Заняття для підлітків, які часто ставлять запитання: "Що таке дружба?" Матеріал уроку допомагає зрозуміти сенс дружніх стосунків, ознайомлює з неписаними правилами дружби...
Тетяна Фролова
психолог ЗСШ № 6 Київ
Година спілкування з учнями «Дружба - поняття цілодобове»
«Краще у темряві перебувати,
ніж не мати друга»
І.Златоуст
Мета: Розкрити та обговорити з учнями поняття «дружба», «друг». Визначити потребу людини у спілкуванні як життєву необхідність і як вид людської діяльності. Розробити правила, які дозволяють зберігати дружні стосунки.
Виховувати бажання пізнавати себе, удосконалювати комунікативні навички, доброзичливо ставитися до інших.
Використані методи: словесні, наочні, практичні.
Словесні: повідомлення матеріалу.
Наочні: використання схем, цитат.
Практичні: вправи, створення єдиної композиції (квіткова
клумба).
Попередня робота: соціометричне дослідження класного колективу,
анкетування учнів «Я очима своїх друзів», пояснення
свого розуміння висловлювань про дружбу видатних
людей.
Оформлення: на дошці думки з учнівських анкет «Я очима
своїх друзів», цитати видатних людей про дружбу:
«Дружба – це найнеобхідніше для життя, тому що
ніхто не бажатиме собі життя без друзів, навіть якщо
матиме будь-які інші блага» (Аристотель),
«Справжній друг - це той, хто триматиме тебе за
руку і відчуватиме твоє серце» ( Габріель Гарсіа
Маркес), схема «Ступені взаємодії»
Хід заходу
Інформаційне повідомлення
У ході навчання ви ознайомлюєтесь з науками про людину - літературою, історією, біологією, анатомією, психологією. Центральне місце в науці про людину посідає спілкування як вид діяльності, без якого неможливе людське існування. За визначенням французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері, спілкування – це «єдина відома мені розкіш».
2
Однією з ідеальних форм спілкування є встановлення дружніх стосунків. Люди у всі часи існування Землі вважали дружбу за велику цінність і життєву необхідність. Погодьтесь, як чудово мати друга!
Давньогрецькі філософи розглядали питання, що робить одну людину привабливою для іншої, чи шукає людина подібність, чи, навпаки, доповнення.
В античні часи виникали політичні, військові та чоловічі союзи, об’єднані дружними почуттями, а також дружба пов’язана з родичанням.
Середньовіччя представлене феодально-лицарською дружбою, побутовою, духовно-монастирською.
Епоха Просвітництва: інтимна і романтична дружба. Пізніше – дружба однодумців, об’єднаних загальною діяльністю. Але в будь-який час дружба була і є показником ціннісних якостей особистості: чесності, відвертості, справедливості, відповідальності. Друзі завжди поважають один одного!
- За що ви поважаєте своїх друзів? (відповіді за бажанням)
Дружба може мати і колективний характер. Колектив – об'єднання людей, згуртованих спільною метою та інтересами. У колективі обов’язково з’являються симпатїї та антипатії, встановлюються, чи ні, дружні стосунки. Для успішної роботи колективу необхідний сприятливий психологічний мікроклімат. Спільна мета учнівського колективу – об’єднання, встановлення дружніх стосунків, навчання, створення позитивного іміджу класу і постійна робота щодо його подальшого зберігання.
Думка учнів по колу:
Роздивитися на дошці схему «Ступені взаємодії»
0 – нульовий контакт. Дві непов’язані між собою людини.
1 – усвідомлення. З однієї сторони намагання встановити зв'язок.
3
Деяка взаємодія.
3 – Реакція у відповідь, взаємовідносини
Вправа
- А зараз я пропоную по черзі побажати однокласнику того, щоб ти хотів почути сам (обов'язково акцентувати увагу на тому, що треба віддячити).
Розповідь цікавої історії
Це відбулося давно. В одного відомого поета пролунав телефонний дзвінок вночі:
Михайло Аркадійович Светлов промовив:
Звідти і пішов цей вислів.
Отже, дружба - це вид стійких, індивідуально-виборчих міжособистісних відносин. Дружба - школа формування особистості і морального розвитку. Віддати та взяти. Отримати – віддати. Дружба – безкорислива. Ми маємо бажання бути впевненим, що є хтось здатний прийти в будь-який час: вдень чи вночі на допомогу, або просто прийти. Можна і не дуже часто зустрічатися, але знати, що він – друг – є. Дружба – дійсно поняття цілодобове і завжди тільки взаємна!
Методика незакінчених речень
Друг – це той, хто…(продовжити речення)
4
Справжніх друзей у людини не багато – один, два, з іншими товаришуємо, приятелюємо. У друга ми дивимося як у дзеркало. Порівнюємо себе з іншим, шукаємо спільне та відмінне. На друзів ображатися не можна – друзі завжди і все прощають. Іноді друзі можуть, навіть, і посваритися, адже кожна людина має право на помилку, на свою думку, яка може не збігатися з думкою іншого, але друзі швидко миряться, бо їм важко жити порізно, без дружньої підтримки.
Запитання до учнів
Робота у групах
Запропонувати розробити правила дружби.
Можливі варіанти:
Розташувати правила (варіанти) на дошці, порівняти їх. Можна відмітити лідерів, які під час роботи згуртували біля себе інших учнів та брали найактивнішу участь у розробці правил.
Створення єдиної композиції классу
Кожний учень малює квітку – паросток дружби, яку пропонується
5
«посадити» на велику клумбу (на дошці). Підходячи по черзі до клумби, учні промовляють слова, з якими паросток дружби «висаджується».
У результаті отримано квіткову клумбу класу. Кожна квітка є дарунком від душі. Клумба – своєрідний символ дружнього класу.
Висновки:
Використана література:
Безпалько О. Спілкуємось та діємо. Навч.-метод. посібник / О.Безпалько,
Ж.Савич. —К.: Навч.книга, 2002. —112 с.
Вачков Н.В. «Окна в мир тренинга». – СПб. – 2004 г.
Кон И. С. Психология юношеского возраста. -М., 1979.
Кон И. С. Социология личности. - М.: Политиздат, 1967. - 383 с.
Райс Ф., Долджин Ким . «Психология подросткового и юношеского
возраста» -Питер, СПб, 2012.
Снайдер Ди Практическая психология для подростков, или Как найти свое
место в жизни : Пер.с англ. Издательство: АСТ-ПРЕСС, 1997 г.