Весняні мандри
Заняття для дітей старшого дошкільного віку
Віта ПРИХОДЬКО
Мета: розвиток творчих здібностей, уяви та фантазії дітей старшого дошкільного віку.
Завдання заняття:
1. Сприяти розвитку особистісно-активного ставлення до нового, емоційної чуйності, асоціативного-образного мислення, уяви.
2. Формувати навички пошуку нестандартних рішень, нових ідей.
3. Вчити дітей фантазувати, направляти свої творчі можливості на вирішення різноманітних завдань.
4. Розвивати виразність мовлення, підтримувати в дітей інтерес та потребу в творчості.
Обладнання та матеріали: аудіозапис звуків природи, «чарівна паличка», іграшковий жучок Сонечко, «чарівна квітка» з завданнями для дітей, нагрудники із зображенням комах, картки – дудли.
(Під звуки природи до зали заходять діти та стають у коло.)
Психолог. Доброго дня діти! Я дуже рада вас бачити, пропоную вам привітатись та подарувати посмішку і частинку гарного настрою одне одному. (Діти по черзі беруться парами за руки та посміхаються одне одному.) Художнє слово:
Зійшли сніги, шумить вода,
Весною повіва;
Земля квіточки викида,
Буяє травка молода;
Все мертве ожива…
Психолог. Як приємно зараз опинитись весняній сонячній галявині. Сьогодні я запрошую вас на таку сонячну чарівну галявину. Хочете познайомитись з її мешканцями? Скажу вам по секрету, жителі галявини дуже маленького зросту і часто ховаються в траві. І щоб з ними подружитьсь, треба в крихіток перетворитись. «Ну полянка раз, два, три, − нас в комах перетвори!» (Після змаху «чарівної палички», діти вдягають попередньо приготовані нагрудники із зображенням комах).
Психолог. Чудеса у нас на світі: стали комашками діти.
Тепер трава навколо нас, як високі дерева, піщинки, як великі камені, а люди − просто велетні! А ми маленькі істоти.
Мета: сприяти розвитку мислення, уяви, активного мовлення. Психолог. Діти, скажіть, на кого ви перетворилися? (Відповіді дітей) − Що спільного є у всіх комах? (Відповіді дітей).
– А якщо ви, комахи, то що ви вмієте робити?
Питання до дітей:
Гусінь повзає, а коник ... (стрибає, злітає).
Павук повзає, а бабка ... (літає, пурхає, летить).
Метелик літає, а равлик ... (повзає, лазить, плазує).
Жук повзає, а тарган ... (бігає, втікає, повзає).
Мураха повзає, а метелик ... (пурхає, летить).
Комар літає, а дощовий черв'як ... (риє, копає, повзає).
Равлик повзає, а цвіркун ... (стрибає, підплигує, скаче).
Джміль літає, а мурашка ... (повзає, бігає).
Коник стрибає, а оса ... (літає, повзає, летить).
Божа корівка літає, а клоп ... (повзає, бігає).
Тарган повзає, а бджола ... (літає, гасає ).
(Діти намагаються назвати якомога більше дій, які виконує комаха.) Психолог. Дивіться, до мене прилетів якийсь жучок, (на долоньці в психолога з’являється іграшковий жучок-сонечко) впізнаєте його? Він пропонує нам з ним погратись.
Пальчикова вправа:
На мою долонечку
Прилетіло сонечко.
Крильця червоненькі,
Цяточки чорненькі,
По всім пальчикам ходило, А з мізинці полетіло!
Мета: розвивати творче мислення (виділення протилежних властивостей).
Психолог. А зараз пропоную поділитися на дві команди за принципом «Сонечко» та «Дощик». Команда «Сонечко» буде доводити, чим корисні комахи, а команда «Дощик», чим вони шкідливі.
Варіанти відповідей команди «Сонечко»: Комахи корисні, тому що вони запилюють рослини; бджоли збирають нектар і роблять мед; мурашина кислота використовується в медицині; метелики радують нас своєю красою; вони є кормом для птахів та деяких тварин.
Варіанти відповідей команди «Дощик»: Комахи шкідливі, тому що гусениці поїдають листя і рослини гинуть, вони знищують плоди; сарана губить посіви; деякі комахи є рознощиками інфекцій.
Мета: розвивати асоціативне мислення та креативність, вчити дітей створювати в уяві нові образи, в основі яких лежить сприйняття схематичних зображень.
Обладнання: картки із схематичним зображенням геометричних фігур, хвиль, завитків і т. д. (картки з друдлами).
Психолог. Мешканці чарівної галявинки підготували для вас завдання. Вони просять вас назвати, що це може бути? Ви повинні назвати те, що є у лісі?
(Завдання дітей назвати якомога більше відповідей – асоціацій за однією карткою.)
Психолог: пропоную трішки погратись!
Фізкультхвилинка:
- Жу-жу-жу,- дзижчить бджола:
- Я із далеку прийшла.
(Діти піднімають руки в сторони і ритмічно ними махають, як крильцями.) - Зу-зу-зу, - комар пищить.
(Ритмічно «викидають» вказівні пальці вперед.) - Я до вас лечу на мить! - Уф-уф-уф, - летить джмельок, - Я зібрав уже пилок!
(Ритмічно притупують ногами.) Жук гуде: «Гу-жу, гу-жу.
Кого хочеш розбужу».
(Ритмічно плескають у долоні).
Психолог. Діти, дивіться, яка незвичайна квітка виросла на цій галявинці.
Вона має для нас випробування.
Мета: сприяти розвитку творчої уяви, фантазії, мислення, активного мовлення.
Психолог: На пелюстках квітки є зображення різних предметів, істот. Ваше завдання – скласти речення, використовуючи якомога більше слів-картинок.
(Діти по черзі називають придумані ними речення.)
Психолог: Ось і підходить до завершення наша подорож. Пора перетворюватися знову в дівчаток і хлопчиків. Давайте скажемо: «Раз, два, три – галявинка чарівна, нас в дітей перетвори!». − Мені дуже сподобалося, якими ви сьогодні були дружними, спритними та старанними. Ми з вами подружилися комахами. Вони, хоч і маленькі, але дуже потрібні в природі. Давайте дамо собі слово не ображати шестиногих друзів.
− А вам сподобалось наше заняття ? А що сподобалось найбільше? А чому?
Психолог. Візьмемось за руки та попрощаємось одне з одним.
Прощання:
Кожне слово, кожен погляд
Має значення,
На прощання ми говоримо До побачення!