Тема: «Де звірятам зігрітися взимку?»
Фізичний розвиток: удосконалювати рухову активність і координацію під час виконання імітаційних вправ, покращувати дрібну моторику.
Соціально-моральний розвиток: виховувати свідоме ставлення до природного довкілля, зокрема тварин рідного краю.
Емоційно-ціннісний розвиток: викликати співчуття до представників тваринного світу, які потерпають узимку.
Пізнавальний розвиток: збагачувати знання дітей про життя тварин нашої місцевості узимку, особливості життєдіяльності, вигляду, харчування тварин тощо, розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення та удосконалювати навички лічби.
Мовленнєвий розвиток: учити дітей розповідати про життя диких тварин узимку, передавати словом своє ставлення до них; вправляти у формуванні відповідей на запитання, поповнювати активний словник епітетами, порівняннями, образними висловами, учити формулювати свої враження, вчити утворювати присвійні прикметники, узгоджувати їх з іменниками, активізувати дієслівний словник, вчити утворювати іменники з зменшувально-пестливими суфіксами.
Креативний розвиток: сприяти розвитку творчих здібностей, виховувати прагнення до самовираження, самореалізації у творчості, розвивати творчу ініціативу.
Обладнання: предметні картки, лист від диких тварин, картки з зображенням тварин без хвоста, м’яч, мікрофон, сюжетні картки.
Хід заняття
1. Організаційний момент.
Психогімнастика «У зимовому лісі».
- Діти, уявіть, що ми з вами перебуваємо у густому лісі. У ньому дуже темно. Раптом визирнуло сонечко. «Доброго ранку, сонечко!» І відразу заблищали, заіскрились сніжинки на гілках, на соснах, засріблився гладкий стовбур старої берези. Ми ступаємо по снігу м’якенькими, нечутними кроками. Навколо тиша… Усі звірі сплять. І лише зрідка чутко, як зацвірінькає синичка, прошмигне якийсь птах-одинак. Тихо і покійно навколо. Аж ось щось лежить.
(Діти знаходять лист від лісових звірів)
2. Основна частина.
Складання оповідання.
- Хто надіслав нам листа? Як їх можна назвати одним словом? (Тварини) Чому? (Тіло вкрите шерстю, вони мають 4 лапи, тулуб, хвіст, морду, годують дитинчат молоком).
Гра «Чарівний мікрофон»
Чим тварина відрізняється від людини? (У тварини лапи, а у людини – ноги, у тварини морда, а у людини – обличчя, у тварини прізвисько, а у людини – ім’я, у тварини кігті,а у людини – нігті, у тварини є хвіст, а у людини нема, у тварини є роги, а у людини нема).
Гра «Фотооко»
Діти дивляться на картинку протягом 5 секунд і запамятовують тварин, які на ній намальовані. Хто більше запам’ятає.
Гра «Назви лагідно» (гра з м’ячем)
Вовк – вовчик
Лисиця – лисичка
Ведмідь – ведмедик
Заєць – зайчик
Їжак – їжачок
Гра «Вгадай за описом»
На столі розкладені картки догори низ. Одна дитина бере картку із зображенням тварини і, не показуючи малюнка іншим, розказує про її зовнішній вигляд, поведінку, смаки у їжі, місце проживання Діти повинні за описом дізнатися, про яку тварину йде мова. Дитина, котра розповідала, демонструє малюнок із зображенням тварини.
Гра «Хто де живе і що їсть»
На столі лежать картки догори низ. Діти по черзі перегортають свою картинку та називають: хто на ній зображений та де живе і що їсть, ставить до відповідного малюнка.
Пальчикова гімнастика «Дикі тварини взимку»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Хуга снігу намела…
В теплім лігві спить ведмідь,
Білки гріються в дуплі,
Миші в норах у землі,
Їжачок в гнізді сопе,
Борсучок в норі живе.
На перший рядок віршика діти хаотично перебирають пальцями обох рук. Потім пальчики лівої руки торкаються кожного пальчика правої, починаючи з мізинця.
Гра «Хто раніш ким був»
Білка – білченям
Лисиця – лисеням
Вовк – вовченям
Ведмідь – ведмежам
Олень – оленям
Заєць – зайченям
Гра «Чий хвіст»
На малюнку тварини без хвоста. Діти повинні підібрати до кожної тварини її хвіст та назвати чий.
Лисиця – лисячий
Вовк – вовчий
Ведмідь – ведмежий
Заєць – заячий
Мімічні вправи
Логопед називає, а діти перетворюються на тварин.
Вовк виє на місяць
Хитра лисиця
Голодний та злий вовк
Їжак згорнувся у клубок
Клишоногий ведмідь
Зайчик, який боїться лисицю
Ведмідь, який спить у барлогу та смокче лапу
Гра «Хто що може робити»
(ловити, хитрити, рискати, полювати)
(ловити рибу,руйнувати мурашник, спати, смоктати лапу)
(заплутувати сліди, змінювати колір шкурки, рятуватися, втікати)
(пригати, скакати, збирати, запасати)
(бігати, збирати, згортатися клубком, розгортатися)
(пастися, скидати роги, шукати їжу під снігом)
Гра «Зайве слово»
Діти повинні знайти зайве слово і пояснити чому.
Вовк, ведмідь, білка, корова
Нора, дупло, барлога, дім
Вуха, морда, рот, хвіст
Вовк, білка, лисячий хвіст, ведмідь
Фізхвилинка «Зайченята»
Сірі зайчики маленькі
(Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.
Гра «Врятуй зайців»
Вправа на увагу. Діти повинні знайти і порахувати всіх зайців, що сховались на картинці.
Гра «Помилка»
Діти на прохання логопеда виправляють зміст речення, повторюючи їх у зміненому, логічно правильному варіанті.
Узимку білочка стала білою, а зайчик – сірим.
(Узимку білочка стає сірою, а зайчик – білим.)
Руда білочка зимою полює на мишей, шукаючи їх під снігом.
(Руда лисичка зимою полює на мишей, шукаючи їх під снігом.)
Їжачка від хижаків узимку рятує біла шубка та прудкі ніжки.
(Зайчика від хижаків узимку рятує біла шубка та прудкі ніжки.)
Вайлуватий ведмідь усю довгу зиму спить у норі.
(Вайлуватий ведмідь усю довгу зиму спить у барлогу.)
Вовків лісники взимку підгодовують запашним сіном.
(Оленів та лосів лісники взимку підгодовують запашним сіном.)
Зима – це для диких звірів дуже весела пора.
(Зима – це для диких звірів дуже скрутна пора.)
Вправа «Склади оповідання за картинками».
3. Підсумок заняття.