Заняття на тему: Виготовлення української народної іграшки: «Пташка сорока»

Про матеріал
Головна мета заняття: навчити вихованців виготовляти українську народну іграшку «Пташка-сорока». Формування посильного вміння самостійно виготовляти закінчений та художньо оформлений виріб-іграшку «Пташка сорока», використовуючи різні види плетіння лозою при оздоблені виробу; -Відпрацювання навичок суцільного плетіння «мотузкою» у два прути та засвоєння навичок плетіння простого ажуру «хрестиком»; сприяти розвитку творчих здібностей,навичок художньо-творчої діяльності при розробці композиції, конструкції та обрання техніки плетіння при виготовленні виробу «Пташка сорока».
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ІГРАШКА «ПТАШКА СОРОКА»

Розробка заняття

 

Сіленко Тетяна Олексіївна

керівник гуртка «Художнє лозоплетіння»

комунального позашкільного навчального закладу

«Палац дитячої та юнацької творчості Центрально-Міського району»

 

м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

 

Тема заняття: виготовлення української народної іграшки: «Пташка сорока»

Тип заняття: комбінований

Мета:

  •                    Освітня: навчити вихованців виготовляти українську народну іграшку «Пташка-сорока». Формування посильного вміння самостійно виготовляти закінчений та художньо оформлений виріб-іграшку «Пташка сорока», використовуючи різні види плетіння лозою при оздоблені виробу;

-Відпрацювання навичок суцільного плетіння «мотузкою» у два прути та засвоєння навичок плетіння простого ажуру «хрестиком»;

сприяти розвитку творчих здібностей,навичок художньо-творчої діяльності при розробці композиції, конструкції та обрання техніки плетіння при виготовленні виробу «Пташка сорока».

  •                    Розвиваюча: розвивати просторове, образне та абстрактне мислення, творчу фантазію, естетичний  та художні смаки, спостережливість, сприяти зацікавленню мистецтвом.
  •                    Виховна: виховувати інтерес до народної творчості. Культури, побуту та традиції українського народу;

Сприяти вихованню національної самосвідомості, шанобливому  ставленню до спадку  народної культури та сприяти всебічному розвитку особистості кожного учня.

Методи подання навчального-тематичного матеріалу:

  • пояснювально-ілюстрований;
  • репродуктивний;
  • евристичний (частково-пошукових).

Форми роботи:

  • деференційно - групова;
  • індивідуальна;
  • групова.

Техніка безпеки : дотримуватись правил техніки безпеки та норм санітарної гігієни при роботі з колючо-ріжучим інструментом.

Попередня робота:

  • заготівля, пропарювання, корування та сортування прутів лози;
  • попереднє виготовлення одного та пари крил за технологією  виконання виробу
  • іграшки «Метелик», який виготовлявся на попередніх заняттях.

Вивчення даної теми розраховано на 4 години.

Обладнання та матеріали:

  • Зразки виробів «Птахи», виготовлених народними майстринями та вихованцями об’єднання «Художнє лозоплетіння»
  • Технологічна картка виготовлення виробу «Пташка-сорока».
  • Картинки та листівки з зображенням різних птахів.
  • Магнітофон, касета з записом голосів птахів.
  • Пошуково-дослідницька робота вихованки об’єднання «Художнє лозоплетіння» Саєнко Олі -   «Народні іграшки з лози.  Птахи»
  • Матеріал – суха обкорена лоза.
  • Набір інструментів (ножиці, шило,кусачки, круглогубці, секатор) та ємкість з водою.

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ.

 

1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

Кер.:   Сьогодні ми з вами познайомимося з українською народною іграшкою «Пташка ». Тема уроку «Пташка сорока». Для початку давайте уважно подивимося  у вікно. Що ми можемо там спостерігати?

Діти:  Голі дерева, починається зима.

Кер.:  А тепер послухайте цей запис (керівник включає магнітофон, з нього лунають голоси птахів). Що нагадують вам ці голоси?

Діти:  (діти уважно слухають, потім відповідають). Це голоси птахів, вони нагадують весну, літо, канікули.

Кер.:  А чому ми не чуємо їх голосів за вікном тепер? Чому не бачимо пташок? Де ж поділися ці пташки?

Діти:  Бо птахи відлетіли на південь. А повернуться тільки весною

Кер.:  Вірно. За вікном у нас зима. Сніг та ми вже чекаємо весну, а що перше вкаже нам про наближення весни? Як ми зрозуміємо, що прийшла весна?

Діти:  Повернуться птахи з півдня.

Кер.:  Вірно, коли повернуться птахи  зима відступить, сніг розтане, бурульки на деревах з’являться – почнеться весна. Саме так писав у своєму вірші А.Н.Майков:

Отак, діти, і у сиву давнину, селяни-хлібороби, очікуючи весну чекали її посланців – пташок. Вважаючи, що птахи прилітали з вирію,країни сонця, приносили на своїх крилах – тепло, радість, очікування врожаю нового року, приплід худоби, збіжжя.

Поширеним звичаєм було закликання весни. Наші пращури вірили, що коли закликати, приворожувати весну, то вона таки прийде. Тому особливою радістю у селян-хліборобів був приліт птахів на весні.

До птахів, що поверталися з вирію – виявлялося особливе ставлення: їх вважали чарівними, а тому їх не  можна було, ані вбивати, ані кривдити, бо вони приносили весну, а з нею усяке добро.

Закликаючи весну, діти та  молодь виходили в поле, на луки, у ліс, підіймались на погорби, ставали на вороттях, вилазили на клуні й закликали, запрошували весну піснями:

                            Прийди весно, прийди,

                            Прийди, прийди красна

                            Принеси нам збіжжя,

                            Принеси нам красок.

Тоді ж діти ходили від хати до хати із зробленими з дерева, соломи, лози жайворонками та ластівками, прославляючи весну, що наступала.

Тут є і вже знайомі вам пташки, які живуть поруч з нами, а є і ті, що живуть у лісі, яких ви не бачили та знаєте про їхнє існування із книжок, мультиків, кіно, казок тощо.

Діти:  (розглядають картинки. Діляться враженнями. Коментують картинки).

Кер.: –  Діти а які ви знаєте вірші про птахів?

 1-ша дитина:

Посвітлішало в гаях –

Вся шипшина в ліхтарях.

Прилетіли снігурі,

Кажуть – наші ліхтарі.

Прилетіли горобці,

Кажуть – наші ліхтарці!

Прилетіли шишкарики,

Кажуть наші ліхтарики!

А шипшина мирить їх:

Ці ліхтарики для всіх!

 

Кер.: – Але повернемося до нашої іграшки. Як ви гадаєте з чого виготовляли своїх пташок пекарі та кухарки?

Діти: – З тіста, пекли печиво.

Кер.: – Так, це було фігурне обрядове печиво, воно випікалося, як дитяча іграшка-їжа, мало вигляд узагальнено-умовного птаха, та назву «жайворонок», на Україні це печиво-іграшку називали «голубці», у Росії «кулики», а у Новгороді – «сороки».

Кер.: – А ще з чого могли виготовляти пташок? З якого матеріалу?

Діти: – З глини, з дерева, з лози, з соломи, з очерету тощо.

Кер.: – Правильно. Майстри-керамісти, гончарі поряд з посудом виготовляли з глини  іграшки-свистулі у вигляді пташок, майстри -різьб’яри, бондарі вистругували з дерева, обрядових птахів – ластівок, жайворонків, а кошикарі плели з лози та соломи «сорок». Робили їх і для культових потреб: захист від «злих» сил, збереження та примноження добробуту у кожній селянській хаті. Бабусі, дівчата, діти у довгі зимові вечори чекаючи наближення весни виготовляли або гралися такими іграшками - атрибутами вигадуючи при цьому різні загадки, скоромовки або лічилки. А чи ви знаєте лічилки про птахів?

Діти: – Знаємо!

Кер.: – А хто з вас розкаже лічилку? (Діти читають лічилки).

1-ша дитина:

Стоїть півень на току

У червонім чобітку.

Будем півника просити,

Ходи жито молотити.

2-га дитина:

Попіл, попіл, попільниця,

А де ж наша зозулиця,

Понад морем літала,

Синім оком кивала

А ти киви, не кивай

А ти з городу втікай.

3-тя дитина:

Раз, два, три, чотири, п’ять!

П’ятеро пташенят летять!

Перше, друге, третє -…п’яте…

Йдем четвертого шукати.

4-та дитина:

Козаче-шпаче, де ти був?

Козаче-шпаче, що добув?

А був я, діти, у садочку

Добув зелену гусінь,

В зеленому кожусі, отаку!

Козаче-шпаче, де ти був?

Козаче-шпаче, що добув?

Був я, діти, у гаю

Дзвінкі пісні чув я

За ті пісні віддав я

Оту зелену гусінь

В коричневому кожусі

- Со-ло-в’ю!

Кер.: – (показує роботи народних майстрів). Ось робота  народного майстра Бучневої Наталі Олександрівни, це саме та пташка, які робили у давнину у селах простий люд, пташко сплетена з соломи та оздоблена кольоровими нитками.

Кер.: – А оце вже роботи сучасних майстрів лозоплетіння з Закарпаття – виріб «Уточка» зроблена у вигляді ківшика:

«Уточка біло грудочка,

З носика плоска».

А ось ваза у вигляді «Зозулі»:

Попіл, попіл, попільниця,

А де ж наша зозуля,

Понад морем літала,

Синім оком кивала

А ось, діти, роботи юних майстрів з нашого об’єднання. Вони виготовляли  їх на індивідуальних заняттях.

Робота Ірини Бархоти – «Сорока»:  «Три сороки тараторки

 Тараторили на горках»

Робота Оксани Вороненко – «Зозуля»:  «Кто на елке на суку

                                                                        Счет ведет ку-ку; ку-ку»

Ця робота по тій же картці схемі  що і у Ірини, але ми вже бачимо зовсім іншого птаха. Оксана трішки пофантазувала і у її пташки крила і хвіст набули іншої форми.

А ось роботи Олі Саєнко – це вже казкові птахи «Жар-птиця» та «Цар-птиця». Пам’ятаєте «Горбоконика»?

А у Віті Лашіна вироблена фольклорна народна іграшка – «Пава». У неї великі очі, високий потрійний чубок – отже перед нами казковий чарівний птах – райська птаха, або пава з обрядових колядок, та весільних пісень:

По горі, по лузі дві пави ходило,

 Дві пави ходило, пір’ячко ронило

Пави, які п’ють воду з джерела серед виноградного листя це дуже давній християнський символ безсмертя, або нескінченності земного життя, яке починається весною:

Засурмили весело, журавлі

Промінь в сонця в кожного на крилі…

Саксагань хвилюється, вітерець:

Не я хіба, річенька, молодець?

Не я хіба сонечку допоміг

Розтопити в березні, лід і сніг?

Та не хоче слухати Саксагань:

Досить вихвалятися, в гору глянь,

Он летять журавлики,сурмачі,

Несуть красну весноньку їх ключі…

                                           Василь Бондарчук

Кер.: – (включає магнітофон, лунають голоси птахів)

– Тепер знову послухайте голоси птахів, подивіться роботи майстрів лозоплетіння, картинки та листівки і зберіть з виготовлених вами крил та хвоста свого птаха.

 

3.  ПІДГОТОВЧА ЧАСТИНА.

 Керівник: розповідає технологічні карти – схеми виготовлення пташки «Сорока», інструмент. Нагадує правила безпеки праці з ножицями, шилом та лозою.

Діти: підготовлюють робочі місця, праворуч кладуть ножиці, шило, перед собою дощечку. Очищену й обкоровану лозу кладуть у центрі столу. Суху лозу замочують у ємкостях з водою.

 

4.  ПРАКТИЧНА РОБОТА – ОСНОВНА ЧАСТИНА.

Керівник:  показує дітям як потрібно з’єднати крила і тулуб з хвостом, виготовити очі, голову та дзьоба пташки. Рекомендує перед початком зв’язування зволожену лозу - пров’ялити, щоб вона набула більш пластичних властивостей та  зв’язувати тулуб і крила згідно технологічній  картці-схемі : один раз посередині, або два рази посередині на відстані 2 см.

Доки діти з’єднують частини тулуба  і крила птаха докупи керівник пропонує їм пригадати, які загадки про птахів вони пам’ятають.

Діти: По черзі загадують загадки, а керівник допомагає їм виправити помилки та підказує як правильно виконати ту чи іншу операцію згідно технологічної картки.

Кер.: – Добре діти, от вже всі і виготовили птаха.(Керівник пропонує пригадати дітям які скоромовки про птахів вони знають.)

Конопель, конопель,

5. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

Керівник: показує всім дітям виготовлені ними вироби – іграшки «Пташка сорока», надає поради. Діти оглядають роботи і вибирають кращі на виставку.

Кер.: – Сьогодні, діти ви самостійно виготовляли іграшку з лози «Пташка-сорока». Закріпили навички плетіння «мотузкою» у два прути, навчилися простому ажурному плетінню «хрестиком», засвоїли незамкнене плетіння і повільно перейшли від виробу іграшки «Метелик» до виробу «Птах». Ви всі виготовляли  іграшку «Пташку сороку», а на наступному занятті ви самостійно будете розробляти конструкцію, композицію і ескіз іншої пташки, ту яку ви забажаєте, опираючись на досвід набутий на сьогоднішньому занятті по виготовленню виробів «Пташка сорока».  Це може бути казковий птах, птах вашої уяви або звичайні птахи які будуть виявляти за вашим розумінням і вмінням риси, контури і характер цих птахів.

Заняття на сьогодні закінчилося залишилося скласти матеріали і інструменти, навести порядок. Ви добре сьогодні попрацювали і ваша «Пташка сорока» розкаже про це вашим батькам.

 

 

 

 

 

Додаток 1

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА

виготовлення виробу  «Пташка - сорока»

розроблена Сіленко Т.О. - керівником т/о «Художнє лозоплетіння».

 

Опис плетіння

Малюнок плетіння

1

2

3

  1.               1

 

НЕОБХІДНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ КРИЛ:

- підібрати новий пучок лозинок завтовшки у 20-30 лозинок;

- вирівняти по довжині 20-25см;

- скласти пучок так, щоб один його край утворювали тоненькі кінцівки лозинок, а інші товстенькі;

- перев’язати пучок лозиною на відстані 6-7 см від краю з тоненьких лозинок;             

 

 

 

  1.                

 

ВИПЛІТАННЯ КРИЛ ПТАШКИ

 - тоненьку лозинку перегнути навпіл та на відстані 3-4 см від перев'язу почати виплітання „мотузкою" у два прути, обплітаючи по два стовпчика - виконуючи 3-5 рядків. Закріпити краї лозиною;

-У стовпчику відокремити одну від одної лозинки і починаючи з другої лозинки поміняти місцями з сусідньою лозинкою

- утворюючи нові пари стовпчиків знову переплітати тоненькою лозинкою „мотузкою у два прути, виконуючи 3-5 рядків плетіння.

- друге крило виплітають аналогічно першому з другого кінця пучка лози

 

  1.                

НЕОБХІДНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ ТУЛУБУ

- підібрати новий пучок лозинок завтовшки у 20-30 лозинок;

- вирівняти по довжині 20-25см;

- скласти пучок так, щоб один його край утворювали тоненькі кінцівки лозинок, а інші товстенькі;

- перев’язати пучок лозиною на відстані 6-7 см від краю з тоненьких лозинок

 

 

1

2

3

  1.                

 

ВИЛІТАННЯ ХВОСТА ПТАШКИ

Хвоста виплітають так само, як  крила пташки, тільки від перев'язу пучка на початку плетіння відступають за бажанням 3- 4 см для дуже пишного хвоста тим вужче буде хвіст, чим далі від перев'язу почнеться плетіння

  1.                

 

ВИРІВНЮВАННЯ ВІЛЬНИХ КРАЇВ КРИЛ ТА ХВОСТА

Ножицями підрівняти кінці крил та хвоста по трохи закругленій лінії

  1.                

 

УТВОРЕННЯ ШІЇ ТА ТУЛУБУ

- розділити пучок лозинок з вільного краю хвоста надвоє;

-В утворену щілину завести вже виплетені крила;

 - кінці пучка тулуба з'єднати і щільно перев'язати, утворюючи  тулуб Та шию пташки;

  1.                

 

ВИГОТОВЛЕННЯ ГОЛОВИ ТА ОЧЕЙ

- Для очей беремо лозу Ø 0,5см завдовжки 1, 5-2 см.;

- Пучок лозинок, що повинні утворити голову ділимо навпіл і закладаємо в утворену щілину лозинку для очей;

 - Кінці пучка з'єднуємо та щільно перев'язуємо. утворюючи голову пташки;

 

  1.                

 

ВИГОТОВЛЕННЯ ДЗЬОБА ПТАШКИ

Вільний пучок, що утворює дзьоб, підрівнюємо до утворення конусної форми;

  1.                

 

ОСТАТОЧНЕ ДОВЕДЕННЯ

Всі перев'язи скріпити тоненькою лозиною, намотуючи її зверху перев’язі.

 

 

1

 

doc
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку