КЗ ТМР «Центр творчості дітей та юнацтва»
Розробка заняття з декоративного розпису
на тему:
«Казкова квітка Петриківки.»
Підготувала керіник гуртка,
методист відділу
декоративно-прикладного мистецтва
Кватира І. П.
Тернопіль
Заняття з петриківського розпису для середнього шкільного віку (5-7 клас), першого року навчання, початкового рівня.
На занятті поєднано теоретичну і практичну частину.
Розробку можна використати для проведення заняття в гуртковій роботі.
Тема: «Казкова квітка Петриківки.»
Мета: Формувати мистецькі, творчі, соціальні, комунікативні компетентності засобами образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва. Формування ціннісних орієнтацій особистості, розвиток творчих здібностей.
Основні методи та форми роботи: бесіда-діалог, творча практична робота, міні- виставка: демонстрація та обговорення мальовок.
Обладнання та матеріали : таблиці, творчі роботи відомих майстрів, Папір А4, олівець, лінійка, гумка, гуашеві фарби, палітра, пластикові баночки для води, серветки, білячі або котячі пензлі різного розміру № 1, 2, 3, 5., музичний супровід.
Хід заняття
1.Організаційна частина. : Організація освітньої діяльності, підготовка робочих місць, підготовка інструментів і матеріалів, інструктаж з безпеки життєдіяльності на занятті. Створення комфортних умов для діяльності, організація дитячого колективу.
2. Мотивація пізнавальної діяльності.
Педагог: Сьогодні ми продовжимо знайомство з петриківським розписом і навчимося малювати чарівну квітку з елементів які ми вже опанували.
3. Актуалізація засвоєних знань.
Педагог: Давайте пригадаємо, що ми знаємо про петриківський розпис, як один з народних декоративних розписів. Знаменитий петриківський розпис давно став візитівкою України. Село Петриківка на Дніпропетровщині одне з небагатьох, де дбайливо зберігають традиції стародавніх народних промислів. У 2012 році Міністерство культури України визначило петриківський розпис об'єктом (елементом) нематеріальної культурної спадщини України.
Вікторина «ЩО? ДЕ? КОЛИ?» 1. Коли було засноване село Петриківка і ким? (С.Петриківка, Петро Калнишевський, 1772 рік)
2. Який виник цікавий звичай ? (Розписувати стіни барвистими візерунками).
3. Що таке мальовки? (Розписи на папері)
4. А які характерні особливості петриківського розпису? (Петриківський орнамент насамперед рослинний. Від реальних форм місцевої флори до фантастичних, неіснуючих у природі)
5.Назвіть матеріали та інструменти? (Акварель анілінові фарби, гуаш, пензлі з котячої шерсті)
6.Назвіть імена майстрів, які увійшли в історію (Тетяна Пата, Надія Білокінь, Надія Тимошенко, Ярина Пелипенко, Параска Павленко, Федір Панко)
4. Практична робота.
Педагог: А тепер давайте доторкнемося до чарівного світу петриківського розпису і виконаємо малюнок «Чарівна квітка». Розглянемо зразки і виконаємо ескіз-замальовку олівцем майбутньої «чарівної квітки». Які елементи ми використаємо для малювання квітки? ( Розбір зразків)
Відповіді дітей: Елементи квітки які використовуємо «Зернятка», «Кривенькі зернятка», «Цибулька», «Горішки», «Пірчате листя», тощо.
(Додаток)
Педагог: Ми будемо працювати у групах. Об’єднуємось у 3 групи, кожна група обирає « Господиньку». «Господиньки» керують роботою в групі, допомагають учасникам виконати малюнок за задумом, корегують роботу.
Робота в групах: (звучить спокійна музика). У гуртківців на столі папір, олівець, палітра, фарби, пензлі, ємності для води, серветки, зразки мальовок.
Педагог: Розводимо фарби до густоти сметани, готуємо пензлі різної товщини.
«Чарівну квітку» потрібно вималювати із елементів, якими опанували на попередніх заняттях, вималювати стебло і листя.
Після завершення роботи "господиньки" збирають роботи (по мірі виконання і виставляють на стенді.
5. Демонстрація й обговорення мальовок.
Всі групи беруть участь в обговоренні мальовок.
6. Підсумок заняття
Педагог: Яскравою сторінкою увійшов декоративний розпис - петриківка в історію культури українського народу.
Давайте подумаємо, що можна оздобити «чарівними квітами»? .
Відповіді дітей: посуд, одяг, розпис будинку, у розписі тканин, прикраси на сумках, рюкзачках, на листівках, на канцелярських виробах, на книжкових сторінках, на меблях, на деревяних виробах , на предметах побуту, тощо
Педагог: Отже, велике завдання для нас з вами, сучасників – вивчати, любити красу народної творчості і зберегти її для наступних поколінь, вміти використовувати народні мотиви в сучасних творах мистецтва та у ужиткових виробах.
Підтвердження цього - виставки, твори народних умільців, які не тільки успадкували кращі мистецькі традиції, а й збагатили цей вид мистецтва новими сучасними мотивами, вишуканою палітрою фарб.
Використані джерела:
Додатки:
1. Замальовка олівцем( зразок)
2. Виконання квітки з різних елементів (зразки)
3. Квіткка на гілці (зразки)
4. Елементи квітки (зразки)
5. Трипелюсткова квітка (зразок)