ТЕМА: Методичні основи роботи над формуванням вмінь розв’язувати задачі на пропорційне ділення.
Мета: Ознайомити студентів із змістом підготовчих завдань до розв’язування задач на пропорційне ділення, розглянути різні підходи до ознайомлення та прийомами формування вмінь і навичок розв’язування задач даного типу; вправлятися у розв’язуванні цих задач; формувати вміння застосовувати знання в нестандартній ситуації, навички роботи з підручником; розвивати творчі здібності і аналітичну діяльність студентів; виховувати повагу до професії вчителя.
Обладнання: програма з математики, підручники, мультимедійні презентації.
Література:
Хід заняття
І. Організація діяльності студентів групи.
Об’єднання в творчі групи за кольорами: червоний, синій, зелений, жовтий.
Кожен із вас неповторний і єдиний, але є у вас спільні риси.
Бо вибір червоного кольору свідчить про бажання верховодити.
Синій колір – колір моря і небес, колір доброти і сталості. Він означає чесність і вірність.,
Зелений колір – колір трави і листя. Він діє заспокійливо. Для багатьох народів це символ надії та веселощів.
Жовтий колір справляє тепле й приємне враження. Це колір золота й осені.
ІІ. Актуалізація опорних знань студентів.
На домашнє завдання Вам було скласти задачу на знаходження четвертого пропорційного краєзнавчого змісту, що відповідає певній темі і здійснити пошук плану розв’язування задачі.
Група «Жовті». Екологія (спосіб прямого зведення до 1).
Група «Зелені». Транспорт (спосіб оберненого зведення до 1).
Група «Сині». Торгівля (спосіб відношень).
Група «Червоні». Природа (ускладнена задача).
- Назвіть особливості задач на знаходження четвертого пропорційного. Чому їх так називають? Як іще? Назвіть способи розв`язування задач на знаходження четвертого пропорційного?
- За чим визначаємо спосіб розв`язування задач?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на занятті ознайомимося із новим типом складених типових задач. Це задачі на пропорційне ділення. Їх назву можна пояснити тим, що у задачах на пропорційне ділення вимагається значення однієї величини, яка являє собою суму двох шуканих значень цієї величини, розподілити пропорційно до двох даних значень іншої величини при умові, що значення третьої величини незмінне.
Основним завданням змістової лінії «Сюжетні задачі» є набуття учнями загального уміння розв`язувати задачі певних типів. У 5-6 класах учні продовжують розв`язувати задачі на пропорційне ділення, де основним методом їх розв`язування стає алгебраїчний. Успіх у роботі над задачами залежить від якості сформованих у 3-4 класах вмінь розв`зувати задачі, що містять однакову (сталу) величину.
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
Навчальна програма передбачає розв’язування задач на пропорційне ділення у 4 класі
4 клас
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
|
Сюжетні задачі |
||
Задачі на пропорційне ділення. |
розв’язує задачі на пропорційне ділення. |
|
Формування вміння розв`язувати задачі на пропорційне ділення, в яких однаковою (сталою) величиною є:
- значення величини однієї одиниці для обох випадків;
- значення кількості або часу.
Методика розв`язування задач на пропорційне ділення передбачає підготовку, ознайомлення і розвиток умінь.
Група «Сині». Зміст підготовчої роботи до введення задач на пропорційне ділення.
Група «Зелені». Ознайомлення з задачами на пропорційне ділення.
Показ відео фрагмента уроку Царук К. у Сарненській ЗОШ № 2 на тему «Задачі на пропорційне ділення»(4 клас).
Група «Жовті». Формування вмінь і навичок розв’язувати задачі на пропорційне ділення.
Прийоми формування умінь і навичок:
Група «Червоні». Ознайомлення та формування вміння розв`язувати задачі на пропорційне ділення за теорією поетапного формування розумових дій П.Я. Гальперіна та Н.Ф. Тализіної.
Істотні ознаки задач на пропорційне ділення:
V. Формування практичних умінь.
Відомий математик, Джордж Пойа, сказав: «Розв’язування задач – практичне мистецтво, подібне плаванню, катанню на лижах або грі на фортепіано; навчитися йому можна, тільки наслідуючи хорошим зразкам і постійно практикуючись…якщо ви хочете навчитися плавати, то сміливо входите у воду, а якщо хочете навчитися розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх».
Робота в групах.
Завдання 1.
Проведіть методичну роботу над задачею по пошуку плану її розв’язування, зробивши короткий табличний запис та зобразивши графічно пошук плану. Порівняйте задачі. Складіть обернену задачу.
Задача
З однієї грядки зібрали 6 однакових мішків картоплі, а з другої - 4 таких мішки. Маса всієї зібраної картоплі 650 кг. Скільки кілограмів картоплі зібрали з кожної грядки окремо?
Задача
Працюючи з однаковою продуктивністю, в середу будівельники поклали 1600 цеглин, а в четвер - 1400. Скільки годин працювали будівельники кожного дня, якщо всього вони працювали 15 годин?
Порівняйте розв`язання цих задач. Що в них спільного? Що відмінного? (Спільні дві перші дії. Перша дія - додавання, а друга - ділення. Відрізняються двома останніми діями: в першій задачі дві останні дії множення, а в другій - ділення.) Але ми зазначили що обидві задачі на пропорційне ділення. Для того, щоб відрізняти ці задачі, домовилися вважати задачі, в яких дві останні дії множення задачами першого виду, а задачі, в яких дві останні дії ділення - другого виду.
Задачі на пропорційне ділення розв’язують 4 діями:
I дією знаходять суму двох даних значень однієї величини. Цю суму співставляють із даною сумою двох шуканих значень іншої величини і виконують II дію – ділення, якою знаходять значення однакової ( сталої ) величини.
III і IV дії – однакові – множення або ділення, залежно від прямого чи непрямого зведення до одиниці в другій дії.
IV дію - можна виконати відніманням.
Завдання 2
Перетворіть задачу на знаходження четвертого пропорційного на задачу на пропорційне ділення. Чи можна ці задачі використати для ознайомлення учнів із задачею на знаходження четвертого пропорційного та із задачею на пропорційне ділення? Відповідь обґрунтуйте.
Задача
В Інтернет-магазині перший працівник за 6 год роботи оформлює замовлення від 48 покупців. Скільки замовлень оформить другий працівник за 4 год, якщо працюватиме з тією самою продуктивністю?
(Два працівники Інтернет-магазину оформили замовлення від 80 покупців. Перший працював 6 год, а другий - 4 год. Скільки замовлень оформив кожен працівник, якщо обидва працювали з однаковою продуктивністю?)
Задача
Перший майстер за 5 днів відремонтував 20 мобільних телефонів. За скільки днів відремонтує другий майстер 24 телефони, якщо працюватиме з тією самою продуктивністю?
(Працюючи з однаковою продуктивністю, перший майстер відремонтував 20 мобільних телефонів, а другий - 24. Скільки днів працювали майстри якщо всього вони працювали 11 днів?)
Спільні ознаки:
Відмінна ознака - шуканим є або одне числове значення, або два числові значення третьої величини. У задачах на знаходження четвертого пропорційного для цієї величини дано одне числове значення, а інше є шуканим; в задачах на пропорційне ділення обидва числові значення є шуканими, але дано їх суму.
- Що спільного у розв`язаннях задач на знаходження четвертого пропорційного і на пропорційне ділення? (В обох задача, щоб відповісти на запитання, треба знати значення однакової величини, але воно знаходиться різними способами:
1) за двома числовими значеннями двох величин одного з випадків;
2) за двома сумарними значеннями двох величин.)
Завдання 3.
Складіть і розв`яжіть задачу за коротким записом.
|
Ціна (грн) |
Кількість (шт.) |
Вартість (грн) |
І ІІ |
однакова |
7 8 |
? ? |
|
Продуктивність праці |
Час (год.) |
Виконана робота (шт.) |
І ІІ |
однакова |
7 8 |
? ? |
|
Ціна (грн) |
Кількість (шт.) |
Вартість (грн) |
І ІІ |
2 грн. 3 грн. |
однакова |
? ? |
Задача. На 95 грн. купили олівці та ручки. Ціна олівця - 2 грн, а ручки - 3 грн. Скільки заплатили окремо за олівці й за ручки, якщо кількість ручок і олівців однакова?
|
Ціна (грн) |
Кількість (шт.) |
Вартість (грн) |
І ІІ |
5 грн. 7 грн. |
однакова |
? ? |
Задача. На 144 грн. купили олівці та ручки. Ціна олівця - 5 грн., а ручки 7 грн. Скільки заплатили окремо за олівці й ручки, якщо їх кількість однакова?
Завдання 4.
Скласти задачу про Попелюшку і Герду, які висаджували кущі троянд.
Скласти задачу про Мальвіну, котра робила букети з ромашок і кульбаб.
VІ. Підсумок заняття.
Запитання до студентів:
Виставлення оцінок студентам.
VІІ. Домашнє завдання.