Весела ферма
(заняття для дітей старшої логопедичної групи)
Мета: продовжувати збагачувати словниковий запас дітей словами з
лексичної теми «Свійські тварини та птахи»; закріплювати вміння
утворювати присвійні прикметники від іменників; розвивати дрібну та
артикуляційну моторику, мовленнєве дихання, логічне мислення, слухову та
зорову пам’ять, фонематичні процеси, зв’язне мовлення; виховувати любов
до природи.
Обладнання: сюжетні малюнки; зображення порожнього (без свійських тварин та птахів) сільського подвір’я; предметні картки із зображенням свійських тварин, презентація «Пасовище»; оповідання «Фермер»; олівці.
Хід заняття
Артикуляційні вправи
Вправа «Гойдалка» - кицька п’є молоко.
Вправа «Варення» - забруднилася вмивається.
Вправа «Катання на конику» - кінь катає дітлахів.
Вч. – лог. Дітки відгадайте загадки і спробуйте визначити тему нашого з вами
заняття.
По лужку та полонині
все мандрує в кожушині.
Навіть влітку одяганку
не лиша вона на ґанку. (Вівця)
Полем мчить, копитом б’є,
вітер в гриві виграє.
Він і сильний, і прудкий.
Здогадались, хто такий? (Кінь)
Йшов із ріжками стіжок,
пригощав малих діток
молочком таким смачним,
і поживним, й запашним. (Корова)
Вч. – лог. - Про кого були всі ці загадки? Яким одним словом можна об’єднати усі відгадки ? (Тварини)
- Дітки, а про яких тваринок іде мова, як можна назвати всіх цих істот? (Свійські тварини)
Розглянути разом з дітьми картинки із зображенням свійських тварин, їх
дитинчат. Розповісти (уточнити), чим годують їх, яку користь приносять
людині, як людина за ними доглядає. Закріпити в словнику узагальнююче
поняття «Свійські тварини».
Слухання тексту «Фермер» і його обговорення.
У нас є ферма. Мама, тато, старша сестра і я – Денис – кожного ранку годуємо наших корів. Корови дають багато молока. А з нього можна зробити сир, сметану, масло, кефір. (Як назвемо одним словом?)
Тато слідкує, щоб на фермі було тепло й чисто. Уся сімя йому допомагає. Щоб корови не захворіли, ми даємо їм взимку теплу воду. Влітку ми пасемо наших корів біля лісу чи біля річки. Там багато трави – мурави, яку полюбляють корови.
Мого тата називають фермером. Кожного ранку ми здаємо в магазин багато молока. Пийте на здоров’я!
Запитання до дітей :
Дидактична вправа «Родина тварин» (Презентація «Пасовище»)
(Вч. – лог. демонструє зображення родин свійських тварин, а діти мають назвати їх.)
Дитинча Самка Самець
Теля Корова Бик
Лоша Кобила Кінь
Ягня Вівця Баран
Козеня Коза Цап
Порося Свиня Кабан
Цуценя Собака Пес
Кошеня Кішка Кіт
Дидактична вправа «Хто як каже»
(Утворення дієслів від звуконаслідувальних слів та назв дитинчат)
- Діти, пригадайте та промовте так, як говорять ті, хто зображений у вас на картках.
Цуценя гав-гав-гав гавкає
Кошеня няв-няв-няв нявкає
Порося хрю-хрю-хрю хрюкає
Теля му-му-му мукає
Лоша іго-го- іго-го ірже
Рухлива гра «Помічники»
Корові з козою трави накосити. (Імітують косіння)
Молочка надоїти. (Рухають руками, затиснутими в кулаки, зверху в низ: почергово зтискаючи і розтискаючи пальці)
Кішечці Мурці молочка налити. (Підносять до рота долоні, складені «чашечкою», і, нахилившись, рухають язиком, ніби п’є кішка).
Із баранця настригти вовни: «Чик – чик – чик» . (Рух «ножиці» вказівними і безіменними пальцями обох рук)
Запрягти конячку: «Но! Їхати пора давно! Цок! Цок! Цок!» (Тримаючи уявні віжки, крокують на місці, високо піднімаючи коліна, змінюючи темп)
Мозковий шторм. Відгадування загадок у вигляді логічного завдання за методом заперечення. (Такі загадки розвивають асоціативне, абстрактивне та логічне мислення у дітей. Допомогають розвивати фантазію, кмітливість, винахідливість)
Завдання за столом (робота на аркуші паперу)
Пограти в гру «Хто де живе?»
Підсумок.
Вч. – лог. - Ось ми і побували на фермі. Говорили про свійських тварин, про місце де вони живуть, та як «говорять».