Заняття гуртка "Юні друзі природи" на тему "Різноманітність рослинного світу свого краю"

Про матеріал
Матеріали заняття дозволяють сформувати в учнів поняття про різноманітність рослинного світу свого краю та ознайомити з цікавими фактами з життя рослин, Також сприяють розвитку і активізації розумових здібностей учнів. творчого потенціалу учнів, формуванню життєвих компетентностей.
Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Запорізький обласний центр еколого-натуралістичної творчості

учнівської молоді» 

Запорізької обласної ради

                                                                           

 

Конспект заняття гуртка

 «Юні друзі природи»                                                        на тему

«Різноманітність рослинного світу свого краю»

                                        

                                                                                                                           Стрижеус Лідія Василівна,

вчитель хімії та біології

Чернігівської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів

Чернігівської селищної ради

Чернігівського району

Запорізької області,

вчитель вищої категорії,

вчитель-методист

 

                                   

Чернігівка

2018

Тема заняття: Різноманітність рослинного світу свого краю.

Мета заняття:

Навчальна мета: Сформувати в учнів поняття про різноманітність рослинного світу свого краю. Залучити учнів до ознайомлення з цікавими фактами з життя рослин,

Розвиваюча мета: Сприяти розвитку і активізації розумових здібностей учнів; привчати учнів до уважності, спостережливості, відповідальності; продовжити формувати логічне мислення, уміння узагальнювати, робити висновки; розвивати  вміння самостійно здобувати знання; розвивати навики використання  різних джерел інформації, розуміння і осмислення знайденої інформації; формувати вміння використовувати власний досвід, сприяти розвитку творчого потенціалу учнів, формуванню життєвих компетентностей. 

Виховна мета:  Виховувати самостійність, комунікативні здібності; забезпечити розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів, оцінювання здобутків, сприяти згуртуванню дітей за їх спільними інтересами й кінцевою метою, формування загальнолюдських цінностей: любові, добра, милосердя; етичне і естетичне виховання учнів на основі використання музичних творів, поезії. Виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, потребу захищати та оберігати її. Формувати екологічний світогляд учнів.

Профорієнтаційна мета: Ознайомити учнів з професіями, пов’язаними з використанням знань з  біології в народному господарстві, медицині.

Міжпредметні зв’язки: біологія, медицина, екологія,

Тип заняття: застосування умінь та навичок.

Форма проведення: гра-змагання.

Методи:

а) за джерелом передавання та сприймання навчальної інформації :

  • словесні: розповідь, бесіда, пояснення;
  • наочні: демонстрування,  ілюстрування таблиць, фотографій; метод проектів;
  • практичні: лабораторна робота;

 

б) за характером пізнавальної діяльності:

  • проблемне питання;
  • частково-пошукові завдання.

 

в) за масовістю:

  • фронтальні методи: аналіз проблеми.
  • групові методи: робота в групах.

 

 

Методичні прийоми:  "Здивуй","Відстрочена відгадка", "Асоціативний кущ",  "Питання до тексту", порівняння, "Лови помилку", "Полагоди ланцюжок", аукціон «Хто більше».

         Обладнання: Мультимедійний центр, «Чарівна скринька», карта «Природоохоронні території Чернігівського району», таблиці, фотографії «Перелік рідкісних рослин нашої місцевості», роздатковий матеріал, дитячі проекти та їх презентації.

Хід заняття

І. Вступна частина

1. Створення психологічного настрою

 Діти! Існує давня повчальна причта про візок.  Троє чоловіків, напружуючись щосили, везуть важкі візки з камінням.  Перехожий ставить кожному з них  одне й те саме запитання:

- Що ти робиш?

Перший відповів:   - Везу цей клятий візок?

Другий відповів:   - Заробляю собі на хліб.

Третій же вимовив: - Будую місто.

Як бачимо в кожного з них свої мотиви, що спонукають їх трудитися.

Скажіть, будь-ласка, діти, а що спонукає вас вивчати природу? Для чого вам необхідні знання з біології? (Висловлювання дітей).

2. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Всі ми різні, кожен з нас має свої мотиви до навчання, але знання про рослини нам необхідні, адже вони наші вірні супутники.  То ж дізнаваймося про них якомога більше. Сьогодні перед нами відкриється ще одна таємниця про них. На цьому уроці ми спробуємо не просто вивчити будову  рослин, а й з'ясувати  значення кожної їх в природу та в житті людини. Рослини - чудове й дивовижне створіння природи. Вони приваблюють і захоплюють нас своєю красою, формою, ароматом квітів. Ось, нахилилася веселка до річки води напитись і загубила частину своїх кольорів. І там, де вони впали на землю,  виросли різнокольорові півники. А ось степовий красень тюльпан, названий на честь головного убору турків. Чому голівку-квітку свою похилила сон-трава? Спитаймо в неї ? І, якби вміли квіти розмовляти, то напевне, сон-трава повідомила б нам , що у всіх рослин є мати, лиш в неї одної - мачуха, то й виганяє вона квітку кожної весни на землю, тільки - но зійде сніг.

- А навкруг нікого, то й схилю золоту голівоньку свою,"- говорить сон-трава.

(Демонстрація фотографій квітів рідкісних рослин нашої місцевості)

Так, дійсно, рослини різні за розміром, будовою, одні з них мають квітку, а інші – ні..

Повідомлення теми і мети заняття.

ІІ. Актуалізація знань учнів

1. Фронтальна бесіда:  Згадаємо з уроків біології:

- Які царства живої природи є в сучасному світі?

- Назвіть 3-4 приклади біологічних наук?

- Назвіть 3-4 приклади методів біологічних досліджень?

- Назви процеси життєдіяльності рослин?

- Що таке фотосинтез? дихання? транспірація?

- Про яке явище йде мова в загадці : "Хто плаче без голосу?"

- Що являється структурною одиницею рослин?

- Яку будову має рослинна клітина?

- Які види тканин у рослин ви знаєте?

- Що утворюють тканини в рослинному організмі?

- Які органи називаються вегетативними, а які - генеративними?

 

2. Прийом"Полагоди ланцюжок":

а) Рід-вид-відділ-царство- порядок-родина-рід;

б) Екосистема-клітина-біосфера-тканина-організм-вид-орган.

Вчитель: Що входить в другий ланцюжок? Так на якому рівні ми вивчаємо рослини?

3. Прийом "Правда" чи "Міф":

1. Чи правда, що по флоемі рухаються органічні речовини?

2. Чи правда, що  стрижнева коренева система має добре розвинений корінь?

3. Чи правда, що в цій загадці йде мова про прямостояче стебло : "Без рук, без ніг, а пнеться на батіг?"

4. Чи правда , що рослина латаття біле, яка росте  у стоячих водах по всій Україні має кореневище?

5. Чи правда, що в цій народній загадці говориться про таку видозміну пагона як коренеплід: "Має шкур сім, витискає сльози всім"?

6.Чи правда, що в загадці мова йде не про хустки, а про листки: "Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках?"

7. "Хто ховає під кущі наші супи і борщі?"  Чи правда, що картопля ховає пагони під землею?

8. Чи правда, що бульба картоплі на квітку схожа?

4. Гра «Лови помилку» («Так» чи «Ні»):  

  1.          1. Рослина – цілісний організм
  2.          Рослина – живий організм
  3.          Гриби – це рослини
  4.          Рослини складаються з органів
  5.          Всі рослини мають квітку
  6.          Паросток – це молода рослина, яка щойно розвинулася з насінини
  7.          Вегетативні органи рослини – пагін і його частини
  8.          Видозміни пагона – коренеплід, кореневі бульби
  9.          Видозміни пагона – кореневище, бульба, цибулина, бульбоцибулина
  10.     Видозміни пагона - надземні бульби, вуса
  11.     Бульба має необмежений верхівковий ріст
  12.     Цибулину мають лілія, тюльпан, цибуля городня
  13.     Комахоїдні рослини – росичка, непентес, венерина мухоловка.
  14.     Вуса рослин – короткоживучі надземні повзучі пагони.

 

ІІІ. Основна частина заняття:

1 Включення гуртківців у осмислення навчального матеріалу:

  • Діти, ви чули, що таке ехо?
  • Коли і де воно виникає?

Зараз ми з вами пограємо в ехо. Я читатиму вам вірш, а ви, як ехо, повторюйте останній склад кожного рядка та дружно плескайте в долоні.

Собирайтесь детвора! Ра! Ра!

Начинается игра! Ра! Ра!

Это ухо или нос? Нос! Нос!

Или может сена воз? Воз1 Воз!

Это локоть или глаз? Глаз! Глаз!

А вот это что у нас? Нас! Нас!

( показывает нос).

Вы хорошие всегда! Да! Да!

Или только иногда? Да! Да!

Не устали отвечать? Чать! Чать!

Попрошу вас помолчать.

Вчитель: А увага нам зараз необхідна для того, щоб зрозуміти, що ж буде сьогодні відбуватися на занятті гуртка. Діти, я хочу вам повідомити, що саме сьогодні ви можете впевнитись в тому, що природа рослин, така звична для нас, містить в собі багато цікавого, таємничого, захоплюючого. Я сподіваюсь, що сьогодні на занятті у вас є можливість пізнати хвилини щастя і радості саме в спілкуванні один з одним та цим загадковим світом рослин. Ви станете учасниками змагання між двома командами, яке пройде під девізом: «В природі все буденне, і святкове, і дивне, і незвичне, і просте…».

 

Утворення груп для роботи.

(Учні самі виявляють бажання стати членами групи, визначають керівника  - спікера групи, розподіляють обов’язки: посередник – контролює час, секретар – веде записи, доповідач – висловлює думку групи.

 

Ритуал привітання команд.  Гра «Струм».

Вчитель: Всі члени команди візьміться за руки. Зараз я потисну руку одному з вас. Разом з потиском руки я передаю вам побажання продуктивно працювати, а ви передайте це побажання всім за принципом ланцюжка протягом короткого періоду часу.

 

Вибір назви команди та девізу (5 хвилин).

 

Команда «Юні ботаніки» - спікер …..

Девіз:

Ми ботане-рекордсмени

Розберем усі проблеми.

Знаєм всі відгадки,

Знаєм всі догадки.

Біологія нам вірний друг,

Світ рослинний – це прекрасний круг.

Всі його повинні знати

І знання сьогодні застосувати.

 

Команда «Веселі насінинки» - спікер…...

Девіз:

Ми – веселі насінинки,

Гарні всі, мов ті краплинки.

А знання наші з ботаніки -  просто клас,

Вболівайте всі присутні лиш за нас.

І з суцвіттями  ми на ти,

Кожне з них можем знайти.

 

Вчитель: Рослини різноманітні по формі і розмірах. Є серед них гіганти висотою до 18-20 метрів, а є карлики шириною 3 см, висотою 1,5 см. Різні у них не тільки форма стебла, листки, корені, а й різні форма, будова і забарвлення квітів, плоди. Різні умови їх життя, швидкість росту. 

 

Прийом «Зацікав».

Вчитель: Найбільші квіти в рафлезії. Це рослина Індонезії та Філіппінських островів.   Вона паразитує на коренях та стеблах тропічних рослин і назовні випускає тільки квітку. ЇЇ бутон схожий на головку капусти, а розтулена червона квітка складається з 5 величезних пелюсток. Квітка має близько одного метра в діаметрі і важить до 6 кілограм. Вона має сильний трупний запах, що приваблює мух та жуків. Іноді її називають квіткою слона.

Завдання: Висуньте мінімум дві версії: Чому саме квіткою слона?

 ( 1. Великі розміри квітки.

  2. Роздавлюючи її плоди ногами, слони переносять насіння і розсіюють  їх на своїх стежках). 

 

Прийом «Здивуй».  А чи знаєте ви, що  найменша квітка у вольфії, або рястки безкорінцевої, яка живе в стоячих водоймах, зустрічається в нашій місцевості дуже часто. Її квітка не більша за головку булавки.

 

   Проект «Світ стане красивішим» (Додаток 3.3).

Прийом "Слідство ведуть знатоки":

Спробуємо дізнатися про більш досконалу будову квітки, провівши лабораторне розслідування:

  • Розгляньте чашолистки. Якого вони кольору? На який вегетативний орган вони схожі? Яке значення на вашу думку вони мають?
  • Розгляньте пелюстки. Якого кольору пелюстки? А якого ще вони можуть бути кольору? Яке значення мають пелюстки?

Те чи інше забарвлення квіток невипадкове. Кожна комаха має свій улюблений колір. І квітка своїм забарвленням квіток приваблює тих комах, які зможуть її запилити. Так, бджіл приваблюють сині і фіолетові квіти, жовтих вони не помічають, до зеленого байдужі, а червоний колір їх лякає. Але бджоли і джмелі можуть відвідувати пурпурові квіти.

Волохатий джміль, джміль

Облітав весь хміль, хміль.

Хоч пів поля обійшов,

Він нектару не знайшов.

Заглянув в садок байдуже,

І зрадів він дуже-дуже:

    Ротики розквітли милі,

    Й став від того джміль щасливий.

  •   Пелюстки разом з чашолистками утворюють оцвітину. Така оцвітина називається подвійною. А як ви думаєте, чи може бути оцвітина простою, тобто складатися тільки з пелюсток або тичинок?
  •   Знайдіть в квітці чашечку  віночок. Чим утворені чашечка і віночок?
  •   В центрі квітки знайдіть маточку. Її оточують тичинки. Яку будову має маточка? Спробуємо виконати ноктюрн "Маточка":  Маточка має стовпчик (Діти малюють стовпчик), верхня розширена частина її називається приймочка (Діти продовжують малювати), а нижня розширена частина називається зав'язь (Діти завершують малюнок). Придумайте якусь оригінальну назву вашій картині.
  •   Аналогічно малюємо тичинку: тичинка має пилкову нитку, а зверху на ній розташовується пиляк. Назвіть і цю вашу картину.
  •   А тепер зрівняйте ваші шедеври мистецтва з таблицею. Чи знайшли ви подібність? А відмінність?
  •   Чим захищені маточка і тичинки? Як ви вважаєте чи надійну охорону мають маточка і тичинки? Не здогадуєтесь чому їх так надійно охороняють чашолистки і пелюстки? (Припущення: тому, що з маточок і тичинок утворюється насіння).
  •   Як ви думаєте діти, чи можуть бути квіти: без чашечки, без віночка, без маточок чи тичинок? (Висловлювання дітей).

(Вчитель робить висновок про одностатеві квіти і двостатеві, про однодомні рослини і дводомні).

Вчитель:

 - То  ж що являється яскравою рекламою квітки? Для чого вона необхідна квітці? Який товар може продати квітка? (Висловлювання дітей)

 

За лепесток заходят лепестки,

И все они своей пурпурной тканью

Струят неиссякаемый поток

Душистого и свежего дыханья.

 

- Так хто ж являється завзятим покупцем? (Висловлювання дітей)

Люблять бджілки, коли квітка

Так красиво розквіта.

Люблять квітки, коли влітку

Приліта до них бджола.

 

Вчитель: Діти, але нас чекає відстрочене питання. Пам'ятаєте його? То ж чи схожа квітка на цибулину чи бульбу? (Можлива негативна відповідь).

Вчитель: Ви вважаєте, що схожості між ними немає. Але давайте пригадаємо, яку будову має цибулина і бульба? Що вони собою являють? А чи не можемо ми помітити частин пагона в квітці?. Що являється осьовою частиною пагона в квітці? Що являється бічною частиною пагона в квітці? Чи змінилася ваша думку відносно схожості цибулини, бульби і квітки?

Висновок : Квітка - це видозмінений пагін з уповільненим ростом.

 

 

Реклама: Презентація проекту «Цей загадковий рослинний світ» (Додаток 3.2).

 

Прийом «Зацікав».   А чи всі рослини мають квітку? (учні називають групи рослин: нижчі рослини, мохоподібні, плауни, папоротеподібні…).

Вчитель: Особливою мрією багатьох людей було відшукати  цвіт папороті, яку називали перуновим вогнецвітом, розрив травою. Народ вірив, що за допомогою диво-рослини, яка зацвітає на Івана Купала, можна стати провидцем, взагалі, знати все на землі. Хоч «Іванів цвіт – усім квіткам квітка», в Україні люди знали, що «папороть цвіте без усякого цвіту». Існує повір`я, що в ніч на Івана Купала дерева переходять з місця на місце і шумом гілля розмовляють між собою. Хто має цвіт папороті, той може бачити, як розходяться дуби і чути, як ведуть вони тиху розмову, може розуміти мову всякого створіння, може    Які ще чудеса заховані в квітці папороті?    (бачити, де заховані в землі скарби, і здобути їх).

 

Гра «Лови помилку» ( піднімають таблички з надписами «Так» чи «Ні»).

  1. Папороті мають корені (так).
  2. Гаметофіт має стебло й листки (ні).
  3. Рослини статевого покоління утворюють спори (ні).
  4. Зі спор виростає заросток ( так).
  5. В життєвому циклі папороті переважає спорофіт (так).
  6. Для злиття сперматозоїда і яйцеклітини не потрібна вода (ні).
  7. Папороть ніколи не цвіте (так).
  8. Перед спекою у папороті закручуються листки (так).
  9. Чоловіча папороть росте тільки в листяних лісах (ні).

10.Чоловіча папороть – отруйна (так).

 

Прийом «Чорний ящик» - «Таємниці  культурних рослин»

Вчитель: Необхідно відгадати, що сховано в скриньці. Першою відповідає команда, яка набрала меншу кількість балів. За кожну правильну відповідь – два бали. Обговорення 30 секунд. Не можна викрикувати раніше, ніж буде надана вся інформація про предмет. За порушення правил з команди знімається один бал.

 

  1. Ще давньогрецькі лікарі Гіппократ і Діоскорид використовували цю рослину для виготовлення ліків. В Стародавньому Римі вона вважалася кращим засобом, який очищує шлунок і кров. В Індії ця рослина вважалася стимулюючим засобом. Ця рослина популярний косметичний засіб  Маска із суміші цієї рослини, меду та рослинного масла попереджує і зменшує утворення зморшок. Про цю рослину складено багато загадок , прислів’їв. Наприклад:   Борщ без …………варити, що людей смішити. Город без…………, що голова без волосся.

Видозмінений пагін якої рослини сховано в цьому ящику? (Цибуля).

 

2.Завдяки красі, поживним та цілющим властивостям ця рослина користується повагою в нашого народу, вона є незмінною ознакою українських сільських садиб, своєрідним оберегом домашнього затишку. В українському фольклорі – це образ хлопця, парубка. Ця рослина символізує життєдайну доброзичливість. Насіння цієї рослини всіма улюблені ласощі.

Що лежить в скриньці? (Насіння соняшника).

 

  1. В давнину в кожній хаті стояло відро з питною водою  і обов’язково плавали в ньому два корінці цієї рослини. Така вода довго зберігалася свіжою, мала приємний смак і сприяла виведенню з організму залишків рідини. Люди, особливо похилого віку, які пили цю воду , відчували легкість у ногах. Фітонциди цієї рослини вбивають віруси грипу групи А.  Ця рослина належить до родини Капустяні. Корені цієї рослини використовують як приправу.

Що сховано в чорному ящику? ( Хрін).

 

4. Ця рослина відома з давніх-давен. Уже в Ізборнику Святослава, датованому ХІ століттям, згадується про цю рослину. Олександр Македонський  наказував годувати своїх воїнів листками цієї рослини, і це додавало їм сили, хоробрості, витривалості. У Стародавній Греції вважалося, що ця рослина містить усі відомі сім благ: гаряче і холодне, сухе й вологе, солодке і гірке, а також гостре.

Листки якої рослини сховані в цьому ящику? (Капусти).

    5. Цю рослину називали «царем приправ». В Іспанії на її честь досі проводять щорічні фестивалі. Має бактерицидні властивості. Її смак запам’ятається вам надовго! Що це за рослина? (Часник)

 

 

Прийом «Зацікав».

Вчитель: Ми звикли, що на дереві ростуть або горіхи або фрукти. Але в тропічних країнах росте дерево Кажу (кеш’ю), на якому одночасно ростуть і горіхи, і плоди. Дерево невисоке – 10-12 метрів. Суцвіття складається з 300-350 квіток. Цвітіння розтягнуте, тому одночасно на ньому можуть бути і квіти, і плоди… Горішки з плодів кажу використовувалися для виготовлення цукерок «Білочка».

 

Гра «Набери більше балів».

Тема: «Плоди».

1 питання – 6 балів. Яка рослина має найбільше насіння? (Сейшельська пальма : її горіхи до 50см довжиною, а в поперечному розрізі – 35см).

2 питання – 1 бал. Як називається плід у бавовнику? (Коробочка).

3 питання - 2 бали. Чому біля мурашників можна зустріти зарості чистотілу? (Насіння чистотілу поширюють  мурахи).

4 питання – 5 балів. З насіння і плодів якої рослини виготовляють манну та перлову крупи? (Пшениці).

5 питання – 4 бали. Які дві неточності є в назві «кедрові горішки»? 

(Кедрові горішки – це народна назва насіння сосни сибірської. Справжні кедри не утворюють горішки, оскільки горішок – це тип плоду, а плід – це орган покритонасінних рослин).

6 питання – 3 бали. Як називається плід у гранату? (Гранатина – цей плід характерний тільки для одного виду рослин – гранату).

 

Прийом «Зацікав».

 

  Вчитель:  Стародавня грецька легенда розповідає про те, як богиня краси Афродита  покохала молодого мисливця – Адоніса, який виявився сином кіпрського царя.  З моменту зустрічі вони були нерозлучні. Вони разом полювали на оленів, разом гуляли по квітучим лукам. Одного разу Афродита ненадовго залишила коханого. В час розлуки Адоніса  під час полювання смертельно поранив розлючений вепр. Невтішне горе охопило Афродиту. Розшукавши тіло коханого, вона плакала над ним.  Всемогучий Зевс зглянувся над нею. І ось з того часу раз на рік на весні  на місці, де пролились краплини крові Адоніса, з`являються чудові яскраві квіти – це цар підземного царства Аід відпускає  Адоніса ненадовго на землю. Це квіти горицвіту весняного, або адонісу. Адоніс ще називають квіткою сонця. Легенда живе в віках. А чи дано рослині прожити ще не одну сотню чи тисячу років?

 

Вчитель: Сьогодні в пошуках цікавого і незвичного в рослинному світі ми побували і в Австралії та Індонезії, на Філіппінських островах і в Південній Америці. А виявляється незвичне і красиве поряд з нами – це унікальні рідкісні рослини нашого краю, які ми повинні знати, щоб оберігати.

Реклама: Презентація проекту «Вивчення рідкісних рослин на досліджуваній території (Заказник місцевого значення «Урочище Церкви» с. Могиляни» (Додаток 3.1 ).

 

Гра «Суперпамять».

Вчитель: На протязі хвилини запам’ятати назви рослин нашої місцевості, занесених до Червоної Книги України та Червоного списку Запорізької області:

  1. Сон чорніючий
  2. Цимбохазама дніпровська
  3. Тюльпан гранітний
  4. Горицвіт весняний
  5. Белевалія сарматська
  6. Зірочки маленькі
  7. Рястка Гуссона
  8. Рястка Буше
  9. Тюльпан дібровний

10.Валеріана лікарська

11.Астрагал український

12.Гіацинтик блідий

13.Цибуля Вальдштейна

14.Мигдаль степовий

15.Півники карликові

 

 

Презентація «Подорож з лікарськими рослинами» (Додаток 3.4).

Вчитель: Здоров’я — це найбільше багатство, яке має людина. А людина — це частина природи. I тому, чим здоровіша природа, тим краще самопочуття у людини.

Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом. Природа дарує людині таку різноманітність «золотих дарів, що їх важко навіть перерахувати. Особливу цінність мають лікарські рослини, які допомагають зберігати і зміцнювати здоров’я людини. У медичних книгах сказано: «Якщо подивитися на природу поглядом лікаря, який шукає ліків,то можна з певністю сказати – ми живемо у світі ліків».   

 

Аукціон «Хто більше!»     

Хто назве найбільше лікарських рослин за 1 хвилину. 

 

ІV. Заключна частина заняття.

  1. Узагальнення  матеріалу.

Прийом "Асоціативний кущ":

  •   Скласти асоціативний кущ: «Різноманітність рослин» - І команда;  «Значення рослин в природі і в житті людини» - ІІ команда..
  •   В літературних творах оспівана краса рослин, квітів.  Виконуючи пошукове завдання, наведіть приклади поетичних творів, в яких говориться про рослини,  квіти.
  1. Рефлексія. Психологічний прийом «Вислови свою думку».

 Вчитель:

Заняття  підходить до кінця. Спробуймо оцінити свою роботу:

  •   Розведіть в сторони руки ті, хто працював  сьогодні  добре.
  •   Візьміться правою рукою за ліве вухо, хто займався пошуком додаткової інформації до заняття.
  •   Заплескайте в долоні ті, хто  приклав всі зусилля в ході підготовки до заняття гуртка, щоб воно було цікавим.
  •   Утворити коло: покласти руку на плече того, хто зіграв найбільшу роль під час змагання.

Інтерв`ю зі спікером: Чи задоволені ви грою своєї команди? Кому б хотіли виразити найбільшу подяку?

  1. Підведення підсумків гри-змагання.

Отож, ви втомились, якщо ви дійсно працювали на занятті в повну силу. Втома - це теж свого роду стрес.

Тому пропонується остання вправа "Небо":

         Уявіть, що зараз літній ясний день. Ви лежите на траві. Лежачи на спині, ви дивитеся в небо: чисте, безхмарне, блакитне.

   Ось у полі нашого зору з'явився метелик. Коли він пролітає перед вами ви відчуваєте, яким він здається невагомим, як гарно забарвлені його крила. Ви спостерігаєте, як він віддаляється, зникаючи з очей. Він щасливий.

   Тепер ви побачили орла, що ширяє високо в небі. Він щасливий.

   Тепер ви спрямовуєте погляд ще вище. Ви бачите, як пропливає по небі хмаринка. Придивіться: вона посміхається. Вона щаслива.

   Нарешті перед вами  - безмежне небо. Відчуйте себе небом - всеосяжним. Ви зможете досягти всього. Ніщо не зможе вам стати на перешкоді.  Підніміть руки до неба. Відчуйте себе щасливими.

 

Література:

  1. Горбак О.В. Проект моделювання гри-семінару вчених біологів. Біологія.//Х.:Видавництво «Основа», 2009.-№7.-с.2-11.
  2. Збаражанська І.Р. Використання елементів інтерактивних методів навчання. Біологія.//Х.:Видавництво «Основа»,2009.-№4.-с.2-14.
  3. Ільченко В.Р. та інші. Біологія: Підруч. для 7 класу загальноосв. навч. закл./В.Р.Ільченко, Л.М.Рибалко, Т.О.Півень.-Полтава:Довкілля-К, 2007.-240с.
  4. Охріменко А.М. Книга для читання з ботаніки.-К.:Рад.шк.,1973,с.143.
  5. Стародубцева В.В. Біологія.//Х.:Видавництво «Основа»,2009.-№4.-с.2-14.
  6. ТуріщеваЛ.В. Психологічні тренінги для школярів.-Х.:Вид.група "Основа", 2012.-124с.
  7. Трайтак Д.И. Книга для чтения по ботанике. Поссобие для учащихся.-М.:Просвещение,1978.-271с.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 Перелік видів рослин, занесених до Червоної Книги України, які проростають на досліджуваній території місцевого заповідника «Урочище «Церкви»

(с. Могиляни Чернігівського району Запорізької області)

 

Українська назва

Російська назва

Латинська назва

Відділ Покритонасінні.

 

 

Клас Дводольні.

  1. Родина Жовтецеві

 

Сон чорніючий

 

 

Клас Однодольні:

  1. Родина Лілійні :

Тюльпан дібровний

Тюльпан гранітний

Отдел Покрыто семенные

 

Класс Двудольные

1) Семейство Лютиковые

Прострел чернеющий

 

 

Класс Однодольные :

1) Семейство Лилейные

Тюльпан дубравный

Тюльпан гранитный

 

 

 

Magnolsophyta

 

 

Magnolionsida

Ranunculaceae

Pulsatila nigricans

 

 

Litiopsida

Liliaceae

Fulipa guercetorum

Fulipa graniticola

 

 

 

 

Перелік видів рослин, занесених до Червоного списку Запорізької області, які проростають на досліджуваній території місцевого заповідника «Урочище «Церкви» (с. Могиляни Чернігівського району Запорізької області)

Українська назва

Російська назва

Латинська назва

Відділ Покритонасінні

 

Клас Дводольні:

  1. Родина Жовтецеві

Горицвіт весняний

  1. Родина Бобові

Астрагал український

 

  1. Родина Валеріанові

Валеріана пагоносна

 

  1. Родина Розові

Мигдаль степовий

 

  1. Родина Барвінкові

Барвінок трав`янистий

 

Клас Однодольні:

 

  1. Родина Півникові
  2.  

Півники карликові

 

  1. Родина Лілійні:

 

Рястка Гуссона

Зірочки маленькі

Отдел Покрыто семенные

Класс Двудольные

Семейство Лютиковые

Горицвет весенний

Бобовые

Астрагал украинский

 

Валериановые

Валериана пагоносная

Розовые

Миндаль степной

 

Кутровые

Барвинок травянистый

Класс Однодольные:

 

Ирисовые

Ирис низкий

 

Лилейные

Птицемлечник Гуссона

Гусиный лук малый

Magnoliophyta

 

Magnolionsida

Ranunculaceae

Adonis vernalis

Fabaceae

Astragalus ucrainicus

 

Valerianaceae

Valeriana stolonifera

Rosaceae

Amyqlalus nana

 

Apocynaceae

Vinca herbaceae

Litiopsida

 

Iridaceae

Iris pumila

 

Liliaceae

Ornithoganum gussoni

Gagea lutea

 

Перелік видів рослин, занесених до Місцевого списку  рідкісної флори, які проростають на досліджуваній території місцевого заповідника «Урочище «Церкви»

(с. Могиляни Чернігівського району Запорізької області)

 

Українська назва

Російська назва

Латинська назва

 

Відділ Покритонасінні

 

 

Клас Дводольні :

 

 

Родина Фіалкові

Фіалка запашна

 

Отдел Покрытосеменные

 

Класс: Дводольные

 

 

Сімейство Фиалковые

Фіалка душистая

 

Magnoliophyta

 

 

Magnolionsida

 

 

Violaceae

Viola odorata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Терміни цвітіння рідкісної ранньоквітучої флори на досліджуваній території місцевого заповідника

«Урочище «Церкви»

(с. Могиляни Чернігівського району Запорізької області)

Назва рослини

Початок цвітіння

Кінець цвітіння

1.

Сон чорніючий

ІІ-ІІІ декада березня

ІІ декада квітня

2.

Тюльпан дібровний

І-ІІ декада квітня

ІІІ декада квітня

3.

Горицвіт весняний

ІІІ декада квітня

І декада травня

4.

Астрагал український

І-ІІ декада травня

ІІ-ІІІ декада червня

5.

Валеріана пагоносна

І-ІІ декада квітня

 

6.

Мигдаль степовий

ІІ декада квітня

І-ІІ декада травня

7.

Барвінок трав`янистий

ІІ декада квітня

ІІ декада травня

8.

Півники карликові

І декада квітня

ІІІ декада квітня

9.

Рястка Гуссона

ІІ декада березня

І декада травня

10.

Зірочки маленькі

ІІ-ІІІ декада березня

ІІ декада квітня

11.

Фіалка запашна

ІІ-ІІІ декада березня

ІІ декада квітня

 

 

Додаток 3

 

Проекти до заняття:

 

  1. Вивчення рідкісних рослин на досліджуваній території (Заказник місцевого значення «Урочище Церкви» с. Могиляни
  2. Цей загадковий рослинний світ
  3. Світ стане кращим
  4. Подорож з лікарськими рослинами
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шугаєва Євгенія Дармівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Strizheus Lidiya
Додано
9 червня 2020
Переглядів
1400
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку