Підсумкове заняття по народознавству.
Гра брейн-ринг «Це моя Україна! Це моя Батьківщина!»
Старша група
Заняття побудоване у вигляді гри брейн-рингу. На занятті були використані дві презентації "7 чудес України" та "Народні умільці". Матеріали цих презентацій додаються.
Підсумкове заняття по народознавству.
Гра брейн-ринг «Це моя Україна! Це моя Батьківщина!»
Старша група «Віночок», вихователь Маланюк Н.О.
Мета : Закріпити , уточнити та розширити знання дітей про Україну (державні, та народні символи , обереги, легенди, природні скарби, видатних людей , народну творчість)
Розвивати інтерес до історії рідного краю, художні здібності , вміння спілкуватися під час обговорення командних запитань.
Виховувати почуття належності до свого народу , його духовної і моральної культури, патріотизм та дружелюбні відносини.
Обладнання : аудиозаписи ( Закарпатські мелодії , український гопак), прапор та герб України , сорочка – вишиванка , рушники , вінок , квіти-обереги, букети з калини і верби, емблеми для команд , фломастери , картонні заготовки для писанок , магнітна дошка , смайлики.
Хід заняття
Діти стають у дві команди
Ведуча : Діти давайте привітаємось із нашими гостями .
Діти : Доброго дня !
В: Наш квітучий рідний край.
Поле , річка , синій гай
Любо стежкою іти.
Тут живемо я і ти
Д: Про нашу Україну.
В: Діти , а за що ви любите нашу Україну ?
Д: Бо ми тут народились.
Бо тут живуть наші тата і мами , дідусі, бабусі.
Тому , що це сама прекрасна країна у світі.
В: Я впевнена , що всі ви любите Україну і хочете дізнатися про неї чим побільше. Але багато чого про нашу рідну землю ви вже знаєте.
Отже сьогодні я пропоную вам провести пікові змагання , зіграти у гру « Брейн-ринг»
Як і кожна гра « Брейн-ринг» має свої правила :
А визначати найрозумніших і найобізнаніших буде шановане журі :
В: Отже починаємо змагання
У нас є дві команди :
команда – «Вербиченька»
команда – «Калинонька»
Зараз команди привітають одна одну .
Команда «Калинонька» , ваш девіз :
Ми усі одна сім’я українці ти і я .
Команда «Вербиченька» , ваш девіз :
Ми прийшли у світ , щоб жити на землі добро творити.
В: Оголошую перший конкурс
І. «Назва – легенда»
Капітани команди повинні розповісти народну легенду про назву своєї команди, тобто про вербу і калину.
Почне конкурс капітан команди « Вербиченька» Віка Капорін.
У матері-вдови було троє синів. Вони дуже любили маму. Росли вони добрими, роботящими, приносили радість усім людям. Та от напали на рідну землю вороги. Прийшов до матерів старший:
— Благословіть, мамо, за свій край боротися.
Стиснулося в мами серця, але благословила. Потім прийшов середній. І його мусила благословити. А коли попросив благословення найменший, не витримала:
— Не пущу! — скрикнула. — Один ти у мене залишився!
— А земля у нас теж одна. Хто ж її захистить, як не я?
Ще більше защеміло у матері серце, але провела у дорогу і найменшого сина. А сама щодня виходила на берег річки, синочків рідних виглядала.
Поверталися їх друзі, схиляли перед матір’ю голови, приносили їй невтішні звістки: загинули всі її сини героями. Довго плакала-ридала мама над річкою, не хотіла в хату без дітей вертатися. А на ранок побачили люди на березі вербу, що невтішно додолу схилила свої віти.
Отак на світі з’явилася плакуча верба.
В: Капітан команди «Калинонька» Аня Дворська розповість свою легенду.
В давні часи дівчат називали не так, як тепер. Одну дівчину звали Калина. Йшла вона мимо городів, левад, лугів. А ось і криниця. Задивилася Калинка на свою красу, а була дуже гарна. А тут чує голос з криниці:
— Не дивись довго у воду, бо калиною станеш.
Не послухалась дівчина та й зачерпнула водички. І перетворилася в калину, гарний, густий кущ. Зашуміла листям, всіма своїми стеблами-суглобами потяглася до людей, до сонця, вітру, хмар:
— Верніть мені дівочу вроду.
Але ніхто її не хотів слухати, всім було байдуже.
Минав час. Якось пролітав мимо журавель, задивився він на калину, зажурену та одиноку. Накинув він на неї червоне намисто і стала вона краща, як була. Так і залишився він з нею до цих пір. Напував її водою і беріг від всього злого. А в народі криниця, журавель і калина — символи краси, добра, вічності природи і кохання.
ІІ. В : Другий конкурс нашої гри називається « Я все знаю» .
Проводиться він у формі запитання –відповідь . Ми по черзі задаємо запитання для кожної команди :
В : Молодці з конкурсом « Я все знаю» ви справились відмінно.
ІІІ. Наступний конкурс має назву «Книга мудрості». Ви вивчили на попередніх заняттях вже багато влучних , повчальних , коротеньких висловів , це можуть бути прислів’я чи приказки . Вияснимо , яка команда запам’ятала більше мудрих висловів. Я вислів починаю, а ви маєте продовжити.
Починаймо!
В: Послухавши ваші мудрі вислови , я впевнена , що всі ви виростите розумними , працьовитими , гідними нащадками своїх батьків.
Є ще такий народний вислів « Буде хліб – буде пісня». Що він означає ?
Д: Що після праці можна і відпочити.
В: Вірно , ось і ми з вами відпочинемо , розімнемся.
Фізкультхвилинка.
Я в Угриневі живу,
Своє село я люблю! (руки в сторони)
Є високі тут будівлі (руки вгору)
Є садочок в нас чарівний! (руки через сторони вниз)
Ростуть діти, як грибочки! (присісти, підняти руки перед собою)
Як навколо подивлюся, (повороти в сторони)
Усім серцем посміхнуся!
Я Угриневом горджуся, (руки до грудей)
Йому низько поклонюся! (Уклін)
V. В: Наступний конкурс «Чарівна скринька»
– В цій скринці знаходиться державний символ , який має два кольори.
Що в скринці ?
Д : Державний прапор.
В: Які два кольори має Державний прапор України ? ( Синьо – жовтий)
Ведуча виймає прапор.
В : Що означає жовтий колір (пшеничне поле)
В : Що означає синій колір ?( небо)
В : У скринці ще є один предмет. Це Державний символ , що означає могутність нашої країни. Що це ?
Д : Герб.
В : Як називається герб нашої країни?
Д: Тризуб.
Ведуча виймає герб .
В : Що означають тризуби на гербі України ?
Д: Батько , мати , дитина.
Міцна сім’я – міцна країна.
В : Хто розкаже вірш про державні символи України?
Наш герб – тризуб. Це воля , слава й сила
Наш герб –тризуб Це мати , батько і дитина.
Д : (Тримає прапор)
Крилатий вітер розвиває стяг
Блакить із золотом на нім переплелися
Наш прапор майорить , неначе птах
Народ не вмер й нікому не скорився.
В : У нас є ще одна чарівна скринька.
У скриньці знаходиться народний символ – оберіг , предмет одягу , який одягали в будні і особливо прикрашений – у свята. Що це ?
Д : ( Тримає в руках сорочку- вишиванку )
Сорочку- вишиванку до самого світанку
Вишивала дівчина в сиву давнину Схрещувались ниточки
Розквітали квіточки ружі та барвінок вздовж по полотну
В : І ще один народний символ – оберіг є у чарівній скринці.
Цим предметом прикрашали образи у хаті , клали під хліб та давали у далеку дорогу . Що це ?
Д : Рушник. ( Тримає вишитий рушник)
Моя бабуся гарно вишиває
Цвітуть на полотні троянди й виноград
Розмай калиновий там грає
У спів птахів і щебет пташенят.
В: Діти , які кольори переважають на вишиванках і рушниках ?
Д: Червоний , чорний , зелений.
Д: ( Майстри і майстрині )
В : Отже які наші українці ?
Д : Чесні , роботящі , відважні .
В : А ще український народ дуже любить гумор.
VI. І ми зараз проведемо гумористичний конкурс « Заморочки з бочки»
В : Запитання в цьому конкурсі не звичайні , а з підвохом . І треба добре подумати .
– Що сходить без насіння ? (Сонце )
– Мовчить , а розуму вчить . (Книга)
– Без чого кожна річка не може бути ? (Без води)
– Коли можна воду в решеті носити? (Коли замерзне)
– Хто завжди каже правду ? (Дзеркало)
– З яким відром ішов дідусь по воду ? (З порожнім)
VII. Наступний конкурс називається «Народні умільці»
В: Давайте пригадаємо , що робили народні умільці , або їх ще називають майстри :
– Виготовляти вироби з дерева
– Виготовляти гончарні вироби
– Це ковалі
– Це люди , які уміють малювати
В: От і ми з вами зараз будемо майстрами. Прошу підійти до столиків і розмалювати писанки
(малюють під музику)
В: Покажіть будь ласка нам свої твори.
В: Для чого люди малюють писанки ?
Д: – Для краси, для добра , як обереги, для побажання кращого життя
В: Вірно , всі ваші писанки ми віддамо на схід нашої країни, мужнім воїнам АТО, щоб вони знали , що всі ми їх любим , шануєм і ми їм дуже вдячні за наше мирне життя.
В : Всі завдання нашого конкурсу виконані. Щоб визначити переможців надамо слово журі .
Підведення підсумків змагань.
В : Наша група називається «Віночок». А віночок це теж народний оберіг .
Давайте ми з вами сплетемо «Віночок побажань» нашій неньці – Україні.
(Беруть квітку і прикріплюють на вінок )
Д : – Бажаю , щоб всі люди в Україні були щасливі.
– Бажаю здоров’я всім жителям України.
– Бажаю , щоб в Україні був мир.
– Хочу , щоб всі захисники України повернулися додому живими.
– Бажаю , щоб всі діти в Україні навчались у гарних садочках і школах.
– Бажаю , щоб наша Україні була сильна і могутня.
В: А так, як за участь у конкурсах завжди дають якусь винагороду, то і в нас всіх учасників змагань ми нагородимо золотими медалями.