Урок. "Світ навколо нас. Станція "Екологічна"

Про матеріал

Розробка має на меті познайомити дітей із задачами екології та її значенням. Матеріал можна використовувати для уроків та позакласних заходів у початковій школі.

Перегляд файлу

Заняття гуртка «Світ навколо нас»

 

Тема. Станція «Екологічна»

Мета заняття. Знайомити дітей з завданнями екології та її значенням.

 

І.Організаційний момент

Учитель. Всі ми - і діти, і дорослі - діти одного великого царства Природи. Як зберегти природу? Як жити з нею в злагоді? А може, краще навчитися розуміти її і дбайливо ставитися до неї з самого дитинства? Саме це буде об'єктом нашої з вами розмови на станції «Екологічна». Почнемо нашу зустріч з розминки.

 

II. Тема уроку

Учитель. Відгадайте загадки.

Які явища природи пов'язані з повітрям?

Пил з дороги захопив, а потім, набравшись сил, закрутився, закрутився і стовпом до неба здійнявся.

Діти. Вітер.

Учитель. Що за диво-краса: розписні ворота здалися на шляху, в них ні в'їхати, ні увійти.

Діти. Радуга.

Учитель. Я - вода, та по воді ж і плаваю.

Діти. Лід.

Учитель. Пухнаста вата пливе кудись: чим вата нижче, тим дощик ближче.

Діти. Хмара.

Учитель. Вирішіть задачу.

Одне велике дерево виділяє на добу стільки кисню, скільки його необхідно для однієї людини. У нашому місті через надходження вихлопних газів в атмосферу виділення кисню знижується в 10 разів. Скільки має бути дерев навколо нашої школи, якщо в ній навчається 300 людей?

Відповіді дітей.

 

III. «В гостях у Незнайки»

Учитель. А тепер ми завітаємо в гості до Незнайки.

Мама попросила Незнайку помити посуд. Натхнений наданою довірою, Незнайко опинився на кухні. І тут його очі розбіглися. На мийці в різнокольорових упаковках стояли засоби, що дозволяють добре помити посуд: сода, мило і пральний порошок. Що ж з них взяти Незнайці для миття посуду? Допоможіть, діти.

Учитель вислуховує варіанти відповідей: сода, мило, порошок і тощо. Потім просить дітей довести відповіді. Суперечка вирішується за допомогою дослідів.

На столі вчителя три пробірки, розчини соди, порошку, мила, оцтової (або мінеральної) кислоти, перманганат калію, індикатор.

Досліди

 Сода

Розчин без кольору і запаху. Для природи це добре. Додаємо кислоту до порції розчину. Спостерігаємо закипання: йде вуглекислий газ, розчин як і раніше без кольору і запаху. Вуглекислий газ потім використовують зелені рослини. (Можливо, діти розкажуть і про парниковий ефект.) Опускаємо індикатор. Розчин лужної. Отже, залишок розчину після миття посуду бажано злити в кислий ґрунт.

 Мило

У пробірку з милом додаємо розчин перманганату калію. Це окислювач. У природі також є окислювач. Що станеться? Розчин при стоянні або нагріванні знебарвлюється. Тому в природі мило схильне розкладанню. Природі не завдається великої шкоди. При проведенні експерименту діти можуть відзначити наявність осаду брудно-коричневого кольору. Можна пояснити, що це через отриманого оксиду марганцю. Але в природі він знайде застосування. По-перше, він поглинає шкідливі домішки в атмосфері: хлор і оксид сірки, а також багато шкідливі солі. По-друге, в ґрунті під дією кисню він переходить в з'єднання, здатне засвоюватися рослинами (мікродобриво). Марганець прискорює перебіг в рослинах окислювально-відновних реакцій, переводить нітрати в нітрити. Ознака марганцевого голодування - плями на листі, жилки яких залишаються зеленими.

Пральний порошок

Знебарвлення не відбувається. Природі завдається великої шкоди. 

У процесі бесіди може виникнути розмова про екологічно чисті порошки.

Провівши досліди, діти роблять висновок.

Учитель. Тепер, діти, і Незнайка знає, як вчинити при митті посуду. Побажаємо йому удачі.

Якщо ми будемо поступати так, як вчинив Незнайка в рішенні попередньої проблеми, то природа нам відповість вдячністю.

На дошці малюнок конвалії.

Учитель. Що за рослина ви бачите?

Діти. Конвалія.

 

IV. Гра

Учитель. Пограємо в гру. Перший ряд буде «Споживачі». Другий - «Юні природоохоронці». Третій - «Експерти». Перші дві команди дають відповідь на питання: добре чи погано нарвати великий букет конвалій?

Для створення пошукової ситуації запис на дошці потрібно зробити не в прямій послідовності, а так, щоб діти спочатку пошукали ту запис, в якій знаходяться ключові слова, які стосуються їх «професійної діяльності». Можна запис дати і в деформованому вигляді:

На дошці:

квіти  …….... зів'януть …………багатство …….

……подарувати .......... букети …………. берегти

пахнуть ……………шкоду ……... в лісі ………...

........ стоять ……. зникнуть ……… правила затишок …........ порожній …….... поведінки ……. не нанести  ……….... природа

 

Можливі варіанти відповідей.

«Споживачі». Нарвати букет добре. Квіти гарні. Їх можна подарувати кому-небудь. Вони добре пахнуть. Коли дома стоять квіти, стає затишно.


«Юні природоохоронці». Нарвати букет конвалій - це погано. Квіти швидко зів'януть. І їх викинуть. Якщо будеш рвати великі букети, нанесеш шкоду природі. Вони швидко зникнуть. Ліс стане непривабливим, порожнім!

«Експерти». Ліси - багатство нашого краю! Їх потрібно берегти! Перебуваючи в лісі, потрібно не забувати правила поведінки в ньому, щоб не завдати шкоди природі.

Учитель. Діти, чи знаєте ви, чому ми сьогодні заговорили про конвалії?

Діти. Ні.

Учитель. Тоді послухайте.

Люди їх рвуть, не замислюючись. Але ж щоб конвалія зацвів, з того дня, як насіннячко впаде в землю, має пройти 10 років. Хлопчик і дівчинка, що надійшли в перший клас, встигнуть за цей час закінчити школу. Подумайте про це.

 

Якщо ми збережемо красу зелених рослин, то і тварини нам відплатять красою. Адже все в природі взаємопов'язане. (Варіант: чому вірна думка першого речення?)

 

Спробуйте відгадати голоси птахів.

Звучить фонограма.

 

Можна дітям запропонувати висловитися з приводу почутого, прочитати вірш і тощо. Наприклад, вірш С. Я. Маршака.

 

  Совенята

Поглянь на маленьких совенят -

Малятка поруч всі сидять.

Коли не сплять -

Вони їдять.

Коли їдять -

Вони не сплять.

Пропонується зробити з конктруктора Lego зробити фігурку совенятка та скласти діалог пташки з людиною.

 

V. Підсумок заняття

Учитель. Чи сподобалося заняття? Що нового для себе дізналися?

Відповіді дітей.

- Постарайтеся, перебуваючи на природі, користуватися правилом: перш ніж щось зробити, подумай, чи не нашкодиш ти природі. А може, без цього ти зможеш обійтися? ..

 

 

 

docx
Додано
21 листопада 2020
Переглядів
511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку