Заняття «Конфліктні ситуації»
Мета: розглянути конструктивні та деструктивні способи поведінки у конфліктній ситуації; розвиток навичок конструктивного вирішення конфліктних ситуацій.
Вправа 1.«Продовж речення»
Мета: розвивати образне мислення та уявлення про конфлікт.
Дитині пропонуємо продовжити фразу опираючись на свої уявлення та відчуття.
Якщо конфлікт - це квітка, то яка?
Якщо конфлікт – це меблі, то які?
Якщо конфлікт – це дерево, то яке?
Якщо конфлікт – це явище природи, то яке?
Якщо конфлікт – це техніка, то яка?
Якщо конфлікт – це музичний інструмент, то який?
Якщо конфлікт – це посуд, то який?
Якщо конфлікт – це страва, то яка?
Якщо конфлікт – це фрукт, то який?
Якщо конфлікт – це овоч, то який?
Якщо конфлікт – це тварина, то яка?
Якщо конфлікт – це літературний герой, то який?
Вправа 2. «Емоції в конфлікті»
Мета: усвідомлення своїх почуттів у конфліктній ситуації; формування навичок розпізнавання емоцій.
Інструкція: записати на папері ті почуття, емоції, які переживають майже всі люди під час сварки.
На ІІ етапі – підібрати антоніми до цих почуттів.
Обговорення: чи складно точно охарактеризувати свій стан? Чи важливо, щоб твій співрозмовник знав про ті почуття, що ти відчуваєш? Чи однаково у різних людей виявляються ті самі почуття? Для чого треба знати настрій співрозмовника під час конфлікту?
3. Бесіда «Конфлікт і стилі поведінки у конфліктах»
Мета: вивчити найпоширеніші способи поведінки в конфліктній ситуації.
Інструкція: Кожен стиль поведінки у складних ситуаціях асоціюється із поведінкою певної тварини. Ознайомившись із способами поведінки в конфлікті, ви маєте описати ті риси особистості, що, на ваш погляд, властиві людині, у якої переважає цей стиль поведінки.
Способи поведінки у конфлікті
- Уникнення ( прагнення ухилитися від конфлікту, нічого не робити і не мати проблем)=Черепаха – ухилення від конфлікту, але не розв’язання його. Девіз: «Моя хата скраю, нічого не знаю».
- Пристосування ( пасивні дії, бажання задовольнити інтереси інших)= Плюшевий ведмедик – висить, а конфлікту не розв’язує. Девіз: «Давайте жити дружно».
- Компроміс (розташування до врегулювання розбіжності на основі взаємних поступок, досягнення часткового задоволення своїх інтересів)=Лисиця. Девіз: «Ти – мені, я – тобі».
- Конфронтація( суперництво) ( задоволення власних інтересів навіть на шкоду іншим, активні індивідуальні дії, прагнення нав’язати іншим своє розв’язання проблеми)=Акула. Девіз: «Усе тільки мені, а ви обійдетесь!», або «Стій! Буду стріляти!».
- Співпраця (загальні активні дії)=Сова – слухає, аналізує, діє. Девіз: «Одна голова добре, а дві – краще!».
4. Методика «Визначення стилю поведінки в конфлікті».
Мета: визначити стиль поведінки особистості в конфлікті.
Уважно прочитайте вислови і прислів'я. визначте наскільки кожне прислів'я відповідає вашим діям під час конфліктів:
5-відповідає в усіх випадках;
4-відповідає в більшості випадків;
3-деколи відповідає;
2- відповідає, але дуже рідко;
1 – ніколи не відповідає.
Чим більшою є загальна сума балів за певною стратегією розв'язання конфліктів, тим частіше ви схильні застосовувати цю стратегію. Чим менша сума балів, тим рідше ви користуєтеся нею. зробіть підрахунок набраних балів у своїх картках і визначне найбільшу кількість набраних балів; може бути декілька позицій. за поданим ключем до даної методики визначте свій стиль поведінки в конфлікті.
Методика «Визначення стилю поведінки в конфлікті»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ключ до методики
Ухиляння |
Суперництво |
Пристосування |
Компроміс |
Співробітництво |
1- |
2- |
3- |
4- |
5- |
6- |
7- |
8- |
9- |
10- |
11- |
12- |
13- |
14- |
15- |
16- |
17- |
18- |
19- |
20- |
21- |
22- |
23- |
24- |
25- |
26- |
27- |
28- |
29- |
30- |
31- |
32- |
33- |
34- |
35- |
|
|
|
|
|
5. Притча «Два горобчики»
На дереві спокійно сиділи два горобчики. Один — угорі, а другий — нижче. Через якийсь час один горобчик, який сидів на вершечку, щоб якось розпочати розмову, сказав:
— Яке гарне зелене листячко!
Горобчик, який сидів нижче, зрозумів ці слова як виклик і одразу ж відповів:
— Чи ти сліпий?! Хіба не бачиш, що воно сіро-біле?
— То ти сліпий! Листя — зелене.
Горобчик знизу, певний, що правда на його боці, зацвірінькав:
— Закладаюся пір’ям мого хвоста, що листя сіро-біле. Ти нічого не розумієш, ти — дурний. Горобчик, який сидів на вершечку, розсердився і з усієї сили кинувся на свого ворога, щоб відповісти. Але перш ніж почати двобій, вони обидва поглянули вгору. Горобчик, який злетів із вершечка, здивовано скрикнув:
— Дивись, дивись! Листя справді сіро - біле!
А потім додав:
— А ходи зі мною на вершечок, — і вони разом стрибнули туди.
— Дивись, дивись! Листя справді зелене! – відповів той, що сидів нижче…
Обговорення. Ми бачимо, що конфлікт виник з того, що зіткнулися протилежні погляди, думки щодо ситуації. Кожен учасник конфлікту має власне уявлення про ситуацію. Ці уявлення найчастіше не збігаються. Люди реагують по-різному і найчастіше не знають, як бачить цю ситуацію опонент.
6. Пам'ятка «Конструктивні способи профілактики та подолання конфліктної поведінки»
1. Виконувати фізичні вправи (гімнастика, аеробіка, віджимання від підлоги, біг).
2. Займатися силовими видами спорту (бокс боротьба) або виснажливою фізичною працею.
3. Вилити злість на неживому об'єкті: побити подушку, диван, боксерську грушу, пошматувати газету.
4. Зробити масаж на потиличній частині спини, щоб зняти напруження.
5. викричатися, не спрямовуючи свій крик на об'єкт роздратування.
6. Змінити вид діяльності на той, що допомагає відволіктися від проблем.
7. Використати комунікативну техніку «Я - повідомлення»: висловлюючи почуття співрозмовникові щодо ситуації, яка вас дратує, викликати співчуття й бажання зрозуміти вас і не зіпсувати стосунки.
8. Використати релаксацію (розслаблення м'язів). Це метод за допомогою якого можна частково або повністю позбутися фізичного або психічного напруження.
7. Рефлексія.
Список використаних джерел