Заняття № 9-10 на тему: «Найпростіші Діофантові рівняння» для 7 класу

Про матеріал

Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.

Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.

Перегляд файлу

Заняття № 9-10 на тему: «Найпростіші Діофантові рівняння» до програми факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики».

 

Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв’язками та вправи для самостійного виконання.

Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.

 

Тема 1. Подільність і прості числа

Заняття 9-10

Найпростіші Діофантові рівняння

Одним із своєрідних давньогрецьких математиків був Діофант Олександрійський, праці якого мали велике значення для алгебри і теорії чисел. Жив і творив Діофант у ІІІ столітті нашої ери. Він прожив 84 роки.

DiofantЗ праць Діофанта найважливішою є «Арифметика», з 13 книг якої  до наших днів збереглося лише 6. В книгах Діофанта збереглися 189 рівнянь  з розв’язками. Одна книга містить  визначені рівняння першого  та другого степеня, а всі інші книги – невизначені рівняння. Методи розв'язування невизначених рівнянь складають основний вклад Діофанта в математику. Відомо, що в символіці Діофанта  був лише один знак для невідомого. Діофант позначав невідоме , а поняття «дорівнює» буквою (від грецького слова «ізосис» - «рівність»). Розв’язуючи невизначені рівняння, він застосовував в якості декількох невідомих довільні числа, замість яких можна було взяти будь-які інші, що зберігало характер його розв’язку.

В Індії та в Китаї невизначені рівняння розв’язувалися в зв’язку з астрономічними запитами і календарними розрахунками, ставилося питання про знаходження цілочисельних розв’язків невизначених рівнянь. Перші натяки на загальний розв’язок діофантових рівнянь виду ах+ву=с, зустрічаються в працях індійського астронома Ариабхатти. Детальні розв’язки виклали індійські математики Брахмагупта і Бхаскара. Загальний метод для розв'язування в цілих числах діофантових рівнянь першого степеня з цілими коефіцієнтами було названо в Індії методом розсіювання.

Праці Діофанта стали відправною точкою для розвитку теорії чисел Ферма, Ейлером і Гауссом.

Діафантовими називають алгебраїчні рівняння з цілими коефіцієнтами, для яких треба знайти цілі розв’язки. При цьому кількість невідомих перевищує кількість рівнянь. Як правило, діофантові рівняння містять більше однієї невідомої величини, мають багато розв’язків, у зв’язку з чим їх ще називають невизначеними рівняннями.

Наприклад: 3х+5у=7, , .

Відоме рівняння Ферма, яке більше трьохсот років тому він написав на полях «Арифметики» Діофанта , нещодавно розв’язано.

Розв'язування рівнянь у цілих числах – один із найкрасивіших розділів математики.

До діофантових рівнянь приводять задачі, за змістом яких невідомі значення величин можуть бути тільки цілими числами.

Задача

  •             Покупець, який мав купюри лише по 5 грн. і 2 грн., купив у магазині товар на 43 грн. Покупець стверджував, що 43 грн.  не можна сплатити по 2 грн. і по 5 грн. Чи правий він? Якщо ні, то яка найменша кількість купюр потрібна?

Розв'язання.

Нехай буде потрібно х купюр по 2грн. та у купюр по 5грн. Зрозуміло, що х та у - натуральні числа. Тоді одержимо рівняння:

2х+5у = 43,

2х = 43-5у.

Якщо розв’язок існує, то 43-5у повинно ділитися на 2. Підходить у=1. Тоді

,

Взагалі для будь-якого непарного у, де знайдеться відповідне значення х. Отже, розв’язками будуть пари чисел: (19;1), (14;3), (9;5), (4;7).

Відповідь: можна заплатити чотирма способами, найменша кількість купюр 11.

Аналіз результатів задачі.

х=19,  у=1 - один із розв’язків рівняння 2х+5у=43. Наступні значення х знаходимо відніманням 5, а значення у – додаванням 2.

Висловлюємо гіпотезу про те, що всі цілі розв’язки цього рівняння можна задати формулами:

y=1+2t, x=19-5t, де .

Теорема

Hехай і – взаємно-прості числа і ( - довільний розв’язок рівняння ах+ву+с=0. Тоді формули , , де , дають усі розв’язки даного рівняння.

Доведення.

Нехай (х;у) – довільний розв’язок  рівняння ах+ву+с=0.

Тоді з рівностей

ах + ву + с=0,

ах0 + ву0 + с=0

одержуємо

ах - ах0 + ву - ву0 = 0,

.

Оскільки  (у-у0) -  ціле число, а числа а   і   в – взаємно прості, то  (х-х0)  повинно ділитися націло на в, тобто (х-х0)  має вигляд:

(х-х0)=bt, .

х = х0 - вt.

Але тоді

  •             Для перевезення 289 учасників олімпіади виділено автобуси місткістю по 11 і 16 місць. Скількома способами можна розсадити учасників так, щоб усі місця були зайняті? Яка найменша кількість автобусів потрібна?

Розв'язання.

Нехай потрібно х автобусів по 11 місць та у автобусів по 16 місць.

Тоді

11х+16у=289,

Якщо у=5, то маємо:

Тобто (19;5) – один із розв’язків.

Усі цілочислові розв’язки мають вигляд:

x=19-16t,

y=5+11t, .

Оскільки нас цікавлять натуральні розв’язки, то

t=0, x1=19, y1=5;

t=1, x2=3, y2=16;

Відповідь:  (19;5), (3;16) ; найменша кількість автобусів 19.

У множині раціональних чисел рівняння ах+ву=с, де а,в,с - цілі числа, має безліч розв’язків. Надамо одній із змінних, наприклад х, конкретного значення і знаходимо відповідне значення змінної у.

Коли с не ділиться на спільний дільник чисел а та в, то таке рівняння не має розв’язків у цілих числах. Якщо а та в взаємно прості, то існує нескінченна множина розв’язків: х=х0t, у=у0t, де 0;у0) – який-небудь один із розв’язків, tZ. Покажемо це. Дійсно, якщо 0;у0)  розв’язок, то ах0+ву0=с.Віднімаючи цю рівність від початкового рівняння, дістанемо

а(х-х0)+в(у-у0)=0, звідки . З умови того, що число х ціле число другий доданок останньої рівності повинен бути теж цілим, а враховуючи те, що а та в взаємно прості, вираз 0 -у) має ділитися на а. Отже,  у0 - у= аt, 

Як же знайти той один розв’язок  0;у0)?  

  •             Розв’язати в цілих числах рівняння 19х+97у=1997.

Розв'язання.

Виразимо змінну х через у.

Маємо

Оскільки число х має бути цілим, то це буде лише при у0=1. Тоді х0=100. Тому всі розв’язки даного рівняння можна задати формулами

х=100+97п і у=1-19п, де

 

Використана література

  1. Адлер А. Теорія геометричних побудов, Переклад з німецької Г. М. Фіхтенгольца. Видання третє. Л., Навчпедвид, 1940—232 с.
  2. Бевз Г. П. Геометрія трикутника. — Київ: Генеза, 2005. — 120 с. ISBN 966-504-431-1
  3. Бевз Г. П., Бевз В. Г., Владімірова Н. Г. Геометрія: Підручник для 7-9 кл. — Київ: Вежа, 2004. — 309 с. ISBN 966-7091-66-Х
  4. Воронець О. М. Геометрія циркуля, Популярна бібліотека з математики під загальною редакцією Л. О. Люстерника, М.- Л., ОНТІ, 1934 — 40 с.
  5. Кушнір І. А. Трикутник і тетраедр в задачах: кн. для вчителя / І. А. Кушнір. — К. : Радянська школа, 1991. — 208 с.
  6. Манін Ю. І., Про розв'язність задач на побудову за допомогою циркуля та лінійки, Енциклопедія елементарної математики книга четверта (геометрія), М., Фізматвид, 1963. — 568с.
  7. Петерсен Ю. Методи і теорії розв'язку геометричних задач на побудову, Москва, типографія Э.Ліснера та Ю.Романа, 1892 — VIII + 114с.
  8. Прасолов В. В.. Три класичні задачі на побудову. Подвоєння куба, трисекція кута, квадратура кола. М.: Наука, 1992. 80 с. Серія <Популярні лекції з математики>, випуск 62.
  9. Щетников А. І. Як було знайдено де-які розв'язки трьох класичних задач древності? Математична освіта, № 4 (48), 2008, с. 3-15.
  10. Слива Н. В.Математика 7клас. Факультативний курс http://www.fak-matematika_7_klas_sliva_n.v.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Босик Сергій Григорович
    Доброго дня! Дякую за чудовий матеріал до уроків "За лаштунками шкільної математики". Усі 10 занять я скачав і хтілося б мати продовження на цей весь курс. Бажаю Вам здоров'я і натхнення. Чекаю продовження.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1740
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку