Заняття №27 на тему «Центр кола, описаного навколо трикутника»

Про матеріал

Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.

Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.

Перегляд файлу

Заняття №27 на тему «Центр кола, описаного навколо трикутника»

Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.

Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.

 

Тема 3. Особливі точки та лінії в трикутнику.

Геометричні побудови

Заняття 27

Центр кола, описаного навколо трикутника

Коло називається описаним навколо трикутника, якщо всі вершини трикутника лежать на колі. Кажуть, що трикутник є вписаним у коло.

Навколо будь-якого трикутника можна описати коло і лише одне. Центр кола, описаного навколо трикутника, є точкою перетину перпендикулярів, проведених через середини сторін трикутника, тобто точка перетину серединних перпендикулярів до сторін трикутника.

Зверніть увагу! Щоб знайти центр описаного кола, достатньо провести серединні перпендикуляри до двох сторін трикутника.

Щоб описати навколо трикутника коло, треба знайти центр кола і радіусом, що дорівнює відстані від центра кола до будь-якої вершини трикутника, побудувати коло.

Изображение 297Через будь-які три точки, що не лежать на одній прямій, можна провести коло і лише одне.

Центром кола, описаного навколо прямокутного трикутника, є середина його гіпотенузи, а радіус дорівнює її половині.

Изображение 296Якщо одна із сторін вписаного в коло трикутника дорівнює його діаметру, то цей трикутник прямокутний.

Нехай трикутник АВС – рівносторонній. Тоді, як відомо, бісектриса, висота і медіана, що виходять з однієї вершини, збігаються і, очевидно, лежать на серединному перпендикулярі, який проведено до протилежної сторони трикутника.

Отже, точка О перетину висот рівностороннього трикутника АВС є одночасно центром описаного кола та інцентром цього трикутника. Ця точка називається центром рівностороннього трикутника АВС.

Розв'язування задач і вправ.

  •             Дано коло, точку А, що лежить на колі, і точку Н, що лежить усередині кола. Знайти на колі такі точки В і С, щоб точка Н була точкою перетину висот трикутника АВС.

Изображение 325Розв'язання.

Проведемо пряму АН до перетину з колом у точці Д.

Точки Н і Д  мають бути симетричними відносно шуканої сторони ВС трикутника АВС. Тому через середину відрізка НД проводимо перпендикулярну до нього пряму, яка перетне коло в точках В  і С. Трикутник АВС – шуканий.

Завдання для самостійного розв’язування.

  1. Основна задача. Довести, що точки, симетричні ортоцентру трикутника (точці перетину його висот) відносно його сторін, лежать на колі, описаному навколо цього трикутника.

 

 

 

 Використана література

  1. Адлер А. Теорія геометричних побудов, Переклад з німецької Г. М. Фіхтенгольца. Видання третє. Л., Навчпедвид, 1940—232 с.
  2. Бевз Г. П. Геометрія трикутника. — Київ: Генеза, 2005. — 120 с. ISBN 966-504-431-1
  3. Бевз Г. П., Бевз В. Г., Владімірова Н. Г. Геометрія: Підручник для 7-9 кл. — Київ: Вежа, 2004. — 309 с. ISBN 966-7091-66-Х
  4. Воронець О. М. Геометрія циркуля, Популярна бібліотека з математики під загальною редакцією Л. О. Люстерника, М.- Л., ОНТІ, 1934 — 40 с.
  5. Кушнір І. А. Трикутник і тетраедр в задачах: кн. для вчителя / І. А. Кушнір. — К. : Радянська школа, 1991. — 208 с.
  6. Манін Ю. І., Про розв'язність задач на побудову за допомогою циркуля та лінійки, Енциклопедія елементарної математики книга четверта (геометрія), М., Фізматвид, 1963. — 568с.
  7. Петерсен Ю. Методи і теорії розв'язку геометричних задач на побудову, Москва, типографія Э.Ліснера та Ю.Романа, 1892 — VIII + 114с.
  8. Прасолов В. В.. Три класичні задачі на побудову. Подвоєння куба, трисекція кута, квадратура кола. М.: Наука, 1992. 80 с. Серія <Популярні лекції з математики>, випуск 62.
  9. Щетников А. І. Як було знайдено де-які розв'язки трьох класичних задач древності? Математична освіта, № 4 (48), 2008, с. 3-15.
  10. Слива Н. В.Математика 7клас. Факультативний курс http://www.fak-matematika_7_klas_sliva_n.v.

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
6547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку