Заняття гуртка «Юний еколог». "День зустрічі птахів"

Про матеріал
Інтегроване заняття (поєднання природоохоронної діяльності, та технічної творчості) Мета: розширити та закріпити знання дітей про птахів рідного краю; поповнити знання учнів про роль птахів в природі і житті людини; розширити знання учнів про особливість святкування «Міжнародного дня птахів»; Закріпити знання про осілих, кочових та перелітних птахів; залучити дітей до природоохоронної діяльності, спонукати до діяльності щодо охорони птахів, виховувати дбайливе ставлення до птахів, до природи.
Перегляд файлу

День зустрічі птахів

 

Заняття гуртка «Юний еколог» Центру ТТМ

Автор:  Адаменко Олена Андріївна - керівник гуртка «Юний еколог», методист Центру ТТМ

 

 

Екологізація науки та техніки - один із проявів екологізації людської діяльності

 

 Мета: розширити та закріпити знання дітей про птахів рідного краю; поповнити знання учнів про роль птахів в природі і житті людини; розширити знання учнів про особливість святкування «Міжнародного дня птахів»; Закріпити знання про осілих, кочових та перелітних птахів; залучити дітей до природоохоронної діяльності, спонукати до діяльності щодо охорони птахів, виховувати дбайливе ставлення до птахів, до природи.

Метод проведення – наочний, репродуктивний, пошуковий.

Форма проведення групова.

Вид заняття:

Комплексне заняття

Інтегроване (поєднання природоохоронної діяльності, та технічної творчості)

Тип заняття: узагальнення знань, застосування знань і формування вмінь.

Підготовка до заняття (фото 1, 16, 17).

Обладнання:

  1. література;
  2. фото птахів;
  3. заготовки до виготовлення повітряних зміїв;
  4. зразок повітряного змія;
  5. шпаківня;
  6. рекомендації щодо виготовлення будиночків для птахів;
  7. вікторина «Хто? Де? Коли? Чому?»

Місце проведення заняття: кабінет біології, територія закладу освіти, вулиці та парки міста.

 

І. Організаційний момент.

Звучить фонограма співу птахів

Керівник гуртка читає вірш:

ПТИЦЯ

Тріпоче серце спійманої птиці,

 В руках моїх не чує доброти.

 - Я дам тобі водиці і пшениці,

 Моя пташино, тільки не тремти!

 

 - Хіба потоки загубили воду,

 Хіба в полях уже зерна нема?!

 Пусти мене, мій хлопче, на свободу,

 І все, що треба, я знайду сама.

 

 Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,

 В своїх руках, легеньких, як вітрець.

 Хіба неволя це? Хіба це важко -

 Від мене взяти кілька зеренець?

 

 Пусти мене! Мені, дитино мила,

 Дорожча воля, ніж зерно твоє!

 Страшна, хоч навіть лагідна, та сила,

 Яка розкрити крилець не дає!

 

 - Лети! Співай у небі гомінкому;

 Хоч і маленький, зрозумів я все.

 Моя рука ніколи і нікому

 Ні кривди, ні біди не принесе!

Дмитро Павличко

 

ІІ. Актуалізація теми та знань учнів.

Вступна бесіда

01 квітня – Всесвітній день птахів

   Міжнародний день птахів проходить щорічно в рамках програми ЮНЕСКО “Людина і біосфера” і не випадково саме в квітні. 1 квітня 1906 була підписана Міжнародна конвенція з охорони птахів. День птахів – це не тільки річниця Конвенції, але і час прильоту пернатих із зимівель. За традицією в цей час в очікуванні пернатих розвішуються шпаківні, дуплянки та інші “пташині будиночки”. Повернення птахів святкується також як  прихід весни. Вперше цей день, як масове дитяче свято, стало проводитися в Сполучених Штатах Америки. Організатором виступив педагог з містечка штату Пенсільванія. Незабаром його підтримала одна з популярних газет «Пітсбургська телеграфна хроніка», яка стала популяризувати це свято.

     День птахів відзначається щорічно, починаючи з 1906-го. 19 березня 1902 була підписана Міжнародна конвенція з охорони птахів, корисних сільському господарству, яка вступила в силу в кінці 1905-го. Радянський Союз приєднався до неї у 1927 році. 18 жовтня 1950-го в Парижі була підписана Міжнародна конвенція про охорону птахів, яка прийшла на зміну документа 1902 року.

    З цього часу список пернатих, що зникають, поповнюється з сумною постійністю, – на Землі вже зникли понад 160 їх видів і підвидів. У Європі під загрозою зникнення понад 50% птахів. В Україні налічується близько 360 видів. Разом з птахами, які можуть залітати на територію країни – близько 456 видів.

 

ІІІ. Турнір

Орнітофауна рідного краю

 До участі у турнірі запрошуються 2 команди.

І-й тур

Я знаю птахів рідного краю

  1. Назвіть перелітних птахів рідного краю.
  2. Назвіть осілих птахів рідного краю;
  3. Назвіть кочових птахів рідного краю.
  4. Назвіть птахів зображених на фото.
  5. Назвіть птахів, яких ви зустрічали в місті Києві.
  6. Як відрізнити грака від ворони?
  7. Як відрізнити ластівку міську від ластівки сільської?
  8. Як відрізнити горобця польового від горобця хатнього?

Підведіть підсумки І-го туру

 

ІІ-й тур

Вікторина «Хто? Де? Коли? Чому?»

Хто?

  1. Які пташенята сичать, як змії ?
  2.  Який птах літає найшвидше у горизонтальному польоті?
  3. Який птах виводить пташенят  у будь – яку пору року, навіть узимку?
  4. Назвіть птахів що мостять гніздо у дуплах.
  5. Яка пташка носить назву танцю ?
  6. В назві якого птаха 40 літер «а»?
  7. Який птах складає гніздо з гілок з використанням глини і гною та будує «дах»?
  8. Які птахи не мають голосу?
  9. Який птах має «пташине молоко»?
  10. Який птах має назву, що збігається із прізвищем письменника?
  11. Який вид ластівок мешкає в місті?
  12. Який птах не виховує своїх пташенят?
  13. Який птах вимощує своє гніздо з кісток риби?
  14. Який птах їсть бджіл?
  15. Якого  птаха вчені визнали  найрозвиненішим, найкмітливішим серед усіх птахів?
  16. Який птах нехтує елементарними «нормами» гігієни та якого називають смердючим півником?
  17. Який птах навесні прилітає найпершим?
  18. Які співочі птахи прилітають до нас навесні останніми?
  19. Який птах повертає голову на 180 градусів?
  20. Який птах, якщо опиниться на землі, злетіти не зможе?
  21. Яку пташку називають літаючим барометром?
  22. Яку пташку називають лісовим лікарем?
  23. Чиї пташенята не знають своєї матері?
  24. У якого птаха найдовший дзьоб?
  25. Якого птаха зображено на гербі Дарницького району?
  26. Зображення якого птаха лежить в основі державного герба України “тризуб”?
  27. Який птах є символом миру?
  28. Який птах є символом щастя?
  29. Який птах є символом мудрості?
  30. Який птах розносить новини на хвості?
  31. Які птахи влаштовують по кілька гнізд на одному дереві?

 

Де?

  1. Де виникла голубина пошта?
  2.  Де споруджено пам'ятник горобцю?
  3. Де побудували пам'ятник голубам?
  4. Де людина будує установки, які відлякують птахів?
  5.  Де зимує більшість перелітних птахів?
  6. Де зимують омелюхи?

 

Коли?

  1. Коли до нас прилітають шпаки?
  2. Коли прилітають з теплих країв лелеки?
  3. Коли прилітають Бджолоїдки?
  4. Коли перелітні птахи гублять напрямок при перельоті?
  5. Коли краще вішати штучні гніздівлі?
  6. Чому в штучних гніздівлях для дрібних птахів не можна робити завеликий льоток?
  7. Коли співає соловей?
  8. Коли бджолоїдка спіймавши бджолу або шершня починає їх їсти?
  9. Коли в наших краях можна побачити омелюхів?

 

Чому?

  1. Чому птах, який попав у глибоку криницю, не може з неї вилетіти ?
  2. Чому птахам взимку найстрашніший голод, а не холод?
  3. Чому серпокрилець, опинившись на землі не може злетіти?
  4. Чому кажуть «як з гуся вода?»
  5. Чому птахи, які гніздяться в норах та дуплах мають однотонні білі яйця?
  6. Чому птахи не падають з гілок, навіть коли засинають?
  7. Чому не можна підгодовувати птахів улітку?
  8. Чому міських птахів потрібно робити штучні гніздівлі?
  9. Чому неможна прибивати штучні гніздівлі до дерева цвяхами?
  10. Чому в ясну погоду ластівки літають високо, а у похмуру, дощову - низько над землею?
  11. Чому птахи іноді ковтають каміння?
  12. Чому зозуля є корисним птахом?
  13. Чому голубам побудовано пам’ятник у Лондоні?
  14. Чому пінгвіни мігрують плавом?
  15. Чому зозулі вдається підкладати свої яйця в чужі гнізда?
  16. Чому іноді птахи гинуть в місті та біля його околиць?
  17. Чому птахи мігрують у теплі краї?
  18. Чому не всі птахи мігрують?

Підведіть підсумки ІІ-го туру

 

ІІІ-й тур

Назвіть природоохоронні заходи щодо збереження птахів

Підведіть підсумки ІІІ-го туру

 

ІV-й тур

Назвіть якомога більше народних прикмет пов’язаних із птахами.

  • Закує зозуля на голе дерево – буде неврожай.
  • Якщо граки прилетіли прямо на гнізда – буде рання весна.
  • Ворони купаються ранньою весною до тепла.
  • Журавель прилетів – скоро лід зійде.
  • Голуби розворкувалися – на тепло.
  • Жайворонок з’явився – до тепла, а зяблик до холоду.
  • Побачив шпака – знай весна біля порога.
  • Птахи в’ють гнізда на сонячній стороні – на холодне літо.
  • Перелітні птахи летять зграями – на дружню весну.

 

Підведіть підсумки ІV-го туру

Підведіть підсумки турніру

 

 

ІV. Природоохоронні заходи щодо збереження птахів


Навіщо потрібні штучні гніздівлі?

Багато дрібних видів птахів гніздяться в дуплах дерев. Проте не завжди є достатня кількість придатних місць для побудови гнізда. Тому люди і виготовляють штучні гніздівлі, забезпечуючи птахів такою необхідною домівкою. А ті, в свою чергу, на­повнюють наші сади і парки весе­лими піснями та допомагають бо­ротися зі шкідниками.

Чи будуть птахи використовувати штучні гніздівлі?

Понад 60 видів птахів використовують штучні гніздівлі. З найбільш відомих це: блакитна і вели­ка синиці, повзик, хатні і польові горобці, шпак, му­холовка сіра, міська ластівка, вільшанка, бори вітер і сова сіра.

Чи важко зробити штучну гніздівлю?

Штучну гніздівлю може зробити будь-хто, спеціальний досвід тут не потрібний. Необхідно тільки засвоїти деякі нескладні правила.

Використовуйте дошки    шириною  150 мм    і товщиною 15 мм. Розмір кожної секції пови­нен  мати  розміри  згідно  з  малюнком.     Не

робіть гніздівлі занадто малими: основа по­винна бути не менше 100см2,у протилежному випадку гніздівля буде обмежувати рухи пта­шок, а у спекотні дні пташки можуть перегрітися. Щоб захистити птахів від дощу, необхідно промазати шви мастикою чи клеєм. Не виключено, що такий захід повністю не за­хистить гніздівлю від попадання води, тому ра­димо просвердлити дренажні отвори в основі (днищі).

Вхідний отвір повинен бути розташований на висоті 125 мм від основи. Якщо висота бу­де меншою, пташенята можуть бути витягнуті кішкою.

Використовуйте гальванічні гвіздки чи ви­крутку.

Внутрішня поверхня лицьової стінки гніздівлі повинна бути шершавою, що дозво­лило б пташкам лазити по ній.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. бокова стінка            4 - основа
  2. - лицева стінка         5 - задня стінка
  3.      – дах                          6 – гумова смуга

 

Виготовлення будиночків

для птахів (фото 2)

Розмір вхідного отвору залежить від того, яку пташку Ви хочете привабити: 25 мм - для бла­китної синиці,28 мм - для великої синиці і 32 мм - для повзика, хатнього і польового горобців.

Стандартна штучна гніздівля

Існує кілька видів штучних гніздівель. Якщо Вам буде цікаво, ми можемо дати докладну інформацію по кожній з них, але зараз зосере­димося на стандартній.

Якщо ви плануєте досліджувати гніздівлю, приєднайте кришку гніздівлі за допомогою сму­ги зі шкіри або гуми (підійде стара внутрішня велосипедна шина). Якщо ні, то просто прибий­те.

Якщо ви маєте наміри привабити виключно синиць, ,то зробіть вхідний отвір не більше 29 мм у діаметрі. В протилежному випадку, хатні го­робці чи шпаки займуть її.

Оббийте вхідний отвір металічною пласти­ною, щоб дятли і білки не змогли роздовбати його, тим самим збільшивши розмір.

Не чіпайте гніздівлю, поки пташенята не по­лишать її. Потім відкрийте і ретельно вичистіть, тому що у гнізді накопичується багато пара­зитів, і воно може протрухнути від вологи.

Як захистити гніздівлю від вологи?

Для профілактики можна пофарбувати гніздівлю (тільки ззовні!) водозахисною фар-

бою. Не можна фарбувати вхідний отвір. Потім зачекати, поки фарби висохнуть і впевнитися, що повітря у середині чисте.

Де краще повісити гніздівлю?

Повісте гніздівлю на висоті 2-5 метрів від землі на дереві або стіні, подалі від кішок і надто цікавих громадян! Краще за все, щоб гніздівля була розташована лицьо­вою стороною між північчю і південно-сходом, таким чином можна уникнути попадан­ня прямого сонячного проміння і пронизли­вого вітру.


1. Вивішування будиночків для птахів на території закладу освіти

(фото 3)

 

2. Виготовлення інформаційно-пропагандистської листівки

Повітряний змій - пропагандистська листівка

Повітряні змії відносяться до найдавніших літальних апаратів. Перші документи про них зустрічаються ще за кілька століть до початку нового літочислення. У китайських рукописах розповідається, що повітряні змії запускали під час народних свят. Китайці будували змії у формі птахів, риб, метеликів, жуків, людських фігур, які розфарбовували в найяскравіші кольори (фото 4).

Цікаві старовинні записи про перші практичні застосування повітряних зміїв. В одній з них йдеться, що в ІХ ст. візантійці нібито піднімали на повітряному змії воїна, який з висоти кидав у ворожий стан запальні речовини. У 906 р. київський князь Олег скористався повітряними зміями при взятті Царгорода. А в 1066 р. Вільгельм Завойовник використовував повітряні змії для військової сигналізації при підкоренні Англії. Довгий час вчені Європи недооцінювали значення повітряного змія для науки. Тільки з середини ХVIII ст. повітряний змій починає застосовуватися при наукових роботах. У 1749 р. А. Вільсоном (Англія) змій був використаний для підйому термометра з метою визначення температури повітря на висоті. У 1752 р. вчений-фізик В. Франклін скористався повітряним змієм для дослідження блискавок. Відкривши за допомогою змія електричну природу блискавки, Франклін винайшов блискавковідвід.

Повітряні змії використовувалися для вивчення атмосферної електрики великим російським ученим М.В. Ломоносовим і англійським фізиком

І. Ньютоном.

Широке застосування повітряний змій знайшов у метеорологічних обсерваторіях Німеччини, Франції та Японії.

Повітряні змії під час першої світової війни використовували також для захисту важливих військових об'єктів від нападу літаків супротивника шляхом влаштування загороджень, що складалися з маленьких прив'язних повітряних куль і повітряних зміїв, що піднімалися на висоту 3000 м. З куль і зміїв спускалися дротяні троси, які створювали для літака супротивника велику небезпеку.

Справа виготовлення зміїв в Європі досягла найвищого розквіту до кінця війни, в 1918 р. Після цього інтерес до повітряних зміїв ослаб. Бурхливий розвиток авіації почав витісняти змій з військової справи.

У наші дні будівництво зміїв не може мати ні оборонного, ні наукового значення. Однак, як найпростіше, вельми доступне і захоплююче заняття, створення і запуск повітряних зміїв не втратили і не втратять свого значення.

Ми пропонуємо використовувати повітряних зміїв в якості пропагандистських листівок про збереження птахів (фото 5).

Матеріали та інструменти:

  1. бамбукові рейки;
  2. папір тонкий але міцний або целофан;
  3. капронова нитка;
  4. прозорий скоч;
  5. стрічка з легкої синтетичної тканини або з жатого паперу для хвоста;
  6. фломастери;
  7. ножиці;
  8. голка для шиття

Хід роботи:

  1. готуємо лекала та заготовки (фото 6);
  2. малюємо на паперовій заготовці перелітного птаха (фото 7);
  3. накладаємо папір на лекала (фото 8);
  4. прикріплюємо до основи рейки за допомогою скочу (фото 9);
  5. прикріплюємо до низу основи хвіст (фото 10, 11);
  6. прив’язуємо нитку на перетині верхніх рейок (фото 12);
  7. поруч з малюнком птаха пишемо гасло, щодо збереження птахів

(фото 13, 14).

  1. можна перевірити, як ваш повітряний змій літає (Фото 15);
  2. тепер можна вийти на вулицю та нести інформацію щодо збереження птахів іншим дітям та дорослим (Фото 16, 17).

Можна робити такі незвичні інформаційно-просвітницькі листівки, які закликають не тільки до збереження птахів, але несуть інформацію про належність виду до категорії осілих, кочових або перелітних птахів та заклики про захист та збереження цього виду, наприклад:

  • пропагандистська листівка-повітряний змій категорії «Осілі птахи рідного краю» - птахи що залишаються з нами на зиму та потребують нашої уваги, захисту та допомоги взимку;
  • пропагандистська листівка-повітряний змій категорії «Перелітні птахи рідного краю» - птахи що потребують нашої уваги захисту та допомоги влітку (Фото 18, 19);
  • пропагандистська листівка-повітряний змій категорії «Кочові птахи рідного краю».

Розподіляючи птахів рідного краю на категорії, діти вчаться виділяти птахів в певні категорії. Проте слід мати на увазі що цей поділ вельми умовний, як через існування безперервного спектру моделей поведінки між цими категоріями, так і через те, що в межах однієї популяції птахи можуть демонструвати різну поведінку, а один конкретний птах — змінювати її в окремих випадках протягом життя.

Гасла на інформаційно-пропагандистську листівку:

  1. не руйнуйте гнізда;
  2. не беріть пташенят на руки;
  3. дотримуйтесь тиші біля пташиних гніздівель;
  4. виготовляйте штучні гніздівлі для птахів;
  5. підгодовуйте птахів взимку;
  6. бережіть птахів!
  7. бережіть оточуюче середовище як місце існування птахів;
  8. не ставте риболовецькі сітки на водоймах;
  9. не знищуйте рибу і т.д.

V. Авторські вірші дітей про птахів. Читання вихованцями віршів про птахів, які були написані власноруч, або іншими дітьми.

(Читання на занятті дітьми віршів або творів має виховне значення: з одного боку - це спосіб довести до дитини всю гамму емоцій, що міститься в прочитаному художньому творі, а з іншого - спосіб розвитку і вдосконалення відчуттів дитини. Чим глибше і повніше сприйнято дитиною той або інший твір, тим більший виховний вплив він має на особистість, тим більше якщо вірші написані дітьми.)

ПТАШКИ  ВЗИМКУ

 

Рано вранці, до схід сонця,

Янгол стукав у віконце,

Сповістив таку новину:

Зима вийшла із хатини!

 

Сніг летить, дерева білі,

Усі парки посивіли.

Веде доріжка у сади,

У дитячі дитсадки.

 

Пташки сумують,

Вітер віє,

Сонце світить, а не гріє.

Пташки на гілочках сидять

І від холоду тремтять.

 

Раптом діточки прийшли

І пташкам допомогли,

Їсти дали, обігріли.

Вмить пташки повеселіли.

2007 р.

 

Автор: Михайленко Анна,.

Вихованка гуртка «Юний еколог»

Центру ТТМ

Дарницького р-ну м. Києва

СИНИЧКА

 

Серед бурульок  попід дахом

Сховалася маленька.

„Замерзла, бідна, натерпілась” –

сніжинкам сумно пожалілась.

 

Тут сонечко з-за хмар з'явилось:

„Не плач, синичко, все мина.

Ти, навіть, вгледіти не встигнеш,

Як прийде лагідна весна”.

2008 р.

 

Автор: Мунтьянова Марія,

 учениця гімназії № 237

 

Зігрій та нагодуй птахів

 

«Зігрій та нагодуй птахів, -

Мені сказала мама.

«Зігрій та нагодуй птахів –

Вони також живі».

 

«Зігрій та нагодуй птахів, -

Казав мені мій тато.

«Зігрій та нагодуй птахів –

Вони такі ж як ти».

 

«Зігрій та нагодуй ти нас, -

Почув я раз із кубельця.

«Зігрій та нагодуй ти нас, -

Це кажемо ми, птахи».

 

«Зігрій та нагодуй птахів, -

Сказало мені серце.

«Зігрій та нагодуй птахів,

Врятуй їх, збережи».

 

2009 р.

 

Автор: Сєдих Михайла,

учень СЗШ № 266 м. Києва

 

 

 

***

 

У хлопчика в руках наївно б'ється

Сполохана пташина, наче сон.

Тремтить в неволі ластівчине серце,

Яке малий насильник взяв в полон.

 

Він сам, мабуть, того не розуміє,

Що птаха та уже не полетить,

Що зірвуться усі її надії,

Як їй хлопчина крила обломить.

 

Трима за ногу птаху полонену,

Вона ж у небо рветься, в рідний край,

Очима просить припинить цю сцену:

„Послухай мене, хлопче, не вбивай!

 

Пусти мене додому! Там, у небі

Моя вся доля й воленька моя!

 Я полечу до чистоти, далебі,

Лиш про свободу зараз мрію я!"

 

Та ці слова заплутались в долині,

І тихий свист на зміну слову став.

Це хлопець, просто граючись, пташині

Мале пухнасте крильце обірвав.

 

                                      2009 р.

 

Автор: Юрченко Марія,

учениця СШ № 314

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лист інтернет-джерел та використаної літератури

  1. С.П. Пантюхин. Воздушные змеи. Москва. Издательство ДОСААФ СССР -1984.
  2. http://www.birdlife.org.ua/
  3. http://carpaty.net/?p=1009&lang=uk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 1

Фото 2

Фото 3

Фото 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 6

 

Фото 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 8

Фото 9

 

Фото 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 11

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 16

 

Фото 17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото 19

 

 

 

 

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
1343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку