заняття з елементами тренінгу для батьків "Допоможи своїй дитині у виборі професії"

Про матеріал

Заняття з елементами тенінгу для батьків щодо формування відповідального ставлення до вибору професійного шляху дитини; придбання навичок професійного наставництва і надання психологічної підтримки своїм дітям.

Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу для батьків

Допоможи своїй дитині у виборі професії

Цілі: формування відповідального ставлення до вибору професійного шляху дитини; придбання навичок професійного наставництва і надання психологічної підтримки своїм дітям.

Тривалість заняття: 1,5

Умови проведення: оптимальна кількість батьків в групі - 10-15 осіб. Рекомендується проводити тренінг, розсаджуючи учасників в коло.

Необхідним елементом заняття є отримання від учасників «зворотного зв'язку».

Хід заняття

1. Вступна бесіда

Ведучий розповідає учасникам про цілі і завдання тренінгу.

2. Знайомство

Учасникам по колу пропонується представитися і розповісти трохи про себе і продовжити речення «Я прийшов (ла) сюди, щоб / тому що ....

3. Інформаційне повідомлення

Потім ведучий малює на дошці або фліп-чарті три перехресних кола (додаток 1) і пояснює значення кожного компонента.

 ХОЧУ - це простір бажань, цілей, інтересів, прагнень.

 МОЖУ - це простір здібностей, талантів, стан здоров’я.

 ТРЕБА - це простір запитів від ринку праці, соціально-економічні проблеми регіону, тенденції в розвитку світової економіки.

 

 

 

 

 

Оптимальний вибір професії лежить на перетині трьох просторів (трьох кіл), але досягти цього дуже складно.

Перед виконанням наступних вправ необхідно розділити учасників тренінгу на 3-4 групи по 5-6 чоловік, тому що передбачається під групова робота.

Розділити учасників можна будь-якої зручної грою, на розсуд тренера. Варіанти: Змінений «Фруктовий салат» - «Салат з професій»…

4. Вправа «Продовження -" ХОЧУ - МОЖУ - ТРЕБА "»

Робота в підгрупах.

Інструкція учасникам: Зараз я розповім вам початок казки, продовження якої вам потрібно буде придумати самим.

Йде герой по дорозі. (Хто буде героєм, ви придумаєте самі – Чахлик-невмирущий, Царівна-жаба, Термінатор, Левеня або хтось інший.) І бачить герой камінь, а на камені написано: «Ліворуч підеш - знайдеш те, що хочеш, прямо підеш - знайдеш те, що можеш, а направо підеш - знайдеш те, що треба! »

Придумайте продовження казки. Звертаю увагу, що казка навчальна, т. д. Має навчити дітей вибирати професію за формулою «ХОЧУ - МОЖУ - ТРЕБА», не забувайте про це. Одночасно будуть працювати кілька груп залежно від кількості учасників (по 5-6 чоловік в групі). Примітка: Кожна група готує сценарій казки (при готовності учасників казка програється учасниками).

Обговорення результатів

- Чому вчить казка, яку ви тільки що прослухали (подивилися)?

5. Вправа «Жив-був у бабусі сіренький козлик...»

Мета: навчити учасників знаходити свою частку відповідальності за прийняті рішення.

Робота в підгрупах.

Інструкція учасникам

Жив-був у бабусі сіренький козлик... Всім відомо, що потім з ним сталося. Хто відповідатиме за те, що залишилися від козлика ріжки та ніжки? Чи винен сам козлик, що відлучився в дрімучий ліс? А може, винен злий Сірий Вовк, задерши з голоду нещасну тварину?

Деякі впевнені, що за ситуацію повністю відповідає та сама бабуся, яка залишила козлика без нагляду... Ви згодні?

Спробуйте висловити свою думку у вигляді графічної діаграми. Наприклад так:

А тепер давайте намалюємо для себе діаграму відповідальності за прийняття рішення, пов'язаного з вибором професії (Додаток 2).

Хто відповідає за рішення і, в якому обсязі:

 вчитель;

 батьки;

 профконсультант;

 друзі;

 Я.

Домашнє завдання

Разом з дітьми ввечері намалюйте ще раз діаграму відповідальності за вибір професії.

6. Вправа «Якби... я став би...»

Мета: пробудження інтересу учасників до усвідомленого професіонального самовизначення; дослідження впливу оточення і різних обставин на вибір професії.

Інструкція учасникам (1)

На остаточний вибір професії впливає безліч умов і обставин, які неможливо ігнорувати. Давайте складемо список таких умов і обставин. Спробуйте приміряти ці обставини на себе. Почніть зі слів «Якби у мене...»

Наприклад, якби у мене батьки були медиками, якби я жив в глухому селі, якби я закінчив школу із золотою медаллю, якби я вільно говорив на китайській мові і т. д. Почали, кожен повинен назвати не менше однієї умови.

Процедура і зауваження

Учасники називають свої умови по колу, а тренер їх записує. У разі, якщо у когось виникли труднощі, тренер пропонує їм подумати і переходить до наступного учасника, проте стежить, щоб висловилися всі. Якщо учасники креативні, то можна пройти два або навіть три кола (поки найактивніші учасники не виснажаться). Однак стежте, щоб звані обставини були явними і при сумнівах просіть учасників роз'яснити свою позицію (наприклад: якби у мене були зелені очі...).

Інструкція учасникам

А зараз ми розіб'ємося на пари і запитаємо свого партнера, ким би він став при таких обставинах. Схема питання така: «Ким би ти став (міг стати), якби...?»

7. Вправа «Дорожня карта»

Мета: усвідомлення проміжних етапів і можливих шляхів досягнення своєї професійної мети.

Учасникам: відкрийте свої роздаткові матеріали на сторінці із заголовком "Дорожня карта".

Сформулюйте професійну мету для вашої дитини:

 вступ в конкретний навчальний заклад;

 закінчення конкретного навчального закладу і отримання спеціальності;

 конкретне професійне досягнення, включаючи побудову кар'єри і отримання нагород, премій і іншого.

Запишіть зверху на аркуші професійну мету (останню зупинку вашого шляху).

Продумайте і запишіть в «дорожню карту» вашої дитини зупинки.

Розділіться на пари і розкажіть партнеру про свій шлях до професійної мети. Спробуйте спільно розробити альтернативний (інший) шлях до тієї ж самої мети. Відобразіть цей інший шлях на своїй карті.

Домашнє завдання

Намалюйте «дорожню карту» спільно з усіма членами сім'ї і обговоріть варіанти кожного. Знайдіть альтернативні рішення.

8. Завершення. (Рефлексія)

Учасники по колу висловлюють свої враження, думки і відповідають на питання:

 Що потрібно ПОЧАТИ робити нового відразу після тренінгу?

 Що потрібно ПРОДОВЖУВАТИ робити після тренінгу?

 Що потрібно ПРИПИНИТИ робити?

 

 

 

 

 

хочуможу

треба

додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Батьки
  • Діти
  • Вчитель
  • Психолог / профконсультант
  • Друзі.

 

 

 

Додаток 2

«Дорожня карта»

 

 

Занятие с элементами тренинга для родителей

Помоги своему ребенку в выборе профессии

Цели: формирование ответственного отношения к выбору профессионального пути ребенка; приобретение навыков профессионального наставничества и оказания психологической поддержки своим детям.

Продолжительность занятия: 1,5

Условия проведения: Оптимальное количество родителей в группе - 10–15 человек. Рекомендуется проводить тренинг, рассаживая участников в круг.

Необходимым элементом занятия является получение от участников «обратной связи».

 

Ход занятия

1. Вводная беседа

Ведущий рассказывает участникам о целях и задачах тренинга.

2. Знакомство

Участникам по кругу предлагается представиться и рассказать немного о себе и продолжить предложение «Я пришел(ла) сюда, чтобы / потому что….

3. Слово ведущего.

Затем ведущий рисует на доске или флип-чарте три пере­секающиеся круга (приложение 1) и объясняет значение каждого компонента.

  • ХОЧУ — это пространство желаний, целей, интересов, стремлений.
  • МОГУ — это пространство способностей, талантов, состояние здо­ровья.
  • НАДО — это пространство запросов от рынка труда, социально-экономические проблемы региона, тенденции в развитии мировой экономики.

Оптимальный выбор профессии лежит на пересечении трех про­странств (трех кругов), но достичь этого очень сложно.

Перед выполнением следующих упражнений необходимо разделить участников тренинга на 3-4 группы по 5-6 человек, т.к. предполагается подгрупповая работа.

Разделить участников можно любой подходящей игрой, на усмотрение тренера. Варианты: Измененный «Фруктовый салат» - «Салат из профессий».

4. Упражнение «Продолжение — "ХОЧУ — МОГУ — НАДО"»

Цель: обыгрывание трех компонентов выбора профес­сии (хочу, могу, надо).

Работа в подгруппах.

Инструкция участникам: Сейчас я расскажу вам начало сказки, продолжение которой вам нуж­но будет придумать самим.

Идет герой по дороге. (Кто будет героем, вы придумаете сами — Кощей-бессмертный, Царевна-лягушка, Терминатор, Львенок или кто-то другой.) И видит герой камень, а на камне написано: «Налево пойдешь — найдешь то, что хочешь, прямо пойдешь — найдешь то, что можешь, а напра­во пойдешь — найдешь то, что надо!»

Придумайте продолжение сказки. Обращаю внимание, что сказка учебная, т. е. должна научить детей выбирать про­фессию по формуле «ХОЧУ — МОГУ — НАДО», не забывайте об этом. Одновременно будут работать несколько групп в зависимости от количества участников (по 5-6 человек в группе). Примечание: Каждая группа готовит сценарий сказки (при готовности участников проиг­рывает его).

Обсуждение результатов

- Чему учит сказка, которую вы только что прослушали (посмотрели)?

5. Упражнение «Жил-был у бабушки серенький козлик...»

Цель: научить участников находить свою долю ответственности за принятые решения.

Работа в подгруппах.

Инструкция участникам

Жил-был у бабушки серенький козлик... Всем известно, что потом с ним приключилось. Кто в ответе за то, что остались от козлика рожки да ножки? Виноват ли сам козлик, что отлучился в дремучий лес? А может, виноват злой Серый Волк, задравший с голодухи несчаст­ное животное?

Некоторые уверены, что за ситуацию полностью отвечает та самая бабушка, которая отставила козлика без присмотра... Вы согласны?

Попробуйте выразить свое мнение в виде графической диаграммы. Например так:

А теперь давайте нарисуем для себя диаграмму ответственности за принятие решения, связанного с выбором профессии (Приложение 2).

Кто отвечает за решение и, в каком объеме:

  • учителя;
  • родители;
  • профконсультанты;
  • друзья;
  • Я.

Домашнее задание

Вместе с детьми вечером нарисуйте еще раз диаграмму ответ­ственности при выборе профессии.

6 Упражнение «Если бы... я стал бы...»

Цель:

пробуждение интереса участников к осознанному профессиональ­ному самоопределению; исследование влияния окружения и разных обстоятельств на вы­ бор профессии.

Инструкция участникам (1)

На окончательный выбор профессии влияет множество различ­ных условий и обстоятельств, которые невозможно игнорировать. Давайте составим список таких условий и обстоятельств. Попробуйте примерить эти обстоятельства на себя, т. е. начните со слов «Если бы у меня...»

Например, если бы у меня родители были медиками, если бы я жил в глухой деревне, если бы я закончил школу с золотой медалью, если бы я свободно говорил на китайском языке и т. д.

Начали, каждый должен назвать не менее одного условия.

Процедура и замечания для тренера (1)

Участники называют свои условия по кругу, а тренер их записывает. В случае, если у кого-то возникли затруднения, тренер предлагает ему подумать и переходит к следующему участнику, однако следит, что­бы высказались все. Если участники креативны, то можно пройти два или даже три круга (пока самые активные участники не истощатся). Однако следите, чтобы называемые обстоятельства были существен­ными и при сомнениях просите участников разъяснить свою позицию (например: если бы у меня были зеленые глаза...).

Инструкция участникам (2)

А сейчас мы разобьемся на пары и спросим своего партнера, кем бы он стал при таких обстоятельствах. Схема вопроса такая: «Кем бы ты стал (мог стать), если бы...?»

7. Упражнение «Дорожная карта»

Цель: осознание промежуточных этапов и возможных путей дости­жения своей профессиональной цели.

Участникам

Откройте свои раздаточные материалы на странице с заголовком
«Дорожная карта».

Сформулируйте профессиональную цель для вашего ребенка:

  • поступление в конкретное учебное заведение;
  • окончание конкретного учебного заведения и получение специ­альности;
  • устройство на конкретное место работы;
  • конкретное профессиональное достижение, включая построение карьеры и получение наград, премий и прочего.

3. Запишите сверху на листе профессиональную цель (конеч­ную остановку вашего пути).

Продумайте и запишите в «дорожную карту» вашего ребенка остановки.

Разделитесь на пары и расскажите партнеру о своем пути к профессиональной цели. Попробуйте совместно разработать альтер­нативный (другой) путь к той же самой цели. Отразите этот дру­гой путь на своей карте.

Домашнее задание

Нарисуйте «дорожную карту» совместно со всеми членами семьи и обсудите варианты каждого. Найдите альтернативные решения.

8. Завершение.

Участники по кругу высказывают свои впечатления, мысли и отвечают на вопросы:

  • Что нужно НАЧАТЬ делать нового сразу после тренинга?
  • Что нужно ПРОДОЛЖАТЬ делать после тренинга?
  • Что нужно ПРЕКРАТИТЬ делать?

Рефлексия

Формула выбора профессии.

  • ХОЧУ — это пространство желаний, целей, интересов, стремлений.
  • МОГУ — это пространство способностей, талантов, состояние здо­ровья.
  • НАДО — это пространство запросов от рынка труда, социально-экономические проблемы региона, тенденции в развитии мировой экономике

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Родители
  • Дети
  • Учитель
  • Психолог / профконсультант
  • Друзья.

 

«Дорожная карта»

 

 

 

SWScan00153

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку