та покращення якості життя.

3. Міжнародні та українські нормативно-правові документи з протидії дискримінації.

4. Відпрацювання навичок попередження конфліктів, які виникають між дітьми в навчальному закладі.

6. Основні правила безпеки та самозахисту.

7. Сучасні практики боротьби з дискримінацією.

Крім тренінгу проводимо  Урок ґендерної грамотності (або урок ґендерної рівності чи урок з питань протидії (запобігання) насильства, дискримінації тематична виховна година «Захищаємо казкових героїв від дискримінації» та ін.).

Одним із нестандартних підходів для забезпечення якісного дозвілля дітей влітку є створення на базі нашого освітнього закладу літнього мовний табір «Навколо світу за 15 днів». Така форма роботи сприяє розумінню іноземної мови на зовсім іншому рівні, без примусу та тиску. Дуже важливо те, що участь у такому проекті не вимагає від дитини глобальних знань з предмета, діти автоматично отримують можливість спілкуватися з ширшим колом людей, дізнаватися про їх культуру, звичаї, цінності, традиції , подолання упередженого ставлення до людей інших національностей, віросповідання, способу життя та ін..

Навчальна гра, наприклад, просвітницько-профілактична настільна карткова гра «Фотофішка», яка була створена завдяки співпраці Всеукраїнського громадського центру «Волонтер» та ЮНІСЕФ. Гра покликана стати додатковим джерелом корисної інформації про наслідки ризикованої поведінки, формування культури спілкування та неупередженого, толерантного ставлення до людей, які мають ВІЛ- позитивний статус , інвалідність, нетрадиційну сексуальну орієнтацію. Основна мета гри – сформувати в учасників систему уявлень щодо толерантного ставлення до інших людей з їх переконаннями, цінностями, поведінкою, конкретних форм і методів профілактичної діяльності (первинної, вторинної та третинної), а також відпрацювати навички роботи з випадком. Гра складається зі 17 фото- фішок- карток із фотографіями молодих людей у ситуаціях, які пов’язані з ризикованою поведінкою, або демонструють її наслідки. Важливо, що  під кожною карткою з фотографією наведені «питання – гачки», які покликані стимулювати дискусію та пожвавити обговорення подій, зафіксованих на фото. У грі може брати участь від 3 до 9 у учасників. В цілому, гра може виконувати декілька функцій: діагностичну, просвітницьку, корекційну та контрольну.

Тематичний відеолекторій – сучасна, цікава, доступна та ефективна форма просвіти, яка передбачає підбір, перегляд та обговорення тематичних відеоматеріалів для певної цільової аудиторії. В цій роботі  велика увага приділяється просвіті, профілактиці та попередженню дискримінації, зокрема у молодіжному середовищі. Основні завдання  відеолекторію:

  •    зацікавити, привернути увагу учасників до певної тематики, об’єднати однодумців;
  •    розвинути навички критичного аналізу візуальних матеріалів;
  •    навчити умінню відслідковувати, розпізнавати і розвінчувати соціо-культурні та гендерні стереотипи, упередження;
  •    виховати повагу до інших поглядів, іншої статі, віку, раси, класу, національності, релігії, людини, яка відрізняється своїми поглядами, переконаннями, фізичними можливостями, зовнішністю тощо;
  •    формувати аналітичні здібності, розвивати комунікативні, організаційні, творчі  навички;
  •    сприяти розвитку особистості та зміні ставлення цільової аудиторії до розглянутої проблеми;

Керуємося такими рекомендаціями щодо організації та проведення відеолекторіїв з проблеми протидії дискримінації та захисту особистих прав для молоді:

  •                  Знаходимо соціально-значимий для молоді відеоматеріал (попередньо переглянувши його та визначивши основні проблемні питання).
  •                  Збираємо цільову аудиторію (бажано вмотивовану).
  •                  Підбираємо місце для проведення, розраховуємо час, готуємо необхідне технічне обладнання.
  •                  Визначаємо тему і мету засідання, домовляємося з учасниками про принципи роботи під час відеолекторію.
  •                  Презентуємо відеоматеріал. Організовуємо перегляд та обговорення,    постановку проблемних питань (до або після перегляду), забезпечуємо конструктивну дискусію.
  •                  Створюємо умови для рефлексії учасників щодо переглянутого відеоматеріалу. Підбиваємо підсумки роботи відеолекторію.
  •                  Рекомендуємо відеоматеріал (джерела) для самостійного перегляду (прочитання), художні, документальні фільми з проблемних питань. Ініціюємо самостійний пошук відеоматеріалів учасниками для використання на тематичних відео лекторіях.

Рекомендовані відеоматеріали для молоді з питань протидії дискримінації та захисту особистих прав:

  • Художні  фільми «Великан» знятий по мотивам романа Родмана Филбрика(1998),  https://www.ivi.ru/watch/114823,
  • «Звездочки на земле» режисера АмірКхана(2007), https://www.youtube.com/watch?v=n74DOt6scb4
    • Мультфільми про особливих людей, які вчать дітей толерантності та неупередженого ставлення «Анатоль і його каструлька», «Мой братик с  Луны», «Вне зрения», «ПроДиму», «Скарлетт», «Тамара», «Струны», «Преодаление»https://www.facebook.com/%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82-%D0%B1%D0%B5%D0%B7-%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97-283655182089934/
    •       Короткометражні фільми, соціальні ролики ,соціальна реклама з питань різних видів прояву дискримінації та насильства  створені за підтримки профільних міністерств, громадських організацій, грантів, доступ до яких можна отримати на офіційних сайтах Міністерства соціальної політики, Міністерства у справах освіти, науки, молоді та спорту, а також на сайтах гендерного музею у розділі «Медіатека»: http://gendermuseum.com, та на сайті Проекту ЄС «Права жінок і дітей в Україні – комунікаційний  компонент»: http://www.vsirivni.com.ua/,«Ген рівності» Проект ПРООН-ЄС, 2011 р., «Інший вихід є», «Слово ранить», «Твоя байдужість – перемога насильства», «Не руйнуй майбутнє», «Твій вибір», «Нік Вуйчич - людина легенда» та ін.: http://www.youtube.com/user/GenderTube.

Усесвітній День Гідності це захід, що об’єднує всіх, хто поділяють і підтримують ідею Гідності, тому він може бути організованими у закладах освіти чи інших організаціях різних типів і форм власності. У 2019 році Усесвітній День Гідності проводиться в Україні вже вп’яте  і відбудеться протягом символічного проміжку чаcу – з 21 листопада(День Гідності та Свободи України) до              9 грудня (Міжнародний день боротьби з корупцією). Усесвітній День Гідності – це міжнародний день гідності, що проводиться щороку в усьому світі восени. Дні Гідності організовуються в школах і є навчальним курсом, що складається з низки вправ і обговорень з теми гідності, на яких учні й учениці з’ясовують, яке значення для них має ця категорія й розповідають історії про гідність із власного досвіду.

Цілі Дня Гідності такі:

  • учні й учениці дізна ́ються про значення гідності в їхньому житті й житті інших людей;
  • учні й учениці навчаться висловлювати свої думки про те, яку роль відіграє гідність у їхньому житті;
  • учні й учениці дізна ́ються, як, поважаючи інших людей, можна здобути повагу до себе;
  • учні й учениці спланують, що їм варто зробити протягом наступного року для підвищення почуття власної гідності й поваги до інших людей.

Щорічно в Україні з 25 листопада по 10 грудня включно проводиться Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства». Учасники освітнього процесу гімназії щороку приєднуються до участі в акції. В цьому році в Лозівській гімназії вона пройшла під гаслом «Я за світ без насильства!». Метою акції є: привернути уваги громадськості до актуальної для українського суспільства проблеми подолання насильства в сім’ї, щодо жінок, жорстокого поводження з дітьми, протидії торгівлі людьми, забезпечення рівних прав жінок і чоловіків та активізація партнерського руху органів державної влади, закладів освіти, громадських організацій до проблем насильства в сім’ї та захисту прав дітей.

Ще однією інформаційно-пізнавальною формою роботи з молоддю є «Жива бібліотека».  «Жива бібліотека» – це інноваційний спосіб боротьби зі стигмою, забобонами та стереотипами. «Жива бібліотека» покликана сприяти розвитку взаєморозуміння між людьми. «Не судіть за обкладинкою!» - основне гасло «живої бібліотеки». У «живій бібліотеці» книжки зроблені не із паперу, а із живих людей. Розповіді про випадки їхнього життя, у яких вони стикалися із найбільш поширеними упередженнями, і які вплинули на їхнє життя та виокремили їх із загальної категорії звичайних людей. В дійсності, ніяких категорій не існує, але є люди із своїми історіями, і у кожного вона своя. Дуже легко вірити забобонам, віднісши людину до якоїсь загальної категорії, і набагато важче це зробити, зустрічаючи конкретну людину. «Жива бібліотека», яку ми провели в нашому навчальному закладі присвячена темі  тимчасово переселених осіб із зони АТО та їх взаємодії із жителями міста, місцевими органами влади . За  допомогою «живих книг»,  ми спробували зруйнувати упередження, які мають «читачі», дуже часто самі не знаючи про це. Процес читання «живої книги»  став робочим інструментом для досягнення соціальної рівності.

 Гімназійний конкурс «Янгол добра та людяності»

Сьогодні педагоги мають вирішити нелегке завдання: як навчити дітей бути добрими, людяними у нашому бурхливому світі, де часто нав’язуються принципи споживання й анти моралі, як виховати їх справжніми людьми. Кожен навчальний заклад шукає свої шляхи вирішення цього нелегкого завдання, створює свої виховні методики та системи. Ми переконані, що залучення дітей , молоді , батьків до благодійної діяльності є найдієвішим елементом виховної роботи, який особливо необхідний і нашим дітям, батьківській громаді, та рідному місту взагалі..

 Конкурс проводиться з метою популяризації поваги до  загальнолюдських цінностей, стимулювання учнів, педагогів та батьківської громадськості до прояву активної життєвої позиції та небайдужого ставлення до соціально значущих проблем,  відродження традицій благодійництва і залучення дітей, батьків та педагогів до цієї діяльності, розширення можливостей для  діалогу.

Завдання конкурсу:

  • популяризувати благодійництво у його різноманітних формах, як прикладу роботи з громадою і шляху вирішення суспільних проблем;
  • відзначити найкращих  в номінаціях;
  • спонукати учасників до створення безпечного комфортного середовища ,  заохочувати   до соціальної активності та  проведення акцій милосердя .

Конкурс – це  своєрідне змагання, яке дає змогу виявити найбільш гідних із його учасників. Ця практика дозволяє в цікавий спосіб залучити велику кількість небайдужих людей.

Для участі у конкурсі не потрібно було володіти спеціальними уміннями і навичками , а  мати велике добре серце, високий рівень соціальної активності і бути готовим  відстоювати і захищати свої права та права інших людей.

Конкурсні номінації:

  • «Доброчинність і благодійництво»;
  • «Активна громадська діяльність»;
  • «Велике серце»;
  • «Кращий волонтер»;
  • «Миротворець»

Основними критеріями визначення переможців конкурсу є:

  • наявність найкращих людських якостей: доброзичливість, толерантність, бажання допомогти, участь у доброчинних акціях ;
  • активна участь у громадському житті навчального закладу та міста, допомога у вирішенні нагальних соціальних проблем;
  • небайдужість до чужого горя і вміння нести добро людям;
  • суспільна значущість, якісні зміни в житті людей, які відбулися внаслідок надання допомоги;
  • довго тривалість результатів, отриманих внаслідок надання допомоги.

Визначення результатів та нагородження переможців конкурсу

У рамках конкурсу переможці визначаються окремо за кожною номінацією  за результатами отримання найбільшої кількості голосів від  учнів, батьків, педагогів, та аналізу додаткових матеріалів . Учасники конкурсу запрошуються на урочисту церемонію нагородження, яка проводиться в актовій залі освітнього закладу під час  проведення  Всеукраїнської акції «16 Днів проти насильства» при підтримці місцевих органів влади та  медіа. Переможцям конкурсу у кожній номінації вручаються диплом  та пам’ятна  фігурка « янгола добра та людяності», виготовлена власноруч учнями закладу.

Для вирішення поставлених завдань у рамках реалізації проекту проводилися години спілкування «Яка вона – толерантна людина?», «Я – унікальна і неповторна особистість», «Як жити сьогодні, щоб побачити завтра», «Захищаємо права казкових героїв», семінари – практикум «Виховання толерантності», «Стигма, стигматизація, дискримінація: причини виникнення, шляхи подолання», «Психологічний комфорт – необхідна умова гармонійного розвитку дитини», круглий стіл з проблем насильства, дискримінації та порушення прав дитини: «Гендерна рівність/нерівність, дискримінація»; благодійні, доброчинні акції.

Благодійні акції, що входять до проекту, виконують важливі виховні функції, розкриваючи перед учнівською молоддю та дорослими сфери, у яких можна проявити свої найкращі людські якості: доброзичливість, толерантність, бажання допомогти. Доброчинні акції за своєю структурою передбачають різні варіанти діяльності: не лише матеріальні види допомоги, а й форми безпосередньої особистої участі, які дають можливість розвинути власні творчі здібності. За сприяння психологічної служби, адміністрації та учнівського органу самоврядування «Гімназійна Рада» в нашому закладі проводяться  такі акції: «Врятуємо ялинку», «Подаруй іграшку», «Солодощі для солдата», «Допоможи четвероногим друзям». Учні нашого освітнього закладу беруть участь у Всеукраїнській благодійній акції «Назустріч мрії»,  для онкохворих дітей.

 Підсумковий етап аналіз учасниками результатів запровадження проекту, прогнозування перспективи подальшої його реалізації.

 (грудень 2020 року)

У ході реалізації проекту здійснюється гуманістичне виховання і самовиховання учнів, що передбачає формування у них такого світогляду, який забезпечує:

  • усвідомлення високого суспільного призначення людини, її налаштованість на інших людей та повагу до них;
  • формування в учнів навичок надання реальної допомоги дітям, які потребують цього;
  • свідоме відповідальне ставлення педагогів, батьків, учнів та громадськості до проблем порушення прав людини, як негативного явища, що наносить шкоду фізичному та психологічному здоров’ю людини, перешкоджає гармонійному розвитку особистості, повноцінній самореалізації тощо.

Очікувані результати запровадження освітнього проекту

«Занурення у світ людяності»:

Основна педагогічна ідея здійснення освітнього проекту полягає у тому, що він забезпечує:

  • згуртування учнів, батьків, педагогів навколо добрих справ, які вони можуть самі здійснювати;
  • виховання дітей на базових соціальних цінностях — толерантності та солідарності;
  • орієнтацію дітей і молоді, їх батьків на організацію змістовного дозвілля, залучення їх до вирішення нагальних потреб навчального закладу, міста;
  • розвиток конструктивних дитячих і молодіжних ініціатив;
  • виховання власної відповідальності за свої вчинки;
  • розвиток найкращих людських якостей: доброта, милосердя, терпимість,благо чинність.
  • активізацію місцевої громади щодо підвищення рівня обізнаності з проблем насильства, дискримінації та порушень прав людини.

У процесі впровадження проекту змінюється ставлення громадськості до проблеми порушення прав людини, дискримінації в суспільстві. У дітей ,молоді, батьків, педагогів формується здатність уявляти себе на місці іншої людини, бачити і вирішувати проблеми, приймати рішення і погоджувати з ними свої дії, утверджуються найкращі людські якості — доброта, милосердя, благо чинність тощо. Впровадження даного освітнього проекту дає можливість підліткам будувати рівноправні стосунки один з одним , не допускати утиску, булінгу та упередженого ставлення.

Освітній проект «Занурення у світ людяності» є довгостроковим, перспективним і корисним.

 

Використані джерела

1.Журавель Т.В, Кочемировська О.О, Ясиновська М.Е. Попередження, виявлення і подолання випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми: методичний посібник для освітян. Київ: ТОВ «К.І.С.» 2010.-210с.

2. Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти». Навчально-методичний посібник./ Андрєєнкова В.Л, Байдик В.В, Войцях Т.В, Калашник О.А. та ін. – К.: ФОП Нічога С.О. – 2020. – 166 с.

3.Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Методичний посібник. / Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. – К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. – 132 с.

    4.https://drive.google.com/file/d/1Ap6C0f7v3EkdWcCAnjhe38h5TUh6p-dc/view?fbclid=IwAR17rMpjDcqm9WlSUPc63iKEEJJjqyjwxolBdYAXnACQWbGt hyUXIDU8CCk .

5.https://docs.google.com/document/d/1zi31pjwMLqRSjoXpe5vFCkPdl8Sqsf2JbSYeO ITyfgk/edit.

 

 

 

docx
Додано
8 вересня 2021
Переглядів
457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку