Управління освіти Соледарської міської ради
дошкільний навчальний заклад
ясла - садок комбінованого типу №10 «Тополька»
Конспект
відкритого під групового заняття
з розвитку граматичної будови мовлення
з використанням пісочної терапії
на тему:
«Подорож до Пісочної країни»
з дітьми молодшого дошкільного віку
(до методичного об’єднання вчителів-логопедів міста)
Підготувала:
вчитель-логопед: Байрачна Т.О.
Соледар, 2019
Завдання:
Корекційно-навчальні: закріпити в словнику дітей назви диких, свійських тварин, назву їх житла, узагальнюючі поняття «дикі тварини», «свійські тварини». Збагатити словниковий запас дошкільнят іменниками, дієсловами, прикметниками з лексичної теми. Продовжувати формувати розуміння значення слів - антонімів «широка»-«вузький», «тихо»-«голосно». Формувати вміння добирати іменники зменшувально-пестливого значення із суфіксами –ик-, -чик, складати просту фразу типу: іменник + прикметник; іменник + дієслово+ прислівник .
Корекційно-розвивальні: розвивати лексико – граматичну будову мовлення, зв’язне мовлення, почуття ритму, тактильні відчуття, дрібну моторику пальців, мислення, слухову пам'ять, увагу і сприйняття,позитивні емоції.
Корекційно-виховні: виховувати мовленнєву активність, бажання допомагати іншим, підтримувати дружні відносини між дітьми, вміння працювати разом, не заважаючи один одному, інтерес до заняття з піском. Виховувати співчуття та розуміння користі своєї допомоги.
Словник: вузький, широкий, вовк – вовчок, заєць – зайчик, їжак – їжачок, ведмідь – ведмежа, лисиця – лисичка, білка- білочка ,лігво, нора, барліг, дупло, собака, корова, кінь, баран, вівця, зубастий, сірий, клишоногий, колючий, спритний, пухнаста, пухнастий , «дикі тварини», «свійські тварини»
Попередня робота: вивчення правил поведінки під час ігор з піском; ознайомлення з дикими, свійськими тваринами, особливостями їх мешкання, повадками; заучування вірша «Струмочок», «Дощик», закличка «Дощик»
Обладнання: мультимедійна презентація, стіл - пісочниця, пісок, кольоровий пісок, іграшки тварин, декоративні камінці, засоби ІКТ – ноутбук, телевізор.
Хід заняття:
1.Організаційний момент .
1.1. Вправа – привітання «Вітання»
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви. Бажаю вам я!
Доброго ранку ! Бажаємо гостям!
1.2. Мотивація.
Звучить сигнал «скайпа». (Трек №1). Вправа « Впізнай звук».
Вчитель-логопед: Діти, послухайте, звідки лунає звук?(З ноутбука). Що це за звук? (Дзвінок по «скайпу»). Давайте послухаємо, хто це телефонує нам.
Слухання звернення:
«Добрий день, діти! Я звертаюсь до вас від імені мешканців Пісочної країни. Сильна буря накоїла в нашій країні багато лиха. Все засипано піском: струмки, річки, тварини, зруйновані будинки. Мешканці країни засумували, бо не можуть самі навести порядок. Будь ласка, допоможіть нам!»
Вчитель-логопед: Діти, від кого ми отримали звернення? Що там трапилося? Чи зможемо ми допомогти? Як саме? Тоді вирушаємо на допомогу до Пісочної країни!
Звучить музика. ( Трек №2)
Раз, два, три, чотири , п’ять,
Будемо разом усі вирушать.
До Пісочної країни ми йдемо!
Річки почистимо, тварин врятуємо,
Будинки побудуємо.
В країні буде сміх!
2. Основна частина.
Вчитель-логопед: Діти, ми потрапили до Пісочної країни. Погляньте скільки тут багато піску.
2.1. Ігрова вправа «Вітання з піском»( Пісочниця № 1)
Вчитель-логопед: Привітаємося з піском? Торкніться до нього своїми долоньками, промовляючи: «Доброго ранку», а тепер привітайтесь з ним реберцем руки, пальчиками.
2.2. Міні-бесіда з ігровими вправами.
2.2.1. Ігрові вправи для розвитку пальцевої моторики та мовлення Вправа «Який, яка?»
В пустелі немає води. Буря засипала всі струмочки та річки. Нам потрібно їх почистити.
Чистимо струмочки мізинцем, промовляючи :
Він біжить, і дзвенить.
— Ти куди це, струмочку?
— Біжу, може, чимось комусь послужу, допоможу.
І біжить, і дзвенить.
Тепер давайте почистимо річку?
Розчистимо річки вказівними та середніми пальцями.
Ходи, ходи, дощику,
Зварим тобі борщику,
Зварим тобі галушок
Та виллємо на пісок.
2.2.2. Ігрова вправа «Піаніно» «Звуки дощу» + Вправа «Тихо-голосно» або повільно-швидко?
Дощик крап-крап-крап –
Крапотить.
Вітерець шух-шух-шух –
Летить.
Він свою роботу знає –
Дощикові ритм збиває!
Крап- крап,крап-крап-крап!
2.3. «Рятування тварин» Пісочниця №2. ( Пісочниця розділена на дві половини: ліс та подвір’я )
2.3.1. Ігрові вправи для розвитку пальцевої моторики «Відкопай тваринку» та мовлення «Назви, яка тварина»
Вчитель-логопед: - Буря засипала усіх тварин, нам треба їх врятувати .
- Що ми будемо робити? (Рятувати тварин.) Занурюйте свої долоньки у пісок та знайдіть тваринку.
Запитання до дітей (індивідуальна робота)
Наприклад: «Злата, кого ти врятувала?» «- Я врятувала вовка, зайця, ведмедя, білку, лисицю, їжака ».
Вовк – зубастий, злий.
Ведмідь-…
Лисиця-
2.3.2. Ігрова вправа «Назви ласкаво»
Вовк- вовчок;
Заєць – зайчик;
Їжак – їжачок;
Ведмідь – ведмежа.
Лисиця – лисичка
2.3.3.Ігрова вправа «Хто де живе»
Вчитель-логопед: Діти, як називається житло вовка? (Житло вовка називається лігво )
- Як називається житло ведмедя? (Житло ведмедя називається барліг ).
- Як називається житло лисиці? ( Житло лисиці називається нора).
- Як називається житло білки ? ( Житло лисиці називається дупло).
- Скажіть мені, як називаються тварини, які живуть у лісі?( Дикі тварини). Ми їх врятували та відправимо куди? У ліс. Так, молодці!
Вчитель-логопед: Дивіться тут, ще купа піску. Давайте перевіримо може, ще хтось потребує допомоги.
Запитання до дітей (індивідуальна робота: Кого ти врятувала…?(собаку, кішку, корову, козу). Де живуть ці тварини?(Вдома). Як їх назвати одним словом?(Свійські) Куди ми їх відправимо жити? (У сарай). Молодці!
Вчитель-логопед: Тварини Пісочної країни вам вдячні.
2.4. «Повертаємо радість». Пісочниця №3 (контейнери з кольоровим піском)
Вчитель-логопед: - Діти, ми багато справ вже з вами зробили. Що ми зробили у Пісочній країні? Так, але тут ще не чути сміху, дуже сумно. Будемо повертати радість!
2.4.1. Ігрова вправа «Сумно – весело» (Трек № 3) (робота з індивідуальними контейнерами з кольоровим піском).
Вчитель-логопед: - Покажіть вираз обличчя, коли сумно та намалюйте, коли сумно. Покажіть вираз обличчя, коли весело та намалюйте. Я вам пропоную по черзі наповнювати нашу «Чашу радості» кольоровим піском. Діти, пересуваючись по колу, по черзі, наповнюють вазу кольоровим піском.
- Діти, на що схожа чаша? ( відповіді дітей)
2.5. «Пошуки скарбів» Пісочниця № 4 ( Трек №4)
Вчитель-логопед: - Молодці, ми створили «Чашу радості» і в Пісочній країні стало яскравіше та веселіше. Але мешканці країни просять нас відшукати їх різнокольорові скарби, та прикрасити ними країну.
(Діти шукають у піску кольорові камінці ) .
3.Підсумок заняття. Рефлексія.
3.1.Відеозапис (звернення пісочної людини )
«Дякую вам, любі друзі! Ви навели лад у Пісочній країні. Мешканці країни вам дуже вдячні! Прийміть від нас подарунки! (скарбничка з подарунками)
3.2. Повернення під музику в дитячий садок. (Трек № 5)
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Будемо в садочок вирушать.
Річки ми почистили, тварин врятували,
Житло побудували.
Ось ми вже й повернулися додому, у свій садочок.
Рефлексія.
- Що вам було важко робити?
- А мені сподобалося, що ви працювали дружно та допомогли мешканцям країни. Давайте зазирнемо у скарбничку. Що нам подарували мешканці Пісочної країни?
- Діти, давайте нашим гостям теж подаруємо сонечка, побажаємо їм добра, радості і сміху!