Заняття з елементами тренінгу
Тема: «СТОП БУЛІНГ: протидія жорстокості та насильства»
Мета: сформувати в учнів уявлення про проблемубулінгу, навчити та закріпити правила безпечної поведінки
Обладнання: коробка скріпок, мультимедійне обладнання, мультфільм «Казка про скріпочку»
Вправа «Казка про Скріпку»
Інструкція: Тренер розповідає учасникам казку про Скріпочку, під час розповіді, з канцелярської скріпки роблять певні фігурки
Тренер: 1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)
2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (Знак питання)
3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (нижня посмішка)
4. Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)
5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлік)
Спробуйте зробити скріпочку такою, як вона була раніше
Наприкінці казки тренер проводить асоціацію стану Скріпки з впливом проявів насильства до дитини.
Обговорення: Можемо ми повернути Скріпку в попередній стан? Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?
Мозковий штурм «Що таке насильство?Що таке булінг?»
Кожен із учасників висловлює своє розуміння, свою асоціацію до слова «насильство», «булінг», кожен варіант тренер записує на дошці, після закінчення тренер підбиває підсумки.
Інформація тренера.
Тренер: Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною.
Слова, які характеризують насильство – жорстокість, агресія, погроза, ґвалт, силування, примус.
Введення в тему булінгу
Форма роботи: перегляд та обговорення мультфільму «Казка про скріпочку»
Обговорення питання: Які відчуття у вас викликає переглянута ситуація? Чи порушує вона права дитини? Які? Чи стикалися ви з такими проявами в своєму житті?
Булінг (знущання, цькування, залякування) – це зарозуміла, образлива поведінка, пов'язана з дисбалансом влади, авторитету або сили. Булінг проявляється в багатьох формах: є вербальна, фізична, соціальна форми булінгу, а також кіберзалякування. Хоча школи багато роблять для того, щоб запобігати знущанню та своєчасно справлятись із ним, батьки заздалегідь краще інших можуть навчити дітей запобігати проявам такої поведінки й зупиняти їх. Далі пропонуються поради про те, як треба справлятись із чотирма найбільш поширеними видами булінгу.
1. Вербальний (словесний) булінг
Що це таке: це словесне знущання або залякування за допомогою образливих слів, яке включає в себе постійні образи, погрози й неповажні коментарі про кого-небудь (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу і т. п.).
Приклад: одна дитина каже іншій: «Ти дуже, дуже гладкий, просто як твоя мама».
2. Фізичний булінг
Що це таке: фізичне залякування або булінг за допомогою агресивного фізичного залякування полягає в багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.
Приклад: з дитини привселюдно стягують штани на дитячому майданчику.
3. Соціальний булінг
Що це таке: соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, трапеза це за обіднім столом, гра, заняття спортом чи громадська діяльність.
Приклад: група дівчаток у танцювальному класі обговорює вечірку у вихідні та обмінюється фотографіями, не звертаючи при цьому жодної уваги на одну дівчинку, яку діти вирішили не запрошувати, роблячи вигляд, що її не існує.
4. Кіберзалякування, кібербулінг
Що це таке: кіберзалякування (кібернасильство) або булінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.
Приклад: хтось розміщує в соціальних мережах такий текст: «Петро повний невдаха. Чому хтось узагалі з ним спілкується?!».
Стратегії, які можуть допомогти покращити ситуацію і самопочуття, зумовлене тим, що відбувається:
Підведення підсумків заняття