ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Створення власного ескізу вишитого пейзажу.
МЕТА: навчити дітей навчити дітей малювати ескізи для своїх робіт використовуючи вивчені принципи композиції
ознайомити з можливостями графічного та кольорового ескізу розвивати, творчу уяву , фантазії, емоційні та естетичні здібності
дитини в мистецькій творчості;
виховувати – любов до природи , естетичні смаки ,відчуття
прекрасного
ТИП ЗАНЯТТЯ: заняття застосування знань, умінь та навичок ; узагальнення
і систематизація знань;
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТТЯ: творча лабораторія, конкурс
демонстрація;
ФОРМА РОБОТИ НА ЗАНЯТТІ: практичне робота, індивідуальна робота,
випереджувальні індивідуальні завдання.
МЕТОДИ РОБОТИ : проблемно-пошукові ( розв’язання заданої проблеми),
практично – евристичні ( вправи), інстуктивно-дедуктивні (сприйняття матеріалу), стимулювання, заохочення, контроль, аналіз.
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ: для вчителя: зразки вишитих пейзажів,
репродукції пейзажів;
для учнів: етюди робіт ( невеликі замальовки вибраного пейзажу) різні ракурси, кольори.
СЛУХАЧІ: вихованці вищого рівня навчання .
ХІД ЗАНЯТТЯ
І . Організаційний момент
Перевірка готовності дітей
ІІ. Основна частина заняття:
1. Етап орієнтації дітей : мотивація наступної діяльності, позитивна установка учнів на роботу.
2. Етап визначення мети (конкретизація):
• Перевірка випереджувального завдання.
• Визначення мети заняття
• Визначення разом з учнями показників визначених завдань 3. Етап проектування : визначення плану наступної роботи.
• Теоретична частина: створення задуму, компонування зображення, способи переносу малюнку на тканину;
збільшення і зменшення малюнка
• Практична частина: малювання ескізу для вишивки пейзажу.
4. Етап організації виконання плану діяльності :
1. Теоретична частина заняття :
Розповідь вчителя :
Мовою вишивки можна розповісти про все ,що нас оточує. Світ вишивки – це простір з без кордонними горизонтами , де задоволення , відпочинок і дозвілля створюють суміш натхнення та експериментування. Звичайно не всі ми зможемо зробити замальовки прямо з життя тому будемо користуватися фото і репродукціями, вирізками з журналів які дають нам натхнення. Відібравши сюжет для вишивки витратьте деякий час на те . щоб відтворити свій задум на папері.(дод.1). Ви повинні отримати гарну і врівноважену композицію. Зробіть кілька зразків . На цьому етапі ви можете прибрати непотрібні деталі, виділивши основні частини вашого пейзажу. Постараємось спростити малюнок залишивши чіткі , пласкі деталі .
Розповідь вчителя доповнюється демонстрацією наочності.
дод.1
дод.2
Давайте розглянемо ваші етюди.
Діти разом з вчителем аналізують замальовки.
• передній і задній плани роботи ( передній план має чіткі елементи і більш яскраві кольори)
• основні частини пейзажу (образи тих природних матеріалів які знаходяться в центрі нашої уваги на малюнку) (дод.2)
• кольорове вирішення пейзажу ( правило світлової перспективи)
• дрібні деталі роботи ( елементи першого плану)
• формат пейзажу (квадрат, портрет, пейзаж)
Від вдалого ескізу залежить вся ваша робота. Починаємо з лінії горизонту та основної частини мотиву. Часто картина має кращий вид ,якщо фокус композиції зміщений відносно центру композиції і виникає деяке відхилення від рівноваги. Для виділення зон картини використовують такий прийом : всю композицію ніби ділять на третини ( дод.3)
Горизонт може бути низький і високий .(дод.4-5)Також у створені ескізу використовуємо теплі кольори першого плану і холодні відтінки заднього плану , які створюють відчуття простору. Деталі першого плану робимо більш рельєфними ніж другого.
дод.4
дод.5
2. Практична частина заняття :
Розповідь учителя:
Я запрошую вас в світ власних подорожей за відкриттями та польотів фантазії. Нехай працює ваша уява , а у вашого олівця виростуть крила . Звільнення від страху - важлива складова насолоди процесом творчості. Не бійтесь фантазувати , малювати незвідані куточки землі або космосу ( дод.6-7). Подорожуйте в своїх думках в ті краї в яких ви ніколи не бували. Нехай це будуть джунглі Амазонки або піски Сахари ; ліси України або сніги півночі.
Враховуйте все що ми з вами вивчили працюючи над власним ескізом.
дод.6
дод.7
Учні самостійно працюють над створенням власних ескізів. Викладач лише скеровує їхню роботу , спостерігає, вказує на помилки. Також учні повторюють способи переносу малюнку на тканину, способи збільшення та зменшення малюнка.
Способи перенесення малюнка на тканину
І спосіб - перевід малюнка через копірку, для світлої тканини беруть темну копірку, для темної - світлу.
ІІ спосіб - при порохом. Спочатку готують трафарет. На м’яку тканину кладуть чистий лист паперу і малюнок. Потім шилом проколюють контур малюнка через кожні 2 мм. Трафарет готовий. Далі змішують зубний порошок з машинним маслом до густоти сметани. Трафарет накладають на тканину і проводять по ньому ватним тампоном, змоченим у суміші. Через проколи суміш потрапляє на тканину, залишаючи копію малюнка.
ІІІ спосіб - тканину кладуть на тверду поверхню , накривають компресною папером навощеною стороною вниз, зверху розміщують малюнок і скріплюють всі прошарки булавками. Потім обводять малюнок олівцем, звільняють тканину і наводять зображення олівцем.
ІV cпосіб - за допомогою целофану, кальки або папіросного паперу. Малюнок переводять на целофан , закріплюють целофан на тканині булавками і прошивають по контуру швом «вперед голку» . після закінчення роботи намітку виймають.
V cпосіб – за допомогою світлового ящика. На дно звичайного ящика ставлять настільну лампу і накривають ящик склом. На скло кладуть малюнок , а на нього тканину , включають світло і обводять контури гострим м’яким олівцем.
Збільшення і зменшення малюнку
Готовий малюнок розділяють на однакові квадрати довільної величини . чим менші клітини , тим точнішим буде збільшуваний малюнок. Після того , як на оригінал малюнка нанесені клітини беруть чистий лист паперу і малюють таку ж кількість кліточок , збільшуючи їх розмір в скільки разів , в скільки хочуть збільшити малюнок. В кожну кліточку переносять лінії , відповідно кліткам оригіналу.
Якщо хочуть зменшити, то клітинки оригіналу зменшують в необхідну кількість раз.
Необхідно слідкувати, щоб клітинки були викреслені точно в іншому разі малюнок вийде викривленим, а вишивка неакуратною.
5. Етап контрольно – оцінювальний:
1. З використанням форми роботи « Мікрофон» відбувається перевірка основних знань, що їх отримали учні на занятті ( по колу учні дають по одній відповіді на запитання вчителя:
• передній і задній план роботи
• що включає в себе поняття « основні частини пейзажу»?
• які бувають формати пейзажу?
2. З використання методів взаємоконтролю та взаємоаналізу та форми роботи «Робота в парах» відбувається оцінка практичної роботи учнів на занятті.
ІІІ. Заключна частина заняття:
Підведення підсумків заняття.
Визначення домашнього завдання учням: попрактикуватись у малюванні ескізів.
Додаток 1
Додаток 2
![]() |
Додаток 5
Додаток 6
Додаток 7