Мета. Ознайомити вихованців з можливістю створення художнього образу засобами конструювання; розвивати уяву, фантазію, образне мислення, конструктивні здібності; удосконалювати навички роботи з папером;
виховувати старанність, акуратність.
Обладнання. Малюнки, ілюстрації (зразки дитячих робіт) із зображенням куточків морського "царства", кольоровий папір, ножиці, клей.
Хід заняття.
I. Підготовка робочих місць.
Керівник з'ясовує підготовленість до заняття, забезпечує необхідним.
II. Організаційний момент.
Лунає дзвіночок, до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
щоб кожна хвилинка не втратилась марно!
IІI. Робота над темою заняття.
1. Вступна бесіда.
— Сьогодні ми будемо милуватися красою підводного царства — помандруємо до морських глибин, щоб познайомитися з мешканцями моря.
Для цієї подорожі нам не знадобиться ні батискаф (апарат для підводних досліджень), ні акваланги. Нашу мандрівку ми здійснимо в своїй уяві, а допоможе нам у цьому, як завжди, музика. (Звучить спокійна приємна музика, що навіює мрійливий настрій.).
Отже, примружте очі... Темно... Тихо... Прислухайтесь до самих себе, до свого серця... За допомогою чарівниці—уяви кожен з вас зараз перетвориться... на маленьку рибку і пірне у теплі, ласкаві хвилі моря.
Отже, наша фантастична мандрівка по морських глибинах починається. Яка чиста, тепла, прозора морська вода! Озирніться: навколо багато риб — малих і великих, таких різних за формою, величиною і забарвленням. Оця маленька рибка схожа на зернятко або квасолинку. Вона перламутрова й блискуча. Он повз нас пропливає, ніби королівна, невелика золотиста рибка.
А це що таке? Що це за різноколірні смугасті трикутники пірнають у воду й знову кидаються униз, угору, зліва направо й вусібіч! Гей, зупиніться, ми хочемо вас добре роздивитися, щоб потім зробити аплікацію!
До побачення, смугасті рибки, ми пірнаємо ще глибше. Чим далі від поверхні, тим темнішою видається нам морська вода, її колір змінюється з блакитного на синій, навіть синьо-зелений. Дивіться — усі рибки раптом зникли! Чого вони злякалися? Хто це? Що за величезне червоне створіння з великою головою—кулею та безліччю ніг, схожих на довгі стрічки, що виростають прямо з голови? А очі! Величезні, як тарілки, сердито й пильно дивляться на нас.
— Діти, чи здогадались ви, про кого тут йдеться? Якщо ні, то спробуйте відгадати загадку.
2. Відгадування загадки.
Чи рибина, чи тварина
Прожива в морських глибинах?
В неї є аж вісім ніг!
Знають всі, то — ... (восьминіг).
3. Продовження бесіди.
— О, це ви, пане Восьминоже! Добридень! Ми подорожуємо по вашій чудовій морській країні. Ми знаємо про вас із мультфільмів. А де ваші маленькі восьминіжки?
Дивіться, діти: восьминіг змінює свій колір — із сердитого червоного він перетворюється на яскраво—фіолетового й доброго. Він вітає нас своїми щупальцями-ногами.
Дивні істоти ці восьминіжки, чи не так? "Ноги" у них ростуть прямо з голови. За це вчені назвали їх головоногими. А якщо чесно, то ніякі це не ноги, а руки—щупальці з безліччю присосків, якими зручно хватати здобич.
Доторкнеться восьминіг своїми щупальцями до краба або рибки, а вони раз — і прилипли.
Коли ж потрібно від когось тікати, то восьминіг зникає дуже швидко. Є у нього спеціальний водяний мішок: у нього він спочатку набирає воду, а потім з усієї сили виштовхує. І завдяки цьому дуже швидко плаває. Зір у восьминогів кращий, ніж в орла. Вони виділяють чорнильну рідину, що є надійним захистом від ворога. Ці тварини часто змінюють своє забарвлення. До побачення, пане Восьминоже, бувайте здорові. Наші вітання вашим родичам восьминогам! Пливемо далі. Підводні скелі — наче багатоповерхові будинки, справжні морські міста, де мешкає багато риб. Ніби з вікон, виглядають вони з кожної шпарки.
Час завершувати нашу мандрівку. Виринаємо з морських хвиль... Розплющуємо очі...
Сподіваюся, вам сподобалась наша подорож. То ж спробуйте виготовити із паперу веселого восьминіжку.
4. Декламування вірша О. Орача "Восьминіг".
Восьминогий восьминіг В морі плава краще всіх.
Та не може восьминіг По землі ходити.
Що ж йому робити? Білий світ хитається
Ноги заплітаються: Перша за другу,
Третя за четверту, П'ята за шосту.
Сьома за восьму,
І зітхає восьминіг: Не стачає пари ніг.
От було б їх десять, То й на гору здерся б!
ІV. Перегляд демонстраційного матеріалу
(з коментарем керівника).
Роздивіться зображення восьминога на малюнку. Зверніть увагу: за формою він нагадує геометричну фігуру. Яку саме? (Трикутник.)
V. Поетапне виготовлення виробу керівником гуртка.
VI.Повторення правил техніки безпеки.Техніка безпеки при роботі з ножицями. Діти, до вас у гості завітали Гвинтик і Шпунтик, аби розповісти вам правила безпеки та культури праці.
VIІ. Самостійна робота.
Перед початком роботи нагадую про:
- Санітарно-гігієнічні вимоги ( у кожного парта застелена клейонкою, є серветка для клею);
- Культуру праці ( економне використання паперу, охайність)
VIІІ. Індивідуальна допомога керівника.
Під час виконання завдання слідкую за ходом роботи, надаю індивідуальну допомогу, заохочую найактивніших вихованців, демонструю хід їхньої роботи, вказую на типові помилки. А тепер придумайте самостійно, як прикрасити восьминіжка, щоб він вийшов гарним і веселим.
VIІ. Фізкультхвилинка.
Зупиняємо заняття — робимо зарядку.
Руки вгору, руки вниз - все в нас по порядку
Руки в боки — нахиляйся, наче маятник — хитайся.
За хвилинку відпочили І запарту тихо сіли.
ІХ. Підсумок заняття.
Перегляд робіт. Виставка дитячих виробів.
Х.Прибирання робочих місць.