День зустрічі птахів
Заняття гуртка «Юний еколог» Центру ТТМ
Автор: Адаменко Олена Андріївна - керівник гуртка «Юний еколог», методист Центру ТТМ
Екологізація науки та техніки - один із проявів екологізації людської діяльності
Мета: розширити та закріпити знання дітей про птахів рідного краю; поповнити знання учнів про роль птахів в природі і житті людини; розширити знання учнів про особливість святкування «Міжнародного дня птахів»; Закріпити знання про осілих, кочових та перелітних птахів; залучити дітей до природоохоронної діяльності, спонукати до діяльності щодо охорони птахів, виховувати дбайливе ставлення до птахів, до природи.
Метод проведення – наочний, репродуктивний, пошуковий.
Форма проведення – групова.
Вид заняття:
Комплексне заняття
Інтегроване (поєднання природоохоронної діяльності, та технічної творчості)
Тип заняття: узагальнення знань, застосування знань і формування вмінь.
Підготовка до заняття (фото 1, 16, 17).
Обладнання:
Місце проведення заняття: кабінет біології, територія закладу освіти, вулиці та парки міста.
І. Організаційний момент.
Звучить фонограма співу птахів
Керівник гуртка читає вірш:
ПТИЦЯ
Тріпоче серце спійманої птиці,
В руках моїх не чує доброти.
- Я дам тобі водиці і пшениці,
Моя пташино, тільки не тремти!
- Хіба потоки загубили воду,
Хіба в полях уже зерна нема?!
Пусти мене, мій хлопче, на свободу,
І все, що треба, я знайду сама.
Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,
В своїх руках, легеньких, як вітрець.
Хіба неволя це? Хіба це важко -
Від мене взяти кілька зеренець?
Пусти мене! Мені, дитино мила,
Дорожча воля, ніж зерно твоє!
Страшна, хоч навіть лагідна, та сила,
Яка розкрити крилець не дає!
- Лети! Співай у небі гомінкому;
Хоч і маленький, зрозумів я все.
Моя рука ніколи і нікому
Ні кривди, ні біди не принесе!
Дмитро Павличко
ІІ. Актуалізація теми та знань учнів.
Вступна бесіда
01 квітня – Всесвітній день птахів
Міжнародний день птахів проходить щорічно в рамках програми ЮНЕСКО “Людина і біосфера” і не випадково саме в квітні. 1 квітня 1906 була підписана Міжнародна конвенція з охорони птахів. День птахів – це не тільки річниця Конвенції, але і час прильоту пернатих із зимівель. За традицією в цей час в очікуванні пернатих розвішуються шпаківні, дуплянки та інші “пташині будиночки”. Повернення птахів святкується також як прихід весни. Вперше цей день, як масове дитяче свято, стало проводитися в Сполучених Штатах Америки. Організатором виступив педагог з містечка штату Пенсільванія. Незабаром його підтримала одна з популярних газет «Пітсбургська телеграфна хроніка», яка стала популяризувати це свято.
День птахів відзначається щорічно, починаючи з 1906-го. 19 березня 1902 була підписана Міжнародна конвенція з охорони птахів, корисних сільському господарству, яка вступила в силу в кінці 1905-го. Радянський Союз приєднався до неї у 1927 році. 18 жовтня 1950-го в Парижі була підписана Міжнародна конвенція про охорону птахів, яка прийшла на зміну документа 1902 року.
З цього часу список пернатих, що зникають, поповнюється з сумною постійністю, – на Землі вже зникли понад 160 їх видів і підвидів. У Європі під загрозою зникнення понад 50% птахів. В Україні налічується близько 360 видів. Разом з птахами, які можуть залітати на територію країни – близько 456 видів.
ІІІ. Турнір
Орнітофауна рідного краю
До участі у турнірі запрошуються 2 команди.
І-й тур
Я знаю птахів рідного краю
Підведіть підсумки І-го туру
ІІ-й тур
Вікторина «Хто? Де? Коли? Чому?»
Хто?
Де?
Коли?
Чому?
Підведіть підсумки ІІ-го туру
ІІІ-й тур
Назвіть природоохоронні заходи щодо збереження птахів
Підведіть підсумки ІІІ-го туру
ІV-й тур
Назвіть якомога більше народних прикмет пов’язаних із птахами.
Підведіть підсумки ІV-го туру
Підведіть підсумки турніру
ІV. Природоохоронні заходи щодо збереження птахів
Навіщо потрібні штучні гніздівлі?
Багато дрібних видів птахів гніздяться в дуплах дерев. Проте не завжди є достатня кількість придатних місць для побудови гнізда. Тому люди і виготовляють штучні гніздівлі, забезпечуючи птахів такою необхідною домівкою. А ті, в свою чергу, наповнюють наші сади і парки веселими піснями та допомагають боротися зі шкідниками.
Чи будуть птахи використовувати штучні гніздівлі?
Понад 60 видів птахів використовують штучні гніздівлі. З найбільш відомих це: блакитна і велика синиці, повзик, хатні і польові горобці, шпак, мухоловка сіра, міська ластівка, вільшанка, бори вітер і сова сіра.
Чи важко зробити штучну гніздівлю?
Штучну гніздівлю може зробити будь-хто, спеціальний досвід тут не потрібний. Необхідно тільки засвоїти деякі нескладні правила.
Використовуйте дошки шириною 150 мм і товщиною 15 мм. Розмір кожної секції повинен мати розміри згідно з малюнком. Не
робіть гніздівлі занадто малими: основа повинна бути не менше 100см2,у протилежному випадку гніздівля буде обмежувати рухи пташок, а у спекотні дні пташки можуть перегрітися. Щоб захистити птахів від дощу, необхідно промазати шви мастикою чи клеєм. Не виключено, що такий захід повністю не захистить гніздівлю від попадання води, тому радимо просвердлити дренажні отвори в основі (днищі).
Вхідний отвір повинен бути розташований на висоті 125 мм від основи. Якщо висота буде меншою, пташенята можуть бути витягнуті кішкою.
Використовуйте гальванічні гвіздки чи викрутку.
Внутрішня поверхня лицьової стінки гніздівлі повинна бути шершавою, що дозволило б пташкам лазити по ній.
Виготовлення будиночків
для птахів (фото 2)
Розмір вхідного отвору залежить від того, яку пташку Ви хочете привабити: 25 мм - для блакитної синиці,28 мм - для великої синиці і 32 мм - для повзика, хатнього і польового горобців.
Стандартна штучна гніздівля
Існує кілька видів штучних гніздівель. Якщо Вам буде цікаво, ми можемо дати докладну інформацію по кожній з них, але зараз зосередимося на стандартній.
Якщо ви плануєте досліджувати гніздівлю, приєднайте кришку гніздівлі за допомогою смуги зі шкіри або гуми (підійде стара внутрішня велосипедна шина). Якщо ні, то просто прибийте.
Якщо ви маєте наміри привабити виключно синиць, ,то зробіть вхідний отвір не більше 29 мм у діаметрі. В протилежному випадку, хатні горобці чи шпаки займуть її.
Оббийте вхідний отвір металічною пластиною, щоб дятли і білки не змогли роздовбати його, тим самим збільшивши розмір.
Не чіпайте гніздівлю, поки пташенята не полишать її. Потім відкрийте і ретельно вичистіть, тому що у гнізді накопичується багато паразитів, і воно може протрухнути від вологи.
Як захистити гніздівлю від вологи?
Для профілактики можна пофарбувати гніздівлю (тільки ззовні!) водозахисною фар-
бою. Не можна фарбувати вхідний отвір. Потім зачекати, поки фарби висохнуть і впевнитися, що повітря у середині чисте.
Де краще повісити гніздівлю?
Повісте гніздівлю на висоті 2-5 метрів від землі на дереві або стіні, подалі від кішок і надто цікавих громадян! Краще за все, щоб гніздівля була розташована лицьовою стороною між північчю і південно-сходом, таким чином можна уникнути попадання прямого сонячного проміння і пронизливого вітру.
1. Вивішування будиночків для птахів на території закладу освіти
(фото 3)
2. Виготовлення інформаційно-пропагандистської листівки
Повітряний змій - пропагандистська листівка
Повітряні змії відносяться до найдавніших літальних апаратів. Перші документи про них зустрічаються ще за кілька століть до початку нового літочислення. У китайських рукописах розповідається, що повітряні змії запускали під час народних свят. Китайці будували змії у формі птахів, риб, метеликів, жуків, людських фігур, які розфарбовували в найяскравіші кольори (фото 4).
Цікаві старовинні записи про перші практичні застосування повітряних зміїв. В одній з них йдеться, що в ІХ ст. візантійці нібито піднімали на повітряному змії воїна, який з висоти кидав у ворожий стан запальні речовини. У 906 р. київський князь Олег скористався повітряними зміями при взятті Царгорода. А в 1066 р. Вільгельм Завойовник використовував повітряні змії для військової сигналізації при підкоренні Англії. Довгий час вчені Європи недооцінювали значення повітряного змія для науки. Тільки з середини ХVIII ст. повітряний змій починає застосовуватися при наукових роботах. У 1749 р. А. Вільсоном (Англія) змій був використаний для підйому термометра з метою визначення температури повітря на висоті. У 1752 р. вчений-фізик В. Франклін скористався повітряним змієм для дослідження блискавок. Відкривши за допомогою змія електричну природу блискавки, Франклін винайшов блискавковідвід.
Повітряні змії використовувалися для вивчення атмосферної електрики великим російським ученим М.В. Ломоносовим і англійським фізиком
І. Ньютоном.
Широке застосування повітряний змій знайшов у метеорологічних обсерваторіях Німеччини, Франції та Японії.
Повітряні змії під час першої світової війни використовували також для захисту важливих військових об'єктів від нападу літаків супротивника шляхом влаштування загороджень, що складалися з маленьких прив'язних повітряних куль і повітряних зміїв, що піднімалися на висоту 3000 м. З куль і зміїв спускалися дротяні троси, які створювали для літака супротивника велику небезпеку.
Справа виготовлення зміїв в Європі досягла найвищого розквіту до кінця війни, в 1918 р. Після цього інтерес до повітряних зміїв ослаб. Бурхливий розвиток авіації почав витісняти змій з військової справи.
У наші дні будівництво зміїв не може мати ні оборонного, ні наукового значення. Однак, як найпростіше, вельми доступне і захоплююче заняття, створення і запуск повітряних зміїв не втратили і не втратять свого значення.
Ми пропонуємо використовувати повітряних зміїв в якості пропагандистських листівок про збереження птахів (фото 5).
Матеріали та інструменти:
Хід роботи:
(фото 13, 14).
Можна робити такі незвичні інформаційно-просвітницькі листівки, які закликають не тільки до збереження птахів, але несуть інформацію про належність виду до категорії осілих, кочових або перелітних птахів та заклики про захист та збереження цього виду, наприклад:
Розподіляючи птахів рідного краю на категорії, діти вчаться виділяти птахів в певні категорії. Проте слід мати на увазі що цей поділ вельми умовний, як через існування безперервного спектру моделей поведінки між цими категоріями, так і через те, що в межах однієї популяції птахи можуть демонструвати різну поведінку, а один конкретний птах — змінювати її в окремих випадках протягом життя.
Гасла на інформаційно-пропагандистську листівку:
V. Авторські вірші дітей про птахів. Читання вихованцями віршів про птахів, які були написані власноруч, або іншими дітьми.
(Читання на занятті дітьми віршів або творів має виховне значення: з одного боку - це спосіб довести до дитини всю гамму емоцій, що міститься в прочитаному художньому творі, а з іншого - спосіб розвитку і вдосконалення відчуттів дитини. Чим глибше і повніше сприйнято дитиною той або інший твір, тим більший виховний вплив він має на особистість, тим більше якщо вірші написані дітьми.)
ПТАШКИ ВЗИМКУ
Рано вранці, до схід сонця,
Янгол стукав у віконце,
Сповістив таку новину:
Зима вийшла із хатини!
Сніг летить, дерева білі,
Усі парки посивіли.
Веде доріжка у сади,
У дитячі дитсадки.
Пташки сумують,
Вітер віє,
Сонце світить, а не гріє.
Пташки на гілочках сидять
І від холоду тремтять.
Раптом діточки прийшли
І пташкам допомогли,
Їсти дали, обігріли.
Вмить пташки повеселіли.
2007 р.
Автор: Михайленко Анна,.
Вихованка гуртка «Юний еколог»
Центру ТТМ
Дарницького р-ну м. Києва
СИНИЧКА
Серед бурульок попід дахом
Сховалася маленька.
„Замерзла, бідна, натерпілась” –
сніжинкам сумно пожалілась.
Тут сонечко з-за хмар з'явилось:
„Не плач, синичко, все мина.
Ти, навіть, вгледіти не встигнеш,
Як прийде лагідна весна”.
2008 р.
Автор: Мунтьянова Марія,
учениця гімназії № 237
Зігрій та нагодуй птахів
«Зігрій та нагодуй птахів, -
Мені сказала мама.
«Зігрій та нагодуй птахів –
Вони також живі».
«Зігрій та нагодуй птахів, -
Казав мені мій тато.
«Зігрій та нагодуй птахів –
Вони такі ж як ти».
«Зігрій та нагодуй ти нас, -
Почув я раз із кубельця.
«Зігрій та нагодуй ти нас, -
Це кажемо ми, птахи».
«Зігрій та нагодуй птахів, -
Сказало мені серце.
«Зігрій та нагодуй птахів,
Врятуй їх, збережи».
2009 р.
Автор: Сєдих Михайла,
учень СЗШ № 266 м. Києва
***
У хлопчика в руках наївно б'ється
Сполохана пташина, наче сон.
Тремтить в неволі ластівчине серце,
Яке малий насильник взяв в полон.
Він сам, мабуть, того не розуміє,
Що птаха та уже не полетить,
Що зірвуться усі її надії,
Як їй хлопчина крила обломить.
Трима за ногу птаху полонену,
Вона ж у небо рветься, в рідний край,
Очима просить припинить цю сцену:
„Послухай мене, хлопче, не вбивай!
Пусти мене додому! Там, у небі
Моя вся доля й воленька моя!
Я полечу до чистоти, далебі,
Лиш про свободу зараз мрію я!"
Та ці слова заплутались в долині,
І тихий свист на зміну слову став.
Це хлопець, просто граючись, пташині
Мале пухнасте крильце обірвав.
2009 р.
Автор: Юрченко Марія,
учениця СШ № 314
Лист інтернет-джерел та використаної літератури
Фото 1
Фото 2
Фото 3
Фото 4
Фото 5
Фото 6
Фото 7
Фото 8
Фото 9
Фото 10
Фото 11
Фото 12
Фото 13
Фото 14
Фото 15
Фото 16
Фото 17
Фото 18
Фото 19