Тренінг для батьків дітей з порушеннями мовлення «Разом вчимося!»

Про матеріал
Мета: 1. Ознайомити батьків з видами мовленнєвих порушень та шляхами їх подолання. 2. Розвивати потребу в поглибленні знань з корекційної педагогіки та бажання використовувати їх під час взаємодії з дитиною. 3. Ознайомити батьків із різновидами здоров’язберігаючих технологій та практичними методами їх застосування у роботі з дошкільниками.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тренінг для батьків дітей з порушеннями мовлення«Разом вчимося!»

Номер слайду 2

Мета: Ознайомити батьків з видами мовленнєвих порушень та шляхами їх подолання. Розвивати потребу в поглибленні знань з корекційної педагогіки та бажання використовувати їх під час взаємодії з дитиною. Ознайомити батьків із різновидами здоров’язберігаючих технологій та практичними методами їх застосування у роботі з дошкільниками.

Номер слайду 3

Ми зібралися для того, щоб відповісти на такі питання: Яка роль мовлення в розвитку дитини?Які існують види мовленнєвих порушень і чому вони виникають?Як можна покращити стан дитини з мовленнєвими порушеннями. А також навчимося виготовляти деякі посібники, що стануть вам у нагоді.

Номер слайду 4

1. Вправа із серії психологічної розминки «Сплітаємо віночок побажань»Мета: налаштування на співпрацю, доброзичливість, запуск групових процесів. Матеріали: силует великого вінка, паперові квіточки, метелики, бджілки, ручки, фломастери, олівці, клей. Хід вправи: Батькам пропонується обрати будь-яке паперове зображення, що їм до вподоби, будь-який олівець, фломастер, ручку та написати на обраному папірці, якими б вони хотіли бачити своїх дітей (здоровими, щасливими, веселими і т. д.). Після того, як всі батьки запишуть свої бажання, вони мають наклеїти свій аркуш на вінок та озвучити написане.

Номер слайду 5

2. Виклад матеріалу «Мовленнєві порушення дітей дошкільного віку»Мовлення – найважливіша психічна функція, властива тільки людині, один із потужних факторів і стимулів розвитку дитини, основа комунікативної функції. На основі мовлення і його смислової одиниці – слова – формуються і розвиваються психічні процеси: сприйняття, уява, пам'ять. Мовлення в своєму розвитку проходить певні етапи. Однак, якщо закономірності розвитку порушуються, виникають мовленнєві порушення, виправити які може тільки спеціаліст. Мовленнєві порушення – збірний термін для позначення відхилень від мовленнєвої норми, які повністю або частково перешкоджають мовленнєвому спілкуванню і обмежують можливості соціальної адаптації дитини. Мовленнєві порушення самостійно не долаються і можуть істотно вплинути на подальший психічний розвиток дитини.

Номер слайду 6

Затримка мовленнєвого розвитку – відсутність мовлення або значне його відставання від нормативних показників у дітей до 3 років. Останнім часом цей діагноз часто трапляється в логопедичній практиці. Якщо мовлення дитини у 3 роки значно відстає від нормативних показників, слід перевірити:стан слуху (це можна зробити в отоларинголога),стан інтелекту (звернутися до дитячого психолога чи дефектолога),стан іннервації артикуляційного апарату та відсутність органічного ураження мовленнєвих центрів кори головного мозку (слід звернутися до невропатолога та логопеда).

Номер слайду 7

Фонетико-фонематичне недорозвинення мовлення об’єднує порушення пов’язані з недоліками вимови та мовно-слухового сприймання. ФФНМ проявляється у:замінах одних звуків іншими, простішими за артикуляцією;змішуванні звуків;спотвореному вимовлянні звуків;труднощах у засвоєнні звукового аналізу та синтезу. Названі порушення не лише проявляються в усному мовленні дитини, а й можуть спричинити значні труднощі під час навчання у школі, провокуючи виникнення порушень письма і читання.

Номер слайду 8

Загальне недорозвинення мовлення – складне порушення мовленнєвого розвитку, за якого спостерігаються порушення не лише вимови, а й складової структури, словника дітей, граматичної будови, зв’язного мовлення. Заїкання – порушення темпу і ритму мовлення внаслідок судом, що виникають:у м’язах, артикуляційних органів (язика, губ, м’якого піднебіння),голосових зв’язках, органах дихання (судомний видих чи вдих). Дизартрія – порушення звуковимови спричинене порушенням іннервації мовленнєвого апарату. Причини порушення іннервації мовленнєвого апарату криються в органічному ураженні нервової системи.

Номер слайду 9

Алалія – недорозвинення мовлення дитини внаслідок органічного ураження мовленнєвих зон кори головного мозку, які можуть бути порушенні:внутрішньоутробно, внаслідок впливу на матір несприятливих факторів (алкоголь, нікотин, наркотичні та токсичні речовини, токсикози особливо у другій половині вагітності);у перші три роки життя: асфіксія під час народження – черепно-мозкові травми, захворювання головного мозку (менінгіт, енцефаліт). Дислексія – порушення читання. Дизграфія – порушення письма. Причини дислексій та дизграфій часто криються у порушеннях усного мовлення, що вчасно не виявиш та не виправиш в дошкільному віці.

Номер слайду 10

Серед причин, що викликають порушення мовлення, розрізняють біологічні і соціальні. Біологічними причинами розвитку мовленнєвих порушень є патогенні чинники, що впливають на плід в період внутрішньоутробного розвитку і пологів:токсикоз під час вагітності,вірусні захворювання, ендокринні захворювання,несумісність крові по резус-фактору,гіпоксія плоду,родова травма, асфіксія,інфекційні захворювання в перші роки життя ( менінгіт, шлунково-кишечні),травми мозку в перші роки життя;порушення анатомічної будови артикуляційного апарату (неправильна форма щелеп, неправильний прикус, коротка під’язикова зв’язка),зниження слуху (батькам необхідно оберігати слух дітей від сильних звуків впливів, вчасно звертатись до сурдолога),розлад нервової системи дитини,спадковість. 

Номер слайду 11

Несприятливі соціально-побутові причини: несприятливі умови виховання і навчання, батьки мало розмовляють з дитиною,мовленнєві дефекти оточуючих дитину людей,двомовність у сім’ї,неадекватний тип виховання дитини,вивчення іноземної мови поряд із недостатнім рівнем володіння рідною мовою згідно вікових норм розвитку.

Номер слайду 12

3. Вправа «Коло мого життя»Мета: на усвідомлення, спонукання батьків до взаємодії з дитиною. Обладнання: різнокольорові паперові кола різних розмірів, олівці, фломастери, ручки. Хід вправи: Перед дорослими лежать різнокольорові кола різного розміру. Пропонуємо уявити, що всі ці кола – це один день із нашого життя. Батькам пропонується підписати, зіставляючи розмір кожного кола з часом, що витрачається на кожен із запропонованих пунктів:сонроботудрузіввласні захопленняспілкування з дітьмивирішення побутових проблем

Номер слайду 13

4. Практичне освоєння батьками артикуляційної гімнастики. Вправа 1 (статична): «Бегемотик» - широко відкрити ротик та потримати його відкритим 10-15 секунд. Відпочинок. Повторити вправу 3-4 рази. Вправа 2 (статична): «Хоботок» - витягнути губи вперед, при цьому зуби зімкнені. Потримати губи зімкненими 10-15 секунд. Відпочинок. Повторити 3-4 рази. Вправа 3 (динамічна): «Маятник» - відкрити рот та розтягнути його в посмішці, витягнути напружений язик та гострим кінчиком язика торкатися то правого, то лівого кута губ, при цьому губи не облизувати. Виконувати 6-8 разів. Відпочинок. Повторити вправу 3-4 рази.

Номер слайду 14

Вправа 4 (динамічна): «Кошеня п’є молоко» - широко відкрити рот, зробити 4-5 рухів широким язиком, ніби киця хлебче молоко. Відпочинок. Повторити вправу 3-4 рази. Вправа 5 (динамічна): «Гойдалка» - широко відкрити рот, на нижню губу покласти розслаблений язик. Підняти губу на верхню губу, потім опустити на нижню. Так виконати 6-8 разів. Відпочинок. Вправу повторити 3-4 рази. Вправа 6 (динамічна): «Смачний мед» - широко відкрити рот, гострим кінчиком язика провести зліва направо по верхній губі і навпаки. Виконати 6-8 разів. Відпочинок. Повторити вправу 3-4 рази.

Номер слайду 15

5. Створення посібників для розвитку дихання. Матеріали: кольоровий папір, роздруковані зображення, клей, трубочки, серветка, кортонна туба.

Номер слайду 16

6. Створення посібників для розвитку дрібної моторики. Матеріали: кольоровий картон та папір, олівці, клей (можна використати роздруковані зображення), прищіпка.

Номер слайду 17

7. Прийоми, які можна використовувати вдома:«Олівці розсипалися»: запропонуйте дитині разом з вами зібрати ногами олівці з підлоги. «Весела змійка»: покладіть на підлогу мотузку (скакалку). Пройдіть із дитиною по ній на носочках; на п'ятах; боком. Запропонуйте дитині в теплу пору року походити 5-15 хвилин босоніж по траві, камінцям, піску тощо.

Номер слайду 18

8. Самомасаж обличчя і вух "Веселі ведмежата"Узявшись за середину вушної раковини, відтягуємо вухо вперед, потім назад; знову вперед - назад. Рухаємо повільно. Відтягну вперед я вушка,Потягну назад. Он веселі ведмежата. У рядок сидять.1,2, 3, 4, 5, 6, 7. Пам'ятай: масаж для вушок. Слід робити всім. Вказівним та середнім пальцями інтенсивно "малюємо" коло на щічках. А тепер по колу щічки,Дружно розітремо. Так веселим ведмежатам. Пам'ять розів'ємо.1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Пам'ятай: масаж для щічок. Слід робити всім."Малюємо" коло на підборідді. На підборідді коло намалююІ ведмежат усіх навчу я. Чітко і красиво розмовляти,Правильно всі звуки вимовляти.1,2, 3, 4, 5, 6, 7. Пам'ятай: масаж такий. Слід робити всім.

Номер слайду 19

Підсумок. Поради батькам. Не повторюйте за дитиною неправильну вимову звуків. Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову. Використовуйте кожну вільну хвилину для розмови з дитиною. Пам’ятайте, що ваше мовлення є взірцем для наслідування. Не втручайтеся у дитячі розповіді. Спочатку вислухайте, а потім виправляйте помилку. Вірші, чистомовки, скоромовки – надійні помічники у розвитку мовлення. Якщо мовлення дитини незрозуміле – зверніться до вчителя-логопеда.

Номер слайду 20

Дякую за увагу!

Номер слайду 21

Додатки:1. Вправа із серії психологічної розминки «Сплітаємо віночок побажань»

Номер слайду 22

2. Вправа «Коло мого життя»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Максименко Екатерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Логопедія, Батьківські збори
Інкл
Додано
23 липня 2022
Переглядів
3935
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку