КЗ ЗІНЬКІВСЬКА РАЙОННА СТАНЦІЯ ЮНИХ ТЕХНІКІВ
Відкрите заняття на тему:
«Будова мікролітражного двигуна»
Група No2 (основний рівень навчання) авіамодельного гуртка
Керівник гуртка:
Тоцький Вячеслав Петрович
Тема заняття: Будова мікролітражного двигуна.
Мета: Ознайомлення вихованців з будовою мікролітражного двигуна.
Обладнання: Компресійний мікролітражний двигун, мікролітражний двигун з жаровим запалюванням.
Тип заняття: Комбіноване.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
1. Перевірка наповнюваності групи. 2. Організація учнів до навчання.
II. Основна частина.
1. Будова двигуна
Мікролітражні двигуни (рис.1) незважаючи на малі розміри, невелику вагу й просту конструкцію, складаються з тих самих основних частин, що й великі автомобільні двигуни внутрішнього згоряння.
Рис. 1. Мікродвигун внутрішнього згоряння в розрізі.
Картер двигуна з'єднує між собою деталі двигуна, до Нього прикріплюється циліндр, а всередині картера в носику розташовані корінні підшипники, в яких обертається колінчастий вал і розподільний клапан золотник. Внутрішня частина картера, в якій обертається колінчастий вал, герметично ізольована. Поршень, рухаючись вгору і вниз, створює поперемінно то розрідження, то стиск, завдяки чому пальна суміш подається в циліндр двигуна через перепускні канали.
Отже, картер разом з поршнем є нібито насосом, що перекачує пальну суміш. В останніх серійних двигунах картер виготовлено рознімним. Задня кришка, що знімається, дає можливість забезпечити точне регулювання золотника. В цих двигунах усі деталі картера виготовлені з алюмінієвого сплаву - силуміну.
2. Кривошипний вал
Кривошипний вал двигуна сприймає на себе зусилля від поршня через шатун і разом з ним перетворює поступальний рух поршня на обертальний рух вала. На кінці кривошипного вала, виведеного з картера, закріплюють повітряний гвинт або маховик і шестерню силової передачі або вилку карданного з'єднання.
Кривошипний вал спирається на шарикопідшипники, встановлені в носику картера. Кривошипний вал при роботі двигуна обертається нерівномірно. Під час робочого ходу, коли гази тиснуть на поршень, швидкість обертання вала збільшується. Коли ж поршень іде вгору і стискує робочу суміш, швидкість обертання зменшується. Ці коливання швидкості регулюються маховиком, який встановлений на кривошипному валу. Маховик під час роботи двигуна накопичує енергію, допомагає кривошипно- шатунному механізму проходити мертві точки і провертає кривошипний вал двигуна для всмоктування пальної суміші і стиску її в циліндрі.
На кривошипному валу є щока, на якій розміщений кривошипний палець. З діаметрально протилежного боку є приливок. Він зрівноважує масу кривошипного пальця і частково масу шатуна і поршня.
Кривошипні вали виготовляються з легованої сталі. Шийки вала обробляють термічно та шліфують.
3. Шатун
Шатун перетворює зворотно-поступальний рух поршня на обертальний рух колінчастого вала. Нижня головка шатуна надіта на кривошипний палець щоки вала, а верхня головка входить в поршень і з'єднана з ним за допомогою поршневого пальця.
В усіх двигунах шатун виготовляється штампуванням з дюралюмінію Д-16Т (можна заміняти сталевим).
III. Заключна частина:
1. Підведення підсумків заняття.
2. Прибирання робочих місць.