Тема: звуки [т], [т’]
Мета: розвивати сприйняття мовлення – слухову увагу та мовленнєвий слух; розвивати артикуляційний апарат- удосконалювати артикуляцію звуків [т],[ т’], голосове та мовленнєве дихання , виробляти чітку дикцію. Опановувати елементи грамоти (учити розуміти терміни слово, звук, уживати ці слова під час виконання практичних ігорових вправ; формувати уявлення про звуковий склад слова, послідовність та кількість звуків у слові); розвивати фонематичне сприйняття, формувати фонематичні уявлення , елементарні навички фонетичного аналізу та синтезу.
Формування навичок співпраці, позитивної установки на участь в занятті, ініціативності і самостійності.
Обладнання: будиночки для звуків, дидактична гра «Який звук на цьому місці?», «Кольорові квадратики» (комп’ютер), опорна схема для звуконаслідування.
Хід заняття
1. Організаційний момент. (Розвиток мовного слуху, пам'яті, діалогічного мовлення)
Вчитель-логопед зустрічає дітей, організовує вітання, пропонує закінчити речення.
- Давайте пригадаємо, які звуки мовлення існують? (Голосні та приголосні)
- Скільки голосних ми з вами знаємо? (Шість)
- Давайте проспіваємо їх тихо, голосно та беззвучно.
2. Розповідання вчителем-логопедом вірша. (Розвиток мовленнєвого слуху, фонематичного сприймання.)
- Зараз я прочитаю вам вірш, а ви уважно послухаєте і скажете, який звук я виділяла голосом.
Тигренятко просить татка:
- Їдьмо разом на таксі!
- Нетерпляче тигренятко!
Краще навіть не проси!
Бач, трамваєм їдуть всі.
- Звук [Т].
- Правильно. Про цей звук ми і поговоримо сьогодні.
3. Вправа «Будь уважним». (Розвиток фонематичного сприймання.)
- Вимовте звук [т]. Відчуйте, як язик ударяється об верхні зуби і відскакує від них. Як ви думаєте, це голосний чи приголосний звук?
- Це приголосний звук. Його не можна співати.
- Правильно. Його не можна співати, у роті є перешкода. Зараз я хочу перевірити, чи зможете ви відрізнити звук [т] від голосних звуків. Встаньте так, щоб не заважати один одному. Я буду говорити, а ви підніматимете руки , якщо почуєте звук [т]: а, у, т, о, т, и, у, т, ау, от, ут, уа, кит, Оля, рот.
4. Вправа «Що вийде?» (Формування навичок звукового аналізу та синтезу.)
Вчитель-логопед дістає магнітні кружечки для звукового аналізу і синтезу і контейнери з роздатковим матеріалом для звукового аналізу .
- А зараз ми пограємо в гру «Що вийде?». Якщо я спочатку вимовлю звук [а], а потім звук [т], що вийде? [ат]
- Яким кружечком я позначу звук [а], яким звук – [т]?
Логопед викладає схему складу на магнітній дошці.
- Якщо я вимовлю [у], потім [т], що вийде? [ут]
- Якщо я вимовлю [т], потім [а], що вийде? [ат]
- Викладіть схему. (Аналогічна робота проводиться з м’яким варіантом фонеми).
Діти виконують завдання.
5. Дидактична гра «Кольорові квадратики» (завдання типу «Який звук на цьому місці?» (з використанням комп'ютера).
6. Письмове завдання. (Розвиток дрібної моторики, вдосконалення навику друкування.)
Вчитель-логопед запрошує дітей до столу і роздає завдання, ставить на стіл контейнер з простими та кольоровими олівцями.
- Вам потрібно знайти малюнок, у назві якого є звук [т] і обвести його у кружечок простим олівцем. Потім розфарбуєте малюнки різнокольоровими олівцями.
Діти виконують завдання. Вчитель-логопед слідкує за тим, щоб діти сиділи правильно, не опускали низько голову, правильно тримали олівець.
7. Закінчення заняття. (Оцінка роботи дітей.)
- Що нового ви узнали на занятті?
- Які слова на звук [т] ви запам’ятали?
- Трактор, туфлі, Таня, тарілка, труба.
- Ви дуже добре займались сьогодні. Молодці!