Заняття з елементами тренінгу «Вчимося толерантності»
Мета: сформувати в учнів чітке уявлення про толерантність; стимулювати уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності; розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості, виховувати спостережливість, уважність до інших людей; вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.
Обладнання: маркери, ватман, клей, роздатковий матеріал, хмаринка із зірками про толерантність
Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.
Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості
Г.Гвіччардіні – італійський історик,
філософ-гуманіст
1. Привітання
Соціальний педагог. Добрий день! Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюся, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам.
2. Вправа „Комплімент”
Мета: розвивати навички спілкування, формувати позитивну самооцінку
Соціальний педагог. Як ви розумієте слово „комплімент”?
(Комплімент – це приємне схвальне зауваження на чиюсь адресу, похвала)
- Чи часто ви чуєте похвалу на свою адресу?
- Подумайте, чи є у вас привід похвалити товаришів, знайти гарні слова для кожного з них?
(про зовнішність: „Яке в тебе чудове волосся!”, „Твої очі голубі як небо!”, „У тебе дуже мила посмішка!”, „Видно, що ти займаєшся спортом. Ти завжди зібраний і підтягнутий!”, „На тебе завжди приємно подивитися!”
про справи: „Мені дуже подобається, як ти в’яжеш”, „Де ти навчилася так чудово плести з бісеру?”, „Ти малюєш, наче художник”, „Де ти навчився так чудово танцювати?”, „Я б із задоволенням навчився грати на гітарі, так як ти”…)
- Отже, спробуємо. Кожен повернеться до свого товариша, який сидить ліворуч і скаже комплімент. Тільки будьте щирі! Придивіться до друзів, і ви побачите: у кожного є чому повчитися!
Запитання для обговорення:
- Яке враження справила на вас ця вправа?
- Чи було складно говорити комплімент?
- Що ви відчували, коли комплімент говорили вам?
- Як ви вважаєте, для чого ми виконували цю вправу?
- Я, надіюсь, що після сьогоднішнього заняття, ви кожного дня , будете говорити один одному компліменти.
3. Правила роботи в групі
Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат; створити відчуття захисту; усвідомлення особливостейспілкування в групі, сприяння організації ефективногопростору для особистісного розвитку учасників групи.
Соціальний педагог. Для того, щоб досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила, якими будуть керуватись учасники. (Група методом «Мозкового штурму» встановлює правила ефективної взаємодії, відповідаючи на запитання: «Що потрібно зробити для того, щоб робота в групі була ефективною?»
II. Основна частина
1. Повідомлення теми
2. Перегляд відеоролику «Толерантність»
https://www.youtube.com/watch?v=pLTQD32wKP0
3. Гра «Якості толерантної людини»
На столі лежать листи із зображенням контуру людини.
Не важливо, де живе ця людина, скільки йому років, якої вона національності. Вона просто людина.
Подумайте і виберіть, які риси характеру бажано мати людині, яка живе на планеті Земля.
4. Пошукова робота. Гра «Знайди слова»
Соціальний педагог. Ваше завдання: обведіть маркером слова, які на вашу думку мають бути притаманні людині.
5.Вправа «Хмаринка Пізнання»
Притча про аксакала
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ !»
Соціальний педагог: Ви мабуть помітили цю хмаринку.
Вона не проста, це – хмаринка пізнання
Діставши зірку, можна пізнати її мудрість.
Обговорення їх.
6. Вправа «Як проявляти толерантність?» (Робота в групах)
Соціальний педагог. Ваше завдання, проаналізувати ситуації, обрати свій варіант відповіді і пояснити його.
Ситуація 1
Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
Варіанти:
Ситуація 2
Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
Варіанти:
Ситуація 3
Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?
Варіанти:
Соціальний педагог. Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)
Т – терплячий, товариський, тактовний.
О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е – енергійний, елегантний, ефективний.
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А – активний, акуратний, авторитетний.
Н – надійний, найдорожчий.
Т – терплячий.
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Ть – тактовність, талановитість
Обговорення
III. Заключна частина
1. Підведення підсумків.
- Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?
Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:
Пам’ятайте про це!!!
2. Ритуал прощання
Вправа «Я бажаю всім бути …»
Кожен учасник висловлює своє побажання всім іншим учасникам бажання бути …. (називає одну рису толерантності)
Додатки
Не роби іншому того,
від чого боляче тобі
У всьому, як хочете, щоб вам люди
чинили, так само
чиніть і ви з ними
Вважай успіх сусіда своїм успіхом,
а втрату сусіда своєю втратою
У щасті і стражданні, у радості і горі
ми повинні ставитися до всіх істот,
як ставимося до самих себе
Щаслива людина та, яка дарує щастя
іншим людям
Любов виникає з любові:
коли хочу,
щоб мене любили,
я сам перший люблю.
СИТУАЦІЇ
1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску –занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
а) постійно демонструвати своє невдоволення
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям
2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки
б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання
3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність
б) прагнути уникати спілкування
в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу
4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама
б) натякну, що вона має кумедний вигляд
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання
5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.
А |
С |
Д |
І |
А |
Л |
О |
Г |
Л |
І |
Д |
О |
П |
О |
М |
|
У |
Н |
Д |
О |
В |
І |
Р |
А |
Р |
О |
З |
С |
П |
І |
У |
О |
Ч |
І |
Д |
О |
Б |
Р |
О |
П |
І |
Т |
У |
К |
А |
Л |
І |
Г |
Е |
В |
Р |
У |
Ж |
Б |
А |
В |
У |
С |
М |
М |
Р |
Ь |
Н |
А |
С |
Т |
Ь |
У |
Т |
О |
Л |
О |
Р |
С |
І |
Н |
Н |
Я |
О |
Т |
Л |
Ю |
Б |
О |
В |
К |
Е |
Р |
А |
Е |
Ш |
К |
А |
Г |
О |
Р |
У |
С |
Т |
К |
І |
П |
Р |
Е |
Н |
П |
Е |
Р |
Е |
М |
О |
Д |
М |
О |
В |
А |
Р |
В |
А |
Л |
Т |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
Г |
І |
К |
У |
П |
Р |
А |
Б |
Ю |
Д |
У |
С |
І |
П |
Ж |
Є |
А |
С |
Щ |
И |
Р |
І |
С |
Т |
Ь |
Ж |
Р |
О |
О |
Б |
І |
Й |
Т |
Т |
З |
С |
В |
О |
Б |
О |
Д |
А |
Б |
К |
Й |
Х |
З |
М |
И |
Ь |
Г |
Л |
І |
В |
А |
Н |
І |
П |
О |
В |
А |
Г |
А |
Ь |
К |
Ф |
У |
Р |
Т |
О |
В |
А |
Н |
І |
Т |
П |
Р |
А |
Д |
І |
С |
Т |
Т |
Д |
Ж |
И |
Т |
Т |
Я |
С |
А |
Ї |
Ю |
Ь |
Т |
Я |
С |
Ь |
Г |
В |
З |
А |
Є |
М |
Н |
Т |
Ь |
К |
О |
Р |
И |
С |
Т |
Ь |
Р |
Б |
С |
М |
І |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
К |
П |
О |
С |
Т |
Е |
А |
В |
К |
Л |
Л |
И |
В |
У |
К |
О |
М |
А |
Н |
Д |
А |
Р |