Гурток: Тварини в нашому житті, один рік навчання, здобувачі освіти 5-7 класів. Керівник гуртка: Валікова Олександра Віталіївна. Програма: гурток «Тварини в нашому житті», І рік навчання, розділ «Декоративні ссавці». Навчальна програма з позашкільної освіти «Тварини в нашому житті», один рік навчання (автор Валікова О.В.), схвалена вченою радою Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради (від 17 листопада 2017 року №4) та затверджена наказом Департаменту освіти, науки та молоді Херсонської обласної державної адміністрації від від 07 березня 2018 року № 61.
Тема: Декоративні гризуни: шиншили, кролі, кавії.
Мета: продовжити давати знання про представників ряду Гризуни, як домашніх улюбленців.
Завдання:
Обладнання: буклети «Шиншила», «Кролі», «Кавії», відеоматеріали, презентація «Декоративні гризуни: шиншила, кролі, кавії».
Методи: словесні (розповідь, інструктаж, бесіда, пояснення), наочні (ілюстрація), ігрові технології навчання (збір пазлу, онлайн гра).
Хід заняття
І. Організаційний момент (5 хв.).
Привітання, перевірка готовності вихованців до заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми заняття (15 хв.).
Керівник гуртка: Доброго дня! Ми з вами продовжуємо вивчати представників класу Ссавці – домашніх улюбленців. Пригадаймо, які види декоративних гризунів ми вже розглядали (Варіанти відповідей дітей, їх корекція. Відповідь: джунгарських хом’яків, сирійських хом’яків, дегу, декоративних пацюків та мишей, піщанок – демонстрація слайдів з презентації). Як ви бачите, дуже багато видів. З усього різноманіття видів нам залишилось розглянути більш детально 3 види. Назви видів зашифровані в ребуса. Чи розгадували ви колись ребуси? (Варіанти відповідей дітей). Основні правила для розгадування ребусів, представлені на слайді, ознайомимось з ними (ілюстрація слайду «Основні правила розгадування ребусів»). Перейдемо до розгадування.
(Відповідь: Шиншила).
Відповідь: Кролі.
Відповідь: Кавії.
Керівник гуртка: Сьогодні ми розглянемо представників декоративних гризунів, а саме шиншил, кролів та кролів.
ІІІ. Робота над темою заняття (1 год. 30 хв.).
Вправа «Мозковий штурм»
Керівник гуртка: На попередніх заняттях, ми вже розглядали основні правила догляду за декоративними гризунами, утримання та годування. Я вам пропоную по черзі перерахувати основні правила догляду (обговорення проблемного питання вихованцям гуртку).
Вправа «Знайдіть слово»
Керівник гуртка: Для утримання гризунів необхідно мати певне обладнання, інвентар та корм. Пограймо в гру «Знайдіть слово?». Зміст гри наступний – знайдіть в запропонованій таблиці слова, що відповідають критеріям – обладнання, інвентар та корм. Після закінчення вправи обговоримо значення кожного предмету. Перейдіть за посиланням у чаті конференції. Зверніть увагу, що приховані слова розміщені тільки по горизонталі та з правої сторони у вас є питання підказки, відповівши на які, ви зрозумієте, яке слово шукати.
В рамках дистанційної форми навчання, вихованці гуртка виконують вправу за посиланням:
https://learningapps.org/display?v=po2r8poyn22
Керівник гуртка: Скільки всього слів було заховано в такому кросворді? (Відповідь: 10 слів). Чи були пропущені якісь предмети або корм для гризунів? (Варіанти відповідей дітей, їх корекція).
Керівник гуртка: Перейдемо до більш детального розгляду видів гризунів. Розпочнемо з такого виду як шиншила. Ще пару століть назад шиншили були на межі вимирання – її знищували через дуже цінне хутра, але поступово ситуація змінювалася в кращу для тварин. Зі статусу мисливського трофея цей гризун перекочував в наші будинки в статус домашнього вихованця і загального улюбленця. Термін життя шиншили в домашніх умовах цього милого гризуна може бути 25 і більше років, що вигідно відрізняє його від звичних нам хом’ячків і морських свинок, які живуть не більше 5 років. Шиншилу найкраще купувати у віці 2 місяців – тварина швидше звикне до нової обстановки і господарю, ніж вже доросле.
Керівник гуртка: На самому початку розмір клітини з розрахунку на одну тварину – 60 на 50 см. Висотою від 60 і більше см. Всі замки і затвори – міцні, краще за все не дерев’яні, а металеві, оскільки шиншила гризун і незабаром від дерев’яних прутів може залишитися лише сама тирса.
Керівник гуртка: Розміщувати клітку найкраще подалі від батарей центрального опалення, при цьому температура в приміщенні повинна бути в межах 20-22 градусів, без протягу і подалі від прямих сонячних променів. Купається тварина в спеціальному піску, але ніяк не в воді – ставити купіль з піском в клітку не рекомендоване, а тримати її слід окремо, влаштовуючи тварині так званий «банний день» з періодичністю в 2-3 дня.
Керівник гуртка: Також не варто давати шиншил часто є багато горіхів і свіжого корму – оптимальним раціоном є саме гранульовані корми, сіно. Горіхи, свіжі фрукти, насіння повинні служити таким собі ласощами, ніж повсякденним раціоном.
Керівник гуртка: Розглянемо більш детально буклет про шиншилу, який представлений на слайдах та обговоримо його.
Питання для обговорення:
Керівник гуртка: На завершення я вам пропоную пограти в гру «Догляд за шиншилою». Зміст гри – виконати завдання гри на швидкість.
В рамках дистанційної форми навчання, вихованці гуртка виконують вправу за посиланням:
https://vseigru.net/igry-ukhod-za-zhivotnymi/4506-igra-ukhazhivat-za-shinshilloj.html
Керівник гуртка: Декоративні карликові кролики були виведені спеціально для квартирного утримання. Кролики - це дуже охайні і досить інтелектуальні звірята. При правильному догляді вони привчаються відгукуватися на кличку, реагують на команду «не можна», а в туалет ходять тільки у відведене для цього місце. Щоб тваринка не доставляла клопоту, їй з самого початку необхідно приділяти багато часу і сил.
Керівник гуртка: Декоративні кролики живуть в клітці, але необхідно виділити простір для прогулянок або зробити великий вольєр. Постійне перебування кролика в клітці призводить до загибелі звірка, тому прогулянки мають величезне значення. Декоративні кролики є нащадками диких кроликів, і інстинкти у них дуже яскраво виражені. Основний інстинкт, який доставляє велику частину проблем - це необхідність щось гризти. Вони здатні згризти все, що попадеться у них на шляху - книги, взуття, але головне - дроти і шпалери. Отже, територія, де буде гуляти кролик, повинна бути цілком безпечною і для господарів і для вихованця.
Керівник гуртка: Якщо все-таки більшу частину часу кролик буде перебувати в клітці, то необхідно придбати спеціальну клітку для декоративних кроликів, розміри якої дозволять звірку нормально рухатися і розподілити територію для туалету, сну і прогулянок. Мити клітку необхідно часто. Якщо кролик живе у вольєрі або вільно переміщається по кімнаті, то можна привчити його до котячого лотка. Лоток чистять кожен раз, після використання, інакше охайний кролик буде шукати більш підходящі місця для своїх потреб. На ніч кролика привчають повертатися в клітку, щоб звір був у безпеці, поки за ним не доглядають.
Керівник гуртка: Крім житла, кролику знадобиться і інший інвентар, який допоможе йому відчувати себе комфортно. Розгляньмо буклети, що представлені на слайдах та обговоримо його.
Питання для обговорення:
Керівник гуртка: У світі існує близько 200 порід кролів. За продуктивністю, діляться на три основні групи:
Керівник гуртка: Переглянемо відеоматеріал «Породи кроликів» за посиланням, яке зазначено на слайді.
В рамках дистанційної форми навчання, вихованці гуртка переглядають відеоматеріалу за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=4GtlIebumnc&t=5s
Керівник гуртка: І на завершення розгляду кролів декоративних пропоную вам скласти онлайн-пазл та дати відповіді на наступні запитання. Скільки кролів зображено на пазлі? Яка порода кролика представлена на пазлі? Які ще види тварин представлені на пазлі?
В рамках дистанційної форми навчання, вихованці гуртка виконують вправу за посиланням:
https://grandgames.net/playpuzzle/malenkie_druzya_2/204
Керівник гуртка: Як, ви сказали, на пазлі було зображено кота, собаку, кроля та морську свинку. І саме цей вид є останнім видом з декоративних гризунів, що ми будемо розглядати. Спочатку обговоримо, на що слід звернути увагу при купівлі кавії свійської (Варіанти відповідей дітей, їх корекція).
Керівник гуртка: В першу чергу, необхідно перевірити здорово тварина. Візьміть вподобану свинку на руки, при цьому не варто лякатися, якщо вона буде нервувати, це цілком нормально. Потім уважно огляньте звірка, його шерсть повинна бути чиста, без залисин, тільце – міцне, гладеньке, очі ясні, без всіляких виділень, ну а носик – чистий і сухий.
Керівник гуртка: Далі вам необхідно дізнатися, якої статі тварина, це особливо важливо, якщо ви плануєте обзавестися декількома звірятками. Так як самки, цілком здатні ужитися, а ось самців разом містити не рекомендується, оскільки вони можуть битися.
Керівник гуртка: Також незайвим буде дізнатися про вік свинки. Краще всього набувати 6-9 тижневих звірків. Але якщо тварина буде старше, нічого страшного, адже, зазвичай, при хорошому утриманні, свинки живуть до 8-12 років.
Керівник гуртка: Транспортувати свинку додому можна в спеціальній перенесенні або звичайній коробці з отворами.
Керівник гуртка: У перші дні морська свинка в домашніх умовах може поводитися дуже тихо і навіть мляво. Це пов’язано з тим, що їй потрібен час для адаптації.
В рамках дистанційної форми навчання, вихованці гуртка переглядають відеоматеріал за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=ETdbCE939zA
Вправа «Мозковий штурм»
Керівник гуртка: В нас для розгляду залишилось ще одне питання. Як правильно називати цю тварину – морська свинка або кавія свійська (Обговорення проблемного питання вихованцями гуртку. Відповідь: Назва тварини Кавія свійська відповідає зоологічній біноміальній номенклатурі, а назва «морська свинка» склалася історично і закріпилась за цією твариною. Існує таке пояснення назви тварини – «морська» тому, зо була привезена моряками з далеких країн по морю, «свинка» тому, що іспанці, які привезли цю тварини з Південної Америки побачили подібність зовнішнього вигляду зі свинею. Є ще один варіант – тому що тваринка хрюкає і це нагадує свиню). Розглянемо буклет про кавій свійських, який представлений на наступних слайдах.
Питання для обговорення:
IV. Підсумок заняття.
Керівник гуртка: Дякую всім за увагу та підсумуємо заняття у формі бесіди.
Рефлексія. Фронтальна бесіда (застосовується з метою узагальнення вивчаємого матеріалу)
Запитання:
Список використаних джерел: