Заняття в ГПД до Міжнародного Дня рідної мови

Про матеріал
Матеріал призначено для використання в групі продовженого дня з учнями 1-2 класів
Перегляд файлу

Заняття в ГПД до Міжнародного Дня рідної мови

Тема. Звичаї та обряди українців

 

Мета: ознайомити учнів з символами, оберегами, традиціями та обрядами українців; показати красу і багатство рідної мови; пробудити почуття національної гідності; розвивати вміння співпрацювати; виховувати любов до рідної мови, бажання розмовляти рідною мовою, повагу один до одного.

 

Обладнання: картки із завданнями, презентація, зображення оберегів, символів, заготовки для виготовлення підкови, пластилін, монети, сухоцвіти.

 

Хід заняття

І. Організація класу

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

На занятті не дрімати,

А старанно працювати.

– Дорогі діти! До нас на заняття завітали гості. Ми раді їх вітати і давайте подаруємо їм щиру посмішку.

ІІ. Ознайомлення з темою та метою заходу

  1. Слово вчителя

21 лютого святкується Міжнародний День рідної мови. Сьогодні ми з вами проведемо заняття, присвячене цьому дню. А саме, поговоримо про звичаї та обряди українців, пограємо в ігри та позмагаємося.

ІІІ. Основна частина

  1. Бесіда

В українського народу, як і в інших народів, є свої символи. Вони бувають державними та народними.

  • Які державні символи вам відомі? (герб, прапор, гімн)
  • Що собою символізує герб? На що він схожий?
  • Які кольори у нашого прапора? Що вони означають?
  • Хто знає і може заспівати слова із гімну України?
  • Які народні символи вам відомі? (верба, калина, мак, соняшник, пшеничні колоски, рушник…)
  • Що вони символізують?
  1. Розповідь вчителя (презентація)

Український народ має свою давню історію. Ще здавна українці будували характерні хати, накривали стріху соломою, прикрашали кімнати за певними звичаями (демонстрація слайда: українська хата зовні і всередині). Дивлячись на українську хату, так і приходять на думку слова з вірша відомого українського поета Т.Шевченка:

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Жінки багато уваги приділяли прядінню та виготовленню одягу. Звичайно, український національний одяг – це вишиванка, а також гаптована чи вишита спідниця, а у чоловіків шаровари (слайд – український національний одяг, різновиди вишиванок). У різних регіонах України вишивали по-різному, були різні візерунки.

Чоловіки займалися різноманітними ремеслами, зокрема, виготовленням посуду – гончарством (слайд – український посуд).

Одним із найголовніших оберегів українців є рушник. На ньому господині вишивали різноманітні зображення. Які саме залежало від регіону, в якому жила майстриня (слайд – рушники, їх різновиди). Значення рушник має величезне. Він супроводжує людину від народження до смерті. Це і обряд хрещення, і весілля, і погребіння.

Українці також займалися стельмаством, виготовляючи різноманітні вози (слайд), різьбярством, прикрашаючи виготовлені вироби (слайд), ковальством (слайд).

Українці здавна віруючий народ. Тому, наприклад, таке свято, як Великдень, було одним із найважливіших свят. Готувалися до нього навіть діти, та ще й з великим задоволенням. Розписування писанок, фарбування яєць – це звичай, який зберігся донині (слайд)

Якщо говорити про обереги, то одним із найрозповсюдженіших була лялька-мотанка. Вчені доводять, що ці ляльки з’явилися ще 5 тисяч років тому. І були лялькою-оберегом не тільки в Україні, а по всьому світі (слайд).

  1. Конкурси
  1. Відгадування загадок
  • Крім всього перерахованого в українців є і національні страви. Давайте вгадаємо які.

Морква, біб і цибулина,

бурячок і капустина,

ще й картопля — шусть у горщик.

Ну й смачний ми зварим … (борщик).

 

Довго з тіста їх ліпили,

у окропі поварили.

Потім дружно ласували,

ще й сметанки додавали.  (Вареники)

 

Насушили ми шипшини,

Липи цвіт, суниць, малини.

Розігріли самовар,

Пити будемо …  (узвар).

 

Що за хліб такий святковий

На рушник вмостився новий?    (Коровай)

 

Що на сковорідку наливають,

Тоді вчетверо згинають? (Млинці)

 

І пухкенькі, і смачні.

із пшениченьки вони.

Зі здобного тіста,

Просяться, щоб з’їсти.  (Пампушки)

 

Ой, смачна вона, духмяна,

Рисова, гречана, манна…

Ложку в рот – і буде наша.

Здогадалися? Це ….(каша)

 

  1. Фізхфилинка

Ми мандруєм, ми мандруєм

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

Як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця:

Не торкнутися нам денця.

Далі ми йдемо поважно,

Шлях долати нам не важко.

Порівняйтесь, посміхніться,

Батьківщині поклоніться.

За щасливі дні в любові,

За пісні за колискові.

 

  1. Командна гра «Знавці прислів’їв»

Діти об’єднуються в дві команди. Їм роздаються розрізані навпіл прислів’я. потрібно знайти пари.

  • Слова до слова зложиться мова.
  • Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш.
  • Більше діла – менше слів.
  • Гостре словечко коле сердечко.
  1. Гра «Шифрувальник»

Літери в абетці розміщено в певному порядку. На картках, що ви отримаєте, замість літер написано числа, якими зашифровано слова. Ви повинні їх розшифрувати.

15 1 16 11 18 1    калина

2 1 21 3 12 18 19 15   барвінок

  1. Складання пазлів

Діти отримують пазли із зображенням української хати.

  1. Гра «Хто кого перескоромовить»

Сама підлога не мелася,                          Поливала сливу злива -

ЇЇ мела сама Мелася.                                Не боялась зливи слива.

  1. Гра «Хто загубив?»

Необхідно визначити, хто із казкових героїв загубив певну річ.

Червоні чоботи («Коза-дереза)

Горошина (Котигорошко)

Золотий ключик (Буратіно)

Бинт (Лікар Айболить)

Червона Шапочка (Червона Шапочка)

Три горішки (Попелюшка)

  1. Гра «Впізнай портрет»

Вам потрібно впізнати героя і визначити назву казки.

  • Дівчинка з кучерявим блакитним волоссям висунулася у віконце, протерла й широко розплющила заспані гарненькі оченята. Ця дівчинка була найкрасивішою лялькою із лялькового театру сеньйора Карабаса Барабаса (Мальвіна)
  • Це була висока, струнка, сліпучо-біла жінка…І кожух, і шапка на ній були із снігу. Поцілунок її був холодніше за лід, пронизав холодом наскрізь і дійшов прямо до серця…(Снігова королева)
  • В середині квітки, на самій маточці, сиділа крихітна дівчинка, така гарненька та ніжна! Вона на зріст була не більше дюйма. (Дюймовочка)
  • Ворухнула ніжками-ручками, з місця зрушила та й пішла до хати… А дівчинка з себе – мов сніжинка біла, очі – мов голубі намистинки, русява коса до пояса. Тільки румянця на щічках нема, й так дуже гарно. (Снігуронька)
  1. «Телеграма»

Листоноша Пєчкін приніс нам телеграми. Відгадайте, від кого вони.

  • З’їв семеро козенят, болить живіт. (Вовк, «Вовк і семеро козенят»)
  • У лісі епідемія грипу. Треба готувати багато мікстури. (Лікар Айболить)
  • Дуже засмучена. Мишка випадково розбила яєчко. Прийти не зможу. (Курочка Ряба)
  • Ніяк не витягнемо ріпку. Прибути не можемо. («Ріпка»)

 

  1. Практична робота. Виготовлення оберегу

Ми з вами не говорили сьогодні про такий оберіг, як підкова. Її вішають над вхідними дверима. Якщо вона повернута догори – для достатку, вниз – захист від зли сил. Ми виготовимо такий оберіг для свого дому.

(Вчитель роздає заготовки, діти обліплюють їх пластиліном, прикрашають монетами, сухоцвітами).

 

ІV. Підсумок заняття

  • Що нового ви дізналися на сьогоднішньому занятті?
  • Ви добре попрацювали. Молодці!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку