Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття № 9-10 на тему: «Найпростіші Діофантові рівняння» до програми факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики».
Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв’язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Тема 1. Подільність і прості числа
Заняття 9-10
Найпростіші Діофантові рівняння
Одним із своєрідних давньогрецьких математиків був Діофант Олександрійський, праці якого мали велике значення для алгебри і теорії чисел. Жив і творив Діофант у ІІІ столітті нашої ери. Він прожив 84 роки.
З праць Діофанта найважливішою є «Арифметика», з 13 книг якої до наших днів збереглося лише 6. В книгах Діофанта збереглися 189 рівнянь з розв’язками. Одна книга містить визначені рівняння першого та другого степеня, а всі інші книги – невизначені рівняння. Методи розв'язування невизначених рівнянь складають основний вклад Діофанта в математику. Відомо, що в символіці Діофанта був лише один знак для невідомого. Діофант позначав невідоме , а поняття «дорівнює» буквою (від грецького слова «ізосис» - «рівність»). Розв’язуючи невизначені рівняння, він застосовував в якості декількох невідомих довільні числа, замість яких можна було взяти будь-які інші, що зберігало характер його розв’язку.
В Індії та в Китаї невизначені рівняння розв’язувалися в зв’язку з астрономічними запитами і календарними розрахунками, ставилося питання про знаходження цілочисельних розв’язків невизначених рівнянь. Перші натяки на загальний розв’язок діофантових рівнянь виду ах+ву=с, зустрічаються в працях індійського астронома Ариабхатти. Детальні розв’язки виклали індійські математики Брахмагупта і Бхаскара. Загальний метод для розв'язування в цілих числах діофантових рівнянь першого степеня з цілими коефіцієнтами було названо в Індії методом розсіювання.
Праці Діофанта стали відправною точкою для розвитку теорії чисел Ферма, Ейлером і Гауссом.
Діафантовими називають алгебраїчні рівняння з цілими коефіцієнтами, для яких треба знайти цілі розв’язки. При цьому кількість невідомих перевищує кількість рівнянь. Як правило, діофантові рівняння містять більше однієї невідомої величини, мають багато розв’язків, у зв’язку з чим їх ще називають невизначеними рівняннями.
Наприклад: 3х+5у=7, , .
Відоме рівняння Ферма, яке більше трьохсот років тому він написав на полях «Арифметики» Діофанта , нещодавно розв’язано.
Розв'язування рівнянь у цілих числах – один із найкрасивіших розділів математики.
До діофантових рівнянь приводять задачі, за змістом яких невідомі значення величин можуть бути тільки цілими числами.
Задача
Розв'язання.
Нехай буде потрібно х купюр по 2грн. та у купюр по 5грн. Зрозуміло, що х та у - натуральні числа. Тоді одержимо рівняння:
2х+5у = 43,
2х = 43-5у.
Якщо розв’язок існує, то 43-5у повинно ділитися на 2. Підходить у=1. Тоді
,
Взагалі для будь-якого непарного у, де знайдеться відповідне значення х. Отже, розв’язками будуть пари чисел: (19;1), (14;3), (9;5), (4;7).
Відповідь: можна заплатити чотирма способами, найменша кількість купюр 11.
Аналіз результатів задачі.
х=19, у=1 - один із розв’язків рівняння 2х+5у=43. Наступні значення х знаходимо відніманням 5, а значення у – додаванням 2.
Висловлюємо гіпотезу про те, що всі цілі розв’язки цього рівняння можна задати формулами:
y=1+2t, x=19-5t, де .
Теорема
Hехай і – взаємно-прості числа і ( - довільний розв’язок рівняння ах+ву+с=0. Тоді формули , , де , дають усі розв’язки даного рівняння.
Доведення.
Нехай (х;у) – довільний розв’язок рівняння ах+ву+с=0.
Тоді з рівностей
ах + ву + с=0,
ах0 + ву0 + с=0
одержуємо
ах - ах0 + ву - ву0 = 0,
.
Оскільки (у-у0) - ціле число, а числа а і в – взаємно прості, то (х-х0) повинно ділитися націло на в, тобто (х-х0) має вигляд:
(х-х0)=bt, .
х = х0 - вt.
Але тоді
Розв'язання.
Нехай потрібно х автобусів по 11 місць та у автобусів по 16 місць.
Тоді
11х+16у=289,
Якщо у=5, то маємо:
Тобто (19;5) – один із розв’язків.
Усі цілочислові розв’язки мають вигляд:
x=19-16t,
y=5+11t, .
Оскільки нас цікавлять натуральні розв’язки, то
t=0, x1=19, y1=5;
t=1, x2=3, y2=16;
Відповідь: (19;5), (3;16) ; найменша кількість автобусів 19.
У множині раціональних чисел рівняння ах+ву=с, де а,в,с - цілі числа, має безліч розв’язків. Надамо одній із змінних, наприклад х, конкретного значення і знаходимо відповідне значення змінної у.
Коли с не ділиться на спільний дільник чисел а та в, то таке рівняння не має розв’язків у цілих числах. Якщо а та в взаємно прості, то існує нескінченна множина розв’язків: х=х0+вt, у=у0+аt, де (х0;у0) – який-небудь один із розв’язків, tZ. Покажемо це. Дійсно, якщо (х0;у0) розв’язок, то ах0+ву0=с.Віднімаючи цю рівність від початкового рівняння, дістанемо
а(х-х0)+в(у-у0)=0, звідки . З умови того, що число х ціле число другий доданок останньої рівності повинен бути теж цілим, а враховуючи те, що а та в взаємно прості, вираз (у0 -у) має ділитися на а. Отже, у0 - у= аt,
Як же знайти той один розв’язок (х0;у0)?
Розв'язання.
Виразимо змінну х через у.
Маємо
Оскільки число х має бути цілим, то це буде лише при у0=1. Тоді х0=100. Тому всі розв’язки даного рівняння можна задати формулами
х=100+97п і у=1-19п, де
Використана література