Заняття "Дружба - поняття цілодобове"

Про матеріал

Заняття для підлітків, які часто ставлять запитання: "Що таке дружба?" Матеріал уроку допомагає зрозуміти сенс дружніх стосунків, ознайомлює з неписаними правилами дружби...

Перегляд файлу

Тетяна Фролова         

психолог ЗСШ № 6 Київ

 

             Година спілкування з учнями  «Дружба - поняття цілодобове»

 

                                                                             «Краще у темряві перебувати,                                                                               

                                                                              ніж не мати друга»

                                                                                                         І.Златоуст

 

       Мета: Розкрити та обговорити з учнями поняття «дружба», «друг». Визначити  потребу людини у спілкуванні як життєву необхідність і як вид  людської діяльності. Розробити правила, які дозволяють зберігати дружні стосунки.

        Виховувати бажання пізнавати себе, удосконалювати комунікативні              навички, доброзичливо ставитися до інших.

 

        Використані методи: словесні, наочні, практичні.

        Словесні:                     повідомлення матеріалу.

        Наочні:                        використання схем, цитат.

        Практичні:                  вправи, створення єдиної композиції (квіткова       

                                                                                                              клумба).

       Попередня робота: соціометричне дослідження класного колективу,   

                                          анкетування учнів «Я очима своїх друзів», пояснення   

                                          свого розуміння висловлювань про дружбу видатних       

                                            людей.

      Оформлення:           на дошці  думки з учнівських  анкет «Я очима                                      

                                          своїх друзів», цитати видатних людей про дружбу:

                                          «Дружба – це найнеобхідніше для життя, тому що

                                          ніхто не бажатиме собі життя без друзів, навіть якщо

                                          матиме будь-які інші блага» (Аристотель),               

                                           «Справжній друг - це той, хто триматиме тебе за

                                           руку і відчуватиме твоє серце» ( Габріель Гарсіа   

                                           Маркес), схема «Ступені взаємодії»

 

                                                       Хід заходу

 

              Інформаційне повідомлення

 

        У ході навчання ви ознайомлюєтесь з науками про людину -  літературою, історією, біологією, анатомією, психологією. Центральне місце в науці про людину посідає спілкування як вид діяльності, без якого неможливе людське існування. За визначенням французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері, спілкування – це «єдина відома мені розкіш».  

                                                                                                                                2                                       

         Однією з ідеальних форм спілкування є встановлення дружніх стосунків. Люди у всі часи  існування Землі вважали дружбу за велику цінність і життєву необхідність. Погодьтесь, як чудово мати друга!

        Давньогрецькі  філософи розглядали питання, що робить одну людину привабливою для іншої, чи шукає людина подібність, чи, навпаки, доповнення.

       В античні часи виникали політичні, військові та чоловічі союзи, об’єднані дружними  почуттями, а також дружба пов’язана з родичанням.

      Середньовіччя представлене феодально-лицарською дружбою, побутовою, духовно-монастирською.

       Епоха Просвітництва: інтимна і романтична дружба. Пізніше – дружба однодумців, об’єднаних загальною діяльністю. Але в будь-який час  дружба була і є показником ціннісних якостей особистості: чесності, відвертості, справедливості, відповідальності. Друзі завжди поважають один одного!

       -   За що ви поважаєте своїх друзів? (відповіді за бажанням)

         Дружба може  мати і колективний характер. Колектив – об'єднання людей, згуртованих спільною метою та інтересами. У колективі обов’язково з’являються симпатїї та антипатії, встановлюються, чи ні, дружні стосунки. Для успішної роботи колективу необхідний сприятливий психологічний мікроклімат. Спільна мета учнівського колективу – об’єднання, встановлення дружніх стосунків, навчання, створення позитивного іміджу класу і постійна робота щодо його подальшого зберігання.

       Думка учнів по колу:

  • Що приваблює людей, притягує їх одного до іншого? (симпатії, потреби, властивості, особливості взаємодії, умови спільної взаємодії, інтереси, світогляд, бажання наслідувати тощо).

Роздивитися на дошці схему «Ступені взаємодії»

      0 – нульовий контакт. Дві непов’язані між собою людини.

      1 – усвідомлення. З однієї сторони намагання  встановити зв'язок.

                                                                                                                        3

         Деяка взаємодія.

      3 – Реакція у відповідь, взаємовідносини

Вправа

      - А зараз я пропоную по черзі  побажати однокласнику того, щоб ти хотів почути сам (обов'язково акцентувати увагу на тому, що треба віддячити).

       Розповідь цікавої історії

       Це відбулося давно. В одного відомого поета пролунав телефонний дзвінок вночі:

  • Сергій, це Михайло телефонує!
  • Який Михайло?
  • Поет. Михайло Светлов- поет.
  • Що трапилося?
  • Та, нічого… Просто так телефоную…
  • Подивись на годинник!
  • Дивлюсь… 3 ночі…
  • Та чого телефонуєш?
  • Ось захотілось почути тебе…
  • Так, не розумію, вночі телефонуєш…

     Михайло Аркадійович Светлов промовив:

  • А я думав, що дружба – поняття цілодобове!

       Звідти і пішов цей вислів.

 

        Отже, дружба - це вид стійких, індивідуально-виборчих міжособистісних відносин. Дружба - школа формування особистості і морального розвитку. Віддати та взяти. Отримати – віддати. Дружба – безкорислива. Ми маємо  бажання бути впевненим, що є хтось здатний                                                                                                                                прийти в будь-який час: вдень чи вночі на допомогу, або просто прийти. Можна і не дуже часто зустрічатися, але знати, що він – друг – є. Дружба – дійсно поняття цілодобове і завжди тільки взаємна!

 

       Методика незакінчених речень

       Друг – це той, хто…(продовжити речення)

 

                                                                                                                                4

       Справжніх друзей у людини не багато – один, два, з іншими товаришуємо, приятелюємо. У друга ми дивимося як у дзеркало. Порівнюємо себе з іншим, шукаємо спільне та відмінне. На друзів ображатися не можна – друзі завжди і все прощають. Іноді друзі можуть, навіть, і посваритися, адже кожна людина має право на помилку, на свою думку, яка може не збігатися з думкою іншого, але  друзі швидко миряться, бо їм важко жити порізно, без дружньої підтримки.

 

       Запитання до учнів

  • Чим обумовлена потреба у другові? (потреба в оточенні однолітків, зростання потреби у спілкуванні – не бути одному, непорозуміння з батьками, потреба  в інтимному спілкуванні, вміння  допомагати, зберігати таємниці та вірність другові, спільні інтереси тощо).

 

Робота у групах

       Запропонувати розробити правила дружби.

 

       Можливі варіанти:

  • ділитися новинами про успіхи
  • емоційно підтримувати
  • допомагати, радити
  • бути впевненим в іншому та довіряти йому
  • захищати друга, не критикувати в іншому оточенні
  • бути толерантним до його інших друзів
  • не повчати
  • зберігати таємниці
  • поважати  внутрішній світ ( та інші можливі варіанти).

 

       Розташувати правила (варіанти) на дошці, порівняти їх. Можна відмітити лідерів, які під час роботи згуртували біля себе інших учнів та брали найактивнішу участь у розробці правил.

         Створення єдиної композиції классу

 

         Кожний учень малює квітку – паросток дружби, яку пропонується

 

                                                                                                                                 5

«посадити» на велику клумбу (на дошці). Підходячи по черзі до клумби, учні промовляють слова, з якими паросток дружби «висаджується».

        У результаті отримано квіткову клумбу класу. Кожна квітка є дарунком від душі. Клумба – своєрідний символ дружнього класу.

 

    Висновки:

  • потреба у спілкуванні – невід’ємна частина  життя людини
  • спілкування може привести до встановлення дружніх стосунків
  • друг – це той, хто…
  • між друзями існують «неписані» правила дружби: …..
  • об'єднати клас, підтримувати дружні стосунки – вимога часу і життєва необхідність.

 

 

 

Використана література:

 

       Безпалько О. Спілкуємось та діємо. Навч.-метод. посібник / О.Безпалько,

 

     Ж.Савич. —К.: Навч.книга, 2002. —112 с.

 

     Вачков Н.В. «Окна в мир тренинга». – СПб. – 2004 г.

     Интернет-ресурс «Дружба – понятие круглосуточное» (В.Шахиджанян –    

     Гимнастика души) – Видео  @ Mail. Ru

Кон И. С. Психология юношеского возраста. -М., 1979.

     Кон И. С. Социология личности. - М.: Политиздат, 1967. - 383 с.

 

     Райс Ф., Долджин Ким . «Психология подросткового и юношеского  

     возраста» -Питер, СПб, 2012.

     Снайдер Ди Практическая психология для подростков, или Как найти свое

 

     место в жизни : Пер.с англ. Издательство: АСТ-ПРЕСС, 1997 г.

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
23 серпня 2018
Переглядів
1830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку