Кожна людина має відчувати, що вона мусить знайти свою життєву місію… Деякі з нас насправді наділені більшими талантами, ніж інші, але Господь нікого не залишив без хисту. Всередині нас криються потенційні творчі можливості, й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал. М. Л. Кінг
Творча самореалізація. Процес усвідомленого, цілеспрямованого розгортання творчого потенціалу особистості у практичній діяльності (А. Зайцева). Самоконструювання особистістю свого життєвого шляху, у якому проявляються сутнісні її сили. Усвідомлений виконавчо-результативний процес саморозвитку (самоосвіти, самовиховання, саморегуляції, самооцінки).
Творча самореалізація. Свідомий процес розгортання та зростання сутнісних сил людини, зокрема дитини, підлітка, юнака: її задумів, творчих здібностей, умінь, потреб, мотивів, життєвих цінностей. Самореалізовуватися особистість може не тільки соціально-позитивно-активно, а й соціально-пасивно.
Психологічні умови творчої самореалізаціїСамореалізація вчителя досягається за умов високого рівня розвитку “Я-концепції”. Прийняття себе, розуміння себе, оптимістичне життєрадісне світосприймання – чи не головний провідний принцип збагачення соціально-психологічних сприятливих тенденцій у самовдосконаленні й самореалізації особистості.
Сучасний американський учений Д. Клозен вирізняє чотири основні детермінанти на шляху до творчої діяльності людини:1) її особисті ресурси, тобто розум, темперамент, силу тощо;2) «джерела підтримки та керівництва» (різні норми, інструкції, рекомендації), які надають їй можливість орієнтуватись у світі; 3) можливості (чи перешкоди) для виконання особистих цілей залежно від соціальної приналежності, раси, віку, статі, а також ситуації у світі (війни, депресії, значні соціальні зміни та ін.); 4) власні зусилля особистості, її діяльність. Природна творча активність людини виявляється в діяльності, зовнішня соціальна форма якої – праця, що охоплює і психічну, і фізичну сфери життя.
Учитель стає не просто носієм інформації, а скоріше промоутером навчання, тобто персоною, яка спонукає учнів оволодівати знаннями, крокуючи поряд з ними, співпрацюючи у складній справі – поринути у світ знань та почуватися там комфортно. Досвідчений учитель, який бажає, щоб його учні навчалися із задоволенням, повинен перш за все виховувати у дітей бажання слухати, експериментувати, запитувати учителя, обмірковувати своє висловлювання чи отриману від учителя інформацію. Коли учні мають ці бажання, а вчитель готовий задовольнити їх, на уроці створюється творча атмосфера. Учитель сьогодні…
«Моє бачення творчого вчителя»Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…В – впевнений, вольовий, відповідальний…О – оригінальний, оптимістичний … Р – рішучий, розкутий, романтичний …Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний… І – ініціативний, інтелектуальний…С – самостійний, самодостатній, сумлінний…Т – товариський, турботливий, тактовний…Ь
Психологічний тест на релаксацію «Прогулянка лісом» Інструкція. Уявіть, що ви подумки здійсните прогулянку лісом, де з вами може статися все що завгодно. Уважно слухайте, і все, що уявили, запишіть. Отже, ви йдете лісом. Який це ліс: світлий чи темний, рідкий чи просторий, чистий чи густий? Ідете ви стежкою чи самі прокладаєте шлях? Запишіть. Ви зустрічаєте перешкоду у вигляді заростей чагарнику. Що робитимете? Запишіть. У лісі ви натрапили на хатинку. Розгляньте й опишіть, який вигляд вона має. Увійдіть до хатинки. Що ви там побачили? Що ви робитимете в хатинці? Запишіть. У лісі вам зустрівся вовк. Опишіть свої дії під час зустрічі зі страшним вовком. А тепер ви вийшли до озера. Що ви робитимете біля водойми? Запишіть.