Самооцінка - складне динамічне особистісне утворення, особистісний параметр розумової діяльності. Вона виконує перш за все регулятивну функцію. Від самооцінки залежать взаємини дитини з її оточенням, її самокритичність, самовимогливість, ставлення до своїх успіхів і невдач. Впливає на ефективність діяльності дитини і подальший розвиток її особистості.
Заняття «Самооцінка та психологічна рівновага»
Мета: сформувати поняття про самооцінку та її видах;познайомити з ознаками психологічної рівноваги; розвивати вміння сприймати думку оточуючих на свою адресу; виховувати толерантність, доброзичливість у спілкуванні з однолітками; згуртовувати класний колектив.
Матеріали:ватман із зображенням «Квітуче поле. Віночок», стикери у вигляді квітки, ручки; аркуші А4, ватман, «чарівний» стілець
Час: 1 година 20 хвилин
Поняття для засвоєння: самооцінка, види самооцінки
№з/п |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість, хв. |
Ресурсне забезпечення |
1.1. |
Вступне слово Притча про самооцінку |
5 хв. |
|
1.2. |
Вправа - знайомство «Мене звати... Я люблю себе за те, що...» |
3 хв. |
|
1.3. |
Вправа «Правила роботи у групі» |
2 хв. |
правила |
1.4. |
Вправа - очікування ««Квітуче поле» («Віночок»)» |
5 хв. |
ватман із зображенням «Квітуче поле. Віночок», стикери у вигляді квітки, ручки |
1.5. |
Мозковий штурм «Самооцінка - це» |
7 хв. |
ватман, маркери |
1.6. |
Міні - лекція «Психологічна рівновага і самооцінка» |
15 хв. |
|
1.7. |
Робота в групах «За що я ціную себе та інших людей» |
15 хв. |
аркуші А4, ручки |
1.8. |
Гра «Чарівний стілець» |
3 хв. |
«чарівний» стілець |
1.9. |
Вправа «Карта мого Я» |
10 хв. |
аркуші А4, ручки |
1.10. |
Вправа «Мої сильні і слабкі сторони» |
10 хв. |
аркуші А4, ручки |
1.11. |
Рефлексія (7хв.) Вправа - очікування «Квітуче поле» («Віночок»)» Підсумок
|
5 хв. |
ватман із зображенням «Квітуче поле. Віночок», стикери у вигляді квітки |
Хід заняття
Притча про самооцінку
Одного разу до Майстра прийшов юнак і сказав:
Я прийшов до тебе, бо відчуваю себе таким жалюгідним і нікчемним, що мені не хочеться жити.
Майстер відповів:
Давай-но допоможемо один одному.
Він попросив юнака продати каблучку з гарним каменем та виручити за неї не менше золотої монети.
Юнак узяв каблучку і вирушив на ринок продавати її. Та ніхто так і не погодився купити каблучку за золоту монету. Хлопець повернувся назад, пригнічений невдачею.
Майстер, я не зміг виконати твого доручення, - із сумом сказав він. Ніхто не купив твою каблучку за таку ціну.
Ти щойно сказав дуже важливі слова, синку! - вигукнув Майстер. Перш ніж намагатися продати каблучку, слід дізнатись її справжню ціну! Ну а хто може оцінити її краще, ніж ювелір? Запитай у ювеліра, скільки він запропонує нам.
Юнак вирушив до ювеліра. Той довго розглядав каблучку через лупу, потім зважив на маленьких вагах і, нарешті, звернувся до юнака:
Передай Майстру, що зараз я не можу дати йому більше п’ятдесяти восьми золотих монет. Але пізніше я куплю каблучку за сімдесят.
Юнак зрадів, подякував ювеліру і щодуху помчав назад.
Сідай сюди, - сказав Майстер, - і знай, синку, що ти і є та сама каблучка, дорогоцінна і неповторна! Об’єктивно оцінити тебе може тільки справжній експерт. А хто знає тебе краще, ніж ти сам? То ж чи варто зважати на думку першого стрічного?
Наше життя і наші вчинки залежать від того, як ми ставимося до себе, - тобто від нашої самооцінки. Вона визначає життєві позиції людини, рівень її прагнень та очікувань, впливає на формування стилю поведінки.
Мета: познайомити учасників групи, підготувати учасників до роботи,створити комфортну атмосферу.
Учасники стоять по колу. Кожний по черзі говорить дві фрази: «Мене звати...» та «Я люблю себе за те, що...». Не відволікайтеся на суперечки та обговорення ваших бажань. Просто висказуйте їх по черзі, чітко і швидко.»
Мета:закріпити правила, налаштувати групу на продуктивну й комфортну взаємодію.
Хід вправи
Давайте пригадаємо наші правила, прийняті на першому занятті.
Навіщо ми їх прийняли? Що означають ці правила? Чи треба доповнити їх?
4. Вправа - очікування ««Квітуче поле» («Віночок»)» ( 5 хв.)
Мета:визначити та сформулювати очікування учасників.
Хід вправи
На плакаті зображено луг, траву, комашок. Учасники пишуть очікування на квітах - стикерах та прикріплюють їх на поле у довільному порядку.
Мета:сформувати поняття про самооцінку
Хід вправи
Назвіть, будь ласка, асоціації, які виникають у вас із словом «самооцінка».
Отже, самооцінка - це ставлення людини до самої себе. Самооцінка - це наші уявлення про себе, свої здібності та можливості у різних ситуаціях.
Мета: ознайомлення з поняттям та ознаками психологічної рівноваги, пояснити значення позитивної самооцінки для підлітків
Ви вже знаєте, що всі наші почуття є дуже важливими та відчувати почуття радості, щастя, задоволення значно приємніше ніж почуття суму чи пригніченості. Душевного комфорту можна досягти, лише перебуваючи в гармонії емоційної, інтелектуальної та духовної сфер. Такий стан називають психологічною рівновагою, або психологічним благополуччям. Найголовнішою передумовою психологічної рівноваги є здорова самооцінка.
Самооцінка - це ставлення людини до себе, а здорова самооцінка - це позитивне ставлення до себе й адекватна оцінка своїх переваг і недоліків. Самооцінка є суб’єктивним поглядом на власну особистість. Занижена самооцінка це послаблення почуттів гідності, а завищена - почуття переваги та зверхності. Особи з високою самооцінкою, перебувають в кращому психічному стані, легше вирішують свої проблеми та легше досягають цілей. На відміну від цього, низька самооцінка створює проблеми адаптації до навколишнього середовища. Кожен з нас усвідомлює своє власне Я, проте не легко визначити це «Я». Існують люди, які знижують самооцінку. Разом з тим є ті, хто може самооцінку підвищувати.
Розглянемо види самооцінки за декількома параметрами.
Самооцінка буває:
За перебігом у часі можна відзначити, що самооцінка може бути:
За рівнем визначення самооцінка поділяється на:
Неадекватна самооцінка у свою чергу визначається як :
7. Робота в групах «За що я ціную себе та інших людей»(15 хв.)
Мета: сформувати у дітей почуття власної значимості та значимості оточуючих людей, виховання самоповаги та доброзичливості.
Хід вправи
Кожна група розділяє аркуш паперу на 2 колонки. У першій колонці записати твердження «За що я ціную себе», а в другій колонці записати «За що я ціную рідних та близьких людей». Потім спікери презентують свої напрацювання в групах.
Запитання для обговорення:
Висновок. Коли робиш щось для інших, а не для себе, отримуєш несподіваний бонус - чудовий настрій і задоволення собою.
8. Гра «Чарівний стілець»(3 хв.)
Мета: формувати позитивну самооцінку учасників і вміння визначати сильні сторони друзів
Хід вправи
У середині кола стоїть «чарівний стілець». Учасники по черзі сідають на нього. Всі інші, які сидять у колі повинні продовжити речення «Я думаю, що ти… (називають 1-2 характеристики учасника), і це допоможе тобі дійти до твоєї мрії», звертаючись до того, хто сидить на «чарівному стільчику».
Кожний учасник, який сидить на «чарівному» стільчику, чує щось про себе позивне, він каже: «Я дякую тобі!»
Запитання для обговорення
Ви вже багато маєте у собі здібностей для досягнення мрії
9. Вправа «Карта мого Я» (10хв.)
Мета: розвиток власної ідентифікації та сприйняття самого себе.
Хід вправи
Учасникам пропонується обвести долоньку і заповнити її характерними рисами, інтересами, почуттями: яким ти буваєш, коли злий, щасливий, сміливий, роздратований, веселий, здивований, сумний, що любиш, яким хочеш стати тощо. А потім передайте свій малюнок по колу, інші доповнять його думкою про вас.
Запитання для обговорення
10. Вправа «Мої сильні і слабкі сторони» (10 хв.)
Мета:визначення своїх сильних і слабких сторін, розвиток адекватної самооцінки.
Хід вправи
Складіть список своїх сильних і слабких сторін.
11. Рефлексія (5 хв.)
Вправа - очікування «Квітуче поле» («Віночок»)». Підсумок
Мета: усвідомлення учасниками того, якою мірою реалізовані їхні очікування.
Хід вправи:
- Чи здійснилися ваші очікування?
- Які знання ви здобули?
- Як ці знання ви використаєте у своєму подальшому житті?
- Що ви взяли особисто для себе?
- Оцініть вашу особисту активність під час заняття?