Заняття на тему «Поетична скарбничка Лесі Українки»

Про матеріал
Тема: «Поетична скарбничка Лесі Українки». Мета: ознайомити з автобіографією та творчістю Л. Українки; викликати зацікавленість до творів Л. Українки; виховати національно-патріотичні почуття, повагу до літературної творчості; шанобливе і бережне ставлення до української історії та культури, любов до народу та Батьківщини, провести цікавий урок.
Перегляд файлу

Заняття на тему: 

«Поетична скарбничка Лесі Українки» 

Леся Українка та «Просвіта»: До 150-річчя від дня народження Лесі Українки  - фото-виставка | ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ КРАЄЗНАВЧИЙ МУЗЕЙ

(до 150-річчя з дня народження Л.Українки)

 

Підготувала: Черненко Т. Д.

 

Тема: «Поетична скарбничка Лесі Українки».

Мета: ознайомити з автобіографією та творчістю Л. Українки; викликати зацікавленість до творів Л. Українки; виховати національно-патріотичні почуття, повагу до літературної творчості; шанобливе і бережне ставлення до української історії та культури, любов до народу та Батьківщини.

Обладнання: ілюстрації з фото Лесі Українки, відео матеріал «Давня весна», плакат з ребусом, скринька з папірцями-завданнями.

Матеріали: ноутбук, маркер, плакат, дошка,  скринька.

Тип заняття: комбінований.

Вік вихованців: 10-14 років.

Хід заняття

Вчитель: Доброго дня! Сьогодні наше заняття присвячене до 150-річчя з дня народження великої української письменниці Лесі Українки.

Я на гору круту,  крем’яную

Буду камінь важкий піднімать,

І, несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать.

      Ці слова належать жінці ніжній, тендітній, розумній, вольовій - Ларисі Петрівні Косач-Квітці, яку ми знаємо як Леся Українка.

      Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871р. у Новограді-Волинському. Мати її — письменниця Олена Пчілка — і батько — юрист — багато уваги приділяли гуманітарній освіті дітей, розвивали інтерес до літератури, вивчення мов, перекладацької роботи. Серед близького оточення майбутньої поетеси були відомі культурні діячі: М. Драгоманов (її дядько по матері), М. Старицький, М. Лисенко. Все це сприяло ранньому входженню Лесі в літературу: в дев'ять років вона вже писала вірші, у тринадцять почала друкуватись. У 1884 р. у Львові в журналі "Зоря" було опубліковано два вірші ("Конвалія" і "Сафо"), під якими вперше з'явилось ім'я — Леся Українка.

Дитячі роки поетеси минали на Поліссі. Взимку Косачі жили в Луцьку, а літом — у с.Колодяжне. Серед факторів, які впливали на формування таланту Лесі Українки, була музика. "Мені часом здається, — писала вона, — що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що натура утяла мені кепський жарт". Цей "жарт" — початок туберкульозу, з яким вона боролась усе життя. Хвороба спричинилась до того, що дівчинка не ходила до школи, однак завдяки матері, а також М. Драгоманову, який мав великий вплив на духовний розвиток Лесі Українки, вона дістала глибоку і різнобічну освіту. Письменниця знала більше десяти мов, вітчизняну і світову літературу, історію, філософію. Так, наприклад, у 19 років вона написала для своєї сестри підручник "Стародавня історія східних народів".

З кінця 80-х рр. Леся Українка живе у Києві.

На початку 1893 р. у Львові виходить перша збірка поезій Лесі Українки — "На крилах пісень". Збірку відкриває цикл лірики "Сім струн", з якого постає образ "бездольної матері" України, що дістає свій розвиток у циклі "Сльози-перли". Два наступних цикли — "Подорож до моря" і "Кримські спогади" — привертають увагу не тільки любов'ю до рідної землі, красою пейзажних малюнків, а й плином рефлексій ліричного героя, думка якого раз по раз звертається до проблеми волі і неволі. Серед вміщених у збірці творів виділяється вірш "Contra spem spero", що сприймається як кредо молодої письменниці, декларація її незнищенного оптимізму. Та особливо гостро — як заклик і гасло — прозвучали у тогочасній суспільній атмосфері "Досвітні огні".

Початок роботи Лесі Українки над прозовими жанрами пов'язаний з діяльністю гуртка київської літературної молоді "Плеяда". Тут готували видання для народу з історії, географії, перекладали твори російських та зарубіжних письменників; гуртківці писали і власні твори, які оцінювались на конкурсах. Так були написані і деякі оповідання Лесі Українки, присвячені переважно соціально-побутовим темам. Вони друкувалися в журналах "Зоря" ("Така її доля", "Святий вечір", "Весняні співи", "Жаль"), "Дзвінок" ("Метелик", "Біда навчить").

У 1894 — 1895 рр. Леся Українка перебувала в Болгарії у Драгоманова. У Болгарії була написана переважна частина циклу політичної лірики "Невільничі пісні".

1899р. у Львові виходить друга збірка поезій — "Думи і мрії". Сюди увійшли цикли "Мелодії", "Невільничі пісні", "Відгуки", поеми "Давня казка" і "Роберт Брюс, король шотландський". Ця збірка засвідчила безсумнівний злет творчості молодої поетеси.

Пережита особиста драма позначилась на загостренні хвороби легень, і Леся Українка їде на Буковину, далі — Гуцульщину рятувати підірване здоров'я. В 1902р. у Чернівцях з ініціативи студентів університету, які тепло вітали поетесу, виходить третя збірка її поезій — "Відгуки". Вона складається з циклів "З невольницьких пісень", "Ритми", "Хвилини", шести легенд і драматичної поеми "Одержима".

Феномен таланту Лесі Українки полягав у тому, що вона одночасно плідно працювала в різних літературних жанрах. У кінці 90-х — на початку 900-х рр. з'являються її поеми "Одно слово", "Віла-посестра", "Се ви питаєте за тих", "Ізольда Білорука", в яких яскраво виявилася схильність до оригінальної обробки світових сюжетів. Активно працює Леся Українка і як перекладач, її увагу привертають вершинні явища світової літератури — "Макбет" Шекспіра, "Пекло" Данте, "Каїн" Байрона. Вона перекладає також драму Г. Гауптмана "Ткачі", яка належала до забороненої в Росії літератури, вірші Надсона, Конопніцької, Ади Негрі.

Особливе місце у творчій біографії Лесі Українки займає фольклор. Починаючи з дитячих вражень (поема в народному дусі "Русалка") і кінчаючи останньою казкою "Про велета", він органічно входить у поетичний світ письменниці. Вона записує з уст селян обряди, пісні, думи, балади, казки. Вже на початку 90-х рр. Леся Українка друкує в "Житті і слові" підбірку "Купала на Волині".

У 1904 р. у неї виникає задум видати "Народні пісні до танцю" (54 тексти). Леся Українка стає ініціатором видання українського героїчного епосу, у 1908 р. записує на фонографі думи у виконанні кобзаря з Харківщини Г. Гончаренка. 30 записів веснянок і обжинкових пісень з голосу Лесі Українки зробив композитор М. Лисенко. 225 пісень увійшли до книги "Народні мелодії. З голосу Лесі Українки", яку впорядкував і видав 1917 р. К. Квітка. У 1908 — 1910 рр. стараннями поетеси була організована експедиція Ф. Колесси для записування народних дум на Полтавщині, й у 1910 — 1913 рр. у Львові вийшли два томи цих записів ("Мелодії українських народних дум"), які стали визначним явищем світової фольклористики.

Через хворобу Лесі Українці доводилося багато їздити по світу. Вона лікувалася в Криму і на Кавказі, у Німеччині і Швейцарії, в Італії та Єгипті. І хоча чужина завжди викликала в неї тугу за рідним краєм, але й збагачувала новими враженнями, знанням життя інших народів, зміцнювала й поглиблювала інтернаціональні мотиви її творчості.

Мелодійність поезії Лесі Українки пробуджує у людей натхнення до прекрасного. Давайте пригадаємо вірш Л. Українки «Давня весна», написаний у 1894 році. Пропоную прослухати аудіо запис (посилання - https://www.youtube.com/watch?v=dQcYOx_DRww ).

(Гуртківці поринають у світ поезії, слухаючи вірш)

Вчитель: А тепер пропоную логічне завдання - ребус, який буде пов’язаний з цим віршем. Потрібно розгадати кросворд на тему: «Давня весна».

(На дошці – плакат з ребусом)

Ребус «ІНТЕЛЕКТУАЛ»

По вертикалі: 

1. Пора року, відтворена у поезії Л. Українки.    (Весна)

По горизонталі: 

1. Через що лірична героїня твору спостерігає за красою природи.    (Вікно) 

2. Слово, за допомогою якого поетеса характеризує весну.    (Щедра) 

3. Стан, в якому перебуває лірична героїня вірша.    (Самотність) 

4. Дерево, про квіти якого згадує Л. Українка в поезії.   (Яблуня) 

5. Істоти, що супроводжують рух весни.   (Птахи)

      Вчитель: Молодці! Ви швидко справилися із завданням. Слідуючим завданням буде гра-вікторина на логіку «Сонце Української поезії». Правила гри: перед вами є скринька з папірцями-завданнями, на яких написані питання та три варіанти відповідей, вам потрібно вказати правильний відповіді на питання.

Гра-вікторина «СОНЦЕ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ»

1.В якому році народилася Леся Українка?
а) 1861 році
* б) 1871 році
в) 1891 році

2. У скільки років Леся уже добре читала і писала?
* а) у 4 роки
б) у 5 років
в) у 6 років

3 .Як по – домашньому кликали Лесю?
а) Олеся
* б) Лося
в) Люся

4. З ким найбільше гралася Леся в дитинстві?
а) з сестрою Ольгою
б) з сестрою Ізидорою
*в) з братом Михайлом

5. Що дарувала Леся своїм рідним на день народження?
а) вірші
* б) вишивку
в) випічку

6. Як назвала Леся свій перший вірш?
*а) « Надія»
б) « Мрія»
в) « Весна»

7. У скільки років вона написала свій перший вірш?
а) у 8 років
* б) у 9 років
в) у 10 років

8. Скільки іноземних мов знала Леся?
а) дві мови
б) чотири мови
* в) понад десять

9. Яка хороша традиція була  у сім’ї Косачів?
а) відпочивати біля моря
* б) влаштовувати родинні літературні свята
в) ходити в гості до друзів

10. На якому музичному інструменті грала Леся?
а) на скрипці
б) на арфі
*в) на фортепіано

11. Яку назву має відома збірка письменниці?
а) «На крилах вітру»
б) «На крилах птаха»
*в) «На крилах пісень»

12. Яку правильно називається віршована п’єса Л. Українки?
а) «Лісова мавка»
б) «Лісова галявина»
*в) «Лісова пісня»

13. Назвіть справжнє прізвище Лесі Українки?
*а) Косач
б) Мережко
в) Лисенко

14. Як називали в родині Лесю через її тендітність?
а) білочкою
*б) зеїчкою
в) кицею

15. Хто за фахом був батько письменниці?
а) учитель
*б) юрист
в) лікар

16. В якому місті народилася Леся?
а) Києві
*б) Звягелі
в) Львові

17. Яка хвороба була у Л. Українки?
а) короновірус
*б) туберкульоз
в) грип

18. В якій країні Леся лікувалася від хвороби?
а) Греції
б) Грузії
*в) Єгипті

19. Яку назву мала перша поема Лесі?
а) «Відьма»
*б) «Русалка»
в) «Веснянка»

20. Твори Л. Українки про середньовіччя?
а) «Диво»
б) «Лісова поема»
*в) «Давня казка»

21. Прізвище чоловіка Лесі? 

*а) Квітка
б) Петрик
в) Млинок

22. Як називався перший журнал, в якому публікувалася Л. Українка?
а) Вісті
б) Ранок
*в) Заря

23. В якому році Л. Українка вмирає?
*а) 1913
б) 1915
в) 1910

24. Як звали чоловіка, якого кохала Леся?
а) Кацюк
*б) Мержинський
в) Мамалига

Вчитель: Молодці! Які ж ви розумні, діти. А тепер давайте перевіримо вашу кмітливість, дайте правильну відповідь та будьте уважними! (Вчитель зачитує загадки, діти – відповідають).

«Загадки-спотиканки»

Де б не був, воно зі мною,
я ношу його з собою.
Знаю, що мене гукають,
коли його називають. (Ім’я)

       Подарунків так багато,
       всі вітають мого брата:
       і знайомі, і родина,
       бо у брата… (іменини)

Прекрасне, горде й величаве
стоїть на березі Дніпра.
Князів-русинів вічна слава
у назві міста ожива? (Київ) 

Хто вродлива ця панянка,
що сорочка-вишиванка?
На плечах її хустинка,
Та це ж Леся… (Українка)

Коли ляжеш на подушку,
тихо сяде біля вушка
та показує швиденько
кольорові побрехеньки. (Сон) 

Атаман він хоч куди,
має військо в два ряди,
що його охороняє,
ворогів не підпускає. (Язик, зуби) 

Дуже я потрібна всім –

І дорослим, і малим.

Всіх я розуму учу,

А сама завжди мовчу. (книжка)

Вчитель: Які ж ви кмітливі! А тепер пропоную перевірити ваше логічне мислення у грі «Веселі задачі». Спробуйте їх швидко розв’язати!

Гра «ВЕСЕЛІ ЗАДАЧІ»

      1. Яке колесо не крутиться під час правого розвороту?    (Запасне)

      2. Це нежива істота, але в неї є 5 пальців.   (Рукавичка)

      3. Яке слово у словнику написано неправильно?   (Неправильно)

      4. Вантажівка їхала в село. По дорозі вона зустріла 4 легкові машини. Скільки машин їхало в село?    (Одна)

      5. Якою рукою краще розмішувати чай?      (Найкраще ложечкою)

      6. Нагодуй мене і я буду жити, але дай води – і я помру. Хто я?     (Вогонь)

      7. Хто ходить сидячи?     (Шахіст)

      8. Народжуються – летять, живуть – лежать, вмирають – спливають. (Сніжинки)

      9. Що намокає, поки сушить?    (Рушник)

      10. Що більше з неї береш, то більше стає… Що це?   (Яма)

      11. Я завжди десь між небом і землею, завжди на відстані. Якщо спробувати до мене підкрастися – я буду віддалятися.    (Горизонт)

      12. Йшов чоловік із дружиною, брат із сестрою і швагро із зятем. Скільки всіх?    (Троє)

      13. Я живу тільки там, де є світло, але щойно воно посвітить прямо на мене – я вмираю.     (Тінь)

      14. Що може подорожувати по світу, залишаючись в одному і тому ж кутку? (Поштова марка)

      15. У якого слона немає хобота?     (У шахового)

      16. Увечері мені дають завдання на ранок. Я завжди його виконую, але мене все одно сварять. Хто я?     (Будильник)

      17. Що завжди збільшується і ніколи не зменшується?    (Вік людини) 

Вчитель: Дякую за активну участь, ви всі - молодці! Отже, ми наблизились до кінця заняття! Бажаю вам якомога частіше поринати у світ поезії, вивчати творчість і твори відомих та сучасних українських поетів-письменників.

ДО НАСТУПНОЇ ЗУСТРІЧІ!


 

 Інтернет-джерела:

 http://cit.eenu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/11/TEST18-006.pdf ,

https://vseosvita.ua/library/zittevij-slah-ta-poeticna-tvorcist-lesi-ukrainki-testi-260981.html ,

https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1752 ,

https://www.youtube.com/watch?v=dQcYOx_DRww

 

docx
Додано
8 грудня 2023
Переглядів
321
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку