Заняття для педагогів « Дорога до себе»

Про матеріал
Мета: профілактика та подолання педагогічних стереотипів та установок як гальмуючого впливу на розвиток професіоналізму, активізувати творчий потенціал педагога, корекція хибних очікувань і типових ілюзій щодо роботи.
Перегляд файлу

Заняття для педагогів « Дорога до себе»

Мета:       профілактика та подолання педагогічних стереотипів та установок як гальмуючого впливу на розвиток професіоналізму,  активізувати творчий потенціал педагога, корекція хибних очікувань і типових ілюзій щодо роботи.

C:\Users\www\Desktop\Різні\27459579_677672305713054_6336547328910442695_n.jpgВступ.

Нещодавно, листаючи сторінки Інтернету, я наштовхнулась на ось таку картинку. Осмислюючи її, зрозуміла, що дійсно нас так сприймає суспільство. А від кого чи від чого це залежить?

  • В першу чергу – від нас самих.

Тому давайте спробуємо розібратись, чи по силі нам щось змінити.

Вправа «Привітання»

Завдання: утворіть коло. Закінчіть речення на бланках, які кожен витягне для себе: продовжте речення так, щоб воно характеризувало вашого колегу праворуч.

Варіанти незакінчених речень:

  • Якби мій колега був керівником, то його зовнішній вигляд був би…
  • Якби мій колега був актором, то його сімейний стан був би…
  • Якби мій колега був піратом, то його улюбленим напоєм був би…
  • Якби мій колега був художником, то його зовнішній вигляд був би…
  • Якби мій колега був музикантом, то його голос  був би
  • Якби мій колега був  грузином, то його темперамент був би…
  • Якби мій колега був педагогом, то його мовлення було б…
  • Якби мій колега був продавцем, то його зачіска була б…

 

Вправа «Який я?»

Психолог. Ви напевне  зрозуміли, завдяки попередній вправі, що сьогодні будемо говорити про стереотипи, які приросли до людей, на яких ми дивимося зі сторини. А який же я?  Чи об’єктивно я оцінюю людей,  чи не вішаю їм ярликів? Чи задумувались над цим? Сьогодні ми про це поговоримо. А зараз пропоную об’єднатись у 2 групи (літо, зима). Кожна  група отримає однакову світлину людини так, щоб інша група не бачила її. Повідомляється одній групі, що на фото — злочинець, італієць Міті Іштван, а іншій групі, що це фото заслуженого педагога, українця – Василя Демчука.

Завдання: пропоную описати цю людину обом командам за наступними характеристиками:

  • поведінка;
  • характер;
  • освіта;
  • манера спілкування;
  • сімейний стан;
  • ставлення оточення до людини.
  • шкідливі звички.

Після складання описів, обидві групи озвучують їх, не називаючи професії чи імені людини. Потім психолог показує обом групам фотокартки осіб, яких вони описували, і педагоги дізнаються, що це одна й та сама людина.

Обговорення.

  • Чи збігаються описи  людей?
  • Чому виявилися різними описи однієї людини?
  • Що  впливало на створення опису?
  • Які ви знаєте установки та стереотипи? (Відповіді записують на дошці).
  •              Чому більшість закінчень речень були стереотипні у вправі «Привітання»?
  •              Що заважало продовжити речення по-іншому?
  •              Чи зважали ви на те, хто з колег стояв праворуч?

Інформаційне повідомлення.

Психолог. Отож, ми дійшли до думки, що  на ваші описи вплинули стереотипи та  установки, які «приросли» до тієї чи іншої професії. А насправді мають існувати об’єктивні чинники. А оскільки ми живемо в суспільстві, де так чи інакше прислухаємося до оточення, то ці чинники особистісно забарвлені. Від-такстворені  установки  мають  вплив на наші уявлення про інших, та про себе. Усе життя людини минає під впливом установок та стереотипів. Та інколи вони перетворюються на ярлики, які заважають людині розвиватися, досягати вершин.

Установка — психологічний стан схильності суб’єкта до певного виду активності або неактивності в певній ситуації.  Вона діє на усвідомленому та неусвідомлюваному рівнях; звільняє суб’єкт від необхідності приймати рішення та довільно контролювати поведінку в типових ситуаціях; може зумовлювати інертність дій і гальмувати пристосування до нових ситуацій, що зумовлюють зміну програми поведінки.

Поняття установки тісно пов’язане зі стереотипами. Стереотипи є спрощеними, попередньо сформованими уявленнями про навколишній світ, традиційними способами мислення, сприймання і поведінки людини, ригідними кодами-знаннями, які застосовують у «готовому» вигляді.

Стереотипи  не змінюються відповідно до нових реалій, а, навпаки, до нових умов  підбирають уже  попередньо сформовані стереотипи.

Педагогічні стереотипи — це тема, яку  давно потрібно обговорити, адже саме вони заважають педагогу розкриватися, розвиватися, рости, залишити ту зону, де вчителю здається комфортно. Педагогічні стереотипии -- когнітивні або афективні еталони, на які орієнтується педагог під час своєї професійної діяльності. Із-поміж них виокремлюють стереотипи мислення, реакцій,емоцій, поведінки тощо. На перший погляд і педагогічні стереотипи допомагають молодому спеціалісту  швидко зорієнтуватися в різних ситуаціях, проводити діяльність у реальних освітніх умовах.

Однак, коли парадигма застаріла, то стереотипи, що їй відповідали, стають істотними перепонами та гальмують оновлення практики. Стереотипи ведуть до обмеження «педагогічного бачення», блокують здатність адекватно і всебічно пізнавати особистість дитини та ін.

В даний час педагогічні стереотипи досить інтенсивно досліджуються.

Зокрема,  І.А. Бучіловою виділено 4 групи стереотипів по відношенню: до професії; до дітей; до батьків; до методів виховання і навчання.

 

Фасилітована дискусія

Завдання: двайте разом з вами  подумаємо, які стереотипи існують у нашому колективі, чи приносять вони користь. Якщо ні, то, як з ними боротися.

  • Професія педагога дуже невдячна.
  • Вчитель – приклад для наслідування.
  • Більшість батьків не займаються вихованням своїх дітей.
  • Вчитель має бути одягнений «з голочки».
  • Вчитель весь час проводить з чужими дітьми.
  • Вчитель не порушує моральні правила етикету.

 Мозковий атака  «Як позбутися стереотипів та установок?»

Завдання: розробіть  способи подолання установок та стереотипів. Кожна група записує або схематично зображає на ватмані розроблені нею способи. По завершенню роботи ватмани обох груп розміщують на дошці  й учасники по черзі презентують свої напрацювання.

Обговорення.

Вправа  «Дерево змін»

Психолог.  Дуже багато хороших слів ми сьогодні сказали про професіоналізм педагогів. Але прикро, коли ми чуємо і бруд зі сторони. Я впевнена, що кожен з вас чув таку приказку: «було у батька троє синів: двоє розумних, а третій – учитель» .

  •   Чому на вашу думку так оцінюється професія вчителя?
  •   Чи можемо ми те саме сказати про інші професії?
  •   Як нам захистити себе від нерозуміння інших людей?
  • Як підвищити соціальний статус учителя?
  • Чи відіграє роль вміння себе презентувати?
  • Чи виникло у вас бажання себе змінити?

 Перед вами дерево чорне, кострубате, яке нагонить пітьму. А ось яскраві, зелені листочки. Скажіть, вони можуть змінити це дерево? Звичайно, коли ми їх прикріпимо, вони вдихнуть в нього життя.

Завдання: вдихніть нове життя у своє дерево професіоналізму. Напишіть на цих листочках, що ви зробите для розвитку свого професіоналізму, на які зміни ви здатні у своєму житті.

 

Вправа «Моя зірка»

Завдання: кожен з вас отримав зірочку. Напишіть в її центрі своє ім’я, а на кожній вершині напишіть «ТИ …».

Зараз, кожен передайте свою зірку за годинниковою стрілко.  Той, кому передали зірку, має продовжити одне речення «ТИ…», яке написано на вершині і дописати – одним чи двома словами що позитивного він міг би сказати про цю людину – власника зірочки. Далі зірка передається наступному учаснику по колу з тим самим завданням.

Коли всі вершини будуть заповнені,  тоді зірка  повертається «господарю».

Прочитайте свою зірочку. Хто хоче її озвучити?

Обговорення.

  • Якими були ваші враження, коли ви читали те, що було написано на ваших зірках?
  • Чи дізнались ви щось про себе нового і що саме?
  • Як ви думаєте, чи потрібними будуть написані вам риси характеру, здібності, вміння для обраної вами професії? Чому?

Психолог.     Отриману зірку  помістіть удома на видноті та якомога частіше дивіться на неї. Особливо, ті, яким заважає сором’язливість. Читайте про свої позитивні риси, бо вони у вас є і не бійтеся ними пишатися.

Правила дружби.

Ми всі люди. В кожного свій характер, погляд на життя і, взагалі, на буденні речі. Конфлікти і примирення у колективі – це банальний людський фоктор,  за допомогою якого ми вирішуємо проблеми.

Чи можна жити без проблем? — Можна.

C:\Users\www\Desktop\123\прав дружби\40305168_1047194212150748_8994830848440139776_n.jpgАле чи потрібно? Адже проблеми наші друзі. Існування і подолання проблем — це свідчення руху, розвитку, росту. Чому сіре життя набридає? Бо хочеться білих і чорних смуг. Це парадокс, але це правда.

Підприємлива людина сприймає проблеми як належне і намагається їх вирішити оптимістично

Давайте пориним удитинство, за допомогою ось таких дитячих «Правил дружби».

Візьміть собі по ведмедику. Прочитайте твердження. До кого із соїх коллег ви хотіли б звернутися?.передайте естафету.

 

Вправа  «Аплодисменти»

 Психолог. Ми з вами добре попрацювали.  Щоб залишити вам якусь пам’ятку про нашу плідну працю, хочу подарувати вам памятку-пораду, що допоможе управляти часом, яка перевірена  вчителями України.  (Додаток 1)

І на завершення я пропоную уявити на одній долоні посмішку, а на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно-міцно поєднати в аплодисменти.

Вправа «Подарунок усмішки»

Ось на дверях висить  оголошення для усмішки. «Якщо тобі давно ніхто не дарував квіти –візьми одну. Решту залиш таким, як ти .

 

Дякую за співпрацю!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ваколюк Ірина
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
31 березня 2020
Переглядів
474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку