ЗАНЯТТЯ 2
МОВА ЕМОЦІЙ
Мета : розвиток умінь сприймати, передавати та інтерпретувати емоції в процесі спілкування.
Обладнання: фліпчарт, папір, фломастери, фарби, ножиці, зразок маски.
Хід заняття
Вправа «Невербальне привітання»
Мета: формування навичок невербальної взаємодії
Давайте розпочнемо це заняття із того, що висловимо один одному побажання на сьогодні. Виконаємо це так. Перший учасник підійде до когось іншого, привітається з ним і висловить йому побажання на сьогодні. Той , до кого підійшов перший учасник, у свою чергу, підійде до наступного і так далі, доти, доки кожний не одержить побажання на день.
Сьогодні ми з вами будемо говорити про «мову» наших емоцій, а саме про вираження емоцій мімікою, жестами, інтонацією.
Для розігріву проведемо наступну вправу.
Вправа-розминка "Дикуни"
Мета: активізувати прояви експресивних звуків.
Учасники групи стають у коло. їм пропонується уявити, що вони — жителі джунглів, дикі тварини.
Якими звуками вони б спілкувалися один з одним?
Пропонуємо відтворити звуки, з урахуванням завдання, звуки, що повідомляють:
Які емоції і почуття ви відчували на початку цієї вправи?
Чи змінились вони ?
Вправа «Інтонації»
Мета: навчитися висловлювати свої почуття та емоції за допомогою інтонації, усвідомлення значення інтонації у вираженні почуттів.
Всі учасники стають в коло.
1.Кожен отримує картку, на якій написана емоція. Завдання полягає в тому, що кожен повинен сказати фразу «Алло. Скільки тебе можна чекати?» з тією емоцією , яка написана на листочку.
2.Кожен отримує картку з фразою. Завдання полягає в тому , щоб сказати одну і ту ж фразу надаючи їй прямий , потім протилежний зміст інтонації.
- Радий вас бачити!
- Дякую за роботу.
- Приходьте завтра.
- Я в захопленні.
- Спасибі, мені дуже приємна ваша увага.
- Було приємно з вами поспілкуватися.
- Дякую за комплімент.
- Дуже вам вдячний.
- Мені це дуже подобається.
- Я просто в шоці.
Які емоції легше передавати?
Які емоції важче передавати?
А які емоції легше/важче розпізнавати?
Давайте зараз трішки відпочинемо.
Вправа-руханка
Мета: зменшення психологічного напруження учасників.
Продемонструйте як ходить людина:
- впевнена в собі,
- поспішає на роботу,
- гордиться своїми досягненнями в житті,
Ми вже не раз говорили про те, що є невербальні засоби вираження емоцій. До них належать міміка, жести. Пропоную провести наступну вправу.
Вправа «Маски»
Всі учасники малюють собі маску. Вона може бути будь-якого вигляду, на своє власне бажання. Після виготовлення масок учасники сідають по колу. Ведучий стає в центрі кола, закриває очі та починає повільне обертання, витягнувши руку (вказівний палець у вигляді «стрілки»). Коли він зупиниться і відкриє очі, «стрілка» вкаже на когось із присутніх: з цієї людини і починається обговорення. Кожен (у будь-якому порядку) повинен висловити свою думку про маску, яку обговорюють:
– чи цікава маска і чим, чи підходить вона цій людині(з суб’єктивною точкою зору того, хто висловлюється);
– які особливості характеру людини відбиті в цій масці;
– які особливості свого характеру людина (на думку того, хто говорить) хотіла б приховати за допомогою цієї маски;
– яка маска на думку того, хто говорить, краще підійшла б для цієї людини (літературного героя, якого-небудь звіра, героя фільмів, історичної особи і так далі).
У повсякденному спілкуванні ми теж іноді носимо маски. Тільки маски ці не з паперу, а з мускульного гриму – особливого виразу обличчя, пози, тону. Зараз ми подивимося, що це таке.
Учасники сідають у коло, в центр якого викладаються свої попередньо виготовлені маски.
Всі учасники навмання вибирають собі по одній масці і кожен повинен продемонструвати «маску», яка дісталася йому: потрібно придумати ситуацію, в якій довелося б надіти цю маску, і відтворити ситуацію. Наприклад, кому дісталася маска радості, може зображувати сценку: «Колишній знайомий хлопець, який тобі дуже подобався, ділиться з тобою радістю від перемоги у турнірі з шахматів». Після чого група оцінює, наскільки людина зуміла зобразити необхідну маску. Потім переходять до наступної сценки.
Питання для обговорення:
– Які переживання виникали під час виконання завдання?
– Чи важко було зображувати маски?
– Чому люди надівають маски в ході спілкування?
– Що нового ви дізналися, виконуючи вправу?
І на завершення хочу розповісти вам одну притчу.
До кабінету відомого психіатра якось увійшов чоловік, на перший погляд цілком урівноважений, поважний та елегантний. Та за кілька хвилин розмови лікар переконався, що відвідувач перебуває у полоні глибокої депресії і безпросвітного гнітючого смутку.
Лікар розпочав докладне обстеження і під кінець розмови спитав свого нового пацієнта:
— А чому б вам сьогодні увечері не піти до цирку, що саме приїхав до нашого міста? У виставі бере участь знаменитий клоун, який уже розвеселив півсвіту. Всі про нього кажуть, що він надзвичайно талановитий. Це неодмінно розважить вас, ось побачите.
При цих словах пацієнт зі сльозами вимовив:
— Та я ж і є той клоун. Одне питання не дає мені спокою: як відчути, коли маю грати свою роль, а коли справді можу бути собою? Я вдаю, бо часто не маю сили бути таким, який я є... Загалом тому, що це могло б комусь не сподобатися. Не знаю, може це пересторога, яку відчувають усі... може, іншим також не хотілося б завжди виглядати спритнішими та сильнішими, ніж вони є насправді...
Сьогодні нарешті відкиньте свої маски і будьте лише собою!
Вправа «Невербальне прощання»
Всі учасники прощаються за допомогою міміки і жестів.