Заняття: Різноманітність тварин та їх значення у природі і в житті людини.

Про матеріал
Гурток: Юні друзі природи, перший рік навчання, здобувачі освіти 2 класу. Керівник гуртка: Валікова Олександра Віталіївна. Програма: гурток «Юні друзі природи», І рік навчання, розділ «Тваринний світ України». Навчальна програма з позашкільної освіти «Юні друзі природи», два роки навчання (укладач Хандусь А.В.), схвалена вченою радою Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради (протокол від 11.03.2021 р. №1) та затверджена наказом управління освіти, науки та молоді Херсонської обласної державної адміністрації від 24.05 2021 року № 99.
Перегляд файлу

Тема: Різноманітність тварин та їх значення у природі і в житті людини.

Мета:  розширити і уточнити знання учнів про різноманітність тварин, середовище їхнього існування; розвивати вміння спостерігати за тваринами, порівнювати тварин, групувати їх; виховувати шанобливе ставлення до тварин.

Завдання:

  1.                   Формування поняття тварини.
  2.                   Розширення знань про групи тварин та їх значення.
  3.                   Формування цілісного уявлення про природу.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

Вид заняття: комбінований.

Методи: словесні (розповідь, бесіда), наочні (ілюстрація, демонстрація), практичні (дидактична гра).

Матеріали та обладнання:

  1.               Роздатковий матеріал: картки для ігор «Хто де живе?», «Впізнай з описом»; стенд з кросвордом для визначення теми заняття.
  2.               Живий об’єкт : куряче яйце, равлик ахатіна, мадагаскарський тарган, джунгарський хом’ячок, шпоркова жаба, гуппі, діамантник зебровий, хвилясті папуги, дегу, кавія свійська.

Тривалість заняття: 2 години (20 хв. перерва).

План заняття

  1. Організаційний момент (5хв.).
  2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення тем заняття (15 хв.).
  3. Робота над темою заняття (1год. 20 хв.):
    1.           Поетапне формування поняття тварини за допомогою методів словесних (розповідь з елементами бесіди), наочних (демонстрація зображень, живих об’єктів) та практичних (дидактичні ігри «Впізнай за описом», «Хто де живе?»):
      1.    Розповсюдження тварин (гра «Хто де живе?»);
      2.    Відмінні ознаки тварин від рослин;
      3.    Групи тварин (гра на закріплення «Впізнай за описом»);
      4.    Фізхвилинка ( 5 хв.);
      5.    Хвилинка-цікавинка (емоційна розрядка);
      6.    Значення тварин у житті людини та в природі (бесіда, вправа «Мозковий штурм»).
  4. Підсумок заняття (15 хв.).
    1.           Закріплення отриманих знань, узагальнююча бесіда.
  5. Домашнє завдання ( 5 хв.).

Хід заняття

І. Організаційний момент.

Привітання, перевірка готовності вихованців до заняття гуртка.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми заняття.

Вчитель: Доброго дня! Сьогодні ми переходимо до наступного царства живих організмів. А саме до яких нам допоможе дізнатись кросворд (вклеювання кросворду в зошит).

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 


1. Правильно людям я служу, їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю

(Дятел)

2. Хоч у нього шуба є,

Та як холод настає,

Він не їсть тоді, не п’є,

І не ходить, не гуляє,

А у лігво залягає

(Ведмідь)

3. Він із казки, він із пісні,

В нього зубки, як залізні.

Капустину він гризе,

Зветься звір на букву «З»

(Заєць)

4. Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,

Голос тоненький, а ніс довгенький.

Хто його вб’є, той свою кров проллє.

(Комар)

5. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має

Їй на місці не сидиться, а звуть її…

(Лисиця)

6. Літає крилами, ходить ногами,

Висить догори лапами.

(Кажан)

7. Відлітають за море, у краї далекі,

На будинках гнізда в’ють,

Звуть же їх…

(Лелеки)


Вчитель: Отож, діти яке центральне слово в кросворді ми отримали? (Відповідь: тварини). Сьогодні на занятті ми з вами познайомимось з дивовижним царством Тварин. А що ви знаєте про тварин? (Варіанти відповідей дітей). Ми з вами розглянемо групи тварин, їх головні ознаки.

ІІІ. Робота над темою заняття.

  1. Розповідь вчителя  елементами бесіди.

Вчитель: Світ тварин багатий та різноманітний. Як ви гадаєте, де живуть тварини? (Відповідь: тварини живуть у лісах, луках, водоймах, пустелях, горах та степах).Отже, тварини живуть усюди: в океанах і морях, у лісах, на луках, у пустелях, горах.

  1. Гра «Хто де живе?».

Вчитель: Вам необхідно розподілити тварин за місцем мешкання – пустеля, море, річка, ліс.

Перелік тварин: вовк, дельфін, ведмідь, карась, верблюд, сом, лисиця, кит.

Вчитель: Розгляньте малюнки із зображеннями тварин (розміщення зображення тварин на дошку). Чим відрізняються дятел, лисиця, бджола, жаба, гадюка? (Відповідь: всі тварини відрізняються за зовнішнім виглядом, способом пересування та життя). Якщо тварини відрізняються між собою за формою тіла, розмірами, зовнішнім виглядом, забарвленням, то говорять, що вони належать до різних видів. Але існують такі види, які дуже схожі між собою. Порівняйте ластівку сільську і міську. Чим вони відрізняються? (Відповідь: міська ластівка менше розміром, ніж сільська, у міської ластівки черевце біле, а у  сільської жовтого кольору).

Вчитель: Отже, тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться. На Землі відомо близько 2 млн. видів тварин, а в Україні живе по­над 50 000 видів.

Вчитель: Особливими у тварин є ознаки, яких не мають інші організми. Тварини переміщуються. Як? (складання схеми, запис в зошит).

Вчитель: То б то тварини здатні до руху. Цих ознак немає у рослин. Ними рослини різняться від тварин.

Вчитель: Рослини та тварини відносяться до живих організмів, вони мають подібні та відмінні ознаки. Як ви гадаєте, які будуть спільні ознаки і для тварин і для рослин? (Відповідь: дихають, живляться, ростуть, розвиваються, розмножуються, вмирають). А відмінні ознаки які? (Відповідь: Рослини їжу створюють самі. Не переміщуються з одного місця в інше, але деякі органи рухаються. Тварини живляться рослинами або іншими тваринами. Переміщуються з одного місця на інше).

Вчитель: Погляньте скільки  представників царства Тварин представлено в живому куточку нашого Центру. Розгляньте ілюстрації тварин (вклеювання роздаткового матеріалу в зошит). Є такі ознаки, за якими тварин розподіляють на групи. Давайте спробуймо з вами визначити відмінні ознаки усіх груп тварин.

Вчитель: Розглянемо першого представника царства Тварини (демонстрація живого об’єкту – мадагаскарського таргана). Як ви важчаєте, які особливості є в цієї тварини? (Відповідь: ця тварина має жорсткий покрив та 6 кінцівок). Вірно, молодці! Всі жуки, метелики, мухи, коники мають твердий покрив. Для пересування вони використовують шість лапок. Цих тварин називають комахами. А яке значення мають комахи в природі та житті людини? (Відповідь: комахи дають мед, шовк, деякі види є комахами-запилювачами, вони є кормовою базою ля інших груп тварин, змушують ґрунт).

Вчитель: У водному середовищі дуже поширена група тварин – риби (демонстрація живого об’єкту - гуппі). За допомогою чого вони рухаються у воді ? (Відповідь: вони рухаються за допомогою плавців). А ви колись ловили рибу на рибалці, тримали рибу в руках? (Варіанти відповідей дітей). Яке на допит їхнє тіло та чим воно вкрите? (Відповідь: їх тіло вкрите слизькою лускою). Дихають вони розчиненим у воді киснем. Деякі тварини частину свого життя проводять у воді, а частину — на суходолі. Тому їх називають земноводними. До таких тварин відносять, наприклад, жаб (демонстрація живих об’єктів – шпоркову жабу, тритонів звичайних, аксолотлю). Вони мають слизьку шкіру, за допомогою якої можуть добувати із води розчинений у ній кисень. На суші земноводні дихають легенями. Дуже цікава існує класифікація земноводних, погляньте на шпонкову жабу та тритона. Якою частиною тіла вони відрізняються? (Відповідь: у шпонкової жаби немає хвоста, а у тритона він є). Так, і на цьому принципі земноводних поділяють на хвостаті, безхвостаті. Земноводні поїдають личинок комах та тварин, що поширюють хвороби.

Вчитель: Уважно розглянемо наступну тварину (демонстрація червоновухої черепахи). Що в цієї тварини є незвичайного? (Відповідь: у черепахи є міцний панцир). Так, цей панцир утворений лусками, що між собою зрослися. Тваринам цієї групи властиво, що тіло вкрито сухими лусочками або панциром. Для них характерний особливий спосіб пересування. Вони плазують з місця на місце. Через це їх назвали плазунами. Плазуни знищують шкідників сільського господарства – гризунів та комах, отруту змій використовують в медицині.

Вчитель: Існує також дивовижна група тварин, яка нас радує дивовижним співом. Погляньте на них (демонстрація живих об’єктів – діамантник зебровий, хвилястий папуга). Які ви можете головні ознаки цих тварин?(Відповідь: Тіло птахів вкрите пір’ям. Майже всі вони можуть літати. Мають дзьоб). За допомогою чого розмножуються птахи?(Відповідь: птахи розмножуються за допомогою яєць).Яйця вкриті твердою шкаралупою, що складається з вапняку (демонстрація яйця курки). Птахи поширюють насіння рослин, знищують комах шкідників, багато видів стали свійськими тваринами.

Вчитель: І остання група тварин, з якою, як мені здається ви зустрічаєтесь найчастіше, вдома у вас є домашні улюбленці (собаки, коти, хомячки) у бабусі та дідуся в селі – корови, свині, кози. Ця група називається звірі.Поглянемо на представників цієї групи тварин (демонстрація живих об’єктів – кавія свійська, кролик декоративний, шиншила, дегу, джунгарські хом’яки). Які ознаки їх відрізняють від інших тварин? (Відповідь: їхнє тіло вкрите шерстю).Майже всі звірі мають шерсть. Вони годують своїх малят молоком. Погляньте, нещодавно морська свинка родила маленьких. Як ви бачите вона їх зараз годує саме молоком. Яке гарне хутро у шиншили та дегу! Це і стало причиною полювання на тварин, які мають гарне хутро, що призводить до зменшення їх чисельності.

Вчитель: Але існують такі тварини, що спочатку і не зрозуміло до якої групи вони відносяться. Скажіть, страус — це птах чи звір? (демонстрація зображення африканського страуса). Так, це птах, хоча він не літає, але тіло його вкрите пір’ям і він розмножується яйцями. А це істотні ознаки. Кит не має  волосяного покриву, але це звір, бо кити годують своїх малят молоком (демонстрація зображення синього кита). Отже, тварин розподіляють на різні групи не за однією ознакою, а за кількома істотними.

Гра «Впізнай за описом» (вчитель зачитує опис тварини, вихованцям необхідно її впізнати).

— Зовні ця тварина нагадує невеликого собаку. У цієї розбійниці гостра мордочка, короткі лапи і пухнастий хвіст. Кажуть, хитра, як… (лисиця)

— Цей птах менший від ворони. Голосно стрекоче. Краде все те, що блищить. Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (сорока)

— Це постійний персонаж народних казок і мультфільмів. У природі — це розумний, спритний, сильний звір. Ця тварина у природі є санітаром. (вовк)

— Це невелика тварина. Хутро в неї рудого кольору. Стрибає з дерева на дерево, і допомагає їй у цьому пухнастий хвіст. Живиться насінням хвойних дерев, жолудями, горіхами. (білка)

  1. Фізхвилинка.

Раз, два - всі пірнають.

Три, чотири - виринають.

П'ять, шість — на воді кріпнуть крильця молоді.

Сім, вісім - що є сили всі до берега поплили.

Дев'ять, десять - обтрусились і за парти опустились.

Хвилинки-цікавинки (розміщення на дошку зображень: сич, лось, олень).

— Сич заморожує у дуплі, як у холодильнику, мишей і птахів. В одного такого сича знайшли 2 кг мишей.

— Глибокі сніги допомагають лосям та оленям зігрітися. Дають снігу себе засипати і таким чином гріються. Але занадто глибокий сніг для оленів катастрофа.

— Синій птах (символ щастя, є така казка) — реальна істота. Ці птахи водяться на Тянь-Шані. Синій птах копіює голоси своїх сусідів-птахів.

Вчитель: А чи знаєте ви, що деяким тваринам вдячні люди споруджували пам’ятники? Насамперед заслужив пам’ятник один знайдавніших і найвірніших друзів людини — собака. У місті Ном штату Аляска стоїть бронзовий пам’ятник їздовому собаці Бальто, який у важку зимову негоду доставив пакунок з лікувальною сироваткою, врятувавши людей від епідемії тяжкої хвороби.

У Парижі височить пам’ятник сенбернару Баррі, який у Швейцарських Альпах відшукав понад 40 людей у снігових обвалах.

В американському місті Солт-Лейк-Сіті споруджено пам’ятник птахам мартинам за те, що вони врятували поля від нападу сарани. Установлено пам’ятники птахам і в інших країнах: у Канаді — канадській казарці, у Франції і Великій Британії — поштовим голубам.

У Парижі (перед Пастерівським інститутом) та в Токіо споруджено пам’ятники жабам — незамінним лабораторним тваринам, завдяки яким зроблено чимало важливих наукових відкриттів.

Це тільки незначна кількість тварин, яким завдячують люди. А чи можливе життя людини без тварин?

Вчитель: Тварини мають велике значення в житті людини та для природи в цілому. Ми маємо пам’ятати, що кожна тварина має право на життя і ми маємо їм допомогати (бесіда про значення тварин в житті людини та в природі).

Питання до бесіди:

  1.               Яке значення в природі мають тварини? (приймають участь у формуванні ландшафту, коралових островів, ґрунтів, запилення рослин, поширення плодів).
  2.               Яку користь приносять тварини в житті людини? (їжа, речі, домашні улюбленці, перевезення, лікування, охорона).
  1. Вправа «Мозковий штурм».

Вчитель: Уявіть собі, що в природі зникли тварини. До чого це призведе? (Варіанти відповідей дітей).

Вчитель: Ми з вами вже говорили, що тварини мешкають по всій планеті земля. Але в різних куточках планети різноманітні умови життя: низька або висока температура, багато рослинності або взагалі відсутня рослинність. Давайте розглянемо малюнки тварин та визначимо, яким чином тварини пристосувались до різних умов життя (вклеювання роздаткового матеріалу в зошит).

Питання для бесіди:

  1.               Розгляньте мал. 1. Пінгвіни, морські леви, лисиця полярна, білий ведмідь мешкають в холодному кліматі. Як пристосувався білий ведмідь до низьких температур? (Відповідь: тепле хутро, запас жиру, маленькі вуха та хвіст, ).Як пристосувались пінгвіни, та морські леви? (Відповідь: густе пір’я, обтічна форма тіла, запас жиру).Полярна лисиця та білий ведмідь мають біле забарвлення хутра. Чому так? (Відповідь: лисиця та ведмідь є хижаками і щоб їх не помітила здобич, так як  місцевість вся вкрита снігом).
  2.               Розгляньте мал. 2. Всі тварини, що на малюнку мешкають у ґрунті. Які особливості в будові тіла забезпечують існування  в ґрунті? (Відповідь: Сліпак має великі різці, якими вони прогризають ґрунт, короткі плоскі передні кінцівки з міцними кігтями. Вовчок має копальні передні кінцівки, розширені з зубцями).
  3.               Розгляньте мал. 3. Як пристосовані тварини до життя у воді? (Відповідь: вони мають обтічну форму тіла, перетинки на кінцівках або кінцівки перетворені у ласти, тіло вкрите слизом у жаби, у качки густе, змащене жиром пір’я, у тюленя густе хутро).
  4.               Розгляньте мал. 4. Як пристосувались тварини до польоту? (Відповідь: обтічна форма тіла, наявність крил, зменшення маси тіла).


 

IV. Підсумок заняття (15 хв.). 

Узагальнююча  бесіда:

  1. Які відмінні ознаки тварин від рослин?
  2. Які спільні ознаки між тваринами та рослинами?
  3. На які групи поділяють тварин?
  4. Яке значення тварин в житті людини та природі?

V. Домашнє завдання (5 хв.):

Підготувати повідомлення про незвичайних тварин нашої планети.

Список використаних джерел:

  1. http://osvita.ua/school/lessons_summary/initial/34308/
  2. http://lifeplanet.org/classify/animal_kingdom.html
  3. http://uchitelska.at.ua/publ/serednja_shkola/biologija_8_klas/urok_2_rol_tvarin_u_zhitti_ljudini/35-1-0-494
  4. http://narodna-osvita.com.ua/biology/
  5. https://reader.lecta.rosuchebnik.ru/demo/7757/data/Chapter21.xhtml
  6. https://reader.lecta.rosuchebnik.ru/demo/7757/data/Chapter22.xhtml

 

 

doc
Додано
8 жовтня 2021
Переглядів
1789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку