Заняття "Конфліктні ситуації"

Про матеріал
Розробка "години психолога" на тему "Конфліктні ситуації" для дітей підліткового віку. Метою заняття є розглянути конструктивні та деструктивні способи поведінки у конфліктній ситуації; розвиток навичок конструктивного вирішення конфліктних ситуацій та визначення переважаючого стилю поведінки в конфліктних ситуаціях.
Перегляд файлу

Заняття «Конфліктні ситуації»

Мета: розглянути конструктивні та деструктивні способи поведінки у конфліктній ситуації; розвиток навичок конструктивного вирішення конфліктних ситуацій.

 

Вправа 1.«Продовж речення»

Мета: розвивати образне мислення та уявлення про конфлікт.

Дитині пропонуємо продовжити фразу опираючись на свої уявлення та відчуття.

Якщо конфлікт  - це квітка, то яка?

Якщо конфлікт – це меблі, то які?

Якщо конфлікт – це дерево, то яке?

Якщо конфлікт – це явище природи, то яке?

Якщо конфлікт – це техніка, то яка?

Якщо конфлікт – це музичний інструмент, то який?

Якщо конфлікт – це посуд, то який?

Якщо конфлікт – це страва, то яка?

Якщо конфлікт – це фрукт, то який?

Якщо конфлікт – це овоч, то який?

Якщо конфлікт – це тварина, то яка?

Якщо конфлікт – це літературний герой, то який?

 

Вправа 2. «Емоції в конфлікті»

Мета: усвідомлення своїх почуттів у конфліктній ситуації; формування навичок розпізнавання емоцій.

Інструкція: записати на папері ті почуття, емоції, які переживають майже всі люди під час сварки.

   На ІІ етапі – підібрати антоніми до цих почуттів.

Обговорення: чи складно точно охарактеризувати свій стан? Чи важливо, щоб твій співрозмовник знав про ті почуття, що ти відчуваєш? Чи однаково у різних людей виявляються ті самі почуття? Для чого треба знати настрій співрозмовника під час конфлікту?

3. Бесіда «Конфлікт і стилі поведінки у конфліктах»

Мета: вивчити найпоширеніші способи поведінки в конфліктній ситуації.

Інструкція: Кожен стиль поведінки у складних ситуаціях асоціюється із поведінкою певної тварини. Ознайомившись із способами поведінки в конфлікті, ви маєте описати ті риси особистості, що, на ваш погляд, властиві людині, у якої переважає цей стиль поведінки.

Способи поведінки у конфлікті

-         Уникнення ( прагнення ухилитися від конфлікту, нічого не робити і не мати проблем)=Черепаха – ухилення від конфлікту, але не розв’язання його. Девіз: «Моя хата скраю, нічого не знаю».

-         Пристосування ( пасивні дії, бажання задовольнити інтереси інших)= Плюшевий ведмедик – висить, а конфлікту не розв’язує. Девіз: «Давайте жити дружно».

-         Компроміс (розташування до врегулювання розбіжності на основі взаємних поступок, досягнення часткового задоволення своїх інтересів)=Лисиця. Девіз: «Ти – мені, я – тобі».

-         Конфронтація( суперництво) ( задоволення власних інтересів навіть на шкоду іншим, активні індивідуальні дії, прагнення нав’язати іншим своє розв’язання проблеми)=Акула. Девіз: «Усе тільки мені, а ви обійдетесь!», або «Стій! Буду стріляти!».

-         Співпраця (загальні активні дії)=Сова – слухає, аналізує, діє. Девіз: «Одна голова добре, а дві – краще!».

 

4. Методика «Визначення стилю поведінки в конфлікті».

Мета: визначити стиль поведінки особистості в конфлікті.

 Уважно прочитайте вислови і прислів'я. визначте наскільки кожне прислів'я відповідає вашим діям під час конфліктів:

5-відповідає в усіх випадках;

4-відповідає в більшості випадків;

3-деколи відповідає;

2- відповідає, але дуже рідко;

1 – ніколи не відповідає.

 Чим більшою є загальна сума балів за певною стратегією розв'язання конфліктів, тим частіше ви схильні застосовувати цю стратегію. Чим менша сума балів, тим рідше ви користуєтеся нею. зробіть підрахунок набраних балів у своїх картках і визначне найбільшу кількість набраних балів; може бути декілька позицій. за поданим ключем до даної методики визначте свій стиль поведінки в конфлікті.

Методика «Визначення стилю поведінки в конфлікті»

  1. Від суперечки легше утриматися, аніж потім здихатися її.

 

  1. Якщо ви не можете примусити людину думати так, як ви робите, то примусьте її робити так,

 

  1. Теплі слова розтоплюють холодні серця
  2. Послуга за послугу

 

  1. Давай приходь і подумаємо разом

 

  1. Під час суперечки заслуговує похвали той, хто першим замовкне.

 

  1. Чия сила, того й правда

 

  1. Солодкі слова роблять солодкими рух уперед

 

  1. Краще синиця в руках, аніж журавель в небі

 

  1. Істина знаходиться в знаннях

 

  1. Той, хто б'ється і тікає, доживає до нової битви

 

  1. Той перемагає блискуче, хто примушує своїх ворогів тікати

 

  1. Убий ворога своєю надмірною добротою

 

  1. Чесний обмін думками не приведе до суперечки

 

  1. Ніхто не може претендувати на істину, але кожен може зробити внесок у неї

 

  1. Тримайся подалі від тих, хто незгідний з тобою

 

  1. Тільки той, хто вірить у перемогу, перемагає на полі битви

 

  1. Добре слово мало коштує, та дорого цінується

 

  1. Зуб за зуб – це чесна гра

 

  1. Тільки той, хто готовий відмовитися від власного права на істину, збагатиться від істин, які знають інші

 

  1. Уникайте сварливих людей – вони зроблять ваше життя нещасним

 

  1. Людина, яка не тікає сама, змушує тікати інших

 

  1. М'які слова забезпечують гармонію

 

  1. Хочеш мати хорошого друга – зроби йому щось приємне

 

  1.  Відкрито говори про свої конфлікти і йди їм назустріч – ьтільки це приведе до до їх найкращого вирішення

 

  1.  Найкращий спосіб улагодження конфліктів – уникати їх зовсім

 

  1. Займаю тверду рішучу позицію (на тім стою і не можу інакше)

 

  1. Лагідність перемагає гнів

 

  1. Краще щось, аніж нічого з того, що ти хочеш

 

  1. Щирість, чесність і довіра гори звернуть

 

  1. Немає нічого важливішого, ніж те, за що тобі потрібно боротися

 

  1. У світі завжди були й будуть переможці й переможені

 

  1. Вони на тебе з каменем, а ти до них з прихильністю

 

  1. Якщо двоє йдуть на компроміс справедливе рішення гарантване

 

  1. Правди можна досягти тільки воюючи

 

 

Ключ до методики

Ухиляння

Суперництво

Пристосування

Компроміс

Співробітництво

1-

2-

3-

4-

5-

6-

7-

8-

9-

10-

11-

12-

13-

14-

15-

16-

17-

18-

19-

20-

21-

22-

23-

24-

25-

26-

27-

28-

29-

30-

31-

32-

33-

34-

35-

 

 

 

 

 

 

5. Притча «Два горобчики»

На дереві спокійно сиділи два горобчики. Один — угорі, а другий — нижче. Через якийсь час один горобчик, який сидів на вершечку, щоб якось розпочати розмову, сказав:

Яке гарне зелене листячко!

Горобчик, який сидів нижче, зрозумів ці слова як виклик і одразу ж відповів:

Чи ти сліпий?! Хіба не бачиш, що воно сіро-біле?

То ти сліпий! Листя — зелене.

Горобчик знизу, певний, що правда на його боці, зацвірінькав:

Закладаюся пір’ям мого хвоста, що листя сіро-біле. Ти нічого не розумієш, ти — дурний. Горобчик, який сидів на вершечку, розсердився і з усієї сили кинувся на свого ворога, щоб відповісти. Але перш ніж почати двобій, вони обидва поглянули вгору. Горобчик, який злетів із вершечка, здивовано скрикнув:

Дивись, дивись! Листя справді сіро - біле!

А потім додав:

А ходи зі мною на вершечок, — і вони разом стрибнули туди.

Дивись, дивись! Листя справді зелене! – відповів той, що сидів нижче…

Обговорення. Ми бачимо, що конфлікт виник з того, що зіткнулися протилежні погляди, думки щодо ситуації. Кожен учасник конфлікту має власне уявлення про ситуацію. Ці уявлення найчастіше не збігаються. Люди реагують по-різному і найчастіше не знають, як бачить цю ситуацію опонент.

 

6. Пам'ятка «Конструктивні способи профілактики та подолання конфліктної поведінки»

1. Виконувати фізичні вправи (гімнастика, аеробіка, віджимання від підлоги, біг).

2. Займатися силовими видами спорту (бокс боротьба) або виснажливою фізичною працею.

3. Вилити злість на неживому об'єкті: побити подушку, диван, боксерську грушу, пошматувати газету.

4. Зробити масаж на потиличній частині спини, щоб зняти напруження.

5. викричатися, не спрямовуючи свій крик на об'єкт роздратування.

6. Змінити вид діяльності на той, що допомагає відволіктися від проблем.

7. Використати комунікативну техніку «Я - повідомлення»: висловлюючи почуття співрозмовникові щодо ситуації, яка вас дратує, викликати співчуття й бажання зрозуміти вас і не зіпсувати стосунки.

8. Використати релаксацію (розслаблення м'язів). Це метод за допомогою якого можна частково або повністю позбутися фізичного або психічного напруження.

 

7. Рефлексія.

 

Список використаних джерел

  1. Кузікова С.Б. Теорія і практика вікової психокорекції: Навч.посібник. – 2-ге вид., стер. – Суми: ВДТ «Університетська книга», 2008.- 384с.
  2. Профілактика суїцидальної поведінки дітей та учнівської молоді / автори-укладачі А.В.Аносова, О.А.Бабиленко, Н.А.Максимова, Л.А.Пєтушкова //Вісник психологічної служби Київщини. Випуск 7. – Біла Церква: КОІПОПК, 2014.- 248С.
  3. Психологічні тренінги в школі / Упоряд. Т. Шаповал. – К.: Вид. дім «Шкіл. Світ»: Вид. Л. Галіцина, 2006. – 128 с. – (Б-ка «Шкіл. Світу»).

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
27 лютого
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку