Тренінг «Мій внутрішній ресурс»
Мета: познайомитися з учасниками, налагодити позитивну атмосферу в групі, актуалізувати ресурси сімейної системи.
Ресурси: кулькові ручки, бейджи та аркуші паперу А4 на кожного учасника, фломастери, скоч.
Хід проведення:
На першому етапі тренер роздає всім учасникам бейджі з маркерами та пропонує записати на них своє ім’я і одягти. Тренер робить те ж саме.
На другому етапі тренер роздає аркуші паперу та фломастери і пропонує завдання: «Згадайте, будь ласка, якусь історію/ випадок або якусь традицію, якусь спільну діяльність із вашого сімейного життя, що є для вас ресурсною. І намалюйте образ цього ресурсу у символічній формі. На виконання завдання у вас є 5 хвилин». Після того як час вийшов, тренер просить учасників по черзі представитись за таким алгоритмом:
1. Ім’я.
2. Показати свій символ-ресурс.
3. Прокоментувати малюнок.
Малюнки учасників прикріплюються на аркуш фліпчарту прикріпленого до стіни за допомогою скочу для створення символічного набору ресурсів сім’ї.
Запитання для обговорення:
Що дає нам розуміння ресурсів сім’ї?
Як ресурси сім’ї можна використовувати для підтримки себе? Які саме?
Як ресурси сім’ї можна використовувати у взаємодії з підлітком? Які саме?
Хід вправи
Кожний учасник записує свої очікування на стікерах та вкладає в "Скриньку очікувань". (за бажанням озвучують).
Мета: формувати навички самопідтримки у негативних ситуаціях.
Хід виконання:
Тренер говорить, що від кожної людини залежить, розірве вона ланцюг негативних думок і покращить своє майбутнє, чи буде продовжувати потерпати від хвороб, невдач, зазнавати стресу. Ми вже зрозуміли, що позитивне (оптимістичне) мислення послаблює емоційне напруження, допомагає знайти ефективне рішення і діяти відповідно до обставин.
Зараз ми повчимося з вами мислити позитивно.
Для цього попрацюємо в групах.
Вам потрібно буде змінити негативні думки на позитивні.
Кожна група отримує аркуш, поділений на дві частини: в одній із частин – наперед підготовлені записи негативних думок, в іншій порожні місця потрібно заповнити, перетворивши негативні висловлювання на позитивні.
Наприклад, негативна думка: «У мене нічого не вийде». Перефразувати вислів на такий, що матиме позитивний зміст, можна так: «Я зроблю все, що в моїх силах, а коли не вийде, я це переживу».
«Це не можливо»,- сказала Причина.
«Це безвідповідально»,-зауважив Досвід.
«Це марно»,-відрізала Гордість.
«Спробуй …»- прошепотіла Мрія.
Ситуації.
«У мене нічого не вийде»;
«Я повинен бути першим»;
«Не варто й починати»;
«Я не зможу»;
«Мені обов’язково треба мати це»;
«Вони зобов’язані так робити».
«Усе втрачено».
Виявляється, шановні учасники, відчути себе щасливим можливо в будь-якій ситуації, при цьому досить лише знайти правильний спосіб. Які наслідки створення ситуації успіху?
Учасникам слід пам'ятати про те, що:
• Успіх, дістався ціною невеликих зусиль, може призвести до завищеної оцінки своїх можливостей.
• За сильним переживанням який-небудь емоції обов'язково слід розслаблення.
Учасникам пропонується поділитися на 3 команди. Команда починає малювати малюнок, але не закінчує його повністю, а передає по колу наступній команді. І так кожна команда по черзі домальовує частину малюнку попередньої групи.
Мета: вербалізація і усвідомлення учасниками проблеми емоційного вигорання.
Інструкція. Вам потрібно ви тягнути будь-яку картку з незакінченою пропозицією і спробувати закінчити фразу відверто і чесно.
Рефлексія.
• Чи важко вам було відповідати?
• Чи було для вас щось нове?
• Як ви себе зараз відчуваєте?
• Які у вас зараз відчуття?
Мета: визначити пріоритетні життєві цінності учасників та ресурси емоційної компетентності в реалізації цінностей.
Хід вправи:
-Що найголовніше для вас у житті?
Тренер пропонує учасникам письмово перерахувати 10 власних цінностей або вибрати із запропонованого переліку. Записати пропонує на уявних «камінчиках». У процесі роботи можна змінювати надписи і дописати інші цінності. Кінцевий результат відображатиме реальну позицію. Учасники озвучують власну думку.
Тренер пропонує обрати три найважливіші цінності, записати їх на «камінчиках» та прикріпити до уявного «глечика».
Орієнтовний перелік цінностей:
1. Гарне здоров’я та високий рівень життєвої енергії.
2. Свобода від страхів, невпевненості, минулого негативного досвіду.
3. Розваги.
4. Гармонійні стосунки з оточенням.
5. Кар’єра.
6. Віра.
7. Заняття улюбленою справою, хобі.
8. Рух до мрії, поставлених цілей.
9. Інтерес до життя, відкритість до нового.
10. Бажання вчитися та самовдосконалюватися.
11. Цікава робота.
12. Матеріальний добробут.
13. Власна справа.
14. Любов.
15. Комфорт.
16. Суспільне визнання, повага.
17. Щаслива родина.
18. Почуття щастя, гармонії, задоволення життям.
19. Дружба.
20. Відпочинок.
Інше _________________________________________________________
Питання для обговорення:
- Як відбувався процес вибору цінностей?
- Які три цінності вибрали?
- За яких умов цінності можуть змінитися?
- Як знання про стрес може допомогти у реалізації життєвих цінностей?
Мета: фізичне розвантаження учасників
Хід вправи:
Група стає в коло, учасники беруться за руки. Тренер показує як утворюються хвилі: піднімає одну руку разом з рукою учасника, який поряд. Вийшла хвиля. Щоб передати її далі, учаснику потрібно підняти другу руку разом з рукою свого сусіда і тощо. Тренер прискорює рух хвиль. Потім пускає зустрічні хвилі. Коли хвиля повертається до тренера, він може або передати її далі, або зупинити. Учасникам пропонується позбутися напруження : кілька разів високо підняти руки на глибокому вдиху і ніби кинути їх вниз (видих), відпустити напруження.
Мета: мобілізація внутрішніх ресурсів
Ресурси: аркуш А-4, пальчикові фарби або гуаш.
Хід вправи:
1-й етап. Тренер пропонує учасникам розповісти яке дерево, на його погляд, сильне, міцне, красиве. Описати стовбур, гілки, листя.
(Якщо їм складно підібрати сильні прикметники, тренер допомагає питаннями. Наприклад, стовбур у дерева міцний, дерево стоїть стійко? Важливо звертати увагу на сильні сторони такими прикметниками, як міцний, надійний, стійкий, здоровий, потужний, великий, могутній, стійкий і т.д.).
2-й етап. Тренер пропонує учасникам намалювати своє сильне дерево. Важливо при цьому стовбур і гілки промальовувати пальчиками, листочки - малювати пальчиками.
Під час малювання ще раз промовляємо характер дерева, використовуючи вже знайомі прикметники. Особливу увагу слід приділити коріння дерева, яких не видно і які дають силу, міць, здоров'я і впевненість самому дереву. Запропонувати учасникам їх намалювати відбитком долоні пальчиками вниз. При цьому важливо ще раз проговорити їх якості.
3-й етап. Запропонувати учасникам уявити себе цим деревом. Встати, закрити очі.
Підняти ручки вгору (руки-гілки, пальчики листя) і відчути, як невидимі коріння внутрішньої сили наповнюють упевненістю, спокоєм.
Зробити кілька глибоких вдихів-видихів і відкривати очі.
Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.
– Які емоції супроводжували вас під час заняття?
– З якими емоціями ви завершуєте заняття?
– Чи здійснилися очікування?
– Що вам сподобалось на занятті?
– Чи хотіли б ви якесь завдання розглянути детальніше?
– Чи замислювались ви раніше над даною проблемою?